Permalänk
Medlem

Custom eller Closed loop (nybörjare)

Tjena Sweclockers,

Den 11 Juli lägger jag min order hos Inet där jag skall låta de bygga ihop min nya dator.

Som det ser ut nu kommer en Corsair h115i kyla min i7 6800k, men jag är så sugen att testa mig på en custom loop pga de fantastiska temperaturerna man får ut av de, samt att jag kan utveckla loopen till både CPU och GPU (mycket intressant).

Fick då ett öga på denna EK-KIT X360: https://www.inet.se/produkt/5331221/ek-kit-x360/#specs

Om jag skall köra på custom loop då vill jag ha det bästa. Utifrån vad jag läst skall detta "kit" vara högt uppe på listan av high-end builds samt innehålla allt jag behöver.

Om det nu är så att jag väljer detta kit hos Inet, kommer de montera ihop resten av datorn och låta mig installera loopen själv, 6800k har ingen medföljande kylare så hur kan Inet testa datorn? Kanske de installerar en tillfällig kylning medans de testar?

Läst hela dagen om custom loops och har fått en hyfsat bra överblick kring vad det är jag beger mig in på.

Skulle vara kul att göra en egen custom loop, dock om jag skall vara ärlig är jag även lite rädd för det hela med tanke på hur mycket som kan gå fel, speciellt i mitt fall då jag aldrig varit bra på hantverk och pilla hit och dit, tack gode gud att jag kan jobba med hjärnan

Jag behöver lite synpunkter om custom loops, tips och erfarenheter så jag kan överväga ifall det blir ett köp eller inte.

Edit: Chassit blir en "be quiet! Dark Base 900"

Tack i förhand.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk

Sätt ihop en själv som är mer optimerat för ditt chassi..
Då kan du välja mer specifikt också

Permalänk
Medlem
Skrivet av joel.wedberg:

Sätt ihop en själv som är mer optimerat för ditt chassi..
Då kan du välja mer specifikt också

Glömde tillägga det, chassit blir en be quiet! Dark Base 900.

När det kommer till att sätta ihop en själv har jag ingen aning om vilka grejer jag behöver, vad som är bäst osv. Är utöver detta även lite lat för att undersöka allt så jag inte missar några delar eller gör felköp.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk

@Arnzeal:

Du skrev nyss du hade ganska bra koll?

Men kolla kittet, men bygg som passar din låda. Ska du ha öppen låda kanske annat block önskas osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av joel.wedberg:

@Stealthalicious:

Du skrev nyss du hade ganska bra koll?

Men kolla kittet, men bygg som passar din låda. Ska du ha öppen låda kanske annat block önskas osv

En hyfsad bra överblick på custom loop och ganska bra koll är långt ifrån varandra enligt mig.

Har tittat på vilka delar som finns med i kittet men allt som kommer med verkar vara bäst, hittade flera större reservatorer men vet inte vad det gör för skillnad. Behöver hjälpt med customisation för vet inte hur jag kan göra det bättre.

Sedan verkar dessa delar knappt finnas i lager hos Inet, vill gärna beställa allt i samma svep.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk

@Arnzeal:

Tycker dock inte 3,2an presterar nämnvärt... Men allt är upp till dig, hade jag lagt de pengarna (jag har custom) så hade jag forskat eller avvaktat till mer tips dyker upp.
Jag kan svara mer utförligt senare, sitter i Köln på ESL nu nämligen

Permalänk
Medlem

om du beställer montering hos inet är nog custom loop inte för dig, inget illa menat. är du nybörjare och känner dig osäker på att bygga en dator så skulle jag hävda att det är svårare att sätta ihop en loop än att sätta ihop resten av datorn.

