Permalänk
Medlem

Speldator, budget kring ~15k

Ohoj!

Då var det dags för datorköp igen. Kort info om min situation:
Behöver inhandla all hårdvara som sitter i chassit (bildskärm och operativsystem t.ex. är fixat och jag råkar även veta hur man ska bygger ihop den, så jag behöver inte betala för att de bygger den åt mig).

Budgeten är som titeln avslöjar 15k, men förstås med lite sunt svängrum åt båda håll. Jag skulle bli oerhört glad över era tips på vad jag bör köpa! Jag är hyfsat säker på att jag vill köra med en Intel i7 6700(k) processor samt någon variant av det nya 1070 grafikkortet. Utöver det räcker en 250 gb SSD gott och väl för mig, behöver ej en extern HDD.

Har även några korta frågor:
1) Då jag inte är inte en van överklockare så undrar jag om det är värt pengarna att köpa tex Asus 1070 STRIX som är överklockad från fabrik?
2) Samma tema som ovan, är det slöseri att köpa i7 6700k (med betoning på k) om jag inte vet hur man överklockar processorn?
3) Jag köpte för ca 5 år sedan chassit "COOLER MASTER SILENCIO 550 ATX", är det kompatibelt med dagens hårdvara eller måste jag köpa nytt? Om inte så behåller jag det gärna!

Mycket tacksam på förhand för hjälpen med både bygge och eventuellt svar på min fråga!

Permalänk
Skrivet av Smugmick:

Ohoj!

Då var det dags för datorköp igen. Kort info om min situation:
Behöver inhandla all hårdvara som sitter i chassit (bildskärm och operativsystem t.ex. är fixat och jag råkar även veta hur man ska bygger ihop den, så jag behöver inte betala för att de bygger den åt mig).

Budgeten är som titeln avslöjar 15k, men förstås med lite sunt svängrum åt båda håll. Jag skulle bli oerhört glad över era tips på vad jag bör köpa! Jag är hyfsat säker på att jag vill köra med en Intel i7 6700(k) processor samt någon variant av det nya 1070 grafikkortet. Utöver det räcker en 250 gb SSD gott och väl för mig, behöver ej en extern HDD.

Har även några korta frågor:
1) Då jag inte är inte en van överklockare så undrar jag om det är värt pengarna att köpa tex Asus 1070 STRIX som är överklockad från fabrik?
2) Samma tema som ovan, är det slöseri att köpa i7 6700k (med betoning på k) om jag inte vet hur man överklockar processorn?
3) Jag köpte för ca 5 år sedan chassit "COOLER MASTER SILENCIO 550 ATX", är det kompatibelt med dagens hårdvara eller måste jag köpa nytt? Om inte så behåller jag det gärna!

Mycket tacksam på förhand för hjälpen med både bygge och eventuellt svar på min fråga!

1: Nja, att överklocka en gpu är väldigt enkelt bara att garantin försvinner, men vill du inte göra det så kör på fabriksöverklockade.
2: Att överklocka en processor är väldigt enkelt när man väl lärt sig hur man gör. Kolla upp och lär dig lite på internet och kör på sen! Mycket roligare och ekonomiskt att köra överklockat!
3: det funkar så länge det har stöd för atx och det verkar det ha enligt produktnamnet.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9487659/

Kassa med möjligheter för överklockning av cpu:n

I budgeten finns t.o.m plats för en 1080 ifall du skulle vilja uppgradera till den!

Visa signatur

Cpu: Intel i5 4690k @ 4.3gHz (Hyper 212 EVO) Gpu: MSI GeForce GTX 1070 8GB Gaming X Moderkort: MSI H97 Pc mate Minne: Adata 8Gb 1600MHz SSD: OCZ Arc 100 240Gb Chassi: Antec Gx500 Nätagg: Fractal Design Integra M 550W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem

@Backgård:

Stort tack för din input på datorkomponenterna Och i synnerhet för svaren på frågorna!

Fler får gärna komma med andra, "second opinions", alternativt hålla med om ovanstående är en optimal build. Alla tips runt +/- 15.000 är välkomna!

Permalänk
Medlem

Billigaste sättet att få tag i windows? G2A, eller finns det bättre ställen?

Permalänk
Medlem

Om frågan är riktad till mig så får jag W10 gratis via min högskola