Permalänk
Medlem

NH-D14, CM 212 eller h115i?

Bygger ihop min nya burk just nu, skaffat en i7 6700k och ett MSI Gaming M5. Är osäker på om jag ska köra luft eller AIO. Har köpt en Corsair h115i men vet inte om det är overkill/för dyr lösning. Räcker det med en Noctua DH-14? Har inga större ambitioner att klocka cpun utan vill hellre ha en sval och stabil lösning. Har även en CM 212 EVO liggande. Chassit är ett Fractal Design XL R2. Bifogar ett suddigt foto.

Vidare, jag skulle vilja veta hur jag gör om mina 3 pins chassifläktar till PWM-fläktar?

Tacksam för svar.

Permalänk

Noctuas DH-14, duger gott och väl.
Den räcker till även om du skulle vilja överklocka lite.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 10600K |Dragon RX 580 8GB|MSI Z490 TOMAHAWK |Samsung 970 EVO 500GB + 2TB SATA |Kingston HyperX 16GB 3200 MHz |ASUS RYUO 240 | Meshify 2 Compact|

Permalänk
Medlem

Om du köpte h115i'an via internet och det har inte gått 14 dagar sedan köpet har du fortfarande ångerrätt. AIO är mest för de som vill ha kite mer kylförmåga men till en högre ljudnivå eller de som väljer det för estetiska skäl. Jag skulle köra på D15 om jag var du. CM's EVO är ju en budget lösning vilket inte helt passar till en 6700k.

För att svara på din fråga angående fläktarna så måste fläktarna ha en 4-pin kontakt (PWM styrda kallas det) och moderkortet ha 4-pin kontakter (de flesta moderkort har dem). Om man då pluggar in en 4-pin fläkt till en 4-pin fläktingång kan man styra fläkten i biosen eller till och med med mjukvara på datorn. Det finns dock undantag, fläktar med 3-pin kontakter (troligen de du har) kan styras på många Asus moderkort p.g.a deras egna funktion. Deras fläkthastighet ändras även i biosen. Om du inte har ett Asus moderkort med den funktionen och dina fläktar är 3-pin så är det ända jag skulle kunna tänka mig en fläkthub som denna:https://www.inet.se/produkt/6910027/phanteks-pwm-fan-hub/#specs .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loleo:

Om du köpte h115i'an via internet och det har inte gått 14 dagar sedan köpet har du fortfarande ångerrätt. AIO är mest för de som vill ha kite mer kylförmåga men till en högre ljudnivå eller de som väljer det för estetiska skäl.

Du vet att en NH-D15 spöar eller ligger i linje med alla AIO kylare i benchmarks?

Enda anledningen i min bok att köra AIO är om man har ett väldigt litet chassi, och inte får plats med en stor kylare. Annars ser jag ingen som helst vinning med AIO.

Är man intresserad av att köra vattenkylning ska man satsa på ett riktigt kit.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loleo:

Om du köpte h115i'an via internet och det har inte gått 14 dagar sedan köpet har du fortfarande ångerrätt. AIO är mest för de som vill ha kite mer kylförmåga men till en högre ljudnivå eller de som väljer det för estetiska skäl. Jag skulle köra på D15 om jag var du. CM's EVO är ju en budget lösning vilket inte helt passar till en 6700k.

För att svara på din fråga angående fläktarna så måste fläktarna ha en 4-pin kontakt (PWM styrda kallas det) och moderkortet ha 4-pin kontakter (de flesta moderkort har dem). Om man då pluggar in en 4-pin fläkt till en 4-pin fläktingång kan man styra fläkten i biosen eller till och med med mjukvara på datorn. Det finns dock undantag, fläktar med 3-pin kontakter (troligen de du har) kan styras på många Asus moderkort p.g.a deras egna funktion. Deras fläkthastighet ändras även i biosen. Om du inte har ett Asus moderkort med den funktionen och dina fläktar är 3-pin så är det ända jag skulle kunna tänka mig en fläkthub som denna:https://www.inet.se/produkt/6910027/phanteks-pwm-fan-hub/#specs .

Skrivet av 93Clocker:

Du vet att en NH-D15 spöar eller ligger i linje med alla AIO kylare i benchmarks?

