Testpilot: Gigabyte Brix GB-BSi5T-6200

Permalänk
SpelClockers

Testpilot: Gigabyte Brix GB-BSi5T-6200

En ny Testpilot att äntra scenen. Häng med när "ace_of_bass" testar Gigabytes senaste generation av minidatorn Brix, som bestyckats med Intel Skylake.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

Skithäftiga datorer det här. Jag köpte en Intel NUC NUC5PPYH och testade även gigabyte brix 3205u. Båda kapabla som hemma servers och klarar saker som är svårt med tex Raspberry pi. Samtidigt som de drar under 10w!

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Inaktiv

Det står "CPU Intel® Core™ i7-6200U" i specen men i5 sitter klistrad på chassiet. Vilken CPU är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon244477:

Det står "CPU Intel® Core™ i7-6200U" i specen men i5 sitter klistrad på chassiet. Vilken CPU är det?

Det är en i5-6200U som sitter i, inte en i7-6200U

@ace_of_bass

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Avstängd

Tror att jag behåller min NUC istället.

Permalänk

Härlig recension att läsa! Helt klart! Just att du fokuserade på användarscenarion var en kul vinkling i recensionssammanhang!
Det jag dock önskat lite mer av är fler tester av iGPU'n. Hade varit kul att få se lite siffror i 720p upplösning med låg eller medel inställningar. Det kanske inte är en USFF-dators primära användningsmål men när dom ändå förbättrar iGPU'n från gen till gen så är såna saker helt klart rolig kuriosa. Allt från Borderlands till Battlefield 3/4 skulle kunna vara kandidater för sådana tester.
I övrigt så bjöd du på en klockren mix av tester och iaktagelser som ger en bra mycket mer kött på benen inför ett eventuellt köp!

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Bra test! Tack!

En fråga bara. Först skriver du att du inte fick igång 4k, men sen skriver du att du testar spel i det.
Är det skärmen som strulade ihop med datorn? Eller vad hände?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Kul med Brix, har aldrig provat en sån! Med ett par NUCs jag däremot har använt så har de kunnat bli ganska varma. Hur är temperaturerna för Brixen?

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av serverfel:

Bra test! Tack!

En fråga bara. Först skriver du att du inte fick igång 4k, men sen skriver du att du testar spel i det.
Är det skärmen som strulade ihop med datorn? Eller vad hände?

Bra iakttagelse! Eftersom jag inte fick igång det bollade jag med redaktionen och andra testpiloter och uppdaterade drivrutiner men inget verkade hjälpa. Men sen bara kickade det igång... Vet fortfarande inte vad det berodde på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ace_of_bass:

Bra iakttagelse! Eftersom jag inte fick igång det bollade jag med redaktionen och andra testpiloter och uppdaterade drivrutiner men inget verkade hjälpa. Men sen bara kickade det igång... Vet fortfarande inte vad det berodde på...

Mmm. Har haft lite strul med 4k själv. Ibland vägrar det gå över 30hz och då om jag drar ut displayport kabeln och kopplar in den igen återgår det till 60hz. Med mitt gtx 690 va det ännu mera strul.

Tror det är min skärm i mitt fall.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Borde kanske nämna i sammanhanget att det endast är i undantagsfall som bildskärmar lämnar vesa-fästet fritt, det används nästan alltid att fästa foten, eller att fästa skärmen själv på väggen.

Teveapparater däremot har nästan alltid fästet ledigt, såvida teven står på sin fot.

Kör själv med en HP elitedesk g2 800 65w på jobbet och på grund av att det knappt går hitta en skärm med ledigt fäste så fick den sitta under bordet i ett clas ohlson-vesafäste

Permalänk
Geeks Gaming

@The-Architect: man kan också köra ful-metoden med dubbelhäftande tejp eller kardborrband. Den ska ju bara sitta där ändå, och skärmen är ju inget man brukar flytta så den måste inte sitta som berget.

Permalänk
Medlem

@TheMadPanda: Ja såklart, kardborreband och silvertejp löser de flesta problem.

Permalänk
Gigabyte
Skrivet av ace_of_bass:

Hejsan. Tack för recensionen

Jag har vissa saker vi måste undersöka lite närmare.

