CPU kylare - Lika bra som Noctua men snyggare finns det?

Permalänk
Medlem

CPU kylare - Lika bra som Noctua men snyggare finns det?

Hej.

Precis som rubriken lyder så undrar jag om det finns lika bra kylare som Noctua 14-15 men snyggare? Pratar alltså om luftkylare.

Då jag vill ha en tyst dator är jag rädd för slutna vattenkylningslösningar.

Ska nämligen bygga mig en ny dator och tänkte köra chassi med fönster därav min fundering.

Permalänk
Inaktiv

Vad som är snyggt är lite individuellt. Så det är svårt att ge förslag när man inte vet vad du är ute efter.

Permalänk
Medlem

Finns ett gäng som är liknande. Det är en stor luftkylare du vill ha alltså? Annars finns ju tex kraken X61 eller corsair H110 som är ungefär lika bra och som många tycker är snyggare. Annars så har alla stora företag kylare som liknar noctuas, Be quiet, dark rock pro 3 te.x

Permalänk
Medlem

@anon226320:

Visserligen är ju smaken som baken, men finns väl knappast någon som tycker Noctua gör snygga fläktar?:)

Ute efter förslag på bra kylare men som samtidigt kommer va snygga i chassi fönstret.

Permalänk
Medlem

@Karazhan:

Min tanke var luftkylare då man hör så många säga att slutna vattenkylning låter betydligt mer.

Permalänk
Medlem

Phanteks. Deras PH-TC14 serie är grym, finns olika färger: https://www.inet.se/produkt/6909659/phanteks-ph-tc14pe-vit/#s...

Har en sådan själv för övrigt, hade processor överklockat till 4,5Ghz utan en tillstymmelse till överhettning eller ökning i ljudnivå

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/6308840/be-quiet-dark-rock-pro-3/...
Kanske.
Men alla bra lyftkylare är i av liknande design.

Permalänk
Medlem

@Svensktiger:

Yes men skönt om man kan komma ifrån den där bruna färgen:)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av frippe86:

@Svensktiger:

Yes men skönt om man kan komma ifrån den där bruna färgen:)

Möjligen.
Men för oss datorentusiaster så symboliserar babybajsbrunt kvalitet när det kommer till fläktar

Permalänk

Cryorig R1 ultimate ligger i typ samma klass

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Möjligen.
Men för oss datorentusiaster så symboliserar babybajsbrunt kvalitet när det kommer till fläktar

Har dragit mig länge från att använda Noctua just precis pga av färgen men gav mig förra veckan..
Inhandla en D15-kylare samt 6x NF-A14 ULN. Tur att min burk ej kommer ha något fönster.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Svensktiger:

Haha:)

Man kanske ej kommer så så tydligt att det är dom. Tydligen ganska mört fönster.

Detta chassi jag tänkte köra mATX bygge på

https://www.inet.se/produkt/6911958/phanteks-enthoo-evolv-mat...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av frippe86:

Hej.

Precis som rubriken lyder så undrar jag om det finns lika bra kylare som Noctua 14-15 men snyggare? Pratar alltså om luftkylare.

Då jag vill ha en tyst dator är jag rädd för slutna vattenkylningslösningar.

Ska nämligen bygga mig en ny dator och tänkte köra chassi med fönster därav min fundering.

Corsair H110i GTX är min personliga favorit. En del beklagar sig över ljudet från fläktarna, men kopplar du dom till PWN kontakter på moderkortet och sätter en låg fläktkurva i BIOS så hör du dom knappt. Jag spelar mycket, och med den låga kurvan så hörs det knappt och processorn håller sig respektabelt sval (6700K).

Permalänk
Medlem

@KaffeMedKotlett:

Mm sant. Men när du säger att en del beklagar sig över ljudet. Hur högt ljud pratar vi?

Permalänk
Medlem

Om det nu är färgen på fläktarna som är problemet, så har ju Noctua släppt nya fläktar i andra färger.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av frippe86:

@KaffeMedKotlett:

Mm sant. Men när du säger att en del beklagar sig över ljudet. Hur högt ljud pratar vi?

Svårt att säga på rak arm faktiskt. Finns recensioner på nätet som har mätt den exakta ljudnivån. Men du har två alternativ. Låg fläkt-kurva eller byta ut fläktarna som medföljer till några med lägre ljud. Har själv aldrig varit med om att dom har behövts arbeta nämnvärt för att processorn ska kylas väl. Bör väl tilläggas att jag inte överklockar något. Kör man OC så kan det behövas att dom arbetar mer.

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-:

Jasså? Är inte de bara chassifläktarna?

Permalänk
Medlem

Detta är bygget jag tänkt mig.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9510604/

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Fractal Design Define C TG] [Corsair RM750] [AMD Ryzen 7 5800X] [Gigabyte X570 AORUS ELITE] [Gigabyte Radeon RX 6800 XT 16GB GAMING OC] [Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance] [Samsung 980 PRO M.2 NVMe 1TB + Kingston KC2500 1TB M.2 NVMe] [Corsair Hydro H100x]

Permalänk
Medlem

Ser ut som en plastig leksak, men smaken är som baken. Tycker själv noctuas kylare är riktigt snygga. Det bara sprutar kvalité om dem.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Inaktiv

Har du kollat så D14 får plats i mATX chassit? Har för mig det är en rätt stor rackare

Permalänk
Medlem

@KaffeMedKotlett:

Noctua 14 som jag valt är 160 mm över moderkortet och enligt spec. På inet så tar chassit upp till 192 mm.

Senr ju frågan om det kan vara för stort på bredden? Va tror du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frippe86:

@-=Mr_B=-:

Jasså? Är inte de bara chassifläktarna?

IndustrialPPC fläktarna är nog så nära "allround" fläktar man kan komma. Svårt att hitta vanliga axial fläktar med högre statiskt tryck än de, i våra storlekar.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag kör bara Scythe GlideStream (1900 rpm versionen) i mitt chassi och på cpukylaren, betydligt bättre flås, kylning och ljudnivå. Sen är det ju skönt att slippa den där jädrans färgen!

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-:

Okej. Men då får man köpa cpu kylaren och sen köpa andra fläktar till cpu kylaren separat?

Permalänk
Medlem

Så blir det naturligtvis, om man inte hittar någon som vill sälja kylaren utan fläkt. Fläkten går säkert att sälja / ge bort, så det är ingen totalförlust, men det sista jag hörde var att de där fläktarna var dyra. Riktigt dyra.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Corsair H110i GTX är min personliga favorit. En del beklagar sig över ljudet från fläktarna, men kopplar du dom till PWN kontakter på moderkortet och sätter en låg fläktkurva i BIOS så hör du dom knappt. Jag spelar mycket, och med den låga kurvan så hörs det knappt och processorn håller sig respektabelt sval (6700K).

Fläktarna kör ju PWM i corsairs mjukvara som är smidigare än bios skulle jag säga. Jag (och många andra) beklagar över pumpljudet eftersom fläkten kan ställas med pwm direkt i corsair link medans pumpen körs i två lägen, hörbar och olidligt hörbar

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk

Ska bytta mina fläktar på noctua nh-d15 har beställt dessa
https://www.komplett.se/product/816908/datorutrustning/kylnin...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator
Nzxt H440w black,Msi Z170 Gaming M5, I7 6700k, Noctua Nhd15,Corsair vengence lpx 2x4 gig,Corsair force le 240 gig, wd 1tb, evga g2 750w,

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/6308840/be-quiet-dark-rock-pro-3/...
Inte kul att montera, men presterar mycket väl och är i princip alltid knäpptyst med i5 4670k@4,5ghz 1,24v