Den kanske dummaste kylningsfrågan någonsin.

Permalänk

Den kanske dummaste kylningsfrågan någonsin.

Har en riktigt dum fråga, åt vilket håll ska CPU kylar fläkten riktas åt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lesscool10:

Har en riktigt dum fråga, åt vilket håll ska CPU kylar fläkten riktas åt?

Tjena,

Vilken kylare har du?

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av lesscool10:

Har en riktigt dum fråga, åt vilket håll ska CPU kylar fläkten riktas åt?

Fläkten ska riktas mot dina minnen.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

Mot utblåset bak eller uppåt.

Permalänk
Hedersmedlem

@lesscool10: Generellt ska fläkten monteras på kylflänsen så att fläkten blåser luft på den, inte suger luft från den. Sen bör hela kylaren riktas så att luften blåser upp eller bakåt i chassit mot närmaste utsugsfläkt.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av lesscool10:

Har en likadan & fläkten har jag riktat mot minnena.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av lesscool10:

Har en riktigt dum fråga, åt vilket håll ska CPU kylar fläkten riktas åt?

Har du en kylare så att den är riktad mot moderkortet så ska den blåsa mot moderkortet.

Har du en "stående lösning" där du kan välja så har jag alltid satt mina så att de blåser "bakåt" i datorn mot det fläktgaller som oftast sitter där

såhär

alternativt såhär

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nepo:

Har en likadan & fläkten har jag riktat mot minnena.

Du menar att du har fläkten på samma sida som dina minnen och den blåser genom kylflänsen så luften fortsätter rakt ut bak? Annars har du den riktat helt fel.

Permalänk
Medlem

@lesscool10: Rikta fläktarna så att de blåser bakåt mot ditt utblås bak i chasit, du vill att luften som sugs in i fronten av chasit som är kall, sen åker igenom kylflänsarna på cpu fläkten, och sedan vidare ut bak eller i toppen av chasit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nepo:

Har en likadan & fläkten har jag riktat mot minnena.

Har du vänt alla chassifläktar också? Annars arbetar fläkten på din processorkylare mot luftflödet.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nepo:

Har en likadan & fläkten har jag riktat mot minnena.

Du menar så den blåser mot fronten av datorn? Så länge alla fläktar i datorn skyfflar luft i den riktningen fungerar det naturligtvis någorlunda, även om det är smått korkat att låta den varmaste luften stanna längre i lådan och värma upp andra komponenter istället för att blåsa ut den direkt. Har du fläktar i front eller bak på datorn som blåser mot baksidan skapar du en stor zon med turbulens och luftfickor där den varma luften stannar. Istället för att kyla datorn jobbar dina fläktar med andra ord för att värma upp den, vilket inte är en alltför konstruktiv lösning.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Du menar så den blåser mot fronten av datorn? Så länge alla fläktar i datorn skyfflar luft i den riktningen fungerar det naturligtvis någorlunda, även om det är smått korkat att låta den varmaste luften stanna längre i lådan och värma upp andra komponenter istället för att blåsa ut den direkt. Har du fläktar i front eller bak på datorn som blåser mot baksidan skapar du en stor zon med turbulens och luftfickor där den varma luften stannar. Istället för att kyla datorn jobbar dina fläktar med andra ord för att värma upp den, vilket inte är en alltför konstruktiv lösning.

Tjena,

vet att det inte är den bästa lösningen.
Men det fungerar & mäter även temp. i chassit på flera olika ställen med hjälp av sensorer, max temp. i chassit ca 35 grader hittills under load.
Idle ca 24-26.
Har även två 140 mm i tak för utblås.

Mitt ex av Hyper 212 har de gamla fästena för fläkten som är ett helvete att få på då jag eftermonterade kylaren annars hade jag bytt.
Nu har coolermaster nu har en klick funktion när man ska på med fläkten sen kanske 2 år tillbaka.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||