yrkeshögskola eller högskola webbutvecklare

Permalänk
Medlem

yrkeshögskola eller högskola webbutvecklare

Hej, Jag ska plugga till webbutvecklare, men jag kan inte bestämma mig till utbildning. Jag kommer from USA och har jobbet har in Sverige for 2 år och nu tänker jag at gå vidare. Jag är redan klart mig av svenska grund. Jag fundera på att gå till http://www.campus.varnamo.se/utbildningar/program/webbutveckl... därför att jag kan börjar snart och det är bara 2 år. Men jag bekymra mig att utbildning räknar inte till framtid karriär och att det kan vara tuff att hitta ett job.
Är det tuff att få en job i utveckling med en yrkeshögskolan exam? Böra jag att gå på högskolan istället? ( https://www.bth.se/data-och-mjukvaruutveckling/webbprogrammer... till example?). Det ska ta mig 2-3 år att läsa till yrkeshögskolan och 4-5 år att läsa till högskolan p.g.a måste jag klara mig mycket mer svenska och mer tid i skolan. Nu plugga jag html/css/javascript och c# på udacity och Microsofts online kurser.

tl/dr yrkeshögskolan 2-3 år , högskolan 4-5 år- vad är bästa för yrke framtid och att få ett job?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leeks:

Hej, Jag ska plugga till webbutvecklare, men jag kan inte bestämma mig till utbildning. Jag kommer from USA och har jobbet har in Sverige for 2 år och nu tänker jag at gå vidare. Jag är redan klart mig av svenska grund. Jag fundera på att gå till http://www.campus.varnamo.se/utbildningar/program/webbutveckl... därför att jag kan börjar snart och det är bara 2 år. Men jag bekymra mig att utbildning räknar inte till framtid karriär och att det kan vara tuff att hitta ett job.
Är det tuff att få en job i utveckling med en yrkeshögskolan exam? Böra jag att gå på högskolan istället? ( https://www.bth.se/data-och-mjukvaruutveckling/webbprogrammer... till example?). Det ska ta mig 2-3 år att läsa till yrkeshögskolan och 4-5 år att läsa till högskolan p.g.a måste jag klara mig mycket mer svenska och mer tid i skolan. Nu plugga jag html/css/javascript och c# på udacity och Microsofts online kurser.

tl/dr yrkeshögskolan 2-3 år , högskolan 4-5 år- vad är bästa för yrke framtid och att få ett job?

Kan slänga in en liten bump, då jag även står inför detta valet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leeks:

Hej, Jag ska plugga till webbutvecklare, men jag kan inte bestämma mig till utbildning. Jag kommer from USA och har jobbet har in Sverige for 2 år och nu tänker jag at gå vidare. Jag är redan klart mig av svenska grund. Jag fundera på att gå till http://www.campus.varnamo.se/utbildningar/program/webbutveckl... därför att jag kan börjar snart och det är bara 2 år. Men jag bekymra mig att utbildning räknar inte till framtid karriär och att det kan vara tuff att hitta ett job.
Är det tuff att få en job i utveckling med en yrkeshögskolan exam? Böra jag att gå på högskolan istället? ( https://www.bth.se/data-och-mjukvaruutveckling/webbprogrammer... till example?). Det ska ta mig 2-3 år att läsa till yrkeshögskolan och 4-5 år att läsa till högskolan p.g.a måste jag klara mig mycket mer svenska och mer tid i skolan. Nu plugga jag html/css/javascript och c# på udacity och Microsofts online kurser.

tl/dr yrkeshögskolan 2-3 år , högskolan 4-5 år- vad är bästa för yrke framtid och att få ett job?

Jag skulle säga att yrkeshögskolan är perfekt ifall man vill ha mer praktiskt, det verkar vara en hel del mer praktiska uppgifter och det kan vara lättare för vissa! Universitetet/Högskolan är det mer teoretiskt.

Tror även att du har praktik ifall du utbildar dig genom yrkeshögskolan och det kan verkligen vara en fördel att komma ut och se hur det verkligen är skarpt!

Visa signatur

Stationär:
Bärbar: MacBook Pro 13" 2015

Permalänk
Medlem

Tack för ers svara. Jag kommer att plugga svenska lite till och söker programmet nästa året!:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leeks:

Tack för ers svara. Jag kommer att plugga svenska lite till och söker programmet nästa året!:)

Lycka till!

Visa signatur

Stationär:
Bärbar: MacBook Pro 13" 2015

Permalänk
Medlem

Jag går en yrkeshögskoleutbildning just nu i andra året till att bli kvalitetssäkrare och systemtestare. Det är inom precis samma bransch som utvecklare, därför vet jag en del om detta och är nog lämplig att svara på dina frågor.

Det finns ett stort behov av utvecklare just nu. IT-Branschen har verkligen exploderat det senaste decenniet och fortsätter bara att växa. Därför är det ett jättebra val för personer att välja den inriktningen av utbildning. Det finns en bra framtid där.

Den stora skillnaden mellan yrkeshögskolor och traditionella högskolor är att dom fokuserar på olika saker. Yrkeshögskolors mål är att du ska snabbt och effektivt ska lära dig det du behöver kunna och få den erfarenhet som behövs på 1,5 - 2 år för att sedan få jobb efter examen, vilket 90% får. På traditionella högskolor fokuserar man helt och hållet på att lära ut ämnet till en bred och djup kunskap för personen, som sedan är helt upp till den vart och hur man tar sig vidare efter examen.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Om du kan så ska du alltid välja högskola/universitet enligt mig. Utbildning står högt i kurs i branchen, med en högskole-examen så kommer du att tjäna mer pengar och du kommer troligtvis hamna före i anställningskön. Chansen att få jobb efter en IT-utbildning på högskolan är även den 90+% så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Om du kan så ska du alltid välja högskola/universitet enligt mig. Utbildning står högt i kurs i branchen, med en högskole-examen så kommer du att tjäna mer pengar och du kommer troligtvis hamna före i anställningskön. Chansen att få jobb efter en IT-utbildning på högskolan är även den 90+% så.

Har personen i fråga ingen arbetslivserfarenhet sedan tidigare som är relevant för yrket är det självklart ett stort hinder för att bli anställd direkt till en bra tjänst, i sådana fall är det nog inte bättre. På yrkeshögskola får du alla bitar som behövs eftersom det är yrkesförberedande. Från min utbildning är det t.ex många som direkt efter examen blir testledare på företag. Hur många är det som blir motsvarande chefer som första jobb från högskola? Inte så många gissar jag på om man inte redan har den erfarenhet och praktisk kunskap som behövs för det.

Tjänar man automatiskt mer för att man har en högskole-examen än en yrkeshögskole-examen? Det beror ju mer på saker som t.ex vad det är för tjänst, vilket företag och hur länge man har jobbat som det. Tvivlar starkt på om 2 kollegor som utför samma tjänst lika bra skulle få stor skillnad i lön för att den ena hade en högskole-examen och den andra yrkeshögskole-examen. Det är inte betyget från olika skolor som sätter lönen, det är hur bra personen är på yrket och hur mycket det är värt i lön.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Ska själv börja studera på campus i värnamo till hösten
Jag har varit och kollat lite på skolan samtidigt läst på hur det fungerar med just yrkeshögskolor. Den utbildningen är 2 år lång och under den perioden så är man ute (ca 50%) på "LIA (Learning in action)", med andra ord praktik. Jag tänker att om inget annat så får man en sjyst möjlighet att komma ut på arbetsmarknaden.

Studerade också en termin på BTH till webbprogrammerare för något år sen, då fick man en väldigt tung och lång c++ kurs för att lära sig programmera och jag tror att det var en stor anledning till att många hoppade av. Nu i år ska de ha bytt ut c++ kursen mot python tror jag?
Lärarna var riktigt bra och pedagogiska men jag tycker att c++ kursen tog död på motivationen och det roliga med att lära sig mer.

Jag har programmerat i PHP i runt 4-5 år och gillar verkligen språket men det verkar finnas bra många fler jobb inom C#.NET vilket de just lär ut på utbildningen i Värnamo.

Permalänk
Medlem

@vikham:

Det var inte speciellt många som hade relevant yrkeserfarenhet när jag pluggade och det gäller nog de flesta. Utbildningen är ju en väg till att landa ett jobb inom den branschen man utbildar sig inom. Testledare kan väl knappast räknas som en chefsposition men givetvis kan du bli det direkt efter en högskoleutbildning också. Jag antar att vi pratar små organisationer där du i stort sett är den enda heltidstestaren.

Utbildning är aldrig en garanti för att du ska landa ett jobb och självklart tjänar inte alla med högskoleexamen mer än alla med YH-examen. Men det är väl givet att en arbetsgivare ger dig mer lön när du har minst ett år längre relevant utbildning. Precis som att en person med en master troligtvis kommer att tjäna mer än en med en kandidat. Många, flest större företag, går i stort sett endast efter utbildningsnivå när de sätter lönen för en nyexad om du inte kan visa upp något annat som exempelvis tidigare relevant yrkeserfarenhet. Om exempelvis Ericsson skulle anställa tre nyexade programmerare som ska jobba med exakt samma sak så kommer de tre ändå att ha olika lön baserat på examen.

