Permalänk

Köpa begagnad dator

Hittade en egenbyggd dator som jag funderar på att köpa begagnat. Fanns inget pris så undrar vad ni tycker är ett rimligt pris att ge för den. Specs:

Chassi: Fractal Design Define R5 svart (med fönster)
Mobo: Asus Z97-A
Processor: Intel i7 4790k 4,0 GHz (4,4GHz turbo)
Grafikkort: Asus GeForce GTX 970 STRIX 4GB
Ram: Corsair Vengeance low profile DDR3 16GB (2x8GB)
PSU: Corsair CX 750m 750w
Hårddisk: Samsung 840 EVO series SSD 250GB

Kabeldragningen såg helt okej ut på de bilder jag sett på datorn, om det är något ni tycker jag bör ta hänsyn till i budet.

Tacksam för svar!:)

Permalänk

@EspenJens: runt 6k är väl rimligt med 970 som är (till precis nyligen) "senaste" generationen mid range grafikkort. Enligt mig. Men många kanske anser den värd mer. Om han begär 8k så är det inte "överpris", men jag tycker det är att ta i på begagnade grejer.
Det är en prestandadator, om allt funkar, för den som inte kräver det nyaste av allt.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

6-7 tusen om du kikar på komponenternas värde och drar av en 30-40%

Permalänk

Oh tack för svaren @Dylanator och @VinterX ! Det är inom min 10k budget! Han hade också en ASUS VG248QE 24" och ett Func KB-460 tangentbord, hur mkt bör jag lägga tot för allt? Verkar som schysst skärm och tangentbord vad jag läst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EspenJens:

Oh tack för svaren @Dylanator och @VinterX ! Det är inom min 10k budget! Han hade också en ASUS VG248QE 24" och ett Func KB-460 tangentbord, hur mkt bör jag lägga tot för allt? Verkar som schysst skärm och tangentbord vad jag läst.

Skärmen kostar 2800 kr ny, medan tangentbordet inte längre verkar gå att köpa men det brukade kosta ~600 kr. Så runt 1500 kr för skärmen och 2-300 kr för tangentbordet kanske?

Permalänk

@EspenJens: Jag kan inte värdera kringutrustning, jag använder "biltemagrejer" till mus/tangentbord/skärm/hörlurar, de påverkar inte prestandan, och jag vill bara ha prestanda där det räknas.
Om du är beredd att betala 10k för ett fungerande system så är det väldigt nära att du kan bygga nytt med 6600k och ett jämförbart grafikkort från AMD.... Det är en avvägning.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk

Okej tack samtliga för hjälpen! Uppskattas!