AMD Radeon RX 480 8 GB

Permalänk

Under läsningen av recensionen där man fick ge upp i punkt efter punkt så lade jag förhoppningen i sista avsnittet jag valde att läsa - energieffektivitet. Men även där blev den inte superimponerande. Synd.

Så nu handlar allt istället om prissättning. Och man får väl vara glad för bra videocodecs iaf, som antagligen är bättre än GTX970.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TheYardbird:

Någon här som har länkat Gamers Nexus recension på RX480 än? Väldigt mycket att läsa igenom här för att kolla
https://www.youtube.com/watch?v=fmLEB8tqgFA

GN är nog de som jag anser vara mest pålitliga rent generellt när det gäller tech recensioner. Och visst, 970 och RX480 är ganska jämna och 970 vinner i vissa spel. Men se också på hur Nvidia har behandlat sina äldre generationer tidigare så kanske det inte är sådär jätteattraktivt att köpa ett 970 idag. AMD har också med drivers kunnat få ut mycket mer prestanda ur sina kort än vid launch, dom håller väl på med nån svartmagi eller nåt.

Sen att kortet blir varmt kan ju ingen normalt funtad person bli förvånad över. Det är en referenskylare. Ytterst få kort med referenskylare håller sig någorlunda svala tbh.

RX480 hamnade precis där jag hade förväntat mig. Det är inte designat för att slåss mot 1070 eller 1080 så jag förstår inte varför vissa gör en sådan liknelse.
Jag skulle gissa på att RX480 blir mycket mer attraktivt så fort ett par reda drivers och tredjepartstillverkade kort kommer ut på marknaden. Verkar kunna vara riktigt nice för mig som är helt nöjd med att spela på 1080p.

Det där med att gamla Nvidia-kort skulle bli gimpade är lite för mycket foliehatt för min smak.

Ja, nu råkar jag faktiskt sitta på ett GTX 780 som då är i skottgluggen för dessa teorier så jag är väl partisk men om jag minns rätt så sade @Yoshman någon gång något om att det kanske helt enkelt är någonting specifik egenskap hos Kepler som inte fungerar så jättebra med moderna spel jämfört med Maxwell.

Detta låter ju rimligt då denna "gimpning" påverkar just 600-serien och 700-serien som är just Kepler.
I syntetiska benchmarks så som 3DMark Fire Strike så ligger ändå mitt GTX 780 överklockat vid 12000 poäng vilket är i stort sett jämnt med RX 480 i stock-utförande.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Va ***! De priset? Prestandan som jag trott men herre gud. Jag köpte min HTPCs GTX970 för 2200 på netonnet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rumpeltroll:

Så riktpriset är 199 dollar och för 8 GB 229 dollar, men ser att de säljs för 345 dollar i USA.
Någon som vet om detta är normalt och isåfall när faller det till riktpriset?

Kan vara tillgång och efterfrågan. Gissar på att mining folket tömmer allt. Som sist med Hawaii när den intruducerades.

Permalänk
Medlem

Korten verkar iaf sälja som smör borta i UK.

https://forums.overclockers.co.uk/showpost.php?p=29714968&pos...

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahippo:

Tycker många reagerar utan att tänka efter. isynnerhet när det jämförs mot 970/980 och 390/390x. Det är en helt ny nod ca 2x effektivare för ett pris som ligger minst 1000 SEK lägre i introduktionspris, jämför de andra introduktionspriserna och ändå är detta dag 1 vad den kostar och vad den kan och kommer att prestera i mainstream. Lugna ner er.

Jag gillar personligen AMD men du kan väl inte blunda för fakta att de släpper något nytt på en överlägset bättre nod som presterar i klass eller lite bättre än förra generationens nvidia 970 med liknande effektivitet och pris.
Det är ju inte 2x effektivare utan samma effektförbrukning enligt testet som 970. Skulle nvidia släppt ett 1060 som haft exakt samma prestanda, pris etc som 480 hade ju folk också undrat hur de tänkt.
Det hade varit bättre om de släppt ett kort med 10 högre prestanda och pris. Då hade det i varje fall inte konkurrerat direkt mot ett gammalt kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Jag gillar personligen AMD men du kan väl inte blunda för fakta att de släpper något nytt på en överlägset bättre nod som presterar i klass eller lite bättre än förra generationens nvidia 970 med liknande effektivitet och pris.
Det är ju inte 2x effektivare utan samma effektförbrukning enligt testet som 970. Skulle nvidia släppt ett 1060 som haft exakt samma prestanda, pris etc som 480 hade ju folk också undrat hur de tänkt.
Det hade varit bättre om de släppt ett kort med 10 högre prestanda och pris. Då hade det i varje fall inte konkurrerat direkt mot ett gammalt kort.

