AMD lovar lösa PCI Express-problemen med Radeon RX 480 inom kort

Permalänk
Medlem

@Knightmare:
Bortsett från att AMD bryter mot själva 6-pin standarden genom att inte ha en sense.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Knightmare:
Bortsett från att AMD bryter mot själva 6-pin standarden genom att inte ha en sense.

Nej det gör dom nog inte. Specifikationen säger att pin 1 och 3 är 12V och pin 4, 5 och 6 är GND. Pin 2 är optional 12V.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Känns som de borde rulla ut detta via firmware och inte via drivrutin. Men det kanske är för krångligt att flasha för den stora massan.

Drivrutinen kan ersätta alla delar av firmware i runtime, det är trots allt bara mjukvara som kör på kortet.
T.ex ser man i Linux att den laddar firmware varje gång datorn startar.

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem

Tom's hardware har reviderat och förtydligat sina mätningar och säger "we don't think this is such a big deal".

http://www.tomshardware.com/reviews/amd-radeon-rx-480-power-m...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Lösning 2 är att klocka ner kretsen till dessa att totala effekten hamnar under 150 W...

Jag misstänker att inställningen primärt sänker tröskelvärdet för maxeffekt.
Resultatet blir då att GPU jobbar mer vid basfrekvensen och mindre vid maxfrekvensen.
Det är möjligt att detta kombineras med viss sänkning av drivspänningen, vilket tillåter GPU att jobba med högre frekvens utan att överstiga tröskelvärdet.

Skrivet av Petterk:

R9 295X2 såldes som PCIe-kort. ...

Som jag uppfattat det var AMD väldigt noga med att påpeka att man inte följde PCIe annat än för just moderkortskontakten.
Noggranna anvisningar för vad som gällde för anslutning av två (enligt PCIe-standard) överbelastade 8-pin-kontakter bifogades.

Skrivet av str8forthakill:

@Knightmare:
Bortsett från att AMD bryter mot själva 6-pin standarden genom att inte ha en sense.

Skrivet av Knightmare:

Nej det gör dom nog inte. Specifikationen säger att pin 1 och 3 är 12V och pin 4, 5 och 6 är GND. Pin 2 är optional 12V.

Pin 5 är "sense" (som ska vara jordad för att påvisa att där finns en kontakt, inte för att användas till återledning av ström).
Pin 2 är +12V när man använder 8-pin.

Jag läste nyligen någonstans om en effekt av att kortet saknar avkänning:
Om kortet ansluts utan extern anslutning, dvs man glömmer (som tyvärr inte alltför ovanligt) att ansluta PCIe-kontakten när kortet monteras i datorn, så startar kortet som vanligt men all effekt dras från moderkortet!
Om då moderkortets överbelastningsskydd inte är vältrimmat så får man problem...

Permalänk
Medlem

@Olle P:
Datorn startar inte ens om man inte har i 6-pin kontakten tydligen, så det finns någon failsafe hursom.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av happy_per:

Varför har man ej koll på detta innan man släpper ut kortet på marknaden..?
Det verkar som om "grund problemet" är att detta ej är ett 150W kort utan ett 175W kort men AMD har försökt att göra det mer effekt snålt än vad det är.
Men jag ser i fram emot 3dje parts kyllösningar på detta kort.

Jag håller med. Det största problemet för AMD med det här är troligen att det skriker inkompetens och att man inte har kontroll på vad man sysslar med, dom har 3 månader på sig har jag läst att lösa det här sedan får dom inte längre sälja kortet som PCI certifierat i USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Som jag uppfattat det var AMD väldigt noga med att påpeka att man inte följde PCIe annat än för just moderkortskontakten.
Noggranna anvisningar för vad som gällde för anslutning av två (enligt PCIe-standard) överbelastade 8-pin-kontakter bifogades.

Ta en titt på dokumentationen som skickades med korten så kommer den påstå att den följer PCIe-specifikationen. Även utan att sänka prestandan (valbara alternativet) så drar 480 inte mer än den får från moderkortet med nya mjukvaran. De kan behöva lägga in en rad om att 6-pinskontakten behöver kunna leverera så och så mycket ström/effekt i manualen, men de behöver knappast sluta kalla det ett PCIe-kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Jag tror dom löser det utan att underklocka. Klockfrekvenser nämns inte ens i nyheten. Jag håller med om att releasen var dålig men det är felaktiga inlägg som detta som skapar det dåliga ryktet du nämner.

Jag håller med. Amd kan fortsätta göra referenskort till OEM men på konsumentmarknaden och reviews borde det bara vara partnerkort.

/Knight

Samma folk som spär på dessa rykten är ju knäpptysta om de grönas brister, svart skärm om man klockar upp DVI klarar inte av att rendera allt den ska osv, då är det helt plötsligt småpotatis, inte hört talas om ngn fix där dock^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Pin 5 är "sense" (som ska vara jordad för att påvisa att där finns en kontakt, inte för att användas till återledning av ström).

Pin 5 har använts så historiskt av Amd och Nvidia men är det verkligen specificerat i PCIe elektronikspecifikation? Tyvärr är ju den specifikationen gömd bakom en $3000 medlemsavgift..

Citat:

Pin 2 är +12V när man använder 8-pin.

Har du sett någon 6-pin utan den tredje 12V?

