Nvidia Geforce GTX 1080 och GTX 1070 i fortsatt brist fram till hösten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Det gör inget... Lika bra att skippa 1080 och satsa på 1080Ti i stället

Frågan är ju hur länge det dröjer, November, December, Januari ??

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Om det nu är så att alla kort köps upp så fort de kommer in så är de inte för dyra. Folk köper de ju!
Det är den obekväma sanningen. Så länge det säljer slut direkt så är det inte för dyrt!

Jag hoppades att folk inte skulle acceptera såna priser men det gör dem....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Campaigner:

Om det nu är så att alla kort köps upp så fort de kommer in så är de inte för dyra. Folk köper de ju!
Det är den obekväma sanningen. Så länge det säljer slut direkt så är det inte för dyrt!

Jag hoppades att folk inte skulle acceptera såna priser men det gör dem....

Det finns ett koncept som kallas för early adopters, eftersom det är en sådan extrem brist på dessa kort så är det troligt att early adopters inte har fått sina kort än. Så det är fortsatt låg tillgång och hög efterfrågan men det kommer sätta sig inom en månad gissar jag.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av foh668:

Vad har du för bevis för att man skulle ljuga om hur eftertraktade korten är? Har du några siffror? Sitter du på någon kunskap som inte nVidia eller återförsäljarna inte har? Vad kan du backa upp ditt påstående med? Om en vara hinner sälja slut innan den ens lagts på hyllan så är det strykande åtgång och om man får stå i en kö som sträcker sig i månader i tid så är det en vara som bevisligen är populär.

Dags att vakna, för att få en vara att verka mer eftertraktad än den är egentligen är så ser man till att hålla produktionen på en låg nivå där efterfrågan överstiger tillgången. Dels kan man ta ut ett högre pris, och dels kan man hålla hypen uppe genom att folk som vill ha det inte kan få tag i det hur lätt som helst. Man hetsar till köp av produkten, det är en väldigt vanligt förekommande taktik av säljare.
Återförsäljarna har ingenting med det att göra, det är Nvidias säljare som spelar på fiolen.
Det är inte exlusivt för Nvidia, det är bara helt vanlig säljtaktik.

Så fort de får lite konkurrens eller att de märker att korten inte går åt lika fort kommer man trycka ut fler kort till ett lägre pris. Då har de slukat både early adopters med pengarna och sedan även vanliga användarna.
Det är bra yield på 16nm, tekniken är ganska mogen då den bygger på redan existerande 20nm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Avbeställde mitt då jag skulle få det runt november.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Dinoman:

Det finns ett koncept som kallas för early adopters, eftersom det är en sådan extrem brist på dessa kort så är det troligt att early adopters inte har fått sina kort än. Så det är fortsatt låg tillgång och hög efterfrågan men det kommer sätta sig inom en månad gissar jag.

Jo det fattar jag men jag har fortfarande rätt ^^

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Campaigner:

Jo det fattar jag men jag har fortfarande rätt ^^

Det är inte en fråga om rätt eller fel utan en fråga om att early adopters sällan är priskänsliga, för dom är det värt det. Om kortet är för dyrt eller inte kommer snarare avgöras när AMD släpper motsvarande modeller och vad AMD då vill ha för sina kort.

Det är skillnad på pris och värde. Nvidia har satt priset sen får vi se om marknaden tycker det är rätt värde satt på produkten. Att göra den bedömningen precis vid release när nästan inga kort finns på marknaden är minst sagt felaktigt, i alla fall ur ett statistiskt perspektiv.

För att ge ett exempel;

GTX 970 hade bevisligen rätt pris i förhållande till vad konsumenterna ansåg det vara värt medan GTX 980 hade ett sämre förhållande.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Dinoman:

Det är inte en fråga om rätt eller fel utan en fråga om att early adopters sällan är priskänsliga, för dom är det värt det. Om kortet är för dyrt eller inte kommer snarare avgöras när AMD släpper motsvarande modeller och vad AMD då vill ha för sina kort.

Det är skillnad på pris och värde. Nvidia har satt priset sen får vi se om marknaden tycker det är rätt värde satt på produkten. Att göra den bedömningen precis vid release när nästan inga kort finns på marknaden är minst sagt felaktigt, i alla fall ur ett statistiskt perspektiv.

För att ge ett exempel;

GTX 970 hade bevisligen rätt pris i förhållande till vad konsumenterna ansåg det vara värt medan GTX 980 hade ett sämre förhållande.

Jag förstår vad du menar men jag anser att det inte spelar nån roll att vänta på AMD, att kolla pris/prestanda o.s.v då korten helt enkelt säljer slut på stubben lr t.o.m är fullbokade! I alla fall, så är korten INTE för dyra för de som köper dem Och jag tycker det säger jäkligt mycket att de säljer slut som de gör.

Som BlizzCon, folk på forumet att biljetten är för dyr men de säljer slut på 2tim så är de inte för dyra. För billiga t.o.m.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Campaigner:

Jag förstår vad du menar men jag anser att det inte spelar nån roll att vänta på AMD, att kolla pris/prestanda o.s.v då korten helt enkelt säljer slut på stubben lr t.o.m är fullbokade! I alla fall, så är korten INTE för dyra för de som köper dem Och jag tycker det säger jäkligt mycket att de säljer slut som de gör.

Som BlizzCon, folk på forumet att biljetten är för dyr men de säljer slut på 2tim så är de inte för dyra. För billiga t.o.m.

Jag känner att du inte läser vad det är jag skriver.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Jag känner att du inte läser vad det är jag skriver.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Dinoman:

Jag känner att du inte läser vad det är jag skriver.

Du känner fel. Jag läste faktiskt minst två gånger men jag HÅLLER INTE MED!

Nvidia sätter saftig prislapp - många härinne sa att det var jevelens dyrt.
Korten släpps o säljer slut direkt = De är INTE för dyra för de säljer SLUT!

Det spelar ingen roll vem som köper de....De är dyra o säljer slut direkt = INTE för dyra!

Fan, tredje gången jag skriver detta nu....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Mina 580 SLI får försöka härda ut ett tag till då. Kan bli intressant att se hur de presterar i BF1, för med detta förbannade marknadstryck lär jag inte få något kort innan slutet på oktober ändå

Visa signatur

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Campaigner:

Du känner fel. Jag läste faktiskt minst två gånger men jag HÅLLER INTE MED!

Nvidia sätter saftig prislapp - många härinne sa att det var jevelens dyrt.
Korten släpps o säljer slut direkt = De är INTE för dyra för de säljer SLUT!

Det spelar ingen roll vem som köper de....De är dyra o säljer slut direkt = INTE för dyra!

Fan, tredje gången jag skriver detta nu....

Ok Mr.Caps Lock.

Du har rätt. Inte alls dyrt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Dags att vakna, för att få en vara att verka mer eftertraktad än den är egentligen är så ser man till att hålla produktionen på en låg nivå där efterfrågan överstiger tillgången. Dels kan man ta ut ett högre pris, och dels kan man hålla hypen uppe genom att folk som vill ha det inte kan få tag i det hur lätt som helst. Man hetsar till köp av produkten, det är en väldigt vanligt förekommande taktik av säljare.
Återförsäljarna har ingenting med det att göra, det är Nvidias säljare som spelar på fiolen.
Det är inte exlusivt för Nvidia, det är bara helt vanlig säljtaktik.

Så fort de får lite konkurrens eller att de märker att korten inte går åt lika fort kommer man trycka ut fler kort till ett lägre pris. Då har de slukat både early adopters med pengarna och sedan även vanliga användarna.
Det är bra yield på 16nm, tekniken är ganska mogen då den bygger på redan existerande 20nm.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur förklarar du då att 970 blev så populärt för det var väl ett kort som fanns i butik vid release?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Hur förklarar du då att 970 blev så populärt för det var väl ett kort som fanns i butik vid release?

Billigare?
AMD hade dessutom inte mycket att komma med.

Nu har Nvidia dock skjutit sig i foten, stöd för endast 2 kort. Kör AMD stöd för 4 kort så får du ju 4 kort från AMD för ett betydligt lägre pris än vad 2 kort från Nvidia kostar. 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Billigare?
AMD hade dessutom inte mycket att komma med.

Nu har Nvidia dock skjutit sig i foten, stöd för endast 2 kort. Kör AMD stöd för 4 kort så får du ju 4 kort från AMD för ett betydligt lägre pris än vad 2 kort från Nvidia kostar. 😂

Skickades från m.sweclockers.com

två sämre kort i SLI/xfire har väl alltid varit mer prestanda per krona så länge det har funkat. Men då krävs det ju också att det ska flyta bra och inte bara ge högre fps. Tror du på allvar vi kommer se folk börja rekommendera 3-4 kort i köpråd? Ser knappt 2 kort rekommenderas i byggen.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Så hur långa är kötiderna nu på ett ungefär. Om man beställer typ idag. 1-2 månader tills man har kortet hemma eller?

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

två sämre kort i SLI/xfire har väl alltid varit mer prestanda per krona så länge det har funkat. Men då krävs det ju också att det ska flyta bra och inte bara ge högre fps. Tror du på allvar vi kommer se folk börja rekommendera 3-4 kort i köpråd? Ser knappt 2 kort rekommenderas i byggen.

3-4 kort har aldrig fungerat med Nvidias billigare kort dock, och de har haft för lite VRAM för att ens vara värda att köra 2-way med.

Skickades från m.sweclockers.com