AMD släpper drivrutin med stöd för nya Radeon RX 480

Permalänk
Melding Plague

AMD släpper drivrutin med stöd för nya Radeon RX 480

Radeon RX 480 är här och AMD passar därmed på att släppa en ny drivrutin. Denna lägger bland annat till stöd för det nya grafikkortet och introducerar ett nytt verktyg för överklockare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är detta första drivrutinen med officiellt stöd för RX 480?
Påverkas prestandan nånting? (Allmänt)

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Sushifrukt:

Är detta första drivrutinen med officiellt stöd för RX 480?

Ja.

Skrivet av Sushifrukt:

Påverkas prestandan nånting? (Allmänt)

Angående prestandan, om du tänker på jämfört med recensionen här på swec så nej, den gjordes med just 16.6.2 (för RX 480 dvs, du kanske menade alla kort).

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Är detta första drivrutinen med officiellt stöd för RX 480?
Påverkas prestandan nånting? (Allmänt)

detta var den drivrutin som alla rx 480 testades med skulle jag gissa på.

Det lär komma en hel del updates inom ramen av några veckor och då kan vi få se en massa fixes och eventuellt liten prestanda knuff

Permalänk
Medlem

Det finns en del recensioner som testade med en annan version av drivrutinen, som var sämre än denna.

Det är en del prestandavinster med denna version över vad det fanns för version innan.

Finns nån tråd på reddit som visar skilladerna men orkar inte göra mig besväret och hitta den.

I bästa fall nån % bättre i en del spel men det är iaf bättre.

Permalänk
Skrivet av criscros:

detta var den drivrutin som alla rx 480 testades med skulle jag gissa på.

Det lär komma en hel del updates inom ramen av några veckor och då kan vi få se en massa fixes och eventuellt liten prestanda knuff

Tydligen har vissa recensioner gjorts med 16.6.1 - men majoriteten har nog som du säger gjorts med 16.6.2.

Permalänk

Är wattman compatibel med äldre kort eller fungerar den bara med RX 4XX serien?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

FRTC är trasigt efter att jag uppdaterade till denna drivrutin. Fungerade bra tidigare med mitt 290X men nu fungerar det inte alls.

WattMan är tydligen bara tillgängligt för RX 480. Overdrive ser ut som vanligt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

FRTC är trasigt efter att jag uppdaterade till denna drivrutin.

Varsågod. http://www.amd.com/report

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Jan_Ajams:

Tydligen har vissa recensioner gjorts med 16.6.1 - men majoriteten har nog som du säger gjorts med 16.6.2.

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/4qiffg/rx_480_disparity...

Om man vill läsa in sig i ämnet.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd

Får se om dom lyckas med mjukvaran bättre då hårdvaran är ett skämt

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk

Windows :(. Jag kan inte trycka på "Uppgradera"-knappen. Har haft detta problemet i windows innan och har aldrig kunnat åtgärda det. Får väl installera om AMD settings

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

FRTC är trasigt efter att jag uppdaterade till denna drivrutin. Fungerade bra tidigare med mitt 290X men nu fungerar det inte alls.

Inget problem här, men testa att justera inställningen för spelet en gång (innan det startas) samt kolla så ingen inställning för profilen Global tar över.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det som behövs för att lyfta RX 4XX är:

* Bättre strömförsörjning
* Bättre kylare

Båda delar kommer säkert att komma med partnerkorten.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Det som behövs för att lyfta RX 4XX är:
* Bättre strömförsörjning

Strömförsörjningen är löjligt stark, långt över 1080 FE till och med både i kapacitet och påkostnad. (Iofs så är ju FE modellernas VRM ett skämt som endast är något bättre än Gtx 480s enligt mig.) Sedan sätter 6pin lite käpp i hjulet om man planerar att gå över ~250W vilket vi kan hoppas fixas utav partnerkorten precis som du säger.

Ivf så är enligt mig det största problemet dem Svenska priserna, men det är iofs inget AMD kan göra något åt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Strömförsörjningen är löjligt stark, långt över 1080 FE till och med både i kapacitet och påkostnad. (Iofs så är ju FE modellernas VRM ett skämt som endast är något bättre än Gtx 480s enligt mig.) Sedan sätter 6pin lite käpp i hjulet om man planerar att gå över ~250W vilket vi kan hoppas fixas utav partnerkorten precis som du säger.

Ivf så är enligt mig det största problemet dem Svenska priserna, men det är iofs inget AMD kan göra något åt.

Påkostad VRM är inte samma sak som en strömförsörjning med hög kapacitet om det finns andra begränsande faktorer. Kortet kan inte leverera lika mycket ström till GPU som på ett 1080 trots mer påkostad VRM.

Permalänk
Medlem

Jag kör 16.6.1 och trodde att CF var fixat för The Division sedan länge, men när jag körde igång spelet för första gången på över en månad igår så får jag samma framerate som med ett kort men grymt mycket stutter. Tankar?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Påkostad VRM är inte samma sak som en strömförsörjning med hög kapacitet om det finns andra begränsande faktorer. Kortet kan inte leverera lika mycket ström till GPU som på ett 1080 trots mer påkostad VRM.

hur kommer det sig?

Kanske en bättre pcb fixar detta eller ?

ja alltså med mer än 6pin såklart..

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

hur kommer det sig?

Kanske en bättre pcb fixar detta eller ?

ja alltså med mer än 6pin såklart..

Ja har du en extra kontakt så har du ju tagit bort den flaskhalsen i strömförsörjningen. Om kortet i övrigt är byggt för den extra kontakten förstås så den inte bara är där för syns skull. Då är det till matningen till kärnan inte är låst vid 110W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Påkostad VRM är inte samma sak som en strömförsörjning med hög kapacitet om det finns andra begränsande faktorer. Kortet kan inte leverera lika mycket ström till GPU som på ett 1080 trots mer påkostad VRM.

Skrivet av Aleshi:

Ja har du en extra kontakt så har du ju tagit bort den flaskhalsen i strömförsörjningen. Om kortet i övrigt är byggt för den extra kontakten förstås så den inte bara är där för syns skull. Då är det till matningen till kärnan inte är låst vid 110W.

Verkar som att 6pin på RX 480 är bygd och lika kraftfull som en 8pin, alltså utanför standard specifikationerna. Det är en 8pin i förklädnad. Verkar även som att 6pin går enbart till kärnan och PCI-E till VRAM, någonting som förklarar varför AMD nämnde VRAM när PCI-E specifikationerna överskreds.

Skrivet av Buildzoid:

6pin is only meant to supply 75W but you can push a lot more through it depending on how you wire it and the way AMD wired it's completely capable of 250W.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.