Citat:

Jag läste nyligen någonstans om en effekt av att kortet saknar avkänning:
Om kortet ansluts utan extern anslutning, dvs man glömmer (som tyvärr inte alltför ovanligt) att ansluta PCIe-kontakten när kortet monteras i datorn, så startar kortet som vanligt men all effekt dras från moderkortet!
Om då moderkortets överbelastningsskydd inte är vältrimmat så får man problem...

Ett rykte som ingen har visat stämmer.
Ordagrant skrev ryktesspridaren följande:

Citat:

If AMD has no other safety feature running, this could mean that the card will boot up using only the PCI-E 75 watt power.

If och could.. Detta var alltså en frågeställning till en utredning som nån kille gjorde. Resultatet av utredningen var att kortet startar med att bara belasta 6-pin och inte dra något från PCIe. Om 6-pin inte är kopplad startar inte kortet.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ta en titt på dokumentationen som skickades med korten [R9 295X2] så kommer den påstå att den följer PCIe-specifikationen.

Varken R9 295x2 eller RX 480[!] finns med i Integrators List.

Skrivet av Knightmare:

Pin 5 har använts så historiskt av Amd och Nvidia men är det verkligen specificerat i PCIe elektronikspecifikation? Tyvärr är ju den specifikationen gömd bakom en $3000 medlemsavgift..

Wikipedia tar inte $3000 för den upplysningen.

Skrivet av Knightmare:

Har du sett någon 6-pin utan den tredje 12V?

Javisst, även om det var ett tag sedan. Första gången jag såg den typen av kontakt på ett nätaggregat reagerade jag på att en anslutning inte användes.

Skrivet av Knightmare:

Ett rykte som ingen har visat stämmer.

Jag läste visst för dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@ixthys:
Och här är en person som stötte på det andra problemet.

Folk med OEM Datorer som vill ha en prestandaknuff och köper RX480. Folk kortet är riktat mot.

Av för den.

Visa signatur

Main: Win 10 Pro, Gigabyte Z97X-SLI, i7-4790K stock, HyperX 4x4 GB PC-12800, GTX 960 2GB, Kingston m.2 128, GB SSD 18TB RAID lager.
HTPC: Win 10 Pro, Gigabyte Z97P-D3 i5-4570s, Crucial 4+4 GB PC-12800, Kingston SATA3 120 GB SSD, Asus Blu-Ray.

Permalänk
Hjälpsam

Själklart skall RX480 hålla sig inom specifikationerna, men vad man bör betänka är följande.

  • Det är ganska självklart att inget moderkort brinner upp för en ström som är 10% högre vad som det är specat för.

  • Om en ett moderkort brinner upp beror det sannolkt på att det är ett skitkort och att det är överklockat, se exemplet som länkats ovan.

  • Hade det inte suttit ett RX480 som grafikkort, hade folk sagt, självklart brinner moderkortet upp, det är ett skitkort och du har överklockat hårt

  • Eftersom det sitter ett RX480 i moderkortet roper plötsligt många, det är ett RX480, det är grafikkortets fel!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Så, 16.7.1 är släppt och PCper har testat. Drar inte mer ström än spec från PCIe slot:en nu. Inte för att det var ett problem egentligen till att böja med. Jag tror det i mångt och mycket hade att göra med att man ville släppa så många kort som möjligt så tidigt som möjligt. En ny process som Global Foundries ska leverera dessutom. Jag misstänker skarpt att det mest är första batchen kort som kan ha "problemet". Senare batcher kommer troligen inte vara 5-10% över spec. En spec som för övrigt är ganska konservativ, även för PCIe slot:en.

Så stormen i vattenglaset är över, alla fradgatuggande fanbois kan lägga sig tidigt idag

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Wikipedia tar inte $3000 för den upplysningen.

Wikipedia är inte PCIe CEM spec. Den senare säger att man ska använda Sense-pinnen för att vara säker på att det är en kontakt kopplad till kortet när man gör uppstarten och bestämmer hur mycket effekt kortet får använda. Den säger inte att man inte får använda pinnen som vanlig jord. Den ska vara jord i kraftaggregatet. Det finns ju andra sätt att veta om 6-pinnars kontakten är kopplad. Bla kan IR 3567B-chippet som styr spänningsregulatorerna märka om det finns en kontakt kopplad. Och det verkar uppenbarligen som PCI SIG godkänner sånt här. Det har funnits kort tidigare där pinne 5 är direkt kopplad till jord på kortet, äldre Quadro tex.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Wikipedia är inte PCIe CEM spec. Den senare säger att man ska använda Sense-pinnen för att vara säker på att det är en kontakt kopplad till kortet... Den ska vara jord i kraftaggregatet.

Man kan jorda den i nätaggregatet via en tunnare kabel (om inget annat är specificerat).
Finns ingen direkt anledning att använda fler jord- än plusledare.

Permalänk
Medlem

synd att det blir så till att börja med, trevligt att de är snabba med en fix iallafall

Visa signatur

AMD FX-8320 | Asus M5A97 R2.0 | Sapphire Radeon HD 7950 Boost Dual-X 3GB | Corsair XMS3 2x4GB 1333Mhz CL9 | 4X Noctua NF-A14 | Noctua NH-U12s | Evga Supernova 750 G2 | Fractal Design Arc Midi R2 | Western Digital Green WD20EZRX 2TB | Crucial MX100 256GB | Microsoft Windows 8.1 |