Bra multiskrivare som kan scanna in gamla kort

Permalänk

Bra multiskrivare som kan scanna in gamla kort

Jag är ute efter en multifunktionsskrivare som ska ersätta mina föräldrars gamla HP Photosmart 2610 men jag har noll på på vad som är vettigt för en sådan enhet så tänkte kika om folk här kan ha lite tips vad man ska köpa. Det skrivs inte ut så väldigt mycket men vill ha en multifunktion eftersom sommarens projekt blir att scanna in alla gamla "vanliga" kort som finns i fotopärmar hos dem så att scanna ska den kunna göra på ett bra sätt för att vara en hemmaenhet. Sedan vill jag att den ska vara nätverksansluten med sladd och att det ska kunna gå at skriva ut och kopiera i färg. Sedan så ska den stå på en hylla som hänger på väggen så ska inte vara allt för fet som t.ex. HP Color LaserJet Pro M277dw. Någon som har några tips vilket märke man ska gå på och kanske modeller? Budget ligger nog på runt max 2000kr cirka.

Permalänk
Medlem

HP Laserjet, finns en hel del modeller att välja mellan.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Skrivet av Captain_Spock:

HP Laserjet, finns en hel del modeller att välja mellan.

Varför ska jag välja just laserskrivare tycker du? De skriver inte ut så mycket, kanske 10 sidor i månaden, håller en sådan kasett för laserskrivare längre än toner till bläckstråleskrivare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ciscodisco:

Varför ska jag välja just laserskrivare tycker du? De skriver inte ut så mycket, kanske 10 sidor i månaden, håller en sådan kasett för laserskrivare längre än toner till bläckstråleskrivare?

Genrellt räcker en tonerkassett till betydligt fler sidorän bläckpatroner gör ja. Största vinsten, som jag ser det, är dock att man inte har några munstycken som riskerar torka igen. Särskilt om man inte skriver ut så mycket/ofta är ju risken för igentorkade munstycken större.
Dock blir ju kvaliteten för fotoutskrifter generellt mycket bättre med bäckstråle.

Permalänk

Jag köpte HP Color LaserJet PRO M277DW till mina föräldrar. De hade en bläckstråle tidigare men om man inte skriver ut så ofta så torkar skrivarhuvudena igen. De är väldigt nöjda då det funkar att skriva ut från mobiler och surfplattor oxå. Blev själv lite sugen för den är förvånansvärt bra men jag kommer att köpa en snabbare HP Color LaserJet Pro MFP M477fdw.

Nackdelen är att fotoutskrifter inte kommer i närheten av den kvalitén som en bläckstråle jag erbjuda men man får fråga sig hur mycket foton man egentligen skriver ut i förhållande till dokument och annat som man måste ha på papper. Det är ju relativt billigt att skicka upp foton för utskrift på webben..men det tar ju någon dag innan man har de hos sig. Å andra sidan har de proffsgrejer och använder riktigt fint papper.
En annan nackdel med just denna modellen är att pappersfacket inte tar ett ris papper (en förpackning 500ark) men det är ju en bekvämlighets fråga.

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Genrellt räcker en tonerkassett till betydligt fler sidorän bläckpatroner gör ja. Största vinsten, som jag ser det, är dock att man inte har några munstycken som riskerar torka igen. Särskilt om man inte skriver ut så mycket/ofta är ju risken för igentorkade munstycken större.
Dock blir ju kvaliteten för fotoutskrifter generellt mycket bättre med bäckstråle.

Skrivet av mikegnorp:

Jag köpte HP Color LaserJet PRO M277DW till mina föräldrar. De hade en bläckstråle tidigare men om man inte skriver ut så ofta så torkar skrivarhuvudena igen. De är väldigt nöjda då det funkar att skriva ut från mobiler och surfplattor oxå. Blev själv lite sugen för den är förvånansvärt bra men jag kommer att köpa en snabbare HP Color LaserJet Pro MFP M477fdw.

Nackdelen är att fotoutskrifter inte kommer i närheten av den kvalitén som en bläckstråle jag erbjuda men man får fråga sig hur mycket foton man egentligen skriver ut i förhållande till dokument och annat som man måste ha på papper. Det är ju relativt billigt att skicka upp foton för utskrift på webben..men det tar ju någon dag innan man har de hos sig. Å andra sidan har de proffsgrejer och använder riktigt fint papper.
En annan nackdel med just denna modellen är att pappersfacket inte tar ett ris papper (en förpackning 500ark) men det är ju en bekvämlighets fråga.

Ok så enda motiveringen att köpa bläckstråle är just om man ska skriva ut foton på typ egna fotopapper? Allt annat, scanner och kopiering är samma generellt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ciscodisco:

Ok så enda motiveringen att köpa bläckstråle är just om man ska skriva ut foton på typ egna fotopapper? Allt annat, scanner och kopiering är samma generellt?

Ja, i min värld iaf. Sedan kan det såklart säkert skilja mellan olika multiskrivare, men sannolikt mer mellan olika modeller än mellan de två typerna.

Permalänk
Skrivet av ciscodisco:

Ok så enda motiveringen att köpa bläckstråle är just om man ska skriva ut foton på typ egna fotopapper? Allt annat, scanner och kopiering är samma generellt?

Laser är bättre på allt förutom just foton. HP gör bra laser maskiner. Sedan är skrivarbläck dyrare än guld p/gram

Skickades från m.sweclockers.com