Rise of the Tomb Raider uppdateras med stöd för sammanlänkade grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Rise of the Tomb Raider uppdateras med stöd för sammanlänkade grafikkort

En ny uppdatering av spelets PC-version tillför stöd för sammanlänkade grafikkort, asynchronous compute, alternativ för V-sync och förbättrad processorprestanda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ge oss en uppdaterad benchmark av spelet

Permalänk
Medlem

Nice, så SLI fungerar nu alltså i DX12. Vore intressant med Benchmarks!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Finns det något sätt att lyckas få igång något overlay med fps ö.h.t på dx12? Hade gärnat kunnat ha afterburner uppe så man kunnat köra igenom samma test man gjort innan in game.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

2500K, 16GB, GTX970, Win10

1080p
DX11: 76fps
DX12: 72fps

1440p
DX11: 56fps
DX12: 54fps

Permalänk
Medlem

DX12, Very High på allt, FXAA, 3840x2160

Ensam GPU (GTX 1080, 2GHz/11GHz):

Mountain Peak: 55.33 FPS (min: 23.05, max: 78.81)
Syria: 44.49 FPS (min: 23.52, max: 79.18)
Geothermal Valley: 43.43 FPS (min: 25.63, max: 77.13)
Overall score: 47.94 FPS

Dubbla GPU (2 x GTX 1080, 2GHz/11GHz):

Mountain Peak: 98.55 FPS (min: 60.75, max: 192.74)
Syria: 77.23 FPS (min: 20.76, max: 145.10)
Geothermal Valley: 75.84 FPS (min: 2.14, max: 103.19)
Overall score: 84.24 FPS

Permalänk

i dx12 med mitt 1080 fungerar inte G-synk på detta spelet. och om jag spelar i dx12 över 60hz på monitorn kan man inte klara QTE där man snabbt skall trycka på en viss knapp, den registrerar inte knapp tryckningen så varje gång man kommer till en sådan qte får man gå in till menyn och sänka skärmen till 60 för att sedan höja den till 144hz igen. dessa problem finns inte i dx11.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LPG:

Finns det något sätt att lyckas få igång något overlay med fps ö.h.t på dx12? Hade gärnat kunnat ha afterburner uppe så man kunnat köra igenom samma test man gjort innan in game.

Overlay fungerar inte för mig, däremot så håller afterburner ändå koll på allt så man kan tappa ur och titta i grafiska loggen, man kan ju även om man vill logga till fil.

För övrigt är redaktionen 2 dygn efter finns lite benchmarks här http://www.sweclockers.com/forum/trad/1434142-posta-dina-rise... Kan säga att jag fick enorm prestandaskjuts och har nu även spelat en hel del och den håller nu lätt min vsync på 75FPS när jag tidigare fick drops ner mot 30 FPS (mest pga CPU bottleneck). Spelet flyter som smält smör är mycket trevligt att spela

Permalänk
Medlem

Jap funkar men jag får inte fram något resultat i det interna testet.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Soir:

DX12, Very High på allt, FXAA, 3840x2160

Ensam GPU (GTX 1080, 2GHz/11GHz):

Mountain Peak: 55.33 FPS (min: 23.05, max: 78.81)
Syria: 44.49 FPS (min: 23.52, max: 79.18)
Geothermal Valley: 43.43 FPS (min: 25.63, max: 77.13)
Overall score: 47.94 FPS

Dubbla GPU (2 x GTX 1080, 2GHz/11GHz):

Mountain Peak: 98.55 FPS (min: 60.75, max: 192.74)
Syria: 77.23 FPS (min: 20.76, max: 145.10)
Geothermal Valley: 75.84 FPS (min: 2.14, max: 103.19)
Overall score: 84.24 FPS

Du råkar inte ha några resultat ifrån innan patchen för jämförelse?

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Du råkar inte ha några resultat ifrån innan patchen för jämförelse?

Tyvärr inte, men jag skulle kunna testa DX11 om det är utav intresse!

Permalänk
Medlem

Hade önskat att dom hade krämat på grafiken lite när dom ändå håller på. Spelet flyter alldels utmärkt med allt maxat på ett 980Ti i 1440P. Känns inte lönt att ha igång det andra kortet med tanke på värmeutvecklingen nu i sommartider.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

AMD Radeon Pro Duo

DX11, Very High som inställning (endast textures på high), FXAA, 2560x1440p

Mountain Peak: 98,1 FPS (min: 28,12 max: 183,61)
Syria: 78,82 FPS (min: 3,93 max: 121,81)
Geothermal Valley: 72,11 FPS (min: 4,73 max: 165,56)