Enda anledningen i min bok att köra AIO är om man har ett väldigt litet chassi, och inte får plats med en stor kylare. Annars ser jag ingen som helst vinning med AIO.

Är man intresserad av att köra vattenkylning ska man satsa på ett riktigt kit.

Tack för era svar! Bekymret är att jag inte kan få tag i en NH-D15 idag vilket är ett måste. Så, funkar D14 "lagom" bra?

Mvh.

Permalänk
Medlem

@karhart: Då skulle jag installerat Coolermaster-kylaren, lämnat tillbaka Corsairen och inväntat NH-D15.

Permalänk
Medlem

@Fredrim: med andra ord anser du att D14 är såpass mycket sämre än D15?

Permalänk
Medlem
Skrivet av karhart:

@Fredrim: med andra ord anser du att D14 är såpass mycket sämre än D15?

Jämför testerna..
http://www.sweclockers.com/test/19144-noctua-nh-d15-bjasse-ti...
det lite äldre testet av d-14
http://www.sweclockers.com/test/6211-processorkylare-vintern-...

Annars finns det flera länkar att titta på:
http://www.overclockers.com/noctua-nh-d15-heatsink-review/

Så kan man själv bilda sig en uppfattning vad man skall gå på..

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Helt olika testsystem som användes i de testerna, så resultaten kan inte jämföras med varandra.

Skrivet av NightFred:

Som framgår i det testet så ät det mest fläktarna som skiljer sig mellan D14 och D15, själva kylflänsen är i stort sett samma.

Men annars finns ju även NH-U14S som jag själv föredrar framför D14/D15-bjässarna. Den är mycket mindre och lättare, och som man kan se i Sweclockers test av D15 så är den inte så mycket sämre än D15. Men alla tre är så klart mycket kompetenta kylare.

Permalänk
Medlem

@perost: En annan sak att ha i åtanke är att NH-D15 har utstansat utrymme för höga ramminnen som ökar kompabiliten för vissa, detta är ju något som inte har några rörliga delar(flänsen) och håller således många många år och datorbyggen.

Edit. Noctua har grym support och brukar tillhandahålla monteringskit för socklar i framtiden helt gratis.

Permalänk
Medlem

@Fredrim: sant. Dock kör jag Hyper Fury X lågprofil så jag tror inte att jag kommer få problem. Jag tror att jag kommer köra på D14. Jag lär sällan pressa min CPU till max så den kommer nog kyla adekvat. Återkommer med siffror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrim:

@perost: En annan sak att ha i åtanke är att NH-D15 har utstansat utrymme för höga ramminnen som ökar kompabiliten för vissa, detta är ju något som inte har några rörliga delar(flänsen) och håller således många många år och datorbyggen.

Edit. Noctua har grym support och brukar tillhandahålla monteringskit för socklar i framtiden helt gratis.

Så länge du skickar med ett kvitto på din CPU kylare så kommer det ett nytt monteringskit i brevlådan.. Har gjort det en gång och då var det inga problem..

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

@karhart: Det är absolut inge fel på den, har en själv faktiskt. Tuta och köör!

Permalänk
Medlem

Köp NH-D15S

Du får utrymme för PCI-E platsen.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Du vet att en NH-D15 spöar eller ligger i linje med alla AIO kylare i benchmarks?

Enda anledningen i min bok att köra AIO är om man har ett väldigt litet chassi, och inte får plats med en stor kylare. Annars ser jag ingen som helst vinning med AIO.

Är man intresserad av att köra vattenkylning ska man satsa på ett riktigt kit.

Inget tvivel om att de större tornen presterar bra.
En annan sak att ha i åtanke för den skara som flyttar datorn ofta är att den kan gå sönder med en för stor tornkylare monterad. Det är därför exempelvis Inet inte levererar färdiga datorer med kylare med vikt på över 750g. NH-D15 vägar i runda slängar 1300g.
Inget större problem om man har datorn liggandes på "ryggen" vid frakt, vilket även skyddar grafikkortet från att hänga sig.

ONT:
Om du inte redan bestämt dig så rekommenderar jag dig att titta på Noctuas NH-U14S också!

