Permalänk
Medlem

Folk med 5820k, hur går era?

Nyligen uppgraderat och är lite förvånad över hur processorn beter sig. Jag upplever att den suger mindre strömspänning än jag hade väntat mig och tycker att TDP:n ser mycket lägre ut än det Intel påstår.

Nu kör jag offset och den peakar på precis under 1,19 på 4,3Ghz, har inte testat högre för jag vill att datorn är knäpptyst och min luftkylning orkar inte mycket mer än såhär som ni ser på temps. Men alltså, ska dessa gå såhär bra på så låg volt?

Dela gärna med er om mer kunskap kring X99-processorernas överklockning, typ funktion i att OC:a cache/ring osv. som jag inte riktigt fattat vad syftet skulle vara med och om det påverkar stabiliteten i CPU:ns frekvens att cache ligger långt under.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Är ju som med allt annat ett lotteri. Du verkar ha fått ett bra exemplar, i alla fall på den Ghz. Sett folk med 5820k som kommit upp på 4.5 med 1.2v men också folk som inte lyckas med 4.4 på 1.3v

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Nyligen uppgraderat och är lite förvånad över hur processorn beter sig. Jag upplever att den suger mindre strömspänning än jag hade väntat mig och tycker att TDP:n ser mycket lägre ut än det Intel påstår.

Nu kör jag offset och den peakar på precis under 1,19 på 4,3Ghz, har inte testat högre för jag vill att datorn är knäpptyst och min luftkylning orkar inte mycket mer än såhär som ni ser på temps. Men alltså, ska dessa gå såhär bra på så låg volt?

https://i.gyazo.com/a512a4c785c1b95fb45e699339b41199.png

Dela gärna med er om mer kunskap kring X99-processorernas överklockning, typ funktion i att OC:a cache/ring osv. som jag inte riktigt fattat vad syftet skulle vara med och om det påverkar stabiliteten i CPU:ns frekvens att cache ligger långt under.

Ser ganska normalt ut. Hade en 5930K som gjorde 4,5GHz på 1,20V.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt vad du menar med "Bra" 4,3GHz är riktigt dåligt, så du har ingen aning om ditt chip är bra förrän du testar max överklock.

Permalänk
Medlem

Min 5820k har legat på 4,4 @ 1.25v i över 1års tid. Igår blev det OC failed när jag startade datorn och nu kan jag inte för allt i världen få den att boota över 4ghz.

Why?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav.Henrik:

Vet inte riktigt vad du menar med "Bra" 4,3GHz är riktigt dåligt, så du har ingen aning om ditt chip är bra förrän du testar max överklock.

Det beror väl på vad man prioriterar, om man vill åt tystnad, hastighet eller både och? Det här var glasklart för mig men tydligen inte;

Citat:

har inte testat högre för jag vill att datorn är knäpptyst och min luftkylning orkar inte mycket mer än såhär som ni ser på temps

Det jag var ute efter var voltspänningen och energiförbrukningen på andras chip att jämföra med för att få en uppfattning om hur den här modellen brukar/ska bete sig för att siffrorna jag såg överraskade mig tvärt emot hållet jag väntade mig och uppfattat på recensioner. Kom gärna med den infon om du har egen från en 5820k du haft och kört ett tag, det vore mycket mer intressant än dyngan du skrev nu.

Skrivet av Hymer:

Min 5820k har legat på 4,4 @ 1.25v i över 1års tid. Igår blev det OC failed när jag startade datorn och nu kan jag inte för allt i världen få den att boota över 4ghz.

Why?

Har du ett moderkort med någon sån OC Genie eller annat skit? Den trollade mig duktigt när jag testade första gångerna och gick på automatiskt efter omstart om min egen överklockning lagt av och kraschat, även fast jag inte slagit på den själv. Då satte sig chippet på 3,8 även fast jag hade högre multiplier inskriven.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Min 5820k har legat på 4,4 @ 1.25v i över 1års tid. Igår blev det OC failed när jag startade datorn och nu kan jag inte för allt i världen få den att boota över 4ghz.

Why?

Rensat CMOS?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@Masyve: Nää inte kört någon OC genie, Allt har varit 100% stabilt tills jag la den i viloläge sen när den skulle vakna så ville den inte och nu kan jag inte få upp klockan över 3.8 allt annat orsakar krasch i boot.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@Masyve: Nää inte kört någon OC genie, Allt har varit 100% stabilt tills jag la den i viloläge sen när den skulle vakna så ville den inte och nu kan jag inte få upp klockan över 3.8 allt annat orsakar krasch i boot.

