Permalänk
Medlem

Vilken AIO kylare till detta mITX bygge.

Hsr funderat fram och tillbaka och kommit fram till att bygga denna dator

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9511314/

Nu är min fråga till er vilken sluten vattenkylning lösning ni rekommenderar?

Vet att luft är tystare och säkrare, men då chassit jag valt har fönster så blir det mkt snyggare med vatten kylning.

Så vilken rekommenderar ni till detta bygge? Vill såklart att den ska kyla så bra som möjligt och va så tyst som möjligt.

Det skadar ju inte om det är led belysning på kylarlocket:)

Permalänk
Medlem

Du får plats med en 240mm radiator i toppen. Kör på en H100i GTX?

Permalänk
Medlem

@AMDDDDD:

Är det den bästa i den storleken?:) någon erfarenhet av den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frippe86:

@AMDDDDD:

Är det den bästa i den storleken?:) någon erfarenhet av den?

Erfarenhet, ja. Liten susning från pumpen, helt OK kylning. Inte värt pengarna gällande prestanda men snygg är den och bra byggd också.

Permalänk
Medlem

@AMDDDDD:

Okej. Då kanske det finns nån annan som kyler bättre än den?

Permalänk
Avstängd

NZXT Kraken. Skippa all OEM skit.

Permalänk
Medlem

@FartyParty:

Vad betyder OEM?

Hur kommer det sig att du rekommenderade den andra först?:)

Permalänk
Avstängd

Produkter som kommer från samma tillverkare men där Corsair, Cooler Master etc etc slappar på sitt egna märke. Man tror då att det är Corsairs, Cooler Master kvalité men icke.

Tänk dig chicken nuggets som är gjort av någon. ICA, Konsum, MAXI beställer alla från denna men slänger på sitt egna märke.

Jag har dessvärre gått igenom 3st Corsair H80i samt 2st Cooler Master på grund av att metallen och skruvgängorna är så veka. Antingen kommer gängorna svaga direkt eller så får du dit kylaren men du kan glömma att ta bort och sätta dit igen. Råkar du tighta till någon mm för mycket pajar gängan.

Cooler Masters Nepton är fruktansvärt när det gäller pumpen, tryck för hårt på pumpen när du installerar den på CPUn och den går sönder. Stor risk vid läckage om du skruvar för tight på grund av vek metall.

NZXT Kraken har ordentliga gängor, en välbyggt pump, bra slangar och som bonus kommer med riktigt nice programvara där du kan justera hastighet för pump, fläkt och ändra eller stänga av LED.

Jag är en otroligt stolt ägare över NZXT Kraken x41 med 2st 140mm Noctua fläktar.

Permalänk
Medlem

@FartyParty:

Grymt.

Denna har dom på inet

https://www.inet.se/produkt/5322389/nzxt-kraken-x61-280mm/#sp...

Enligt chassit så får radiatorn vara max 280 mm lång och 57 cm tjock. Denna är 280 lång och 27 mm tjock så då ska den funka galant i evolv chassit.

Så då tar man 2 fläktar från Noctua. Men finns flera å välja på, finns väl vissa som är gjorda för chassi och andra för annat.

Annan fråga. Min plan är ju att styra alla fläktar i chassit från asus programvara fan expert som verkar smidigt, sätta fläkt kurva osv.

Då kommer jag ju även kunna styra fläktarna för vattenkylningen via asus fan expert, eller? Såg även något om att styra pumpen, men då kan man göra det från NZXT programvara?

Många frågor, men du har så jävla enkla och bra förklarande svar.

Permalänk
Avstängd

Du ska ha dessa Noctua till denna radiator.
https://www.komplett.se/product/781268/datorutrustning/kylnin...

Det beror lite på hur du vill ha det kopplat. Kopplar du in fläktarna till pumpen styrs det tillsammans.
Kopplar du fläktarna för sig kan du styra dom separat men det är givetvis inga problem ö.h.t

Jag har kopplat mina två direkt till pumpen. Kör på Fixed Mode och en Fan Speed på 65% vilket är PERFEKT för mig.

Pumpen körs i 3240RPM och fläktarna 1020RPM.

Du måste givetvis hitta din egen sweetspot eller så kan du göra en fläktkurva.

Permalänk
Medlem

@FartyParty:

Okej. Men om jag kopplar fläktarna till pumpen så måste jag styra allt via NZTX mjukvara?

Läste detta på nätet, förstår din vad han menar? Det är samma chassi jag valt och samma kylning.

Thanks so much for the detailed reply. I thought gpu intake might be a factor but due to the Krakens 280mm rad I can't fit the gpu rad as an exhaust only spot it can go is as intake. I'll run the case with the front panel off to provide more air and see how it goes.
If it is the poor intake causing issues there's not much I can do about the gpu, so should I sell the Kraken and get a nh-d15 which allows me to move the gpu rad to the rear and set up 2x120mm or 1x200m intake at the front?

Permalänk
Avstängd

Ja, om du kopplar fläkt till pump så styr fläktkurva både pump RPM och fläkt RPM.

Det är ju dock inget problem, antingen gör man så, eller så styr man fläktarna separat.

Det där är ju ett problem oavsett kylare som har samma dimensioner som Kraken.

Du kan ju också kolla på Kraken x41.

Permalänk
Medlem

@FartyParty:

Jag förstod inte riktigt vad hans problem var?

Okej så.om jag vill använda mig av fan expert som ingår i moderkort asus som jag valt så kommer jag kunna styra pumpen och fläktar där ifrån??