Har inte nämnt att den är bättre eller sämre. Jag nämnde att noden och arkitekturen är 2x effektivare.

Permalänk
Medlem

Det var väl ungefär som jag förväntade mig, kanske en procent eller tre klenare med dagens drivare etc.

Det borde bli roligare när fler kommer ut med annan kylning och ev. andra utgångar, samt driveroptimering. Kan det landa på 2400-2500 så blir det nog bra, men det vet man ju inte.

Vet inte varför så många tycker den är jätteseg, den ska ju inte gå upp i kamp mot 980 / 1070 och sådant. Kanske blev lite väl upphaussad?

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Om priset har stigit så mycket i USA och de har 80k kort för lansering. Bara i USA handlar det om nästan 1 miljard i försäljning.på 10 timmar.Tänk när Asien, Afrika, Sydamerika och Europa givetvis kommer in.

Permalänk
Medlem

Jävlar vad folk bashar sönder

Kortet lägger sig mellan 390 och 390x, vilket har varit känt genom läckor ganska länge. Om man förväntat sig att de skulle slå 980/980ti/Fury i DX11 får man nog fundera över sin förmåga att tänka.

RX 480 VINNER MOT 980 i DX12 i både Ashes, Hitman och Warhammer, fundera på det en stund.

Att folk tror det är en flopp här i Sverige handlar till 90% om priset, priset ska vara mellan 2000-2500kr för 8 gig...

Med det priset är det ett grymt prisvärt kort med bonusen att vara någorlunda framtidssäkert (DX12).

Kortet ska enligt rykten ha funnits i 20-25x större lager vs 1070/1080 lanseringen och ändå sålde ALLA kort i USA slut dag 1, att kalla det flopp är ju mest skrattretande.

Jag tror detta kort kan bli riktigt bra, spec med partner-korten där det pratas om OC till 1600.

Det är nog det som jag är besviken över, den låga OC potentialen på ref korten (och svenska priset så klart) utöver det ser jag det som ett intressant kort.

Permalänk
Medlem

Kör AMD också med "Founders edition" priser på sina referens kort? =P

Jag ser hos en distributör i Sverige att de har över 1000st 970 i lager!
Räknade snabbt på antalet 970 och 960 i lager hos denna distributör och kom fram till att det finns över 2100 kort av dessa två sorter i lager men inga 480 i lager än.

Sett till priset och prestandan på dessa 970 och 960 kort så skulle 480 8gb göra det svårt att sälja ut lagret av 970 kort och 480 4gb modellen skulle göra det svårt för 960 att säljas slut i lager, OM Dessa nya 480 kort skulle säljs till riktpris alltså.

Jag gör en kvalificerad gissning att distributörerna vill bli av med nvidia korten innan amd 480 kan säljas till riktpris. Skulle nvidia göra en "buy back" så skulle nvidia bara hjälpa sin konkurrent amd, samt att nvidia inte har något att konkurrera med i denna prisklass än om 970 och 960 försvinner.

Antar att distributörerna vill bli av med dessa 2100+ nvidia kort innan AMD kan konkurrera prismässigt med 480:n.
Antagande nr2 är att Nvidia 1060 kommer troligtvis inte heller släppas förrän 970 å 960 sinar i lager hos distributörerna.

Låter typ som ett jobbigt och låst läge för AMD. Bästa för AMD och konkurrensen är att butiker finner distributörer inom EU (inkl. Sverige) som inte lider av överfulla lager av 970 & 960 kort.

Hursom.... Väntar på slutgiltig bedömning av kortet när eftermarknadskylare och stabila priser är på sin plats.

Permalänk
Medlem

@sille: Folk överlag verkar väldigt nöjda med RX 480 utom vissa marknader som tex här i Sverige där prissättningen verkar ha blivit skev.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahippo:

Om priset har stigit så mycket i USA och de har 80k kort för lansering. Bara i USA handlar det om nästan 1 miljard i försäljning.på 10 timmar.Tänk när Asien, Afrika, Sydamerika och Europa givetvis kommer in.

Hur får du 239*80000 =19,12 miljoner dollar till nästan 1 miljard kr?

Skrivet av sille:

RX 480 VINNER MOT 980 i DX12 i både Ashes och Hitman, fundera på det en stund.

Inte så svårt med tanke på att de är AMD-spel där Nvidia förlorar i dx11 också, speciellt Hitman.
I AotS vinner 480 med 1 fps, något som tredjeparts-980 lätt övervinner.

I Rise of the Tomb Raider vinner 980 stort. 480 tappar mera än 980 i dx12 jämfört med dx11, vilket gör att 980:s fördel till och med ökar.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@sille: Folk överlag verkar väldigt nöjda med RX 480 utom vissa marknader som tex här i Sverige där prissättningen verkar ha blivit skev.

Ja, jag äger en hel drös aktier i AMD som jag köpte för 2$ för ett tag sen så jag håller koll på vad folk skriver om kortet på nätet.

Kollat typ 10 av de största youtube recensionerna och alla är super nöjda med kortet.

Det är ju ett bra kort, men att sedan jämföra det med sjukt nedsatta 970 är ju inte riktigt rättvist, 970 låg ju nyligen på 3500 som standard pris...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Hur får du 239*80000 =19,12 miljoner dollar till nästan 1 miljard kr?

Inte så svårt med tanke på att de är AMD-spel där Nvidia förlorar i dx11 också, speciellt Hitman.
I AotS vinner 480 med 1 fps, något som tredjeparts-980 lätt övervinner.

I Rise of the Tomb Raider vinner 980 stort. 480 tappar mera än 980 i dx12 jämfört med dx11, vilket gör att 980:s fördel till och med ökar.

Priset är uppe i 345 dollar. Men du har rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Hur får du 239*80000 =19,12 miljoner dollar till nästan 1 miljard kr?

Inte så svårt med tanke på att de är AMD-spel där Nvidia förlorar i dx11 också, speciellt Hitman.
I AotS vinner 480 med 1 fps, något som tredjeparts-980 lätt övervinner.

I Rise of the Tomb Raider vinner 980 stort. 480 tappar mera än 980 i dx12 jämfört med dx11, vilket gör att 980:s fördel till och med ökar.

Permalänk
Medlem

I Tyskland verkar korten kosta motsvarande 2700 kr inkl svensk moms. Gigabytekorten är (i Europa) dyrare överallt. 4GB-korten kostar under 2200 kr räknat med svensk moms i Tyskland och de priserna är väntade. Prestandan är ju ungefär densamma som 8GB-kortet. Säg 2190:- för 4GB och 2690:- för 8GB, det hade inte sett lika dåligt ut som att butiker t.ex. listar dyrare Gigabyte-korten eller verkar lägga på en hundring på Sapphirekortet. I staterna verkar ju de faktiska priserna landat på 199.99 och 239.99 USD. De priserna motsvarar ju cirka 2549:- inkl moms för 8GB-korten, så fortfarande lite dyrt här. Någon äter upp runt 250 kr på vägen.

Permalänk
Medlem

@sille: Jag missade det tåget annars hade jag med köpt för 2 :'(

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Satte mig och räknade lite. Utgick ifrån Sweclockers prestandaindex och räknade "krona per indexpoäng"- Utgick således från poängen för referensvarianten. I de fall denna inte längre säljs räknade jag upp poängen med 5% och tog priset för det billigaste kortet i prisjakt. Ger självklart inte en korrekt bild, men en enkel överblick.

I nuläget ligger GTX970 i topp (lägst pris/index), följt av RX480. Värt att nämna är att det inte är så stora skillnader mellan 970-980-980ti och RX480. Alla dessa ligger inom ett intervall om 5kr/indexpoäng. 1080 är markant högre, 1070 sticker ut även det, men inte så markant. Men så är dessa kort också nya samt de bästa för tillfället. Nog om det.

Det jag kom fram till; Just i dagsläget, med den prestanda samt de priser vi ser här i Sverige är inte RX480 så värst yippie. Att påstå att RX480 INTE konkurrerar med GTX 970/980/980ti är ignorans. Klart som tusan de gör det. De som idag går och köper något av nVidias kort kommer ju inte köpa ett AMD, oavset om de grönas är EOL eller inte. Men visst, priserna är kanske mer riktade på "lagertömmning" och därmed inte helt långsiktigt hållbara. Och det är detta som är det enda positiva.

Givet att prestanda kan öka något med framtida drivrutiner, men även att partnertillverkare får ut något bättre kort - utan att för den delen blir dyrare än dagens priser (dvs. under 3000) så kan det bli vettigt!

Ett 4GB för 2100, 8GB för 2400 samt tredjepart för 2700. Då hade RX480 toppat pris/prestanda (dvs. lägst kvot -> billigare prestanda). Detta är också priserna om man räknar om dollarpriserna ($199/229) till SEK och lägger på moms (bortsett från tredjepart då, dessa är bara "höftade" utifrån vad man bör kunna förvänta sig i prestandaökning).

