Viasat sport via parabol under några månader, ingen dekoder finnes hemma. Temporär lösning tills fiber i höst/vinter?

Permalänk
Medlem

Viasat sport via parabol under några månader, ingen dekoder finnes hemma. Temporär lösning tills fiber i höst/vinter?

Ursäkta krystad rubrik. Sitter lite på pottan.

Har parabol via Canal Digital och hade även Viasat förut.

I mars förra året la Viasatdekodern av och istället för att köpa en ny så sade vi upp abonnemanget med tanke på kommande fiber. Tänkte då ta allt via fiber istället. Allt med fiber är ju självklart försenat och sitter nu och klurar på om det finnes en lösning, temporärt fram tills fibern blir installerad. När nu det blir. (Senaste är att föreningen ska börja gräva i september för första etappen, bor i etapp två själv.)

Farsgubben kan vara det största Zlatanfanet som finns. Följt honom slaviskt i alla klubbar han spelat i och nu i och med bytet till Premier League så vet jag inte hur jag ska lösa detta utan att behöva köpa ny dekoder av Viasat eller binda upp sig i åratal.

Någon med idé om "lösning"? Om man ändå kunde hyra dekoder av Viasat fram tills fibern blir installerad.

Har även det smådelikata att försöka tima in uppsägning av Canal Digital tills fibern blir klar i huset så vi slipper bli dubbeldebiterade.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Mitt tips är viaplay. Billigare och han kan se matchen på flera ställen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Tack för tipset!

Hur fungerar Viaplay? (Jag vet. Jag är stendum men har aldrig haft tanken ens att nyttja Viaplay eller andra streamingtjänster såsåom HBO eller Netflix!)

Farsgubben kan inte stava till dator ens så hur jag fixar en smidig lösning åt honom så han lätt kan se Zlatans matcher på en tv utan att behöva lära sig att hantera en dator först vet jag inte. :/

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Har han en relativt ny TV med Smart-TV funktion finns det ofta appar till detta.
Står såhär på viaplay.se: "Välj hur du vill titta
I din mobil, dator, surfplatta och på smart-tv. Via Apple TV eller spelkonsol. När det passar dig."

Så har ni tex en Samsung-TV med smartfunktioner så är det bara att dra in appen där. Annars kan man köpa en apple-tv (köp gamla versionen, finns för lite och ingenting) och köra via smartphonen. Min morfar klarade av att köra så efter ca 2-3 dagars träning och han fyller 90 i år

Annars kan ni kolla efter en box som klarar både viasat + canal digital och köra via samma. Det finns en drös med sådana boxar billigt på blocket.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Har han en relativt ny TV med Smart-TV funktion finns det ofta appar till detta.
Står såhär på viaplay.se: "Välj hur du vill titta
I din mobil, dator, surfplatta och på smart-tv. Via Apple TV eller spelkonsol. När det passar dig."

Så har ni tex en Samsung-TV med smartfunktioner så är det bara att dra in appen där. Annars kan man köpa en apple-tv (köp gamla versionen, finns för lite och ingenting) och köra via smartphonen. Min morfar klarade av att köra så efter ca 2-3 dagars träning och han fyller 90 i år

Annars kan ni kolla efter en box som klarar både viasat + canal digital och köra via samma. Det finns en drös med sådana boxar billigt på blocket.

Tackar för svaret!

Tyvärr gammal LG lcdtv.

Ska kolla upp Apple-tv! Kanske köpa någon billig surfplatta att "styra" med........... (Nu låter jag som att jag vet vad jag pratar om, eller hur? )

Som sagt. Gäller under, förhoppningsvis, kortare tid.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Tackar för svaret!

Tyvärr gammal LG lcdtv.

Ska kolla upp Apple-tv! Kanske köpa någon billig surfplatta att "styra" med........... (Nu låter jag som att jag vet vad jag pratar om, eller hur? )

Som sagt. Gäller under, förhoppningsvis, kortare tid.

Tror du kan komma undan med en chromecast. Billigt och smidigt. Den funkar väldigt smidigt med vimplar och mobilen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Annars finns ju Chromecast! 299:- tror jag det kostar

Edit 390:-

https://www.google.com/intl/sv_se/chromecast/tv/explore/?gcli...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Sen finns det chromecast också! Så du vet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!