Microsoft: "Edge drar mindre ström än Google Chrome och Mozilla Firefox"

Permalänk
Medlem

Jag startade Edge i samband med att jag läste denna artikel för att kontrollera saken. Det första jag förvånas över är att skrolla fungerar ännu bättre än i Chrome på Sweclockers hemsida. Den inbyggda rättstavningsfunktionen fungerar också rikigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Hur skall man kunna granska det här testet, är det ens vetenskapligt utfört, känns inte som det.

...

MS borde istället fokusera på att göra webbläsaren bättre under skalet istället för att bara pusha på med mer visuella effekter.

Hur du ska kunna ganska de? Det är väl ganska enkelt om du nu vill det, möjligtvis dyrt.

Skaffa 2+ identiska enheter. Skapa en ren installation av Windows på båda. Installera korrekt weblässare för test. Kör test.

...

De arbetar på Edge hela tiden, inte bara på utsidan men på insidan också (Dock kommer stora klagomål på utsidan så det fixas ju hela tiden).

Själv så kommer jag nog byta till Edge så fårt nästa update kommer, så att jag kan använda extensions. Är väl det enda jag har saknat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

För mig har det varit väldigt instabilt, det crashar ofta, när jag laddar ned något till mitt SD kort på min surface pro kan den inte hitta mappen så jag måste manuellt gå dit och köra filen, det går inte välja nedladdningsmapp, flera webbsidor beter sig underligt, till exempel funkar inte full screen på Southparkstudios, plugins finns ej än, och insider versionen är fruktansvärt instabil

Det är vad jag kan tänka på rak arm, ska testa igen när anniversary kommer men tills dess får Chrome agera standard läsare för mig

hmm, okej. För mig har Edge varit stabil o har inte haft något av det. Neddladningsmappen har jag ändå till Download mappen, så det är ingen fara för mig, men förstår den saken. O som sagt, plugins kommer ju när anniversary updaten lanseras

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv

Märkligt att Safari inte finns med i jämförelsen. Borde väl åtminstone bräda Opera på flera fronter, iallafall användarbasen?

Har Safari måhända valts bort av en anledning?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Märkligt att Safari inte finns med i jämförelsen. Borde väl åtminstone bräda Opera på flera fronter, iallafall användarbasen?

Har Safari måhända valts bort av en anledning?

Skickades från m.sweclockers.com

Safari finns väl inte för Windows längre? Och Edge inte för OS X?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iguanodon:

Jag kör chrome och hos mig dämpas belysningen i hela huset när själva webbläsarmotorn drar igång.

Prova 2,5m2 direkt från skåpet med 16a. Hjälpte för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av ulf5:

Safari finns väl inte för Windows längre? Och Edge inte för OS X?

Sist jag använde safari (v4) var Firefox på version 3.x för Windows. Safari var helt enkelt snabbare att surfa med.
Jag är tveksam om safari 5 ens kom till Windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mmm... Detta är ju en dealbreaker... Inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ulf5:

Safari finns väl inte för Windows längre? Och Edge inte för OS X?

Ah, ja det låter ju iofs logiskt...men det måste väl gå att utföra ett test av båda webbläsare med olika benchmarks?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

WTF xD Vem kollar ens upp, tänker på det vad ens webbläsare förbrukar? XD

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Skrivet av tednasadator:

WTF xD Vem kollar ens upp, tänker på det vad ens webbläsare förbrukar? XD

Ja jag har inte gjort det tidigare i alla fall. Men nu har Microsoft varit snälla att upplysa mig i ämnet, så framöver kommer jag ha det i åtanke och då helst vad gäller min surfplatta som inte används till något annat än surf. Sker inget drastiskt så kommer Chrome aldrig få smutsa ner min surfplatta.

Så här skriver förresten MS att de gjorde i testet:

"we compared what happens when watching streaming videos on Surface Books running the latest stable versions of Microsoft Edge, Google Chrome, Mozilla Firefox, and Opera. We streamed the same high-definition video wirelessly on each device and set up a video camera to record the laptops until each one died, noting the time when each device stopped playing."

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

Undras om det oftast beror på hur väl diverse drivrutiner passar med diverse hårdvara?
Hade ett Asrock mobo som inte klarade av flash hur man än gjorde och en jag pratade med här på Swec hade i princip likadan hårdvara med samma problem.

Ok, ja jag vet inte. Men det var samma sak på både min chromebook (HP Chromebook 14-Q030eo) och på min surface pro 3. Har inte kollat hur det är på min speldator då det inte spelar någon roll där (stationär). Googlar man på det finns det många som har problem med att Chrome tar mycket resurser och CPU (framför allt på youtube).

Jag gillar nya tekniker och att blicka framåt men så länge VP8 / VP9 tar så mycket resurser så är det lika bra att köra tillägget h264ify för att tvinga youtube till h264 så länge det går på mina bärbara datorer.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk

Jag kommer aldrig förstå varför folk ser det här argumentet som ett koncept som de vill sälja. Vem bryr sig? Helt ärligt, om den lilla ström förbrukningen Firefox/chrome drar utöver Edge påverkar dig på något sätt kan du lika gärna strunta i att ha en dator, eller bara sänka ljusstyrkan på monitorn. Löjligt. Vi pratar om mindre strömförbrukningsskillnader än vad några LED-strips gör

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Kört edge hela tiden på den bärbara och som testerna visar har jag upplevt det också. Dvs att batteriet håller längre med edge. Har även touchskärm vilken används flitigt. Så det har blivit naturligt att köra edge där.

Permalänk

Argumentet "ström" var kul... har väl inte använts än så länge, lika som är Audi kommunicerade "strömsnåla lampor" eller nåt.

Edge funkar inte på alla hemsidor, det är FF och Chrome, så enkelt är det. Det är irriterande när det inte går att klicka på dialogrutor t.ex.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Sen när har strömförbrukning varit ett argument bland webbläsare?

Den stora grejen med Edge är på klenare enheter som t.ex surfplattor, där flyter Edge som smör och Chrome/FFX hackar och laggar sig fram.

Permalänk

Att Chrome var värst av dessa förvånar inte.
Chrome är ju en av de browsers som drar mest cpu, och som lastar maskinen mest.

För mig är det uteslutet att välja en browser som är så hårt knuten till annonsberoende företag som Chrome och Edge är.
Det är Firefox som gäller.

Med en så stark och välmående community som Mozilla i botten, och en så påtagligt snabb utveckling som Firefox har nu, så är valet inte svårt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vanlighalsning:

Att Chrome var värst av dessa förvånar inte.
Chrome är ju en av de browsers som drar mest cpu, och som lastar maskinen mest.

För mig är det uteslutet att välja en browser som är så hårt knuten till annonsberoende företag som Chrome och Edge är.
Det är Firefox som gäller.

Med en så stark och välmående community som Mozilla i botten, och en så påtagligt snabb utveckling som Firefox har nu, så är valet inte svårt för mig.

Jag gillar verkligen det Mozilla gjort (de lyckades bryta IEs dominans genom att helt enkelt göra ett bättre alternativ) och principiellt gillar jag dem bäst. Dock upplever jag Chrome som den klart bästa browsern i praktiken just nu.

Tyvärr känns det som att Mozilla börjat hamna lite på efterkälken, och tyvärr håller de inte riktigt fast vid sina principer heller utan har börjat integrera allehanda tredjepartstjänster för lite snabba cash.

Hoppas att de vänder trenden innan det gått för långt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

och här är antagligen en av anledningen till detta resultat: https://youtu.be/Bws3xbKWF60 Edge fungerar faktiskt riktigt bra