SweClockers testar AMD Radeon RX 480 med Radeon Software 16.7.1

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort trollande inlägg/urspårning. Anmäl gärna provocerande inlägg istället för att "ge svar på tal".

Citat:

§1.1 Var trevlig och respektera andra.
§1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.
§1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje.
§5 Anmäl olämpliga inlägg
Medlemmar har möjlighet att anmäla misstänkta regelbrott genom att klicka på knappen ”anmäl” i inläggets nedre kant. Använd gärna denna funktion, men informera inte om det i tråden. Kommentera inte heller det misstänkta regelbrottet i tråden.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahippo:

Det oroar mig också för det fysiska problemet är inte borta. Skrev för en månad sen att AMD använder 6+1 för VRM. Varför, för att dessa billiga VRM måste vara fler för att klara toleranser. Konsekvenser är att varje VRM höjer effekten. Hoppas AIB använder färre. 1060 använder 3+1 verkar det som.

***bort/moderator***

Edit.
"The VRM power delivery circuitry on the reference RX 480 printed circuit board is beyond impressive. More so when compared to the GTX 1080’s 5+1 power phase design which simply pales in comparison. The RX 480’s on-board VRM – voltage regulator – on the high-side is capable of delivering 40 amps from each phase at 125c, for a total of 240 amps.

At room temperature each phase can deliver 66 amps for a total of 396 amps on the high-side and up to 600 amps on the low-side. The GTX 1080 Founder’s Edition voltage regulator can deliver 30 amps at 125c from each of its five phases, for a total of 150 amps on the low side, 246 amps less than the RX 480. At room temperature it goes up to 50 amps per phase for at total of 250 amps, 350 amps less than what the RX 480 VRMs can deliver at the same temperature on the low side."
Skickades från m.sweclockers.com

§1 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av dahippo:

Det oroar mig också för det fysiska problemet är inte borta. Skrev för en månad sen att AMD använder 6+1 för VRM. Varför, för att dessa billiga VRM måste vara fler för att klara toleranser. Konsekvenser är att varje VRM höjer effekten. Hoppas AIB använder färre. 1060 använder 3+1 verkar det som.

De använder dessa fina VRMr för att de har låga förluster, var och en av dessa kan leverera 100 Ampere.
AIB kommer antagligen använda lika många AMDs lösning är överdimensionerad.

GTX1060 VRM:r kommer antagligen uppgraderas av AIB

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är intressant hur energieffektiviteten (ee) verkar förändras med den här drivrutinen.

Kollar man i ursprungstestet fick RX 480 energieffektiviteten = 2.0

I Swec's nya test håller kompatibilitetsläget i princip jämna steg i prestanda med 16.6.2, snittkvoten blir ca 0.999. Då kan vi använda medeleffekternas kvot för att höfta fram ett nytt ee. Nu 270 W, då 280 W => Ny ee-faktor = (170/180)/0.999 = 0.945, vilket multiplicerat med ee 2.0 => Nytt ee (CM) = 1.89, ca 1.9, dvs ungefär i klass med Nano.

I defaultläget verkar ee vara densamma. Överlag är det bättre prestanda i 16.7.1, snittet på förändringen i Swe's test ligger på drygt 2.22%. Förändringen i effekt, nu 285 W, då 280 W, och förändringen i fps ger då en faktor på ca 1.005. En förändring i tredje decimalen, inte direkt en signifikant ändring i ee-värdet.

De mer exakta siffrorna sitter Sweclockers såklart på, men det verkar som att RX 480 är lika snabb som i förra veckans test men mer energieffektiv i CM-läget, och snabbare med bibehållen energieffektivitet i defaultläget. På en höft.

Polaris ser ut att kunna vara energieffektivare i lägre effektnivåer, något som också andra hintat om. Ska bli intressant att se vad det innebär för ee i RX 470 resp RX 460.

Glömde dra bort 100 W schablonavdrag. Ändrade snitten.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Och slutar med frågan... varför tror du kortet skulle dra "max ström" i BIOS, utan drivare? Det var ju med 3D last, och de förra drivarna problemet fanns. Eller tror du kortet drar 100W+ idle?
Och du är medveten om att oavsett vilket kort du kör, så riskerar du kort eller komponenter när du OC:ar och kör utanför spec, oavsett tillverkare.

Frågan är väll hur kortet uppför sig i andra operativsystem som inte har tillgång till drivrutinsfixen, krävs det en biosuppdatering månntro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Frågan är väll hur kortet uppför sig i andra operativsystem som inte har tillgång till drivrutinsfixen, krävs det en biosuppdatering månntro?