är du inte nybörjare men lite för lat och/eller inte har tid att montera en dator så passar det inte heller för att det tar ganska mycket tid att plocka ihop. du skriver ovan att du är lite för lat för att kolla upp saker, det håller inte i det här fallet. vill du att det ska bli bra så köper du komponenter löst så att det passar ditt chassi, det du ska kyla, dina krav på ljudnivå och blir rätt rent estetiskt.

custom loop:
1) dyrt om man köper vettiga komponenter, minst 3000-4000kr för cpu och gpu
2) tar lång tid att planera och montera om det ska bli bra
3) ett betydligt större projekt än annars när man vill byta komponenter som sitter i loopen

det är på grafikkort man tjänar mest på att vattenkyla, där snackar vi temperaturskillnader på 30-40 grader mot luftkylning. att bara kyla processor är i min mening inte värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

om du beställer montering hos inet är nog custom loop inte för dig, inget illa menat. är du nybörjare och känner dig osäker på att bygga en dator så skulle jag hävda att det är svårare att sätta ihop en loop än att sätta ihop resten av datorn.

är du inte nybörjare men lite för lat och/eller inte har tid att montera en dator så passar det inte heller för att det tar ganska mycket tid att plocka ihop. du skriver ovan att du är lite för lat för att kolla upp saker, det håller inte i det här fallet. vill du att det ska bli bra så köper du komponenter löst så att det passar ditt chassi, det du ska kyla, dina krav på ljudnivå och blir rätt rent estetiskt.

custom loop:
1) dyrt om man köper vettiga komponenter, minst 3000-4000kr för cpu och gpu
2) tar lång tid att planera och montera om det ska bli bra
3) ett betydligt större projekt än annars när man vill byta komponenter som sitter i loopen

det är på grafikkort man tjänar mest på att vattenkyla, där snackar vi temperaturskillnader på 30-40 grader mot luftkylning. att bara kyla processor är i min mening inte värt det.

Tack för ditt ärliga svar, det är sånt man behöver vid större köp så som denna.

När jag tog upp att jag var för lat syftade jag hittade minst 20 olika alternativ per del (knappt några i lager) och det skall finnas med minst 8 delar, därav en omfattande undersökning. Läst mycket bra om EK-KIT X360 samt tittade på flertal reviews och build tutorials. Verkar inte vara allt för svår och har en universal passform enligt mig. Bryr mig inte mycket om den estetiska sidan, endast de praktiska delarna.

Lät Inet bygga ihop min första custom dator 2012 vilket jag var nöjd med, har sedan dess uppgraderat och donat med datorn, har därav en viss erfarenhet att plocka isär och ihop datorer, dock inte 100% från scatch. Tyckte att installationsproceduren var hysat straightforward med detta kit.

Video: https://www.youtube.com/watch?v=1klM9wqaXy8

Har också inga problem att skölja systemet varje 6 månader, dock är jag lite nervös för utförandet och självklart eventuella läcker vid installation.

Varför gör detta företag ett kit om det är så pass mycket sämre än andra loops? Review jag tittat på: https://rog.asus.com/16462014/overclocking/overclocking-a-596...

Som jag skrev var jag också intresserad av att bygga samman en vattenkyld GPU också i systemet när det blir dags. Detta kit möjliggör även detta mål då det lätt går att lägga till grejer över tid.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Medlem

@Arnzeal: Skall du verkligen betala Inet för att bygga en dator, bara för att plocka ut bitarna igen, när du får hem den?
För att montera vattenblocket på CPU måste du montera en "backplate" (Ett mothåll) på baksidan moderkort.
Då kan du väl lika gärna spara 800kr eller vad Inet tar för ett bygge, och göra det själv?

Kittet verkar sjyst. Två fittings och ett vattenblock som passar ditt grafikkort, så tar du med den i loopen också.
För de där fantastiska temperaturerna du snackar om måste du kompletera med en radiator till, men en 360 räcker fint för en CPU+GPU combo.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Köp delarna å bygg ihop dator och kylning själv. Du kommer att klara det fint ska du se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@Stealthalicious: Skall du verkligen betala Inet för att bygga en dator, bara för att plocka ut bitarna igen, när du får hem den?
För att montera vattenblocket på CPU måste du montera en "backplate" (Ett mothåll) på baksidan moderkort.
Då kan du väl lika gärna spara 800kr eller vad Inet tar för ett bygge, och göra det själv?

Kittet verkar sjyst. Två fittings och ett vattenblock som passar ditt grafikkort, så tar du med den i loopen också.
För de där fantastiska temperaturerna du snackar om måste du kompletera med en radiator till, men en 360 räcker fint för en CPU+GPU combo.

Skrivet av soulis:

Köp delarna å bygg ihop dator och kylning själv. Du kommer att klara det fint ska du se.

Jag tänkte på det där med backplaten, gjorde ett byte 2 år sedan från Cooler Master 212 EVO till en Noctua D15, skruvade bara loss moderkortet med alla sladdar inne och installerade backplaten. Snabbt och effektivt utan extra krångel tyckte jag.

I detta fall har mitt chassi jag valt (be quiet! Dark 900) hela baksidan av moderkortet öppet vilket tillåter mig att lätt skruva dit backplate grejen, eller har jag missat något? Ser ut som att det skulle gå bra utan att behöver skruva loss allt.

Bildexempel: http://www.hardwareluxx.de/media/jphoto/news-galerien/maxi-ne...

Grafikkortet är självklart enkelt att ta bort för utrymme att installera loopen.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnzeal:

Tack för ditt ärliga svar, det är sånt man behöver vid större köp så som denna.

När jag tog upp att jag var för lat syftade jag hittade minst 20 olika alternativ per del (knappt några i lager) och det skall finnas med minst 8 delar, därav en omfattande undersökning. Läst mycket bra om EK-KIT X360 samt tittade på flertal reviews och build tutorials. Verkar inte vara allt för svår och har en universal passform enligt mig. Bryr mig inte mycket om den estetiska sidan, endast de praktiska delarna.

Lät Inet bygga ihop min första custom dator 2012 vilket jag var nöjd med, har sedan dess uppgraderat och donat med datorn, har därav en viss erfarenhet att plocka isär och ihop datorer, dock inte 100% från scatch. Tyckte att installationsproceduren var hysat straightforward med detta kit.

Video: https://www.youtube.com/watch?v=1klM9wqaXy8

Har också inga problem att skölja systemet varje 6 månader, dock är jag lite nervös för utförandet och självklart eventuella läcker vid installation.

Varför gör detta företag ett kit om det är så pass mycket sämre än andra loops? Review jag tittat på: https://rog.asus.com/16462014/overclocking/overclocking-a-596...

Som jag skrev var jag också intresserad av att bygga samman en vattenkyld GPU också i systemet när det blir dags. Detta kit möjliggör även detta mål då det lätt går att lägga till grejer över tid.

ville vara ärlig men samtidigt är det inte min sak att säga till dig att inte köra på något om du vill. custom loop är verkligen så. det är mycket jobb och det är dyrt. den största anledningen att köra på det egentligen är att man helt enkelt vill. man tycker att det är kul att hålla på med det och bryr sig inte så mycket om att det inte är prisvärt.

ja, det är väldigt överväldigande först. satt själv i den sitsen en gång. jag började med de stora sakerna och tog sedan en sak i taget. de kit EK samlar ihop är ok, åtminstone de dyrare varianterna. det är inte sämre komponenter, det är riktiga komponenter som de har plockat ihop åt dig. det är dock som du säger en universal lösning som ska fungera till så många som möjligt istället för att vara något skräddarsytt precis för dig. det du har valt har dock en DDC, har hört många som är missnöjda med sådana. skulle välja en D5 istället.

tänk också på hur du ska kunna tömma din loop. förslagsvis köper du en kulventil och monterar sedan den så långt ner i datorn som möjligt. jag kör med en M/M extender och har monterat den direkt på min pump i botten men du kan köra en bit slang med två anslutningar också. när du ska tömma sätter du på en anslutning med en bit slang på kulventilen och öppnar den så rinner det ut.

kan du sätta ihop en loop kan du lätt montera en dator, tro mig. i synnerhet då du redan har pillat med din nuvarande.

videon är lite lång för att jag ska titta på den, tyvärr. att du själv tittar på den är bra dock, det hjälper väldigt mycket.

läckor behöver du inte vara rädd för. när du läcktestar är allt urkopplat och du har hushållspapper överallt om det skulle rinna någonstans. har du monterat noga så lär det dock inte läcka.

ska du vattenkyla så välj ett chassi som är bra för det. jag har ingen koll på det chassit du har valt så det är möjligt att det är jättebra, vill bara nämna det så du inte står där med något som inte är lämpligt alls. ska du lägga till gpu skulle jag gärna ha lite mer än en 360 men det beror på hur låga temperaturer och ljudnivå du vill ha. satsa på 240+240 åtminstone tycker jag, gärna 360+240. mer är alltid bättre, ska bara ha plats med radiatorerna också.

en sak till, se till att välja ett grafikkort som det finns vattenblock till.
https://www.ekwb.com/configurator/

Permalänk
Medlem

Med risk för att dra i drygsnöret lite grann, vilket inte alls är meningen, men du är medveten om att låga temperaturer vid stress inte direkt medför någonting om du inte överklockar satan, va? 50 eller 60 grader max temp gör ingen skillnad för ditt användande liksom, och tyst på burken kan du få både billigare och enklare om det är det du är ute efter. Custom vattenkylning finns det väl egentligen två orsaker att bygga, den ena är om man älskar estetiken och verkligen gillar själva byggandet själv - isf är det väl hardline och hela köret som gäller om det ska vara tjusigt vilket är en hel del jobb. Den andra är om man ska pressa sina komponenter jävligt långt och behöver kylningsförmågan.

Vilken av kategorierna hamnar du i? Så du får en liten uppfattning om vad du försöker uppnå, det kanske finns enklare och bättre sätt att göra det på om du inte betraktar dig själv som särskilt händig. Om det inte är just nöjet i själva byggandet och att göra något eget och unikt hade jag hellre fimpat planerna på custom och köpt en fet AIO för CPU:n (typ H115i som du nämner) och ett grafikkort med AIO-lösning, typ någon av hybridvarianterna som har en egen liten single rad. Eller kanske ett referenskort med bracket för vattenkylning och en till AIO med dubbelrad om du verkligen vill ta i.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Med risk för att dra i drygsnöret lite grann, vilket inte alls är meningen, men du är medveten om att låga temperaturer vid stress inte direkt medför någonting om du inte överklockar satan, va? 50 eller 60 grader max temp gör ingen skillnad för ditt användande liksom, och tyst på burken kan du få både billigare och enklare om det är det du är ute efter. Custom vattenkylning finns det väl egentligen två orsaker att bygga, den ena är om man älskar estetiken och verkligen gillar själva byggandet själv - isf är det väl hardline och hela köret som gäller om det ska vara tjusigt vilket är en hel del jobb. Den andra är om man ska pressa sina komponenter jävligt långt och behöver kylningsförmågan.

Vilken av kategorierna hamnar du i? Så du får en liten uppfattning om vad du försöker uppnå, det kanske finns enklare och bättre sätt att göra det på om du inte betraktar dig själv som särskilt händig. Om det inte är just nöjet i själva byggandet och att göra något eget och unikt hade jag hellre fimpat planerna på custom och köpt en fet AIO för CPU:n (typ H115i som du nämner) och ett grafikkort med AIO-lösning, typ någon av hybridvarianterna som har en egen liten single rad. Eller kanske ett referenskort med bracket för vattenkylning och en till AIO med dubbelrad om du verkligen vill ta i.

Har haft en i7 3770k överclockad till 4,7 i 4 år samtidigt som jag de senaste 2 åren kört med 2 stycken 290x tri-x i crossfire.

Detta har självklart medfört en rejäl temperaturökning i hela chassit vilket jag behövde kyla ner. Självklart låter denna build som en jetmotor i alla aspekter när man maxar ut systemet på kraftfulla spel, t.ex The Witcher 3.

Efter någon timmes spelande blir även hela rummet varmt vilket jag tycker är bedrövligt samt inte direkt hälsosamt skulle jag tro.

Jag vill därför ha en tyst och sval build som inte har några av dessa 'drawbacks' som jag tog upp. Därav passar custom loop perfekt för mig, CPU och GPU i samma loop.

Minimal värme, minimala ljudnivåer och maximal prestanda i burken. Eftersom det blir en i7 6800k som är kända för inte klocka allt så bra tänkte jag att denna lösning kan vara bra ifall jag vill få upp den i minst 4,4-4,6 Ghz med runt 60 grader temp. Brukar även pressa grafikkorten en aning. Med en vattenkyld GTX 1080 kan jag nog få ut 5% eller mer i prestanda med en bra överklockning.

Edit: Men jag förstår vad du vill förmedla till mig, får tänka över detta ordentligt. Enda som gör mig tveksam är hur högt dessa AIO's kan låta vid full load, 40db+ vad jag läst. Kan självklart byta fläktarna dock...

Sedan har jag läst att Kraken X61 kan monteras på grafikkort, verkar intressant det med.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Medlem

@Arnzeal: Du kommer fortfarane få det varmt i rummet.
140W + 250W skall transporteras bort. Spelar ingen roll om man gör det med luft eller vatten.
Med mindre än att du sätter radiatorn i ett annat rum förstås?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@Stealthalicious: Du kommer fortfarane få det varmt i rummet.
140W + 250W skall transporteras bort. Spelar ingen roll om man gör det med luft eller vatten.
Med mindre än att du sätter radiatorn i ett annat rum förstås?

Självklart, men det blir betydligt mindre värme som kommer produceras och flyttas ut i atmosvären med vattenkylning jämnfört med de 85 grader x2 (GPU) på luft jag har idag, plus 80 grader CPU'n.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnzeal:

Självklart, men det blir betydligt mindre värme som kommer produceras och flyttas ut i atmosvären med vattenkylning jämnfört med de 85 grader x2 (GPU) på luft jag har idag, plus 80 grader CPU'n.

Bara så du förstår hur det fungerar...
Att du byter två varma radeon, mot ett ljummet 1080, kommer sänka temperasturen i din dato och rummet.
Men vatten kylning i sig hjälper dej inte att få det en enda grad kallare i rummet. Du får svalare komponenter, för att vattnet är effektivare på att transportera bort värmen. Men CPU och GPU utveklar inte mindre värme för att man kyler dem effektivare.

Har du tillräklig radiator yta, så kommer du se en markant skillnad på tempsen över dina komponenter. (Mitt grafikkort har inte varit norr om 45 grader,)
Men du har fortfarande samma antal watt/värme som skall bort från CPU/GPU och sedan blåsas bort från radiatorn.
Med samma komponenter i datorn, kommer du mao att värma rummet precis lika mycket, oavsett hur du kyler.

EDIT:
Kittet du länkar till i första posten, kommer ge dej CPU temps under load på 60-70 grader om du kyler både CPU/GPU. Med mera radiator yta kommer du ner under 60, kanske 50 grader. GPU kommer gå kallare. Men med en 360 kan du inte räkna med några underverk i temps.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Bara så du förstår hur det fungerar...
Att du byter två varma radeon, mot ett ljummet 1080, kommer sänka temperasturen i din dato och rummet.
Men vatten kylning i sig hjälper dej inte att få det en enda grad kallare i rummet. Du får svalare komponenter, för att vattnet är effektivare på att transportera bort värmen. Men CPU och GPU utveklar inte mindre värme för att man kyler dem effektivare.

Har du tillräklig radiator yta, så kommer du se en markant skillnad på tempsen över dina komponenter. (Mitt grafikkort har inte varit norr om 45 grader,)
Men du har fortfarande samma antal watt/värme som skall bort från CPU/GPU och sedan blåsas bort från radiatorn.
Med samma komponenter i datorn, kommer du mao att värma rummet precis lika mycket, oavsett hur du kyler.

Det är logik idet du säger, dock är det på grund av egna erfarenheter som jag fortfarande envisar mig.

Mitt chassi hade när jag köpte den 6 fläktar som snurrade på och gav utrymme för datordelarna att kyla i fred. Dock när 3 av dessa fläktar dog utan att jag la märket till detta i början, en av dessa bakfläkten så hettades mina komponenter upp sig 10 grader mer än vanligt.

Detta resulterade till 90+ grader för GPU och 80+ CPU för varmluften var fast inne i chassit längre än vanligt. Som resultat av detta blev mitt rum även mycket varmare än vanligt då 90+ grader sprutade ut ur burken istället för 80 grader.

Så även om det du säger stämmer i sig, finns det andra faktorer som påverkar värmen som sprutar ut och beblandar sig med rumstemperaturen. Skulle tro att 60 grader som sprutar ut ur burken gör rummet kallare än 90 grader, samma drifttid.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Medlem

@Arnzeal: Jag misstänker att du sitter nära burken?
Om du kan slita dej från att tänka grader en stund, så kanske vi löser det här.

Tänk dej en 6800K som går fullt. Den genererar 140W (Värme)
Tänk dej en 1080 som går fullt. Den genererar 250W (Värme)
Det är totalt 390W som måste bort innan de börjar värme throtla.

Nu sätter vi på en pissig liten 80mm fläkt på respektive, som precis klarar att hålla dem under gränsen där de börjar strypa sig själva.
CPUn går nära 100 grader och GPUn går över 100 grader. Lådan blir väldigt varm, men det blåser nästan ingenting.
Så länge 80mm fläktarna som blåser dåligt, orkar hålla CPU/GPU under gränsen där de stryps, så fortsätter de att avge 390W i värme!

Om vi istället monterar på vatten kylning med två JÄTTE radiatorer, trippla vatten pumpar och en häst sko i mitten, så att vi istället klarar att hålla både CPU och GPU på 40 grader, så mår båda bätre, eller hur? MEN... de går fortfarande fullt! De avger fortfarande 390W värme som vi nu leder bort direkt.

Om båda varianterna får stå och gå, så får du ut precis lika mycket värme ur respektive.
Den luftkylda blir väldigt varm och blåser försiktyigt ut värmen i rummet.
Den vattenkylda är ljummen, men den blåser ut en kubikmeter i sekunden, med 40 gradig luft i rummet.
Summan är i alla fall 390W värme, gånger tiden datorn stått på...

EDIT:
Om något, så blir det lite varmare i rummet av den vattenkylda varianten. Förutom CPU/GPU har den också tre vatten pumpar som avger ca 10W/st och stora fläktar som avger några watt till. Petitesser i sammanhanget, men jag tänkte att jag nämner det.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnzeal:

Så även om det du säger stämmer i sig, finns det andra faktorer som påverkar värmen som sprutar ut och beblandar sig med rumstemperaturen. Skulle tro att 60 grader som sprutar ut ur burken gör rummet kallare än 90 grader, samma drifttid.

Nej, det gör det faktiskt inte även om det kanske låter knasigt. Mängden förbrukad (omvandlad egentligen) energi översätts till värme som förflyttas bort antingen via vatten, annan vätska eller luft. Om kylningen är effektiv eller inte gör ingen skillnad så länge samma mängd energi läcker ut i rummet. Skillnaden på 60 och 90 är bara hur mycket värme som förflyttas bort från chippet, inte hur mycket värme chippet ger ifrån sig.

Men skitsamma! Det där spelar ingen roll. Titta bara närmare på kylningsförmågan med AIO-lösningar först och jämför siffrorna, har du en dubbelrad på CPU:n och ett på grafikkortet, och byter ut fläktarna om du vill det också, så tror jag att du kommer tillräckligt nära en mindre custom loop för att det ska räcka - och sparar dig en jävla massa huvudvärk och riskmoment på vägen om det är första försöket till custom.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@Stealthalicious: Jag misstänker att du sitter nära burken?
Om du kan slita dej från att tänka grader en stund, så kanske vi löser det här.

Tänk dej en 6800K som går fullt. Den genererar 140W (Värme)
Tänk dej en 1080 som går fullt. Den genererar 250W (Värme)
Det är totalt 390W som måste bort innan de börjar värme throtla.

Nu sätter vi på en pissig liten 80mm fläkt på respektive, som precis klarar att hålla dem under gränsen där de börjar strypa sig själva.
CPUn går nära 100 grader och GPUn går över 100 grader. Lådan blir väldigt varm, men det blåser nästan ingenting.
Så länge 80mm fläktarna som blåser dåligt, orkar hålla CPU/GPU under gränsen där de stryps, så fortsätter de att avge 390W i värme!

Om vi istället monterar på vatten kylning med två JÄTTE radiatorer, trippla vatten pumpar och en häst sko i mitten, så att vi istället klarar att hålla både CPU och GPU på 40 grader, så mår båda bätre, eller hur? MEN... de går fortfarande fullt! De avger fortfarande 390W värme som vi nu leder bort direkt.

Om båda varianterna får stå och gå, så får du ut precis lika mycket värme ur respektive.
Den luftkylda blir väldigt varm och blåser försiktyigt ut värmen i rummet.
Den vattenkylda är ljummen, men den blåser ut en kubikmeter i sekunden, med 40 gradig luft i rummet.
Summan är i alla fall 390W värme, gånger tiden datorn stått på...

EDIT:
Om något, så blir det lite varmare i rummet av den vattenkylda varianten. Förutom CPU/GPU har den också tre vatten pumpar som avger ca 10W/st och stora fläktar som avger några watt till. Petitesser i sammanhanget, men jag tänkte att jag nämner det.

Skrivet av Masyve:

Nej, det gör det faktiskt inte även om det kanske låter knasigt. Mängden förbrukad (omvandlad egentligen) energi översätts till värme som förflyttas bort antingen via vatten, annan vätska eller luft. Om kylningen är effektiv eller inte gör ingen skillnad så länge samma mängd energi läcker ut i rummet. Skillnaden på 60 och 90 är bara hur mycket värme som förflyttas bort från chippet, inte hur mycket värme chippet ger ifrån sig.

Men skitsamma! Det där spelar ingen roll. Titta bara närmare på kylningsförmågan med AIO-lösningar först och jämför siffrorna, har du en dubbelrad på CPU:n och ett på grafikkortet, och byter ut fläktarna om du vill det också, så tror jag att du kommer tillräckligt nära en mindre custom loop för att det ska räcka - och sparar dig en jävla massa huvudvärk och riskmoment på vägen om det är första försöket till custom.

Tack för ni tog er tiden att förklara detta för mig. Jag går med på er logik, även fast det låter lite konstigt gällande temperaturen

Gällande custom loop är det nästan alla som tipsar mig om att gå på closed loop, är sällan man får en så pass samlad rådgivning. Ser då ut som att det blir en h115i då.

Har endast trotsat Sweclockers råd 1 gång, att jag skulle välja en i5'a över min i7 3770k. Glad att jag tog i7'an alla dagar i veckan sedan inköpet 4 år sedan.

Tror dock att jag skall lyssna denna gång också.

Tack för er hjälp allihopa.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnzeal:

Har endast trotsat Sweclockers råd 1 gång, att jag skulle välja en i5'a över min i7 3770k. Glad att jag tog i7'an alla dagar i veckan sedan inköpet 4 år sedan.

Gjorde du helt rätt i.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnzeal:

...Gällande custom loop är det nästan alla som tipsar mig om att gå på closed loop, är sällan man får en så pass samlad rådgivning. Ser då ut som att det blir en h115i då...

Jag brukar gärna heja på folk som vill ge sig in i att bygga "custom loop" system. Men om man springer på någon som inte vill, eller kan ens bygga sin egen dator, utan lämnar bort det mot betalning, så känns det helt enkelt inte rätt att heja på att bygga vattenkylning.
NO#1 är ändå att man måste tycka det är roligt att bygga. Och om man låter Inet bygga datorn, för 800kr, oavsett anledning, så är det inte direkt en bra början på ett "custom loop" projekt.

Fördelen med att Inet bygger, är givetvis att allt är klart "out of the box", bara trycka på ström knappen och köra.
Snackar du med dem, så kan de även custom loop. De monterade tex på vatten blocket på mitt nuvarande grafikkort, med garanti. (Jag fick fel block från EK, upptäckte när det bara var ett par skruvar kvar, så jag bar hela rasket till Inet, där jag köpt dem. De löste allt.)
Vi finns ju kvar här om du ändå ändrar dej och vill bygga costum loop senare.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!