Noctua nh-d15 vart kopplar jag in dem på moderkortet?

Permalänk
Medlem

Noctua nh-d15 vart kopplar jag in dem på moderkortet?

Tjenixen!
Undrar egentligen vart jag ska koppla in fläktarna som kom med kylaren så att jag enkelt kan justera hastighet i BIOS. Just nu körs en på "Auto" och pendlar mellan 600-1500 rpm medans den andra ligger på 100% hela tiden. Jag har endast möjlighet att styra cpu fan 1 samt 2 i BIOS.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem

Du fick en Y-kabel till kylaren när du köpte den. Koppla in båda fläktarna i CPU uttaget via den, så styrs de tillsammans beroende på CPUns temperatur.
I och med att det är identiska fläktar så kommer du inte att tjäna något om du skulle styra dem var för sig, kanske om du skulle kunna stänga av en fläkt vid låg last för att minska ljudnivån något, men det är nog rätt troligt att något låter högre än den oavsett om du har en eller två fläktar igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Du fick en Y-kabel till kylaren när du köpte den. Koppla in båda fläktarna i CPU uttaget via den, så styrs de tillsammans beroende på CPUns temperatur.
I och med att det är identiska fläktar så kommer du inte att tjäna något om du skulle styra dem var för sig, kanske om du skulle kunna stänga av en fläkt vid låg last för att minska ljudnivån något, men det är nog rätt troligt att något låter högre än den oavsett om du har en eller två fläktar igång.

Tack för svaret! jag rotade fram kabeln nu och tänker installera det direkt. Jag återkommer om det skulle vara några frågetecken!

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X