Hmm.
Om du tar en stock 480, med detta fel i Linux typ menar du?

Jo, sant, där kan problemet finnas än, men som många sagt ovan, det är lite som 970s minnes "problem". Med rätt drivare märker du inget, men utan det, kan du få problem. Skulle gissa på att denna fix måste komma till andra OS också, men kanske inte denna vecka :=/

Som sagt, jag tycker AMD har gjort en dum sak att lansera den som den är, men att de lyckats fixa det så passa bra så pass snabbt med bara en drivrutin är inte dåligt heller.
Med all sannolikhet så kommer 3:e part att rätta till detta från grunden, då jag tvivlar på att de bara sätter en 6-pins kontakt, och stock korten kommer vara få till antalet. (Kortet hålls ju tillbaka av en halvdålig fläkt ändå) Så problemet är högst tillfälligt.

Om du äger 480 och planerar använda det till Linux hade jag antingen avvaktat, eller lämnat tillbaka det med hänvisning på denna orsak.

Permalänk
Medlem

Ny drivrutin ute, fixar Restore Factory Defaults:
Radeon Software Crimson Edition 16.7.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Om du inte har en jäkla aning om vad du snackar om, är väl det minsta du kan göra att googla det.. Sitt inte och gissa ur dig felaktig dynga;)

Edit.
"The VRM power delivery circuitry on the reference RX 480 printed circuit board is beyond impressive. More so when compared to the GTX 1080’s 5+1 power phase design which simply pales in comparison. The RX 480’s on-board VRM – voltage regulator – on the high-side is capable of delivering 40 amps from each phase at 125c, for a total of 240 amps.

At room temperature each phase can deliver 66 amps for a total of 396 amps on the high-side and up to 600 amps on the low-side. The GTX 1080 Founder’s Edition voltage regulator can deliver 30 amps at 125c from each of its five phases, for a total of 150 amps on the low side, 246 amps less than the RX 480. At room temperature it goes up to 50 amps per phase for at total of 250 amps, 350 amps less than what the RX 480 VRMs can deliver at the same temperature on the low side."
Skickades från m.sweclockers.com

Du får nog kolla upp kvalitet på komponenter innan du svarar. Jag skriver toleranser. Bättre kvalitet har bättre toleranser. Det handlar inte om sammanlagd effekt. Man ökar antal VRM för att vara säker att varje komponent klarar det och HÅLLER, så att komponenten inte ger upp inom 2 år. Det är kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahippo:

Du får nog kolla upp kvalitet på komponenter innan du svarar. Jag skriver toleranser. Bättre kvalitet har bättre toleranser. Det handlar inte om sammanlagd effekt. Man ökar antal VRM för att vara säker att varje komponent klarar det och HÅLLER, så att komponenten inte ger upp inom 2 år. Det är kvalitet.

Jag förstår mkt väl vad kvalitet är. Jag har varken sett ett 480 eller tillräcklig kunskap om vrmer eller kretsdesign för att uttala mig. Då får man försöka hitta info om ämnet, och allt jag hittat tyder på att komponenterna håller kvalitet som är långt över vad man tidigare hittat på referenskort. Du får gärna länka eller visa på NÅGOT som stärker din tes, så ska jag gladeligen ändra uppfattning:) med din logik suger ju strömförsörjningen på kort som classy/lightning mm enbart för atty de har fler faser..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Finns två länkar i tråden Men 2 fall är ju inget om man ser till sålda ex (bör varit över 1000 stycken, om man ska gå efter enda mer fasta källan i brittisk butik några mer siffror i andra butiker vet jag inte), då är ju 2 fall bra siffra (om man ska se positivt på det hela), finns ju andra produkter som har betydligt större felkvot. Men självklart om det stämmer är det ju inte bra alls att det finns några som fått problem, men kan ju ha misslyckas sätta i grafikkortet till 100% eller damm (troll kan det ju vara med).

Oj, det har jag missat. Tack för uppmaningen! Dem skall jag genast kolla.
Annars är väl 2 fall inget att skryta med precis, kan ju finnas mörkertal men i mörkret trivs trollen också.
Har bekanta som lyckats med konststycket att stoppa i grafikkort när datorn är på/spänningen är aktiv. Det brukar inte vara att rekommendera om man säger så.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Skrivet av dahippo:

Du får nog kolla upp kvalitet på komponenter innan du svarar. Jag skriver toleranser. Bättre kvalitet har bättre toleranser. Det handlar inte om sammanlagd effekt. Man ökar antal VRM för att vara säker att varje komponent klarar det och HÅLLER, så att komponenten inte ger upp inom 2 år. Det är kvalitet.

Nja, antalet faser ökas för att få mindre rippel och en minskad känslighet för strömspikar (stabilare spänning). Det har inget med MTBF hos VRM:erna att göra.

Multifasreglering handlar om att sprida ut strömpulserna över VRM:ens klockcykel. Regulatorerna arbetar då så att säga om lott (interleaved). På det viset fås fler och lägre strömpulser per sekund utan att switchfrekvensen behöver ökas. En ökad switchfrekvens skulle ge minskad verkningsgrad, dvs ökade förluster i VRM:erna, dvs mer värmeutveckling.

Fler faser ger alltså en stabilare spänning och en ökad verkningsgrad.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (igen)*

Citat:

§1.1 Var trevlig och respektera andra.
§1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Jag förstår mkt väl vad kvalitet är. Jag har varken sett ett 480 eller tillräcklig kunskap om vrmer eller kretsdesign för att uttala mig. Då får man försöka hitta info om ämnet, och allt jag hittat tyder på att komponenterna håller kvalitet som är långt över vad man tidigare hittat på referenskort. Du får gärna länka eller visa på NÅGOT som stärker din tes, så ska jag gladeligen ändra uppfattning:) med din logik suger ju strömförsörjningen på kort som classy/lightning mm enbart för atty de har fler faser..

Sapphire säger att 1060 PCB ser ut som ett riktigt hastjobb som Nvidia slängt ut för att de är pressade:
https://youtu.be/GfrAD3tRqGw?t=24m34s

Plus att det verkar som det får ett par slag på fingrarna från RX 480 i läckta benches:
http://www.3dmark.com/compare/fs/9202637/fs/9188962#

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Sapphire säger att 1060 PCB ser ut som ett riktigt hastjobb som Nvidia slängt ut för att de är pressade:
https://youtu.be/GfrAD3tRqGw?t=24m34s

Plus att det verkar som det får ett par slag på fingrarna från RX 480 i läckta benches:
http://www.3dmark.com/compare/fs/9202637/fs/9188962#

Sapphire vill så klart att fler folk ska köpa 480 eftersom Sapphire är AMD only så det är väl skitbra att komma med såna uttalanden då. Just det är nog bättre att vänta på opartiska källor.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Sapphire säger att 1060 PCB ser ut som ett riktigt hastjobb som Nvidia slängt ut för att de är pressade:
https://youtu.be/GfrAD3tRqGw?t=24m34s

Plus att det verkar som det får ett par slag på fingrarna från RX 480 i läckta benches:
http://www.3dmark.com/compare/fs/9202637/fs/9188962#

Vist såg 1070 och 1080 PCB inte bra ut (rätt budget), men inte otroligt om även FD 1060 har snålats på med. Men tror inte Nvidia är särskilt rädda, utan dom borde ha annat vad komma skall.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Sapphire säger att 1060 PCB ser ut som ett riktigt hastjobb som Nvidia slängt ut för att de är pressade:
https://youtu.be/GfrAD3tRqGw?t=24m34s

Plus att det verkar som det får ett par slag på fingrarna från RX 480 i läckta benches:
http://www.3dmark.com/compare/fs/9202637/fs/9188962#

Kylaren ser ju ut att kunna kyla 8 gb med, förmodligen ångrade de sig halvvägs genom utvecklingen och tänkte spara in lite pengar. Tror knappast att de fick panik och släpper något som de slängde ihop på en eftermiddag efter att de sett testerna av 480, måste ju ta längre tid än så att fixa kylare och PCBer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@ernstp:
Vilket är varför det har dykt upp ett antal bilder/trådar om OEM moderkort vars PCI-E slots har brunnit upp runt de 5 pinsen i PCI-E slotten? Undrar hur många som inte postats på internet, nästan alla trådar/problem drunknas i AMD fanboys som försöker täcka för AMDs blunder.

Ja, och undrar hur många moderkort som har förstörts av GTX960 STRIX och GTX750 Ti. Du vet, de andra två korten som visats ha liknande problem. Lustigt hur man inte hör något om detta.
Kan det möjligtvis vara så att det helt enkelt inte är ett problem? Näää, då missar du ju en chans att kritisera AMD.

- Nöjd GTX660 ägare