Sen finns det företag som kräver att alla projektledare exempelvis ska åtminstone ha en avklarad kandidatexamen. Jag har bara hört om detta en gång så jag vet inte hur vanligt det är. Och om du ska jobba utomlands så ställs ofta högre krav på utbildning också, ofta till och med en master-examen.

Permalänk

Aning gammal tråd men jag vill bara punktera att tyngden i denna bransch inte ligger i var du har pluggat, utan allt handlar om vad du kan och vilka ambitioner du har.

Om ett mer modernt lärosätt som YH där allt i princip är praktiskt och arbetsförberedande så satsa på det.
Om ett mer traditionellt lärosätt som universitet där fokuset ligger på det teoretiska och breda kunskaper, så kör på detta.

För att summera på TS fråga, ja det kommer bli tufft att hitta ett jobb om du inte kan bevisa att du kan leverera end-results.
Företagen vill ha utvecklare som brinner för utveckling, CV och meriter är fortfarande viktigt men genuin kunskap och ambitioner väger mer.

//Webbutvecklare som läser tvåårig YH.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosnic:

Ska själv börja studera på campus i värnamo till hösten
Jag har varit och kollat lite på skolan samtidigt läst på hur det fungerar med just yrkeshögskolor. Den utbildningen är 2 år lång och under den perioden så är man ute (ca 50%) på "LIA (Learning in action)", med andra ord praktik. Jag tänker att om inget annat så får man en sjyst möjlighet att komma ut på arbetsmarknaden.

Studerade också en termin på BTH till webbprogrammerare för något år sen, då fick man en väldigt tung och lång c++ kurs för att lära sig programmera och jag tror att det var en stor anledning till att många hoppade av. Nu i år ska de ha bytt ut c++ kursen mot python tror jag?
Lärarna var riktigt bra och pedagogiska men jag tycker att c++ kursen tog död på motivationen och det roliga med att lära sig mer.

Jag har programmerat i PHP i runt 4-5 år och gillar verkligen språket men det verkar finnas bra många fler jobb inom C#.NET vilket de just lär ut på utbildningen i Värnamo.

Planerar söka till webbutvecklare .NET i Värnamo, hur har det gått för dig?

Rekommenderar du utbildningen?

Pozdrav!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoodPC:

Planerar söka till webbutvecklare .NET i Värnamo, hur har det gått för dig?

Rekommenderar du utbildningen?

Pozdrav!

Skickades från m.sweclockers.com

Jo jag blev färdig och fick jobb ett par månader innan examen.
Det är en riktigt bra utbildning med många möjligheter efter examen. Man bör dock vara fast bestämd att man vill plugga och genomföra utbildningen. Det går stundvis i snabb takt och flertalet av mina klasskamrater halkade därför efter.

Min erfarenhet:
Väldigt mycket praktik. Föreläsningarna har med det senaste inom branchen. Finns inte speciellt många företag att ha praktik på i Värnamo så var beredd på att ev behöva pendla till Jönköping, Växjö eller Ljunby om någon av de lokala företagen inte kan ta emot en.

Rekomendation/tips:
Se till att du verkligen vill studera, halkar du efter så blir det snabbt väldigt tungt. Närvara på alla tillfällen även om de inte är "obligatoriska". Programmera och skriv kod massor på fritiden, ha alltid minst 1 hobbyprojekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosnic:

Jo jag blev färdig och fick jobb ett par månader innan examen.
Det är en riktigt bra utbildning med många möjligheter efter examen. Man bör dock vara fast bestämd att man vill plugga och genomföra utbildningen. Det går stundvis i snabb takt och flertalet av mina klasskamrater halkade därför efter.

Min erfarenhet:
Väldigt mycket praktik. Föreläsningarna har med det senaste inom branchen. Finns inte speciellt många företag att ha praktik på i Värnamo så var beredd på att ev behöva pendla till Jönköping, Växjö eller Ljunby om någon av de lokala företagen inte kan ta emot en.

Rekomendation/tips:
Se till att du verkligen vill studera, halkar du efter så blir det snabbt väldigt tungt. Närvara på alla tillfällen även om de inte är "obligatoriska". Programmera och skriv kod massor på fritiden, ha alltid minst 1 hobbyprojekt.

Tack för återkoppling, tänkte ställa ett par frågor till.
Kan vi ta resten via PM?