Härligt exempel på överdriven överklock i signaturen då. Du har kört din 5820K på 4,4 i 1 år, ändå har du skrivit 4,6 i sig...

Sen går det ju alltid att vara tydligare så: 4,3GHz @ 1,19Vcore på en 5820K är riktigt dåligt, jag menar alltså att ditt chip är dåligt då många klarar 4,5Ghz med 1,19Vcore så lär din vara sämre än hälften av alla processorer kanske t.om sämre än 60%.

Permalänk
Medlem

@Gustav.Henrik: Buhu lipa mer, Vet du hur länge jag haft CPUn? Vet du vad jag kört på för clocks och volt tidigare? Kan det vara så att man inte konstant uppdaterar sin "Signatur" på sweclockers?

Fan människa tänk ett steg längre. Pajas,

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav.Henrik:

Härligt exempel på överdriven överklock i signaturen då. Du har kört din 5820K på 4,4 i 1 år, ändå har du skrivit 4,6 i sig...

Sen går det ju alltid att vara tydligare så: 4,3GHz @ 1,19Vcore på en 5820K är riktigt dåligt, jag menar alltså att ditt chip är dåligt då många klarar 4,5Ghz med 1,19Vcore så lär din vara sämre än hälften av alla processorer kanske t.om sämre än 60%.

Struntprat, 4,3GHz på 1,19V är ganska bra. Finns inte många Haswell-E processorer som klarar över 4,5GHz på säker volt.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav.Henrik:

Sen går det ju alltid att vara tydligare så: 4,3GHz @ 1,19Vcore på en 5820K är riktigt dåligt, jag menar alltså att ditt chip är dåligt då många klarar 4,5Ghz med 1,19Vcore så lär din vara sämre än hälften av alla processorer kanske t.om sämre än 60%.

Ok så på svenska är din uppfattning att jag statistiskt i alla fall borde kunna skruva upp ännu mer utan att öka spänningen, är det det du försöker säga?

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Nyligen uppgraderat och är lite förvånad över hur processorn beter sig. Jag upplever att den suger mindre strömspänning än jag hade väntat mig och tycker att TDP:n ser mycket lägre ut än det Intel påstår.

Nu kör jag offset och den peakar på precis under 1,19 på 4,3Ghz, har inte testat högre för jag vill att datorn är knäpptyst och min luftkylning orkar inte mycket mer än såhär som ni ser på temps. Men alltså, ska dessa gå såhär bra på så låg volt?

https://i.gyazo.com/a512a4c785c1b95fb45e699339b41199.png

Dela gärna med er om mer kunskap kring X99-processorernas överklockning, typ funktion i att OC:a cache/ring osv. som jag inte riktigt fattat vad syftet skulle vara med och om det påverkar stabiliteten i CPU:ns frekvens att cache ligger långt under.

Jag kör 4.25 på 1.11-1.12v eller vad fan jag satte den på, så ditt låter ej orimligt alls! Tycker man ska vara nöjd? Jag är nöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Jag kör 4.25 på 1.11-1.12v eller vad fan jag satte den på, så ditt låter ej orimligt alls! Tycker man ska vara nöjd? Jag är nöjd!

Tackar!

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav.Henrik:

Sen går det ju alltid att vara tydligare så: 4,3GHz @ 1,19Vcore på en 5820K är riktigt dåligt, jag menar alltså att ditt chip är dåligt då många klarar 4,5Ghz med 1,19Vcore så lär din vara sämre än hälften av alla processorer kanske t.om sämre än 60%.

Källa? För såvitt jag vet så ligger 4.5GHz@1.19v stabilt snarare uppskattningsvis 10% utav alla 5820K. SWEC redaktionen exempelvis behövde 1.3v för 4.5GHz för både 5820K och 5930K. Blandar du ihop det med något annat chip eller vad är grejen?

Hur kan sämre än 50% egentligen vara dåligt? Det betyder bara att den är medelmåttig.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Kör min 5820k på 4.3ghz och den kräver 1.28v där vill jag sedan köra den i 4.5 så måste jag höja volten till 1.35v . Så mitt ex är nog ännu sämre men jag har Inga temps över 55 grader då en 480 radiator kyler endast cpu loopen

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0