Permalänk
Medlem

Tänk på att stora tornkylare kan blockera den översta PCI-e platsen utöver minnena. Jag hade kört med AIO kylaren då den tar mindre plats kring processorn plus att det ser snyggare ut.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

@maniac: det är absolut något att tänka på. Jag ska prova både h115i och D14 och se vilken som passar bäst. Tack alla för era svar!

Permalänk
Medlem

D14 fungerar utmärkt, fördel och nackdelar finns det med bägge, det är betydligt tystare att köra med D14 om du inte har fläktar i toppen eller sidan på lådan, sätter du H115 i toppen så kommer du få en del mera fläktljud och speciellt om du kör corsairs originalfläktar men jag gillade fördelen med att den dumpar värmen utanför lådan från cpun när man har det så.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

@Mac83: har köpt två noctua 140mm fläktar som ska skruvas på radiatorn.

Permalänk
Medlem

Trubbel! Mitt chassi passar inte helt. Får bara i 4 av 8 skruvar på h115i-radiatorn. Frågat är dock om det gör något? Det sitter ju fast med 4...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Köp NH-D15S

Du får utrymme för PCI-E platsen.

MVH

Lägger min röst på detta förslag. Vanliga NH-D14 och 15 är ganska störiga när det gäller att få plats med minnen och grafikkort.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loleo:

Om du köpte h115i'an via internet och det har inte gått 14 dagar sedan köpet har du fortfarande ångerrätt. AIO är mest för de som vill ha kite mer kylförmåga men till en högre ljudnivå eller de som väljer det för estetiska skäl. Jag skulle köra på D15 om jag var du. CM's EVO är ju en budget lösning vilket inte helt passar till en 6700k.

För att svara på din fråga angående fläktarna så måste fläktarna ha en 4-pin kontakt (PWM styrda kallas det) och moderkortet ha 4-pin kontakter (de flesta moderkort har dem). Om man då pluggar in en 4-pin fläkt till en 4-pin fläktingång kan man styra fläkten i biosen eller till och med med mjukvara på datorn. Det finns dock undantag, fläktar med 3-pin kontakter (troligen de du har) kan styras på många Asus moderkort p.g.a deras egna funktion. Deras fläkthastighet ändras även i biosen. Om du inte har ett Asus moderkort med den funktionen och dina fläktar är 3-pin så är det ända jag skulle kunna tänka mig en fläkthub som denna:https://www.inet.se/produkt/6910027/phanteks-pwm-fan-hub/#specs .

Jag valde en AIO pga utseendet inte kylningen

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Datorn startar inte öht... postar inte ens. Jävla drygt.

Edit. Moderkortet är defekt. Får felkoder vid boot. Returneras. Suck. Skickar åter h115i också, beställt en D15-s istället. Kommer ändå inte att kunna spela i helgen som jag planerade.

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått tag i en D15. Köpte av en bekant. Och bytt moderkort till ett Asus Z170 pro gaming. Åter till skruvandet!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av karhart:

Nu har jag fått tag i en D15. Köpte av en bekant. Och bytt moderkort till ett Asus Z170 pro gaming. Åter till skruvandet!

Skickades från m.sweclockers.com

Lycka till.

OnT; Jag kör med setupen i sign och är sjuk nöjd med hur väl kylaren kan kyla min 6700K. Går aldrig över 60 grader i full load med fläktarna @ 1000rpm.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Entusiast

Testa Cm 212, se om du nöjd. Ta beslut efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

Testa Cm 212, se om du nöjd. Ta beslut efter det.

Idle temp med D15 och två fläktar runt 25° C. Hörs inte ett smack. Ska testa under load vid tillfälle.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av karhart:

Trubbel! Mitt chassi passar inte helt. Får bara i 4 av 8 skruvar på h115i-radiatorn. Frågat är dock om det gör något? Det sitter ju fast med 4...

Kan säga att jag iinte skulle kört med färdigbyggd AIO. Swec redaktionen och flertalet privatpersoner har haft problem allt ifrån pumpen går sönder till den läcker (custom byggd verkar hålla bättre, om den monteras rätt).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar