Permalänk
Medlem

Speldator

Är högt okunnig om datorer men jag gillar att spela
-wow
-cs go
-gta
-overwatch
-lol
-ark survival
Aa typ bland annat..
6-7000:- är nog mitt Max jag vill gå i pris
Tacksam för all hjälp
Bygger själv
windows 10
/mvh Papa

Permalänk
Medlem

Bygger du själv?
Windows?

Permalänk
Medlem

@SUMITOMO: Jag tänkte bygga den själv med windows 10

Permalänk
Medlem

@Papajay:

Här är en setup lite över budget.
https://www.netonnet.se/Customer/SharedList/102602

Du kan få 320kr tillbaka av intel om du köper senast den 15 Juli.
https://toptechcashback.com/se/sv/pages/cpumb/home

Men skall du ha Windows för 1100kr med i budget får du kapa en del.

Permalänk
Medlem

Köp begagnat eller gå upp ett par tusen säger jag.

Permalänk

@Papajay: Vill du kunna spela gta på högsta möjliga grafik?

Visa signatur

Moderkort: GeForce 970 | GeForce GTX 970 4G | AMD FX 8350 Eight-core processor | Cooler Master MasterFan Pro 140 AP | HyperX Fury 8gb x2 | WD Desktop Blue 1tb, WD Desktop Black 2tb | Coolermaster G750M | Windows 10 | HyperX Cloud II | Speedlink Decus Limited Edt | Exibel GKX-5 |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Om du vill köpa nytt med budgeten 6 - 7000:- är jag lite rädd för att du inte bör förvänta dig mer än low - medium för ett spel som GTA. Spel som Wow och LoL spelar i en annan liga och bör inte vara några problem.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

https://www.blocket.se/stockholm/Tyst_speldator_med_i7___SSD_...

är det här något att ha eller är jag ute och cyklar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Papajay:

https://www.blocket.se/stockholm/Tyst_speldator_med_i7___SSD_...

är det här något att ha eller är jag ute och cyklar?

Den dator är verkligen inte helt olik min egna dator i sign. Och min dator klarar Vid extrem OC på både CPU och GPU spel som GTA på möjligtvis High, men knappast mer än så.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

@Papajay: Du klarar dig gott och väl med en i5 om du inte har planerat att streama eller liknande, då är det bra med i7.
Jag rekommenderar att du köper nya delar och sätter ihop den själv istället (eller tex låter komplett bygga ihop den) då får du tre års garanti på komponenterna från tillverkaren, än ett lovord från en säljare.

Visa signatur

Moderkort: GeForce 970 | GeForce GTX 970 4G | AMD FX 8350 Eight-core processor | Cooler Master MasterFan Pro 140 AP | HyperX Fury 8gb x2 | WD Desktop Blue 1tb, WD Desktop Black 2tb | Coolermaster G750M | Windows 10 | HyperX Cloud II | Speedlink Decus Limited Edt | Exibel GKX-5 |

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Den dator är verkligen inte helt olik min egna dator i sign. Och min dator klarar Vid extrem OC på både CPU och GPU spel som GTA på möjligtvis High, men knappast mer än så.

Den har dock inget operativsystem så det måste köpas till för en extra tusenlapp

Visa signatur

Moderkort: GeForce 970 | GeForce GTX 970 4G | AMD FX 8350 Eight-core processor | Cooler Master MasterFan Pro 140 AP | HyperX Fury 8gb x2 | WD Desktop Blue 1tb, WD Desktop Black 2tb | Coolermaster G750M | Windows 10 | HyperX Cloud II | Speedlink Decus Limited Edt | Exibel GKX-5 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av j0kersgrin:

Den har dock inget operativsystem så det måste köpas till för en extra tusenlapp

Har aldrig påstått att det skulle ingå OS, det är helt irrelevant i vad jag skrev. För det andra så finns det andra sätt att skaffa OS på som man absolut inte tar upp på detta forum

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

@YamahaDGX630: Antydde inte det heller, ursäkta om det lät som någonting annat
Haha jo det är klart men det slår inte ett äkta

Visa signatur

Moderkort: GeForce 970 | GeForce GTX 970 4G | AMD FX 8350 Eight-core processor | Cooler Master MasterFan Pro 140 AP | HyperX Fury 8gb x2 | WD Desktop Blue 1tb, WD Desktop Black 2tb | Coolermaster G750M | Windows 10 | HyperX Cloud II | Speedlink Decus Limited Edt | Exibel GKX-5 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av j0kersgrin:

@YamahaDGX630: Antydde inte det heller, ursäkta om det lät som någonting annat
Haha jo det är klart men det slår inte ett äkta

hehe, ingen fara du

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

ACER
Intel Core i5 - 4 kärnor, 3.3 ghz - 6400
Nvidia geforce gtx 950 4gb - ddr5
128 gb ssd - 1tb hårddisk
8gb ram ddr4
Soundblaster cinema 2
Windows 10

begagnad använd sedan februari 2016

Tankar?

Permalänk
Skrivet av Papajay:

ACER
Intel Core i5 - 4 kärnor, 3.3 ghz - 6400
Nvidia geforce gtx 950 4gb - ddr5
128 gb ssd - 1tb hårddisk
8gb ram ddr4
Soundblaster cinema 2
Windows 10

begagnad använd sedan februari 2016

Tankar?

Färdigbyggda märkesdatorer är väl ingenting vi generellt brukar rekommendera här på forumet då de ofta innehåller enklare komponenter och har begränsade uppgraderingsmöjligheter. Men om du får den till bra pris, nöjer dig med lite "enklare gaming" och inte har några större planer på framtida uppgraderingar så varför inte.
Den har en bra processor, ett grafikkort som lämpar sig väl för lättare gaming och 8 GB RAM vilket väl få anses som "standard" idag.
SSD och OS är ju också en fördel.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

@Papajay: Jag skulle föredra i7 men i5 funkar gott och väl om du inte planerar att streama eller liknande.
Allting annat ser helt okej ut tycker jag, har du fått något pris?

Visa signatur

Moderkort: GeForce 970 | GeForce GTX 970 4G | AMD FX 8350 Eight-core processor | Cooler Master MasterFan Pro 140 AP | HyperX Fury 8gb x2 | WD Desktop Blue 1tb, WD Desktop Black 2tb | Coolermaster G750M | Windows 10 | HyperX Cloud II | Speedlink Decus Limited Edt | Exibel GKX-5 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av j0kersgrin:

@Papajay: Jag skulle föredra i7 men i5 funkar gott och väl om du inte planerar att streama eller liknande.
Allting annat ser helt okej ut tycker jag, har du fått något pris?

7000kr för den

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Papajay: Låter som ett bra pris, kom bara ihåg att fråga varför den säljs

Visa signatur

Moderkort: GeForce 970 | GeForce GTX 970 4G | AMD FX 8350 Eight-core processor | Cooler Master MasterFan Pro 140 AP | HyperX Fury 8gb x2 | WD Desktop Blue 1tb, WD Desktop Black 2tb | Coolermaster G750M | Windows 10 | HyperX Cloud II | Speedlink Decus Limited Edt | Exibel GKX-5 |

Permalänk
Skrivet av Papajay:

7000kr för den

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av j0kersgrin:

@Papajay: Låter som ett bra pris, kom bara ihåg att fråga varför den säljs

Då ett nybygge med dessa komponenter (exklusive montering) skulle gå på ca 7000:- så håller jag inte med om att det är ett bra pris. 7000:- borde nästan vara nypriset för denna dator. Du kan få en bättre begagnad dator för det priset.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av Guybrush82:

Då ett nybygge med dessa komponenter (exklusive montering) skulle gå på ca 7000:- så håller jag inte med om att det är ett bra pris. 7000:- borde nästan vara nypriset för denna dator. Du kan få en bättre begagnad dator för det priset.

Med en snabb kalkylering så visar det annat
Windows 10 går på 1050, intel i5: ca 2000, grafikkortet: ca 2000, 1tb hårddisk brukar ligga runt 600-750 + en ssd för ungefär samma pris, 8gb ram för 355 och ett msi moderkort brukar ligga kring 1000

Det blir sammanlagt över 7000kr och då är inte nätagget eller chassi medräknat för jag inte vet vilka det är.
För en hyfsat ny och begagnad dator tycker jag iaf att det är ett bra pris. Plus att den redan är ihopbyggd så ingen sådan kostnad tillkommer.

Visa signatur

Moderkort: GeForce 970 | GeForce GTX 970 4G | AMD FX 8350 Eight-core processor | Cooler Master MasterFan Pro 140 AP | HyperX Fury 8gb x2 | WD Desktop Blue 1tb, WD Desktop Black 2tb | Coolermaster G750M | Windows 10 | HyperX Cloud II | Speedlink Decus Limited Edt | Exibel GKX-5 |

Permalänk
Skrivet av j0kersgrin:

Med en snabb kalkylering så visar det annat
Windows 10 går på 1050, intel i5: ca 2000, grafikkortet: ca 2000, 1tb hårddisk brukar ligga runt 600-750 + en ssd för ungefär samma pris, 8gb ram för 355 och ett msi moderkort brukar ligga kring 1000

Det blir sammanlagt över 7000kr och då är inte nätagget eller chassi medräknat för jag inte vet vilka det är.
För en hyfsat ny och begagnad dator tycker jag iaf att det är ett bra pris. Plus att den redan är ihopbyggd så ingen sådan kostnad tillkommer.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9537390/

Edit: Det är sällan några "högkvalitativa" komponenter som sitter i dessa färdigbyggda paket, därav valet av lite "enklare" komponenter.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av Guybrush82:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9537390/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9537390/

Edit: Det är sällan några "högkvalitativa" komponenter som sitter i dessa färdigbyggda paket, därav valet av lite "enklare" komponenter.

Jo man kan bygga en ny dator för samma pris, men för den begagnade med de komponenterna (det är skillnad på 4gb och 2gb på grafikkortet osv osv) utan att va tjatig tyckte jag att det var ett okej pris för just den.

Om man inte bryr sig om märke och om det "måste vara" intel så kan man bygga en snäppet bättre dator

Visa signatur

Moderkort: GeForce 970 | GeForce GTX 970 4G | AMD FX 8350 Eight-core processor | Cooler Master MasterFan Pro 140 AP | HyperX Fury 8gb x2 | WD Desktop Blue 1tb, WD Desktop Black 2tb | Coolermaster G750M | Windows 10 | HyperX Cloud II | Speedlink Decus Limited Edt | Exibel GKX-5 |

Permalänk
Skrivet av j0kersgrin:

Jo man kan bygga en ny dator för samma pris, men för den begagnade med de komponenterna (det är skillnad på 4gb och 2gb på grafikkortet osv osv) utan att va tjatig tyckte jag att det var ett okej pris för just den.

Om man inte bryr sig om märke och om det "måste vara" intel så kan man bygga en snäppet bättre dator

Då skiljer sig helt enkelt våra åsikter åt. Jag tycker då att begagnade delar ska vara billigare än nya, och anser inte det prisvärt att betala i princip nypris för en begagnad dator. Jag tror nog komponenterna jag har i paketet motsvarar kvalitén på komponenterna i den färdigbyggda datorn, bortsett från grafikkortet då som är på 2 GB jämfört med 4 GB.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

@Guybrush82: Inte helt åtskilda, tycker att det beror på hur länge den är använd och i vilket skick den är. Det är en hårfin linje om hur jag ställer mig i frågan.
Jag skulle föredra att köpa nytt, men det beror på vad man vill lägga ut för pengar. Delarna i din lista är på ungefär lika nivå (skiljer mot båda hållen) mot den begagnade datorn.
Så det beror helt på hur Papa bestämmer sig för vilken prisgrupp som passar bäst för sig själv

Visa signatur

Moderkort: GeForce 970 | GeForce GTX 970 4G | AMD FX 8350 Eight-core processor | Cooler Master MasterFan Pro 140 AP | HyperX Fury 8gb x2 | WD Desktop Blue 1tb, WD Desktop Black 2tb | Coolermaster G750M | Windows 10 | HyperX Cloud II | Speedlink Decus Limited Edt | Exibel GKX-5 |

Permalänk

@Papajay: hur går det för dig?

Visa signatur

Moderkort: GeForce 970 | GeForce GTX 970 4G | AMD FX 8350 Eight-core processor | Cooler Master MasterFan Pro 140 AP | HyperX Fury 8gb x2 | WD Desktop Blue 1tb, WD Desktop Black 2tb | Coolermaster G750M | Windows 10 | HyperX Cloud II | Speedlink Decus Limited Edt | Exibel GKX-5 |