Permalänk

Mitt system slukar ramminnet

Hejsan allihopa! Nu har jag kommit till den punkt där jag inte längre orkar mer. Jag köpte en sprillans ny dator för ca 2-3 månader sedan, allt är princip nytt i den så jag förstår inte vad mitt problem är. Mitt problem är att jag MAX kan hålla datorns ramminne stabilt i 12-20h(kommer skriva i slutet av tråden vad mina komponenter är). Efter 12-20h så börjar min dator lagga för att "Systemet" drar något så otroligt så det kan ta över minuter att ens röra musen. Den enda utvägen när detta händer är att trycka på Av/På knappen på datorn. Under dessa 12-20h så händer allting inte bara på en och samma gång utan det trappas sakta men säker ner så det blir till en börjar bra med till sist outhärdligt lagg.

För ca 3 veckor sedan så kortslöts ett av mina ramminnen och jag har haft samma problem före/efter bytet av dem också.
Som sagt all hjälp skulle uppskattas, och skulle vara överlycklig om det fanns en själ som kunde hjälpa mig med detta problem.
<3

Intel Core i5-6600K Skylake
MSI Z170A GAMING M7
Corsair 16gb 3000mhz
MSI GeForce GTX 970 4GB
Samsung SSD 500gb x2

(ytterligare info får ni fråga mig om)
PUSS O KRAM <3

Permalänk
Permalänk

@LemonIllusion: Schysst att du kunde svara. kollade upp lite på de andra trådarna vad du hade skrivit på liknade problem.
Det jag princip bara behöver göra är att ladda ner den FULLA nedladdningen och sedan på in på enhetshanteraren och välja uppdatera (de filer som jag laddade ner)? Värkar sjukt simpelt isf. Tack ska du ha i förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThePeterNiklas:

@LemonIllusion: Schysst att du kunde svara. kollade upp lite på de andra trådarna vad du hade skrivit på liknade problem.
Det jag princip bara behöver göra är att ladda ner den FULLA nedladdningen och sedan på in på enhetshanteraren och välja uppdatera (de filer som jag laddade ner)? Värkar sjukt simpelt isf. Tack ska du ha i förhand.

Se:

Skrivet av LemonIllusion:

Packa upp zippen [syftar på standard drivers jag länkade tidigare], öppna enhetshanteraren, leta upp nätverkskortet i listan, uppdatera drivrutin för det, välj drivrutinsprogramvara som redan finns på datorn, peka till den uppackade mappen, klart.
https://i.gyazo.com/c8a5382d3157494fa899a0ae9ea84da7.png

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Som sagt hade varit ett under om du hade räddat mig! Var exakt den tråden jag kollade på tidigare :D.
Här jag skickar en liten bild på vad det är som tar upp allt minne, (det är den översta) https://gyazo.com/24aabb4ba15f3e1876e5f6f55f423cb9 . För tillfället ligger värdena väldigt lågt men som sagt det trappas upp mer och mer efter hand(haft datorn igång i ca 4h).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThePeterNiklas:

Som sagt hade varit ett under om du hade räddat mig! Var exakt den tråden jag kollade på tidigare :D.
Här jag skickar en liten bild på vad det är som tar upp allt minne, (det är den översta) https://gyazo.com/24aabb4ba15f3e1876e5f6f55f423cb9 . För tillfället ligger värdena väldigt lågt men som sagt det trappas upp mer och mer efter hand(haft datorn igång i ca 4h).

Måste fråga tittar du mycket på netflix?
Även om det är avslutat så stjäl det massor med ram händer även mig men startar jag om datorn så funkar det fint igen
Om jag inte tittat på netflix på flera dagar då får jag inga minnes problem heller.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThePeterNiklas:

Som sagt hade varit ett under om du hade räddat mig! Var exakt den tråden jag kollade på tidigare :D.
Här jag skickar en liten bild på vad det är som tar upp allt minne, (det är den översta) https://gyazo.com/24aabb4ba15f3e1876e5f6f55f423cb9 . För tillfället ligger värdena väldigt lågt men som sagt det trappas upp mer och mer efter hand(haft datorn igång i ca 4h).

Kan ju se på den bilden dock att du fortfarande har Killer Network Manager installerat, denna programvara skall du ta bort helt innan du installerar drivrutinerna för nätverket (och då utan ovanstående programvara)

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

@vinylens: näe jag tittar aldrig på netflix tyvärr :P. Men om jag tar bort Killer så försvinner mitt internet. Menar ni att jag ska installera den "fulla" verisionen först och sedan ta bort den "oäkta" killer?
Utveckla gärna om jag har gjort fel och ge mig en lite guide till det. Jag är som sagt inget snille på datorer

Permalänk

@TiasE: Okej, så jag ska ta bort killer helt och sedan installera drivrutinerna till mitt nätverk? Testade det nämligen och då kom jag inte alls ut på nätet i huvud taget :O?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThePeterNiklas:

@TiasE: Okej, så jag ska ta bort killer helt och sedan installera drivrutinerna till mitt nätverk? Testade det nämligen och då kom jag inte alls ut på nätet i huvud taget :O?

Då fick du inte in drivrutinerna ordentligt.
Killer Network Manager är ökänd för sina minnesläckor så det är alltid bättre att köra utan den programvaran.

Guide för drivrutinen installeras finns skriven längre upp av LemonIllusion.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThePeterNiklas:

@vinylens: näe jag tittar aldrig på netflix tyvärr :P. Men om jag tar bort Killer så försvinner mitt internet. Menar ni att jag ska installera den "fulla" verisionen först och sedan ta bort den "oäkta" killer?
Utveckla gärna om jag har gjort fel och ge mig en lite guide till det. Jag är som sagt inget snille på datorer

Skrivet av LemonIllusion:

Packa upp zippen, öppna enhetshanteraren, leta upp nätverkskortet i listan, uppdatera drivrutin för det, välj drivrutinsprogramvara som redan finns på datorn, peka till den uppackade mappen, klart.
https://i.gyazo.com/c8a5382d3157494fa899a0ae9ea84da7.png

 

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

@LemonIllusion: Herre gud så dum jag var........ Tack f*n, till er alla som har varit inblandade! Om detta nu fungerar så är jag evigt tacksam<3.