Feedback på min första egenbyggda dator.

Permalänk
Medlem

Feedback på min första egenbyggda dator.

Jag håller på att bygga en egen dator och skulle uppskatta om någon vill lämna lite feedback på det jag valt ut.

CPU: Intel Core i7 6700K 4,0GHz Socket 1151 Box without Cooler
CPU Kylning: Corsair Hydro H55
Nätagg: Corsair CX650M 650W
Moderkort: Asus Z170-E
RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC26600/3333MHz CL16 2x8GB (CMK16GX4M2B3333C16)
SSD: Samsung 850 EVO Series MZ-75E500B 500GB
GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming HDMI 3xDP 8GB
Chassi: Fractal Design Define XL R2 (Svart/Titan)

Bildskärm: AOC Q2778VQE maxupplösning 2560x1440 TN 60Hz

Jag vet att chassit är extremt stort, men det är skönt att ha mycket plats.

Jag är dessutom intresserad av att ha trådlöst nätverk på datorn och bluetooth, hittade detta kort på prisjakt; Intel Dual Band Wireless-AC 7265 2x2 Bluetooth M.2, är det något att ha eller ska jag släppa idén kring trådlöst nätverk?

Permalänk
Medlem

Satsa på en nätdel i RMx-serien istället.

Permalänk
Medlem

Tycker absolut du ska köra trådlöst. Så skönt att slippa dra långa sladdar. Har inte någon erfarenhet av just det koret du hänvisar till, men har lagt in ett kort av den här typen. Ska jag tanka riktigt mycket eller är extremt kräsen vad gäller ping i någon spelsession så drar jag en temporär sladd. Annars är det trådlöst som gäller.
https://www.inet.se/produkt/5400081/asus-pce-ac88-ac3100/#spe...

Permalänk
Medlem

@SUMITOMO: Vad är skillnaden på ett CX och RM? Ser inga större skillnader förutom fler anslutningar på t.ex Corsair RM650X 650W.
Det Jag har lagt till är ju betydligt billigare jämfört med detta.

Permalänk
Medlem

@Knarra: Kikade på det kortet också, men kändes bara overkill att lägga så mycket pengar på det kortet, då är jag ju nästan uppe i ett z170-premium...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mavil:

@SUMITOMO: Vad är skillnaden på ett CX och RM? Ser inga större skillnader förutom fler anslutningar på t.ex Corsair RM650X 650W.
Det Jag har lagt till är ju betydligt billigare jämfört med detta.

Kvalité på ingående komponenter.
Det är skillnad på budget och premium.
Det är viktigt att en nätdel håller rätt och stabila spänningar vid olika laster.
Folk snålar ofta med nätdelen vilket är en av de viktigaste i datorn.
Corsair RMx och EVGA G2 är bland de bästa i klassen med 10år garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mavil:

Jag är dessutom intresserad av att ha trådlöst nätverk på datorn och bluetooth, hittade detta kort på prisjakt; Intel Dual Band Wireless-AC 7265 2x2 Bluetooth M.2, är det något att ha eller ska jag släppa idén kring trådlöst nätverk?

Just det nätverkskortet är till för bärbara datorer, vilket betyder att det inte följer med någon antenn (eftersom de är förmonterade i bärbara datorer). Inte helt optimalt för en stationär dator alltså. Jag vet faktiskt inte om det ens skulle fungera i M.2-porten på ett moderkort till en stationär dator, eftersom de egentligen är till för SSDer.

När det gäller WIFI så finns det ett stort utbud av kort som ansluts via USB eller PCIe, här är t.ex. prisjakts lista sorterad efter popularitet. Men om du vill ha bluetooth i samma kort så blir utbudet rejält begränsat. Det är nog i så fall vettigare att bara köpa en separat bluetooth-adapter, de är ju inte särskilt dyra ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Kvalité på ingående komponenter.
Det är skillnad på budget och premium.
Det är viktigt att en nätdel håller rätt och stabila spänningar vid olika laster.
Folk snålar ofta med nätdelen vilket är en av de viktigaste i datorn.
Corsair RMx och EVGA G2 är bland de bästa i klassen med 10år garanti.

Tack

Permalänk

Hej! CX Nätagg när billiga på grund av deras dåliga kvalité. Köp EVGA G2 Supernova eller RMx!

Det är dom bästa på marknaden enligt många.