Java projekt man kan visa upp på intervju?

Permalänk

Java projekt man kan visa upp på intervju?

Så jag letar junior Javautvecklare jobb nu efter plugget och hade tänkte koka upp något projekt man skulle kunna visa upp på intervju, men vad är en passande nivå att lägga ett projekt menat för en för en junior tjänst? Ämnesmässigt vill jag göra något åt backend hållet, så mycket databas funktionalitet och dylikt.

Vad är det arbetsgivare letar efter när dom tittar på hobbyprojekt för junior tjänster?

Permalänk
Inaktiv

Oj. Vad som helst är bättre än inget.

Skall du bara visa upp något brukar de ju begära ett kodprov och ha färdiga uppgifter du ska lösa. Jag tycker personligen att det känns lite onödigt att bara skriva något "demo".

Arbetsgivaren tittar ju på det som är intressant för dem. Det kan ju vara allt ifrån bildbehandling, säkerhet, IoT eller något helt annat.

Permalänk
Medlem

Du kan väl aldrig göra något för avancerat? Tänker att det aldrig är fel att visa allt man kan

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Oj. Vad som helst är bättre än inget.

Skall du bara visa upp något brukar de ju begära ett kodprov och ha färdiga uppgifter du ska lösa. Jag tycker personligen att det känns lite onödigt att bara skriva något "demo".

Arbetsgivaren tittar ju på det som är intressant för dem. Det kan ju vara allt ifrån bildbehandling, säkerhet, IoT eller något helt annat.

Flera tjänster jag sett efterfrågar dom som har hobbyprojekt att visa upp, so why not?

Skrivet av elklazor:

Du kan väl aldrig göra något för avancerat? Tänker att det aldrig är fel att visa allt man kan

Jag skulle gärna vilja sätta ett mål eller en gräns annars finns risken att jag bara kommer att sitta och pila med det i all evighet

Har googlat runt på lite projekt idéer och jag har fastnat för iden att göra ett "library management system" kopplat till en databas, men var lite rädd att det skulle vara lite beigt eller för låg nivå.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ghaunadaur:

Har googlat runt på lite projekt idéer och jag har fastnat för iden att göra ett "library management system" kopplat till en databas, men var lite rädd att det skulle vara lite beigt eller för låg nivå.

Det behöver det inte vara. Det skulle nog vara en väldigt bra om du har många böcker, kan rekommendera böcker utifrån metadata och gör allt i molnet med en modern databas (firebase kanske).

Permalänk
Hedersmedlem

Generellt är dom intresserade av HUR din kod ser ut när du programmerat. Variablendöpning, struktur och dokumentation.

Sen vad var hur och varför är lite mindre ointressant, men "Poängsätt min kuk" är kanske inte bästa applikationen att visa upp (säger bara inte bästa, inte att det är helt uteslutet).

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ghaunadaur:

Har googlat runt på lite projekt idéer och jag har fastnat för iden att göra ett "library management system" kopplat till en databas, men var lite rädd att det skulle vara lite beigt eller för låg nivå.

Det viktigaste skulle jag säga är att du själv brinner för det du gjort, för det kommer att lysa igenom när du presenterar ditt hobbyprojekt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Android app

@ghaunadaur:

Tjena! Jag pluggar Första året som Utvecklare inom flera Programspråk.
Jag har fasnat för att göra Android applicationer för att det går hyfsat fort att programmera och
nivån för hur avancerad appen ska vara kan du ju bestämma själv
Om du vill att appen ska synka med en databas ect så kan du ju implementera det ect ect.

Ett förslag på en app kan ju vara något liknande som tinder fast kanske bara för svenska marknaden eller med
funktioner som du anser saknas i världen av dejting. (Bara ett förslag)

Lycka till!

Mvh// David

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Skrivet av giplet:

Det viktigaste skulle jag säga är att du själv brinner för det du gjort, för det kommer att lysa igenom när du presenterar ditt hobbyprojekt.

Jag har en kandidat i arkeologi sen tidigare, så det kanske vore kul att göra en runstens databas eller liknande.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheNewsV2:

@ghaunadaur:

Tjena! Jag pluggar Första året som Utvecklare inom flera Programspråk.
Jag har fasnat för att göra Android applicationer för att det går hyfsat fort att programmera och
nivån för hur avancerad appen ska vara kan du ju bestämma själv
Om du vill att appen ska synka med en databas ect så kan du ju implementera det ect ect.

Ett förslag på en app kan ju vara något liknande som tinder fast kanske bara för svenska marknaden eller med
funktioner som du anser saknas i världen av dejting. (Bara ett förslag)

Lycka till!

Mvh// David

Precis min tanke, det är superlätt att demonstrera på en arbetsintervju. Nackdelen är att det är svårt att gör någon vettig app som typ 99% av alla på android-appestore har misslyckas med.

Permalänk
Medlem

Kan instämma med ovanstående förslag om att göra en Android-app, eftersom det är lätt, både när det gäller tid (för dig) och att demonstrera. Du kan ju helt enkelt ge intervjuaren APKn att sideloada samt källkoden.

När det gäller vad appen faktiskt ska göra har det ju redan påpekats att allt som är värt att göra förmodligen redan finns (om icke, så är det nog inte så trivialt att du bara kan koka ihop det för att visa på intervju), så jag skulle satsa på att göra något ganska banalt (fast inte typ "studsa boll mot alla kanter av skärmen"-banalt såklart) men fokusera på att göra källkoden begriplig utan att bli alltför sirlig.

När jag anställer folk spelar det för mig mindre roll att dom kan alla språkspecifika egenheter. Däremot tycker jag det är viktigt att dom visar att dom kan förstå vad som måste lösas i första hand, vad som kanske kan lösas i andra hand men inte är nödvändigt, och vad som faktiskt bara är sofism. Kan du förklara hur du tänkte spelar det mindre roll för mig *hur* du väljer att lösa det, bara det finns en röd tråd i ditt resonemang.

Permalänk
Medlem

Jag visade upp några Androidspel jag hade gjort, samt några applikationer för Windows. Snackade lite & gick hem.

Blev uppringd någon vecka senare & fick jobbet.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070