1. Du säger att HDMI 2.0 inte fungerade till en början och sen plötsligt gör den det. Kan du kontrollera om du fått några drivrutinsuppdateringar under denna tid? Om än att HDMI 2.0 är relativt nytt så har jag faktiskt aldrig hört om detta. Jag ska även be HQ att testa detta med din skärm.

2. Fläkten. Vi har ny BIOS på gång där vi korrigerat fläktkurvan. Jag har redan nu BETA BIOS. Jag skickar nerladdningslänk via PM

3. Type-C. Du fick inte igång detta. Vad menar du? Fick du ej telefonen att synas som en enhet på datorn? Installerade du media paketet för Windows? Windows versionen vi skickat med är "10 N" (utan media paketet) och i vissa fall krävs det att just media paketet finns installerat (samma sak på tex Samsung mobiltelefoner) för att enheterna ska dyka upp. Mobiltelefontillverkastens mjukvara kräver detta.

Visa signatur

Not in use.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMadPanda:

@The-Architect: man kan också köra ful-metoden med dubbelhäftande tejp eller kardborrband. Den ska ju bara sitta där ändå, och skärmen är ju inget man brukar flytta så den måste inte sitta som berget.

Eller buntband. Buntband is the shit!

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem

Tack. Alltid kul med matnyttiga recensioner av prylar!

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av ackwell:

Kul med Brix, har aldrig provat en sån! Med ett par NUCs jag däremot har använt så har de kunnat bli ganska varma. Hur är temperaturerna för Brixen?

När den hänger på vesafästet bakpå (alltså ganska luftigt) har jag en idle-temperatur på runt 60 grader. Om jag belastar den fullt toppar den på ca 85 grader men ligger för det mesta runt 70 grader. Detta är de gamla mätvärdena och jag har fått nya BIOS-drivrutiner av gigabyte som jag ska prova ikväll eller imorgon bitti.

Permalänk
Medlem

Tack för en trevlig produkt och test av densamnnma!

Har länge själv varit nyfiken på att skaffa en Brix (eller en NUC).

Skrivet av Gigabyte_Rasmus:

3. Type-C. Du fick inte igång detta. Vad menar du? Fick du ej telefonen att synas som en enhet på datorn? Installerade du media paketet för Windows? Windows versionen vi skickat med är "10 N" (utan media paketet) och i vissa fall krävs det att just media paketet finns installerat (samma sak på tex Samsung mobiltelefoner) för att enheterna ska dyka upp. Mobiltelefontillverkastens mjukvara kräver detta.

Har själv en Lumia 950XL, så också intresserad av detta. Får man fråga varför ni väljer att skicka ut en så märklig version av Windows istället för den normala som konsumenter får? Är den snabbare eller tar mindre plats?

Personligen så tycker jag att det kan vara en stor nackdel för er i tester om det ställer till det för testarna (som just precis i detta fallet). Hade jag varit tillverkare så hade jag antingen inte skickat med något OS alls, eller skickat med en helt normal version av Windows (allt annat känns lite skumt och märkligt, och försvårar ju uppenbarligen test av produkten).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Gigabyte
Skrivet av martinot:

Tack för en trevlig produkt och test av densamnnma!

Har länge själv varit nyfiken på att skaffa en Brix (eller en NUC).

Har själv en Lumia 950XL, så också intresserad av detta. Får man fråga varför ni väljer att skicka ut en så märklig version av Windows istället för den normala som konsumenter får? Är den snabbare eller tar mindre plats?

Personligen så tycker jag att det kan vara en stor nackdel för er i tester om det ställer till det för testarna (som just precis i detta fallet). Hade jag varit tillverkare så hade jag antingen inte skickat med något OS alls, eller skickat med en helt normal version av Windows (allt annat känns lite skumt och märkligt, och försvårar ju uppenbarligen test av produkten).

Hejsan. Vi har avtal gällande dessa licenser, så det är vad vi har att leka med. Om testpiloten anser att det inte är en korrekt version så går det så klart bra att installera om systemet - men vi har inga "vanliga" licenser dessvärre.

Visa signatur

Not in use.