Rykte: Nvidia förbereder Geforce GTX 1060 och GTX 1050 Ti för bärbara datorer

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Nvidia förbereder Geforce GTX 1060 och GTX 1050 Ti för bärbara datorer

Det vankas bärbara datorer med Pascal under skalet. Enligt rykte förbereder Nvidia två nya Geforce-varianter riktade mot spelare på språng.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Hmm.. med menar de med 1050 Ti för bärbara datorer? Små formfaktor eller laptop grafikchip? Hoppas verkligen inte att Nvidia tänker dumpa "M" för "mobile" som är en riktigt bra kategori för att se vad som är vad. Dock så oroar jag mig ifall 1050 Ti är ett helt grafikkort, kan betyda att 1060 kommer ha riktigt bra prestanda strax över RX 480, GTX 970/R9 390, men sitta över 3500kr priset. Men det kan också betyda att GTX 1050 kommer vara ett billigt väldigt basic GPU närmare GTX 950 i prestanda än 960.

Gillar idén av X60 Ti korten då dessa har varit ganska prisvärda genom tidigare generationer, men får hoppas på att GTX 1050 Ti blir nya 750 Ti som är där för att utmana konsolpriser, dock så påstår ju Microsoft att deras nya Xbox ska ligga närmare ett RX 480/GTX 970 i prestanda. Men fler kort är bra enligt mig, 9XX-serien saknade ett 960 Ti enligt mig, var ett stort prestanda hopp mellan 960 och 970 och 960 hade för dåligt värde efter sin prestanda i jämförelse.

Spännande med nya kort iallafall!

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Ojoj, ska bli spännande att se om det stämmer

Permalänk
Medlem

Oavsett så tycker jag att det är dags för nya grafikkort i laptops, jag vill uppgradera från min skräplaptop med 2.1 Ghz i år men jag väntar tills något nyare kommer.. Inte en chans att jag tänker betala 15k kronor för en bärbar dator med typ prestanda från 2013-14 när om man väntar lite längre till så får man en mycket bättre!

Permalänk

Jaha när ska polaris 11 komma tiill laptops då?

Vist inte bra att AMD pressar på med leveranserna (så det blir som 480), men borde ju komma upp rykten om laptops med AMD gpu eller har AMD sett till att locket är på?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Sen att det garanterat inte kommer kosta som en stationär variant kan man ju ta för givet. Lösa m GPUer är så sjukt dyra idag att det är löjligt.

Permalänk
Avstängd

Inte bättre än 980 och det är ett grafikkort i mellansegmentet. Blir och vänta till Volta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Hoppas det senare också kommer nerskalade varianter för majoriteten av alla laptop-användare klarar sig med enklare grafikkort, men ändå vill ha de senaste funktionerna och liten strömförbrukning.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bloodstainer:

Hmm.. med menar de med 1050 Ti för bärbara datorer? Små formfaktor eller laptop grafikchip? Hoppas verkligen inte att Nvidia tänker dumpa "M" för "mobile" som är en riktigt bra kategori för att se vad som är vad.

Hur menar du?

Det här innebär att GTX 1050 Ti och GTX 1060 förmodligen är så otroligt energisnåla att Nvidia inte ens behöver tillverka en "M"-variant av dem utan istället använda den vanliga desktop-varianten av GPU'n i laptops.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Hur menar du?

Det här innebär att GTX 1050 Ti och GTX 1060 förmodligen är så otroligt energisnåla att Nvidia inte ens behöver tillverka en "M"-variant av dem utan istället använda den vanliga desktop-varianten av GPU'n i laptops.

Han kanske menar att normalt sett så kommer ju ett vanligt gtx 1060 inte få plats i en bärbar dator eftersom laptops brukar vara väldigt tunna numera

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Swedman18:

Han kanske menar att normalt sett så kommer ju ett vanligt gtx 1060 inte få plats i en bärbar dator eftersom laptops brukar vara väldigt tunna numera

Visst, fullskaliga kretsar kräver ju i regel lite maffigare kylning men så illa behöver det nog inte bli.
Tänk på att själva kretskortet för ett givet grafikkort inte är så särskilt stort och man kan dessutom klocka kortet lite lägre än de korten som säljs.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon159643:

Hoppas det senare också kommer nerskalade varianter för majoriteten av alla laptop-användare klarar sig med enklare grafikkort, men ändå vill ha de senaste funktionerna och liten strömförbrukning.

Fast där räcker väl Intels integrerade rätt långt om nu prio är strömförbrukning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Hoppas att det kommer någon version av 120/144hz g-sync skärmar också. Det hade varit helt rätt djävla gött!

Visa signatur

| ASUS ROG G750JM bytes mot 120hz laptop

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Fast där räcker väl Intels integrerade rätt långt om nu prio är strömförbrukning.

Det beror på hur bra de presterar, det skulle vara intressant och se hur stort steget är från att gå från bästa Intels bästa iGPU i laptop cpu till 1050 Ti.
De flesta lite mer professionella laptops kommer dock köra Quadro, men man får betala premium-priser för i huvudsak lite bättre drivers. -Alla laptops på jobbet har Quadro, men de kostar därefter.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon159643:

Det beror på hur bra de presterar, det skulle vara intressant och se hur stort steget är från att gå från bästa Intels bästa iGPU i laptop cpu till 1050 Ti.
De flesta lite mer professionella laptops kommer dock köra Quadro, men man får betala premium-priser för i huvudsak lite bättre drivers. -Alla laptops på jobbet har Quadro, men de kostar därefter.

Ska bli intressant att se Kaby Lake då Intel ska uppdatera grafikarkitekturen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

GTX 1050 Ti lär klå AMD,s 480 trots att det är för bärbara!

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jaha när ska polaris 11 komma tiill laptops då?

Vist inte bra att AMD pressar på med leveranserna (så det blir som 480), men borde ju komma upp rykten om laptops med AMD gpu eller har AMD sett till att locket är på?

De har sagt sedan förra året att de ska satsa på laptops. Polaris 11 annonserades som en laptop GPU men den har ingen fast lanseringsdatum ens fortfarande. Jag fattar ingenting. Vad håller de på med?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av scara:

De har sagt sedan förra året att de ska satsa på laptops. Polaris 11 annonserades som en laptop GPU men den har ingen fast lanseringsdatum ens fortfarande. Jag fattar ingenting. Vad håller de på med?

Lär komma mot slutet av sommaren inför den stora back to school vågen av nya laptops.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Med tanke på energieffektiviteten hittills från Pascal så kan dessa bli riktigt intressanta. Misstänker att gaming-laptops växt något de senaste åren med.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

Om nu detta är sant så hoppas jag innerligt att man prioriterar sweetspotten i prestanda/watt när det kommer till 1060 och 1050ti. I en laptop ska man inte leka med nått annat än just detta.

Om nu nVidia inte väljer att göra så utan man istället ökar prestandan (klockan) med 10% på bekostnad av tex 25% högre strömförbrukning så är det en anpassning som endast har sin användning i desktopvärlden men knappast bland laptops.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Skrivet av Swedman18:

Han kanske menar att normalt sett så kommer ju ett vanligt gtx 1060 inte få plats i en bärbar dator eftersom laptops brukar vara väldigt tunna numera

Körde ju in ett 980 i laptop så (låg ju närmare 970/960 i verkligheten dock, om jag inte har fel)

Skrivet av scara:

De har sagt sedan förra året att de ska satsa på laptops. Polaris 11 annonserades som en laptop GPU men den har ingen fast lanseringsdatum ens fortfarande. Jag fattar ingenting. Vad håller de på med?

Jo det har varit riktigt tyst. Ska ju komma med "back to school" vad som sagts tidigare, men borde ju komma läckor och rykten på laptops med polaris.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

"Rykte"
Hehe jo, blir lite fånigt när Sweclockers så klart har ett GTX 1060 redan.

"It appears that the leak about imminent launch of GeForce GTX 1060 is no longer just a leak. Polish website called PurePC decided to spill the beans about GTX 1060 review samples:

Of course there’s a review sample of the latest card from the ‘Greens’ — GTX 1060 — at our office already. So get ready for another test."

"I only spoke with 2 sources about this, and it appears that it is 3GB model that would not support SLI. I think it makes a lof of sense, as 3GB SLI is probably not the most capable solution, considering how frame buffer is shared between the chips, and of course there’s a ‘problem’ of the price. Not only GTX 1060 3GB would be cheaper than 6GB model, but it would also be very close to single GTX 1080 in terms of performance when SLI’ed, so it could potentially affect the sales of high-end Pascal. However, this is just my theory based on what I’ve heard."

Källa: videocardz.com

Intressant, man kan tolka det som att två 1060 6GB inte får kosta mindre än ett 1080.
Ska vi då gissa på ett pris i Sverige på 3499Kr för ett GTX 1060 6GB, eller vad tror ni?

Det skulle senare vara intressant med en analys av övergången till 14nm och 16nm kring prestanda per krona. Ja vi får bättre prestanda men det känns också som att prestanda per krona mer eller mindre är densamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mirre55:

Intressant, man kan tolka det som att två 1060 6GB inte får kosta mindre än ett 1080.
Ska vi då gissa på ett pris i Sverige på 3499Kr för ett GTX 1060 6GB, eller vad tror ni?

Beror lite på hur det presterar. Men det krävs ju att man sparar lite pengar för att välja 2 kort framför 1 och det är ju inte några enstaka hundralappar. 1060 ska ju utan tvekan lägga sig relativt prisvärt mot RX 480 även om Nvidia normalt sätt brukar bli det dyrare alternativet.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Hur menar du?

Det här innebär att GTX 1050 Ti och GTX 1060 förmodligen är så otroligt energisnåla att Nvidia inte ens behöver tillverka en "M"-variant av dem utan istället använda den vanliga desktop-varianten av GPU'n i laptops.