Overall score: 83,24 FPS

DX12, Very High som inställning (endast textures på high), FXAA, 2560x1440p

Mountain Peak: 106,78 FPS (min: 36,36 max: 149,81)
Syria: 97,07 FPS (min: 11,60 max: 136,48)
Geothermal Valley: 88,47 FPS (min: 44,47 max: 148,34)

Overall score: 97,45 FPS

Väldigt stor skillnad till DX12 fördel efter denna uppdatering, dessförinnan så fick jag sämre prestanda med DX12 än med DX11, fantastiskt kul att se potentialen infrias.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

För övrigt är redaktionen 2 dygn efter finns lite benchmarks här http://www.sweclockers.com/forum/trad/1434142-posta-dina-rise... Kan säga att jag fick enorm prestandaskjuts och har nu även spelat en hel del och den håller nu lätt min vsync på 75FPS när jag tidigare fick drops ner mot 30 FPS (mest pga CPU bottleneck). Spelet flyter som smält smör är mycket trevligt att spela

Skulle tro att det kan handla om att de uppmärksammade det först nu när testerna inför recensionen av GTX 1060 ska påbörjas? Snart får vi nya tester!

Foliehatt på. Och den misstänksamme måste i samma veva undra varför asynchronous compute aktiveras just nu i det här Nvidiastödda spelet, när Nvidia - iom den förestående lanseringen av 1060 - passande nog snart har en line-up med Pascal lämplig att uppgradera till från generation Maxwell, och inte i januari när spelet kom, när bara GCN hade stöd för det? Foliehatt av.

För övrigt, vare sig det ligger något i ovanstående eller ej, bra gjort av Nixxes! De har lagt till saker som stereoskopisk 3D, DX 12 och nu allt det här i Rise of the Tombraider. Hoppas de behandlar kommande Deus Ex: Mankind Divided med samma kärlek. Gärna redan från början.

Permalänk
Medlem

funkar fint på ultra i 4k nu med 2st 980ti kort innan använde den bara ett kort ju så man fick nöja sig med ett pendlande mellan 50 till 70fps, nu går det som tåget

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

280x CF 1100/1500
1080p

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Än så har man inte Rise of the Tomb Raider. :/

Älskade verkligen 2013's nystarten av Tomb Raider.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Datavetare
Skrivet av bopp:

Skulle tro att det kan handla om att de uppmärksammade det först nu när testerna inför recensionen av GTX 1060 ska påbörjas? Snart får vi nya tester!

Foliehatt på. Och den misstänksamme måste i samma veva undra varför asynchronous compute aktiveras just nu i det här Nvidiastödda spelet, när Nvidia - iom den förestående lanseringen av 1060 - passande nog snart har en line-up med Pascal lämplig att uppgradera till från generation Maxwell, och inte i januari när spelet kom, när bara GCN hade stöd för det? Foliehatt av.

För övrigt, vare sig det ligger något i ovanstående eller ej, bra gjort av Nixxes! De har lagt till saker som stereoskopisk 3D, DX 12 och nu allt det här i Rise of the Tombraider. Hoppas de behandlar kommande Deus Ex: Mankind Divided med samma kärlek. Gärna redan från början.

Nvidiastödda spelet? Inte för jag har hårda bevis på motsatsen, men du säger alltså att Microsoft hostade upp $20M för att skapa en Nvidia optimerad titel? Är det inte sannolikare att spelet i grunden är hårdoptimerad för GCN1.0 då det är grafikkretsen som sitter i XBO? En liten vink om att det passar den kretsen rätt bra är att 280X (enda GCN1.0 som SweClockers testade) är tillsammans med 1070 de enda korten som faktiskt såg en vinst med DX12 redan innan denna patch (gissningsvis kör XBO med sin variant av DX12).

Enda Nvidia specifika är väl VXAO, något som kräver feature level 12.1 så det används inte på någon GCN.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Enda Nvidia specifika är väl VXAO, något som kräver feature level 12.1 så det används inte på någon GCN.

Intressant då spelet bara aktiverar VXAO i inställningarna på DX11, annars är det HBAO+ som gäller.

Permalänk
Inaktiv

Någon som sett några tester med system blandade med AMD och Nvidia-kort? Testerna med kort från samma tillverkare ser ju bra ut iallafall.

Skrivet av bopp:

Skulle tro att det kan handla om att de uppmärksammade det först nu när testerna inför recensionen av GTX 1060 ska påbörjas? Snart får vi nya tester!

Foliehatt på. Och den misstänksamme måste i samma veva undra varför asynchronous compute aktiveras just nu i det här Nvidiastödda spelet, när Nvidia - iom den förestående lanseringen av 1060 - passande nog snart har en line-up med Pascal lämplig att uppgradera till från generation Maxwell, och inte i januari när spelet kom, när bara GCN hade stöd för det? Foliehatt av.

För övrigt, vare sig det ligger något i ovanstående eller ej, bra gjort av Nixxes! De har lagt till saker som stereoskopisk 3D, DX 12 och nu allt det här i Rise of the Tombraider. Hoppas de behandlar kommande Deus Ex: Mankind Divided med samma kärlek. Gärna redan från början.

Jag tror du är inne på rätt spår. Det är trots allt en Nvidia-titel med "gameworks" som fungerar sämre på icke-Nvidia hårdvara. Att spelet nu har Async Compute-stöd är rätt stort. Nu ska Pascal också ha något liknande stöd till skillnad från tidigare Geforce-kort som helt saknat.

Nvidias grej är att blockera AMD, men gärna använda det AMD gjort när det passar dom. Och inte ge något tillbaks själva.

Permalänk

Undrar samma som ovan plus att det vore mycket intressant att se hur den integrerade grafiken i Intels CPU:er fungerar tillsammans med ett externt grafikkort från både AMD och Nvidia.
Sitter själv på en i7 3770K och ett Tri-X 290. Fungerar det överhuvudtaget?

Visa signatur

"Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

DX12, Very High på allt, FXAA, 3840x2160

Ensam GPU (GTX 1080, 2GHz/11GHz):

Mountain Peak: 55.33 FPS (min: 23.05, max: 78.81)
Syria: 44.49 FPS (min: 23.52, max: 79.18)
Geothermal Valley: 43.43 FPS (min: 25.63, max: 77.13)
Overall score: 47.94 FPS

Dubbla GPU (2 x GTX 1080, 2GHz/11GHz):

Mountain Peak: 98.55 FPS (min: 60.75, max: 192.74)
Syria: 77.23 FPS (min: 20.76, max: 145.10)
Geothermal Valley: 75.84 FPS (min: 2.14, max: 103.19)
Overall score: 84.24 FPS

Härligt! Måste vara riktigt snyggt i 4k och smörigt med nästan 100 fps Vad kör du på för skärm?

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dalton Sleeper:

Intressant då spelet bara aktiverar VXAO i inställningarna på DX11, annars är det HBAO+ som gäller.

Inget konstigt i det.

DX feature-level kan ses som en parallell till SSE/AVX-version. Allt man kan göra med AVX kan man också göra med SSE, men vissa saker är betydligt effektivare att göra med AVX. Man kan använda allt från feature level 12.0 & 12.1 även från DX11. Rent tekniskt behövs biblioteken för DX11.3 men den versionen är nästan två år gammal nu.

VXAO stöds av alla kort som stödjer DX11, däremot blir det väldigt mycket dyrare att använda tekniken på kort som saknar stöd för feature-level 12.1. Det verkar som RoTR bara tillåter att man aktiverar VXAO om systemet stödjer feature-level 12.1, det är i så fall ett val från utvecklaren och kanske baserat på att de anser kostnaden vara allt för hög annars.

Att VXAO saknas i DX12 beror antagligen på att man inte hunnit gjort en version för det APIet än.

Skrivet av anon5930:

Jag tror du är inne på rätt spår. Det är trots allt en Nvidia-titel med "gameworks" som fungerar sämre på icke-Nvidia hårdvara. Att spelet nu har Async Compute-stöd är rätt stort. Nu ska Pascal också ha något liknande stöd till skillnad från tidigare Geforce-kort som helt saknat.

Nvidias grej är att blockera AMD, men gärna använda det AMD gjort när det passar dom. Och inte ge något tillbaks själva.

Enda som denna titel använder från Gameworks är HBAO+, en finess som är helt valbar och slår man av HBAO+ kan man uppleva spelet helt utan Gameworks teknik

Sedan finns även FXAA som utvecklats av Nvidia. Tror dock inte det är del av Gameworks, men är det så illa går även det att slå av!

Angående det sista. Du menar blockera som i att exakt alla Gameworks finesser fungerar på alla grafikkort som stödjer DX11/12 medan en av de absolut första saker AMD stoppat in i GPUOpen är "Shader Intrinsic Functions" som specifikt binder allt som använder tekniken till en specifik GPU-arkitektur?

Sluta se multinationella börsnoterade företag som "vänner" eller något som ska behandlas med silkesvantar för de kanske gjort en del affärsmässiga misstag. Se endast till vad som är bäst för dig för stunden.

