AMD Radeon RX 480 hittar till Prisjakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

kortet kanske inte ens kan utnyttja 8gb, utan kanske stannar vid 3-4gb. då känns de inte lika intressant

Känns som du missförstått hur vram används. Det här är som att säga att en långsammare CPU inte har användning för mycket ram. Det fungerar bara inte så, det beror på hur man kör.

Det går att skriva spel som drar väldigt mycket grafikminne utan att det behöver en särskilt fet GPU och givetvis går detta göra tvärtom. Ett exempel på detta är högupplösta texturer, det kräver mycket vram för att ladda in, men inte en häftig GPU för att visa upp.

Själv kör jag i hög upplösning och skruvar därför ner de flesta inställningar. Men jag drar aldrig ner texturer, för då ser hela spelet suddigt ut, dessutom höjer det knappt fpsen, så länge ditt vram räcker. Och har du för lite vram, ja då får man fps-drop istället, inte så mycket lägre fps.

Tittar man bakåt i tiden kan man se att det finns många kort som i dagsläget presterar dåligt, för de har för lite vram. Mitt Geforce GTX670 med 2GB är ett av dem. Hade det varit värt att stoppa på 4GB när det kom ut? Nej. Hade det gjort skillnad på de flesta spel i dag? Ja.

Med tanke på att konsolerna i dag har 8GB minne som används både som ram och vram, är det inte alls orimligt att köpa ett mellanklasskort med mer än 4GB på. Det kommer komma spel som äter upp det och ger tillräcklig fps om man vrider på inställningarna.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk

Jag blir väldigt intresserad av att se om 8gb kortet presterar bättre än 4gb kortet i VR, det är trots allt 480n starkaste "säljpunkt" att det är "VR-capable" och ifall 4Gb varianten räcker för att piska 970 samt R9 390, så ser 8gb varianten inte alls lika intressant ut.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Man får väl skilja på hur mycket en spelapplikation _kan_ använda mot hur mycket den _behöver_ använda för att få en viss prestanda, mycket tjat om Shadows of Mordor ex. men jag tycker det rullar på hyggligt med 3GB VRAM inom gränserna för vad 280X klarar, dock ej max inställningar för min del.

Givet att bandbredd och latenser mot VRAM är lika låga med 4 eller 8 GB och prisskillnaden är liten (typ tre bärs på stan) så känns ju 8GB-modellerna av 480:n en smula mer attraktiva.

Vi får se vad priser landar på och hur tillgången på olika kort hos ÅF blir.

Bästa argumentet idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

tänkte mer att kortet inte är kraftigt nog att nyttja 8gb

OnT: Ett grafikkort kan i regel alltid nyttja minnet det är utrustat med, undantag brukar vara Dual-GPU kort där minnet fördelas över GPU enheterna således blir 8GB i realiteten 4GB per GPU.
Dock är detta ett Single-GPU kort så det borde inte vara några konstigheter, speciellt inte då de marknadsför kortet som VR-kapabelt, i fallet med VR lär mycket V-RAM inte vara till någon som helst nackdel, särskilt inte om det körs i Crossfire vilket skulle resultera i 8GB vardera per GPU.

Edit: Då mitt förra inlägg blev bortmodererat måste jag ha trampat på någons ömma tå när jag skojade om att kort som inte kan utnyttja minnet till fullo antagligen kommer från ett rivaliserande företag inom grafikindustrin. Ber så mycket om ursäkt till denna lättstötta person, även om det snarare rörde sig om kul fakta.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

En fundering jag har behöver man 8 Gb på grafikkort ok för hög upplösning på skärm.
Erkänner att jag har ett ha begär för kortet om den rockar bra och klår GTX970 priset är i intressant läge.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Och NVIDIA som har sina före och inte samma dag.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Hört talas om Crossfire?

Inget konstigt att folk resonerar ett starkare kort behöver mer grafikminne som den kan utnyttja generellt.
De flesta kommer nog inte köra Crossfire/SLI direkt, då ett kort med samma prestanda är bättre och inte alltid dyrare.

Permalänk
Medlem

Blir intressant att se recensionen på 480. Särskilt skillnaden mellan 4gb och 8gb i olika upplösningar och Crossfire. Spontant känns det som att 8gb egentligen bara kommer vara värdefullt i Crossfire och WQHD/4K.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av huzko:

produkten är faktiskt skapad redan den 8 juni! men priset kom först in den 23 juni.

Ah, så pass.

Permalänk
Medlem

Blir att köpa utomlands då. På tok för dyrt för att kunna köpas här.

Permalänk
Medlem

Nyfiken på hur mycket våra svenska återförsäljare kan lägga på sina produkter. Finns det någon gräns, eller varierar det från produkt till produkt? Misstänker (vilket har ryktats om) att partnertillverkarna kommer göra en nVidia med AMD-korten också, speciellt ifall tillgången är lika begränsad.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Entusiast

I vanlig ordning är pris innan lansering inte alltför meningsfulla då de brukar rasa ner en del redan första dagen. Totalt slöseri med tid att bli upprörd över priset än så länge. Vänta till ett par dagar efter lansering så ser ni det faktiska priset istället för vad det råkar ligga internet i säljarnas system för tillfället.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av MrMadMax:

Har nån magkänsla av att dem leverans "problemen" kommer lösas helt magiskt efter att 480 släppts 😉 #foliehattenpå .

Ge mig 29 Juni! 😊
Ska mitt GTX 680 gå i pension detta året månntro?!?

Sitter och tänker exakt samma, mitt 680 börjar visa ålderstecken också (ökad värme och lägre OC). Men jag stor osäkerhet vilket kort jag ska köra på, vi får väl se hur det ser ut framöver, tänker då inte rusa in i ett beslut utan information

Permalänk

Eftersom man sitter på en skärm med freesync och inte vill byta skärm är ju AMD enda valet av grafikkort om man vill använda den funktionen.

Visst är nvidia snabbare och kraftfullare och hade dom haft stöd för freesync så hade valet varit enkelt men i mitt fall så skulle jag isåfall behöva byta skärm till en med G-sync och då blir det onödiga kostnader utöver det höga priset på ett 1080 kort och iaf jag personligen lär klara mig gott med det nya AMD kortet eftersom jag är riktigt nöjd med skärmen jag har och inte planerar nyköp av den på länge och jag kör nvidia kort idag för övrigt men vill ju kunna utnyttja alla funktioner på skärmen och då blev valet enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator!
AMD Ryzen 7 3700X - AMD originalkylare - ASUS ROG Strix B550-I Gaming - Samsung 850 EVO 500 GB SSD + OCZ TR150 480GB SSD + Samsung 970 EVO Plus 1TB - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200MHZ - Cooler Master Masterbox NR200P -Powercolor RX 6800 Red Dragon -AOC 32" AGON-AG322QWG4 + ASUS MG248Q Gaming Monitor.

Permalänk

Borde kanske vara trevliga priser på detta och Nvidias nya kort lagom till Black friday i år då, man kan ju alltid hoppas

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Baxtex:

Blir att köpa utomlands då. På tok för dyrt för att kunna köpas här.

Riktpriset är ju 2450 kr inkl moms, sedan har vi Misco för 2700 och Webbhallen kompis edition för över 3000kr, men mycket talar för att priset kommer att hamna under 2500kr i Sverige.
Vi får se hur giriga handlarna är.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av helloween1978:

Eftersom man sitter på en skärm med freesync och inte vill byta skärm är ju AMD enda valet av grafikkort om man vill använda den funktionen.

Visst är nvidia snabbare och kraftfullare och hade dom haft stöd för freesync så hade valet varit enkelt men i mitt fall så skulle jag isåfall behöva byta skärm till en med G-sync och då blir det onödiga kostnader utöver det höga priset på ett 1080 kort och iaf jag personligen lär klara mig gott med det nya AMD kortet eftersom jag är riktigt nöjd med skärmen jag har och inte planerar nyköp av den på länge och jag kör nvidia kort idag för övrigt men vill ju kunna utnyttja alla funktioner på skärmen och då blev valet enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Det värsta är att så fort man börja använda freesync/g-sync så kommer du aldrig vilja vara utan det så det försvårar nyköp av kort och skärm rejält.

Permalänk

Hoppas att 4GB kortet får ett lågt och trevlig pris med sjyst prestanda. Känner en hel del personer som sitter på gränsen till "ordentligt" grafikkort för spel och kan bara lägga ut lite över 2k och sitter på 1080p 60Hz.

Skulle vara riktigt trevligt om man kan rekommendera kort i de lägre prisklasserna som har bra prestanda/pris, förra generationen var riktigt hemskt i de prisklasserna och det fanns absolut inget jag kunde rekommendera med gott samvete.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

10721a"]
8GB kommer i regel aldrig att används, det har du rätt i. Men det finns spel ändå som slukar Vram, tex Shadow of Mordor som använder ca 6GB på max grafik (enda jag kommer på just nu)
[/quote]

Det är ju ett intressant uttalande. Vill minnas att när jag köpte mitt gamla HD6950 med 2GB vram istället för ett så satt folk och påstod att 2GB inte kommer att behövas på flera år. Tog bara ett år innan de som köpte 1GB versionen började ångra sig på grund av att det inte räckte till. Historien har bevisat att sådana uttalanden oftast kommer tillbaka och biter en i arslet.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds