Permalänk
Avstängd

4770K - Är min temperatur galet?

Jag har en 4770K med stockkylare.

CPUen står 60-62 °C i idle, och när jag använder den lätt utan att göra något tungt så står den i 77-80 °C.

Är något konstigt?
Är det för högt?

Permalänk
Entusiast

Damma ur datorn(tryckluft), temperaturerna är lite väl höga för vardagliga program under belastning. I regel brukar man säga att ~80C är max, men CPUn i sig klarar upp till ~100C innan datorn stänger av sig.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag har en 4770K med stockkylare.

CPUen står 60-62 °C i idle, och när jag använder den lätt utan att göra något tungt så står den i 77-80 °C.

Är något konstigt?
Är det för högt?

Ja det är för högt, CPU kan gå normalt till 80c med stockkylaren men då med hög tyngre belastning...

Börja med att rensa damm om det är mycket sånt..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Det låter högt.

Vad har du i övrigt för komponenter? Hur gammal är datorn? När var senast du mätte temperaturerna? När var senast du städade inne i chassit?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonssown:

Damma ur datorn(tryckluft), temperaturerna är lite väl höga för vardagliga program under belastning. I regel brukar man säga att ~80C är max, men CPUn i sig klarar upp till ~100C innan datorn stänger av sig.

Gjorde precis det innan jag kollade temperaturen.

Skrivet av ggustavsson:

Ja det är för högt, CPU kan gå normalt till 80c med stockkylaren men då med hög tyngre belastning...

Börja med att rensa damm om det är mycket sånt..

Gjorde precis det innan jag kollade temperaturen.

Skrivet av ackwell:

Det låter högt.

Vad har du i övrigt för komponenter? Hur gammal är datorn? När var senast du mätte temperaturerna? När var senast du städade inne i chassit?

En SSD, en HDD. I ett Fractal Design R4 chassi.
Inget grafikkort. Inget ljudkort. Inga expansionskort alls.
Datorn är väl 4 år gammal eller nåt.
Mätte senast temperaturen idag för någon timme sedan precis efter jag rengjorde med tryckluft.
Städade inne chassit idag efter allt för länge.

Permalänk
Avstängd

Vad för temperatur ligger en 4770K normalt i idle med stockkylaren?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rektor:

Vad för temperatur ligger en 4770K normalt i idle med stockkylaren?

Beror helt på rumstemp och vad folk betraktar som "idle", men runt 40C brukar vara normalt för stock.
Hur är luftflödet i lådan i allmänt?

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Viktigt att hålla koll på vad CPU'n faktiskt gör när man tror att den är "idle".
Det kan ju köras en hel massa saker som förhindrar strömspar funktioner.
Och lika viktigt är att UEFI och OS är vettigt inställda för att tillåta effektivare strömspar.
En överklockad CPU som kör fixerad spänning och avstängda C-states kommer såklart att ha en betydligt högre "idle" temp än en korrekt inställt CPU.

Ha du dessutom ett moderkort med intelligent fläktstyrning så blir alla temperaturer vid "idle" helt plötsligt irrelevanta då fläktar kan köras på väldigt låg hastighet eller t.o.m. stoppas

Det viktigaste är ju att CPU temperaturen hålls vettig under last och inte tvingar CPU'n till "temp-throttling".

Permalänk
Medlem

Vad har du för kylare? Det låter som att den kanske inte sitter fast som den ska, eller så har du för lite/mycket kylpasta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonssown:

Beror helt på rumstemp och vad folk betraktar som "idle", men runt 40C brukar vara normalt för stock.
Hur är luftflödet i lådan i allmänt?

Lådan är en Fractal Design R4 i standardutförande. Den har 2 fläktar, en bak, en fram som kom med chassit.

Skrivet av perost:

Vad har du för kylare? Det låter som att den kanske inte sitter fast som den ska, eller så har du för lite/mycket kylpasta.

Intels stockkylare för Intel Core i7 4770K "Haswell".
Kylpastan är den som fanns på kylflänsen när jag plocka upp den ur kartongen.
Möjligt att den inte sitter som den ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Intels stockkylare för Intel Core i7 4770K "Haswell".
Kylpastan är den som fanns på kylflänsen när jag plocka upp den ur kartongen.
Möjligt att den inte sitter som den ska.

Ah, det skrev du ju faktiskt i ditt första inlägg. Men stockkylaren är hur som helst ökänd för att ha en dålig fästanordning. Kolla så att alla fyra pinnar sitter i ordentligt som de ska, det är lätt hänt att en av dem lossnar så att kylaren får dålig kontakt.

Permalänk
Medlem

Nej.

1: Kolla ev. damm.
2: Kolla så att övriga chassi fläktar fungerar.
3: Byt kylarpasta.

Visa signatur

Define Meshify T GC - Gigabyte Z370 Ultra Gaming - i7-8700k@Stock (CM 212 Evo) - Gainward 1070 PE - 16GB DDR4 300MHz - High Seirra (MacOS)

Define R4 - MSI Pro Carbon x370 - Ryzen 1800x@Stock (CM 212 Evo) - MSI PE 660Ti - 16 GB DDR4 3000MHz - Unraid (NAS / Application server)

MacBook Pro 2019, MacBook Pro 2013 Late, IPad Pro 2017 10.5.

Permalänk
Medlem

Om datorn är ny monterad kolla så att sladden inte hindrar fläkten att snurra på CPU kylaren, hände med min stockkylare att den la sig så!

Visa signatur

Define Meshify T GC - Gigabyte Z370 Ultra Gaming - i7-8700k@Stock (CM 212 Evo) - Gainward 1070 PE - 16GB DDR4 300MHz - High Seirra (MacOS)

Define R4 - MSI Pro Carbon x370 - Ryzen 1800x@Stock (CM 212 Evo) - MSI PE 660Ti - 16 GB DDR4 3000MHz - Unraid (NAS / Application server)

MacBook Pro 2019, MacBook Pro 2013 Late, IPad Pro 2017 10.5.

Permalänk
Medlem

Kolla så kylaren sitter rätt först och främst. Det är lätt hänt att den glappar lite och då blir temperaturerna därefter.

En 4770K är ju relativt ny så kylpastan borde inte behöva bytas (så länge den inte är felapplicerad), men på min 2500K var den sopslut efter 5(?) år. Gjorde underverk att byta den.