Man ser väldigt sällan hela grafikkort i laptops, handlar inte om energisnåla, snarare om värme och storlek. Spelar ingen roll hur energisnål en krets är, alla processorer överhettas med tillräckligt dålig kylning, och laptops har nästan alltid extremt dålig kylning i jämförelse med en vanlig PC

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Det beror på hur bra de presterar, det skulle vara intressant och se hur stort steget är från att gå från bästa Intels bästa iGPU i laptop cpu till 1050 Ti.
De flesta lite mer professionella laptops kommer dock köra Quadro, men man får betala premium-priser för i huvudsak lite bättre drivers. -Alla laptops på jobbet har Quadro, men de kostar därefter.

Fast.. man köper ju en dator/laptop efter specifikationer, att anta att en laptop behöver en dedikerad GPU över Intel's egna grafik om de aldrig ska spela är det ju bara slöseri, samma sak att stoppa Quadro kort i. De är speciallist kort, inte "professionella" kort. Att säga att alla som arbetar med laptops behöver en Quadro är ju så långt ifrån sanningen man kan komma.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Bloodstainer:

Fast.. man köper ju en dator/laptop efter specifikationer, att anta att en laptop behöver en dedikerad GPU över Intel's egna grafik om de aldrig ska spela är det ju bara slöseri, samma sak att stoppa Quadro kort i. De är speciallist kort, inte "professionella" kort. Att säga att alla som arbetar med laptops behöver en Quadro är ju så långt ifrån sanningen man kan komma.

Exakt. Man får nog specificera rätt bra var den "professionella" uppgiften kräver då Intels iGPUer faktiskt är riktigt bra på GPGPU. CAD brukar också nämnas och även där presterar Intels iGPUer riktigt bra.

Är främst för spel där en dGPU är relevant för laptops, i de flesta andra fall är den en ren nackdel att ha dGPU då det försämrar batteritid, ökar värmeutvecklingen och därmed ljudnivån. För en ren arbetsdator till t.ex. programutveckling ser är en dGPU för mig en nackdel!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloodstainer:

Man ser väldigt sällan hela grafikkort i laptops, handlar inte om energisnåla, snarare om värme och storlek. Spelar ingen roll hur energisnål en krets är, alla processorer överhettas med tillräckligt dålig kylning, och laptops har nästan alltid extremt dålig kylning i jämförelse med en vanlig PC

Det är endast beroende på hur energisnål en krets är. Alla dina variabler ovan påverkas av det.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bloodstainer:

Fast.. man köper ju en dator/laptop efter specifikationer, att anta att en laptop behöver en dedikerad GPU över Intel's egna grafik om de aldrig ska spela är det ju bara slöseri, samma sak att stoppa Quadro kort i. De är speciallist kort, inte "professionella" kort. Att säga att alla som arbetar med laptops behöver en Quadro är ju så långt ifrån sanningen man kan komma.

Man kan diskutera semantik. Grafikkort med slarvigt ihopslängda, nästan otestade drivers och där tillverkaren ibland bryter emot specifikationer för att få till det den vill ha (Amd pcibussen) är inte för mig grafikkort riktad åt allmänt professionellt bruk.
Däremot är det inte lite okkerpriser tillverkarna tar för grafikkort riktad åt allmänt professionellt bruk så de flesta kör med konsumentprodukterna ändå.
Och med professionellt bruk så syftar jag självklart på professionellt bruk inom området, lite på samma sätt som jag som tekniker inte behöver ha skor med stålhätta eller esd på mig när jag programmerar utan jag kan ha precis vilka skor jag vill.
Men de som jobbar med just spelutveckling har nog fördelar att använda exakt samma produkter som deras kunder senare ska jobba med.

Skrivet av Yoshman:

Är främst för spel där en dGPU är relevant för laptops, i de flesta andra fall är den en ren nackdel att ha dGPU då det försämrar batteritid, ökar värmeutvecklingen och därmed ljudnivån. För en ren arbetsdator till t.ex. programutveckling ser är en dGPU för mig en nackdel!

Om man har 4 eller snart 8 cores i sin laptop som maxar 100% så kan det finnas fördel med att sprida ut värmeutvecklingen på en laptop.

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är endast beroende på hur energisnål en krets är. Alla dina variabler ovan påverkas av det.

Du missförstår mig. GTX 750Ti är jätte energisnål, men man ser ändå GTX 750M i laptops, de bygger på samma chip, men det är inte samma kort. Ganska stor skillnad på att faktiskt ha ett riktigt GTX 980 eller ett 980M i datorn.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloodstainer:

Du missförstår mig. GTX 750Ti är jätte energisnål, men man ser ändå GTX 750M i laptops, de bygger på samma chip, men det är inte samma kort. Ganska stor skillnad på att faktiskt ha ett riktigt GTX 980 eller ett 980M i datorn.

750M är Kepler, inte Maxwell.

750 Ti och 860M är samma chip, samma kort, samma TDP. Enda som skiljer är MXM-formatet.

Sen finns också GTX 980 i laptopformat, samma där. Samma chip men MXM-format.
http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GTX-980-Notebook....

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB