Permalänk

Nytt ram till datorn!

Tjena!

Jag har nu bestämt mig för att jag ska uppgradera datorn, delvis ett nytt grafikkort men då jag enbart sitter på 4gb RAM känns det som att jag behöver uppgradera mig även på det planet. Grafikkort och processorer har jag relativt bra koll på men när det kommer till RAM och moderkort är jag nollad haha. Jag spelar till största del World of Warcraft, kollar streams/streamar lite själv men även Overwatch då och då.

Hur vet jag hur mycket jag kommer behöva? Räcker det med 8 för mig eller jag ska upp på 16? Undrar även hur man vet vilka minnen som passar till mitt moderkort då jag förstått att alla RAM-minnen inte passar till alla moderkort.

Tar tacksamt emot prisvärda tips!
------------------------------------------------

Nuvarande hårdvara:

Grafikkort: Nvidia GTX 660
Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3
Processor: Intel i5 4460k 3.2 Ghz
Nätaggregat: Inte helt 100 på vilket märke, men vet att det är 650W iallafall.

------------------------------------------------

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Ja 4Gb är för lite idag för många saker, RAM är billigt så ta 2x8GB stickor 1600Mhz DDR3 eventuellt kan du välja något snabbare om du vill.
16Gb RAM gör att det räcker till för datorn hela livslängd, befintligt RAM säljer du.

Utan att veta nätagg så nämner jag inget om grafikkort! Watt säger i stort sett ingenting....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Det du ska ha är DDR3 minnen, i princip samtliga 1.5 volts minnen passar så länge de är DDR3.
Har du klarat dig på 4GB tills nu klarar du dig säkerligen på 8, men varför snåla in när det skiljer typ 200kr?
Många klarar sig på 8GB, jag själv gör det inte.

Vill du ha en lista över minnen som är certifierade att funka med ditt moderkort så har du lista från Gigabyte här http://download.gigabyte.eu/FileList/Memory/mb_memory_ga-z97x...

Annars bara ta valfritt kit t.ex https://www.inet.se/produkt/5315256/corsair-16gb-2x8gb-ddr3-c...

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Två dumma frågor, är som sagt ganska nollad.. Skillnad på DDR3 och DDR4? Samt när märker jag av hastigheten på säg ett minne med 1600 och ett minne som ligger över 2000?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonbhehe:

Skillnad på DDR3 och DDR4?

Ditt moderkort samt CPU stödjer exklusivt DDR3, så du behöver inte ens fundera på DDR4.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonbhehe:

Två dumma frågor, är som sagt ganska nollad.. Skillnad på DDR3 och DDR4? Samt när märker jag av hastigheten på säg ett minne med 1600 och ett minne som ligger över 2000?

Som du fått svar på så har ditt moderkort inte stöd för DDR4 så det är inget att tänka på.

När det gäller DDR3 så är 1600MHz en ganska bra sweetspot, det finns få spel där du kan tjäna typ 1-2 FPS med 2400MHz minnen, men det är inte många.

Kika på t.ex https://www.youtube.com/watch?v=_5jwMWL0Lgk

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Någon skillnad överlag på märke..? Något som är avsevärt bättre eller sämre? Eller jag kan lika gärna köra Crucial minnena som HyperX eller Corsair :P?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonbhehe:

Någon skillnad överlag på märke..? Något som är avsevärt bättre eller sämre? Eller jag kan lika gärna köra Crucial minnena som HyperX eller Corsair :P?

Det kan skilja en hel del vid överklockning, utan överklockning handlar det mestadels om pris och höjden på RAM minnena.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.