Permalänk

Du kommer ångra dig med så kraftfulla komponenter i ett litet chassi. Hade själv Evolve ITX. Det blir varmt! Resultera att du vill byta, jag lovar.

Permalänk
Avstängd

Pumpen styrs av medföljande mjukvara. Du kan använda Fan Expert och CAM (som NZXT mjukvara heter) samtidigt.

Du kanske ska kolla på någon av dom andra Kraken om du har detta chassi?

Permalänk
Medlem

@FartyParty:

Varför kolla på annan kraken? En 280 mm ska ju få plats i toppen?

Vad var problemet för han som hade en på 280? Jag förstod ej det han skrev på engelska.

Permalänk
Medlem

@spicy_mama:

Hur säker är du på det? Menar inte att ifrågasätta utan undrar bara?

Har läst att det ska ha bra luftflöde detta chassi.

Permalänk
Avstängd

Han skriver att han inte kunde använda sitt grafikkort som utblås.

Du valde ju inget stock kort så det kommer inte påverka dig.

Permalänk
Medlem

@FartyParty:

Så då är det inget jag behöver bry mig om? Utan kan köra på 280 mm och få plats med allt.

Men nu oroar jag mig för höga temps i detta chassi då han nämnde det ovan.

Permalänk
Skrivet av frippe86:

@spicy_mama:

Hur säker är du på det? Menar inte att ifrågasätta utan undrar bara?

Har läst att det ska ha bra luftflöde detta chassi.

Bra luftflöde ja, räcker till komponenter? Nja. Jag avrådder dig. Min 6700k och 980TI fick jag strypa power limit i vissa spel, hade så stora fläktar och på max jag kunde i hela chassit. För liten volym helt enkelt. Du kan inte blåsa ut all varm luft Jag fick nog och bytade chassi till större.

Permalänk
Medlem

@spicy_mama:

Okej. Om jag går upp till mATX i evolve blir det stor skillnad med temps osv?

Permalänk
Skrivet av frippe86:

@spicy_mama:

Okej. Om jag går upp till mATX i evolve blir det stor skillnad med temps osv?

Ja, eller ja skillnaden är inte "enorm" men så pass att du slipper spikar som klockar ner din GPU.

Permalänk
Medlem

@spicy_mama:

Finns det nå got matx eller mitx chassi som har riktigt bra luftflöde och kan hålla temps nere?

Permalänk
Skrivet av frippe86:

@spicy_mama:

Finns det nå got matx eller mitx chassi som har riktigt bra luftflöde och kan hålla temps nere?

Evolve har en matx xhassi nice chassin absolut. Det är inte chassit det är fel på, storleken. Liten chassi liter volym uppdagar problem

Permalänk
Medlem

@spicy_mama:

Okej. Men med evolves matx chassi så bör jag hålla okej temps
?

Ska ha datorn i vardagsrummet bredvid tv möbeln. Därav storleken.

Men som sagt vill inte att den ska bli för varm å klocka ner sig. Vill även överklocka cpu.

Permalänk
Skrivet av frippe86:

@spicy_mama:

Okej. Men med evolves matx chassi så bör jag hålla okej temps
?

Ska ha datorn i vardagsrummet bredvid tv möbeln. Därav storleken.

Men som sagt vill inte att den ska bli för varm å klocka ner sig. Vill även överklocka cpu.

Borde räcka med matx och riktigt bra fläktar

Permalänk
Medlem

@spicy_mama:

Okej. Jävligt synd att man inte kan ha så pass bra komponenter i en liten låda som mITX. Får bli mAtx.

Kör på Noctua fläktar i chassit, dom är ju grymma.

Permalänk
Medlem

Du kan köra high-end komponenter i itx om man är villig att kompromissa med ljudnivå och färdiga kylningslösningar på grafikkort. Jag kör ett helt luftkylt Ncase m1 (googla) med motsvarande komponenter som du vill ha, men blev tvungen att köra blower style på grafikkortet för att hålla nere temperaturen. (Finns andra lösningar men de kostade för mycket )

Alternativt kan du ju vattenkyla både moderkort och grafikkort och då lovar jag att du håller dig under throttle-värden även i ett evolve itx.

Små chassin är underbara utmaningar att planera och bygga. Sjukt tillfredsställande när man kan få ut kraftfull prestanda ur något som dessutom smälter in bra hemma.

Lycka till!

Permalänk
Skrivet av Gray:

Du kan köra high-end komponenter i itx om man är villig att kompromissa med ljudnivå och färdiga kylningslösningar på grafikkort. Jag kör ett helt luftkylt Ncase m1 (googla) med motsvarande komponenter som du vill ha, men blev tvungen att köra blower style på grafikkortet för att hålla nere temperaturen. (Finns andra lösningar men de kostade för mycket )

Alternativt kan du ju vattenkyla både moderkort och grafikkort och då lovar jag att du håller dig under throttle-värden även i ett evolve itx.

Små chassin är underbara utmaningar att planera och bygga. Sjukt tillfredsställande när man kan få ut kraftfull prestanda ur något som dessutom smälter in bra hemma.

Lycka till!

Ja om man har tid, pengar och kunskap. Evolve ITX och Evolve matx är inte enormt olika i storlekar så som en HTPC hade jag hellre tagit en tystare matx chassi personligen. Oavsett var mitt syfte att varna honom så han inte blir lika besviken som jag

Permalänk
Medlem

@spicy_mama:

Vilket matx skulle du rekommendera då?