Givet detta; Priset är det som ställer till det. Det är förståeligt att detta kort säljer som smör i USA, då det vid dessa pris även här skulle anses vara ett bra köp! I detta segment är prestanda per krona det som till syvende och sist avgör.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är väldigt intressant hur RX 480s VRM är ungefär dubbelt så kraftfullt som Gtx 1080 FE VRM... AMD slängde uppenbarligen på en riktigt rejäl VRM även på ref PCB trots 6pin samt att FE är rejält underdimensionerad.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Gaming Evolved-titel igen.
Benchmarken finns inte till dx11 och det är AMD som tillhandahåller dx12-testet. Hade varit givande att jämföra.
Höjer man upplösningen går 980 om till och med utan fabriksöverklocking.

Så nu finns det alltså 3 spel där 480 vinner, varav 2 med minimal skillnad.
Kommer att ta en stund innan alla spel använder dx12. Många vägrar ju dessutom att lämna W7.

Men, 970 och 980 kommer att ta slut snart och då får 480 chansen att glänsa.

Hade själv velat ha 480 om det hade varit på 980-nivå i dx11.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Intressant, kan hjälpa AMD.

"Microsoft’s Chas Boyd was on-hand at AMD’s editor’s day for Polaris and previewed ideas that MS is implementing to help improve multi-GPU scaling. The best news surrounded a new abstraction layer for game developers to utilize for multiple GPU support that MS would be releasing on GitHub very shortly. According to Microsoft, with only “very little” code adjustment, DX12 titles should be able to implement basic multi-GPU support."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Gaming Evolved-titel igen.

Kanske orelevant, men jag tycker det är lite orättvist att säga så med tanke på hur gaming evolved inte får kort att se extremt dåliga ut jämfört med gameworks titlar.

Dold text
Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Kyle på Hardocp hade rätt hela tiden, AMD har misslyckats totalt med 480 kortet, tråkigt men inte oväntat. Till och med ett 970 med hyffsad kylare är både snabbare och billigare..... Gör om gör rätt AMD!!

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Kyle på Hardocp hade rätt hela tiden, AMD har misslyckats totalt med 480 kortet, tråkigt men inte oväntat. Till och med ett 970 med hyffsad kylare är både snabbare och billigare..... Gör om gör rätt AMD!!

Du vet väl historien mellan AMD och HardOCP. Folk som var hardcore fan hos HOcp lämnar deras forum .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Liksom i USA. #1 på Amazon, NewEgg redan slutsålt.
Priset spelar roll.....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av S1im:

Det verkar som referenskortet är helt designat med OEM marknaden i åtanke där man snålar med kylning och strömförsörjning för att hålla nere priset. Kommer troligtvis bli en storsäljare i OEM datorer pga det.
Sen är det först när partner tillverkarnas mer påkostade kort släpps som man kan avgöra Polaris fulla prestanda.

Tänkte inte på det men det verkar absolut stämma!

Kass referenskylare
Drar snorlite ström
Mellanklass
=
OEM grejer!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Tycker det är rätt korkat att bry sig om det är kampanjpris eller ej. Om du kan få ett bättre kort till lägre pris, avstår du då för att det är kampanjpriser? Märkligt resonerat. Spelar ingen roll om kortet är helt nytt eller 10 år gammalt, det ska ju vara prestandan du betalar för och då finns det absolut inget som talar för ett rx480 mot ett eftermarknadskort av modell gtx 970.

Ja alltså, klart man inte ska ignorera kampanjpriser och reor om man ska skaffa ett kort precis just nu...men om man ska dra slutsatser över hur prisvärda kort är i allmänhet, vilket jag anser att dessa individer gör men misslyckas, tycker jag att man ska jämföra icke-nedsatt pris mot icke-nedsatt pris på produkterna som jämförs. Men jag kanske är ensam om att tycka detta och då får det väl vara så då.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk

Lite besviken, trots att man vet att dollarkursen är annorlunda idag mot när jag köpte mitt 290 för ca 3200 en månad efter släpp(!) Fan vad bra köp det var, den står sig fortfarande i prestanda och pris. Herregud va skevt pris/prestanda har blivit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahippo:

Du vet väl historien mellan AMD och HardOCP. Folk som var hardcore fan hos HOcp lämnar deras forum .

Jo, AMD har gjort bort sej grovt där med mutförsök och allmänt barnsligt beteende. Det jag säger är att Kyle hade rätt angående 480 hela tiden så han har väl förmodligen rätt i resten av de saker han beskrev i sin artikel. Blir spännande framöver och se vad som sker med AMD som företag....

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.