Själv ser jag överhuvudtaget inget problem med det AMD gör med GPUOpen, eller vad Nvidia gör med Gameworks. Båda gör bara vad de tror är mest fördelaktigt för dem. AMD hoppas att "Shader Intrinsic Functions" kan få fäste då det redan finns massor med funktioner på konsolerna som utnyttjar detta, som extra bonus sätter det käppar i hjulet för värsta konkurrenten om det tar fart. D.v.s. ett helt logiskt beslut av ett företag som främst svarar mot sina aktieägare.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av QuantumPersuader:

Undrar samma som ovan plus att det vore mycket intressant att se hur den integrerade grafiken i Intels CPU:er fungerar tillsammans med ett externt grafikkort från både AMD och Nvidia.
Sitter själv på en i7 3770K och ett Tri-X 290. Fungerar det överhuvudtaget?

Instämmer, borde ju fungera med nyare Intel-GPUer som bör ha prestanda och stöd som krävs. Frågan är hur mycket nytta man får av dessa men borde ju kunna ge någon FPS extra.

Jag sitter på ett liknande system som dig, dock med en 2700K och i den en (inaktiverad) HD Graphics 3000. Skulle ju kunna gå att aktivera den ikväll för att se om den kan användas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av QuantumPersuader:

Undrar samma som ovan plus att det vore mycket intressant att se hur den integrerade grafiken i Intels CPU:er fungerar tillsammans med ett externt grafikkort från både AMD och Nvidia.
Sitter själv på en i7 3770K och ett Tri-X 290. Fungerar det överhuvudtaget?

Rimligen lär det inte fungera med Ivy Bridge då den saknar DX12-drivare. Är först med Haswell som det finns DX12 stöd, för Haswell/Broadwell till feature level 11.1 medan Skylake har feature level 12.1 (Skylake är faktiskt den enda GPU-implementation som stödjer alla finesser som Microsoft definierat så här långt i DX12).

Så störst chans att få något form av resultat är det nog om man testar en AMD/Nvidia dGPU ihop med en Skylake-baserad iGPU.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

DX12, Very High på allt, FXAA, 3840x2160

Ensam GPU (GTX 1080, 2GHz/11GHz):

Mountain Peak: 55.33 FPS (min: 23.05, max: 78.81)
Syria: 44.49 FPS (min: 23.52, max: 79.18)
Geothermal Valley: 43.43 FPS (min: 25.63, max: 77.13)
Overall score: 47.94 FPS

Dubbla GPU (2 x GTX 1080, 2GHz/11GHz):

Mountain Peak: 98.55 FPS (min: 60.75, max: 192.74)
Syria: 77.23 FPS (min: 20.76, max: 145.10)
Geothermal Valley: 75.84 FPS (min: 2.14, max: 103.19)
Overall score: 84.24 FPS

Kan du köra ett 1440p test också? Hade varit kul att se i en upplösning som är normalt idag. När du ändå sitter på dubbla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av milky81:

Härligt! Måste vara riktigt snyggt i 4k och smörigt med nästan 100 fps Vad kör du på för skärm?

Det ser riktigt fint ut!
Just nu kör jag med en Samsung-TV som bildskärm för spel (HDMI 2.0, 3840x2160 60Hz, 4:4:4), men innan det så hade jag en BDM4065UC, som flickvännen nu sitter med.

Skrivet av Ekorrism:

Kan du köra ett 1440p test också? Hade varit kul att se i en upplösning som är normalt idag. När du ändå sitter på dubbla!

Det kan jag försöka hinna med idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nvidiastödda spelet? Inte för jag har hårda bevis på motsatsen, men du säger alltså att Microsoft hostade upp $20M för att skapa en Nvidia optimerad titel?

Håll i foliehatten! Tror inte det var precis så jag skrev.

Med Nvidiastödd menar jag bara att Nvidia någonstans kom in i processen och gjorde en deal med Square Enix om att ta över pc-portningen som sin titel, och de hade förmodligen en del krav på motprestationer för det, precis som Microsoft hade, inget konstigt med det. Det kan ha t ex ha handlat om marknadsföringen, att de skulle få införa VXAO etc. Att låta Nixxes implementera asynchronous shaders redan i januari när det skulle gynna konkurrenterna mer än de själva, ja, just det önskemålet låg nog iaf inte högst på Nvidias kravlista...

Själv tror jag mer på teorin att Nixxes helt enkelt inte hann implementera det tidigare, men en liten, liten cynisk del av mig måste ändå få ta ton och undra: kan det verkligen bara vara en slump att asynchronous shaders kommer just nu? Just precis nu? I princip samma dag som GTX 1060 landar hos redaktioner världen över för testning? I en prisklass där många märkestrogna kan tänka sig att uppgradera, och lite högre staplar kontra Maxwell inte kan skada? Man ska inte skåda given häst i munnen, men det är väldigt mycket hand i handske trots allt, i en stor speltitel som Nvidia har engagerat sig i.

Permalänk
Medlem

DX11 1440p very high
88fps
DX12 1440p cery high
107fps
gtx 1080

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB