HTC Vive och Nvidia Pascal-kort lider av Displayport-problem

Permalänk
Medlem

Har Vive + Gtx 1080 och har inte upptäckt problemet då jag använder HDMI anslutningen till Viven. Bra att känna till detta problem och beställt hem displayport->hdmi adapter från ebay för att komma runt problemet det om det behövs.

Men man kan ju hålla med om att det är dåligt av ett grafikkort för nästan 7000kr.

Permalänk

hade varit roligt om de inte får ihop det. det står på mitt 1080 box med stora bokstäver VR ready, så klarningen så har nvidia inte testat det. utan bara antog att skiten funka.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (trollande inlägg/flamebait)*

Vänligen håll diskussionen på en saklig nivå.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv

Är Nvidias kort verkligen toppklass för VR nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Är Nvidias kort verkligen toppklass för VR nu?

Det är det vassaste för VR pga AMD inte har något kort i närheten

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dahippo:

Det är det vassaste för VR pga AMD inte har något kort i närheten

Men det verkar som att man inte får någon bild alls?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Men det verkar som att man inte får någon bild alls?

Där är problemet eller hur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Men det verkar som att man inte får någon bild alls?

Scenario 1: Har du ett Vive +Pascal?->JA!->MÅSTE du använda det med DP just nu?->JA-> Du är körd
Scenario 2: Har du ett Vive+Pasal?->NEJ! Alltså ett icke problem.

Permalänk
Skrivet av celoz:

Antar att betyget för 1080 ändras nu?

Skrivet av Bernd_P1:

@celoz: troligen inte. man har ju inte ändrat betyget på 970 heller efter det visat sig att inte hela minnet gå på samma hastighet. det görs bara när det handla om AMD produkter.

Varför ska de? Inget som förstör din dator.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Varför ska de? Inget som förstör din dator.

Betyg sätts inte mellan 0 och 1, det finns en skala av en anledning.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Litenskit: Emil är på semester just nu så jag sköter den här sortens frågor just nu. Att rena Displayport-anslutningar till HTC Vive inte fungerar är så klart en brist, men inte en så pass allvarlig brist att det blir aktuellt att ändra betyget för Pascal-korten. Felet hos RX 480 är mycket större, AMD går utanför specifikationen och i värsta fall kan det leda till förstörd hårdvara hos kunden. När AMD åtgärdade felet med drivrutinsuppdateringen återställde vi betyget som RX 480 ändå fick innan problemen uppdagades.

Är inte detta problem lite samma sak, att man inte håller sig innanför specifikationerna? För hade man följt specifikationerna hade det väl fungerat?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Har just detta problem. Min TV är (var) inkopplad via HDMI, och att krypa bakom datorn varje gång man ska byta är så lagom roligt. Konceptet att konsumenten ska behöva lägga ut extra pengar för att få en helt ny vara att fungera som avsett på grund av tillverkningsfel skulle knappast accepteras någon annan stans.

Tänk dig att du köpt ett spel och att du skulle behöva betala för en patch för att få det att fungera. Hur många skulle tycka det var ok? "Alla som köpt spelet har ju ändå gott om pengar." skulle knappast tas emot med blida ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Är inte detta problem lite samma sak, att man inte håller sig innanför specifikationerna? För hade man följt specifikationerna hade det väl fungerat?

Vilken specifikation syftar du på? Detta lär vara en mjukvarubugg som löses via nya drivers

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Varför ska de? Inget som förstör din dator.

Kan du visa på att 480 faktiskt förstört en dator? Än så länge verkar det bara vara spekulation.

Permalänk
Medlem

@Viochee: standarden för displayport lär det vara som inte följs. Nåväl jag är inte tillräckligt insatt för att fortsätta denna diskussion.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

970 är ju dock fortfarande en bra produkt även om 0.5GB VRAM är långsammare. I AMDs fall handlade det väl om att GPUn kunde skada andra komponenter i datorn?

Det där är FUD. Det värsta som har hänt är att någon snubbes skitgamla dator stängdes av vid extremt benchmarktest. Visst, det ska inte vara så, men inga komponenter har skadats.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det lär nog ta tid att fixa detta då de fortfarande inte har fixat så man kan köra med 3 skärmar på GTX970 korten ordentligt, och det är ju ett erkänt problem..

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Skrivet av thomas_skane:

Kan du visa på att 480 faktiskt förstört en dator? Än så länge verkar det bara vara spekulation.

Kan du visa emot det?

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

https://forums.geforce.com/default/topic/949984/htc-vive/htc-...

"We have identified a solution which is planned to be released in NVIDIA’s next Game Ready Driver targeted for later this week"

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

https://forums.geforce.com/default/topic/949984/htc-vive/htc-...

"We have identified a solution which is planned to be released in NVIDIA’s next Game Ready Driver targeted for later this week"

En månad är någorlunda snabbt men jag undrar fortfarande om folk som tvingats köpa adaptrar kan förvänta sig någon form av kompensation från Nvidia.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Kan du visa emot det?

Kan du motbevisa att du inte mördade min syster igår?

(Idiotiskt med omvänd bevisbörda)

Permalänk
Skrivet av thomas_skane:

Kan du motbevisa att du inte mördade min syster igår?

(Jag beter mig som en barnunge)

Intressant att du tycker att grafikkort som förstör moderkort hamnar under samma kategori som ett tillbehör som inte visar bild på skärmen.
En sån tur att det inte va sant eftersom AMD inte behöver släppa ny drivrutin som definitivt inte behöver fixa några energi-relaterade problem med 16.7.1.
http://www.pcworld.com/article/3091128/components-graphics/am...
http://arstechnica.com/gadgets/2016/07/amd-rx-480-pcie-power-...
http://www.techtimes.com/articles/169253/20160711/amd-fixes-r...

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Intressant att du tycker att grafikkort som förstör moderkort hamnar under samma kategori som ett tillbehör som inte visar bild på skärmen.
En sån tur att det inte va sant eftersom AMD inte behöver släppa ny drivrutin som definitivt inte behöver fixa några energi-relaterade problem med 16.7.1.
http://www.pcworld.com/article/3091128/components-graphics/am...
http://arstechnica.com/gadgets/2016/07/amd-rx-480-pcie-power-...
http://www.techtimes.com/articles/169253/20160711/amd-fixes-r...

Du borde läsa dina egna källor. Tack dock, nu är jag ännu mer säker på att 'problemet' är ett icke-problem.

Visst är det möjligt att någonting går sönder om det används utanför specifikationen. Visst är det dåligt att AMD inte håller specifikationen. Men ännu har jag inte lyckats hitta en enda rapport på ett moderkort som faktiskt tagit skada av detta, tydligen hittar du inget heller. Och ännu viktigare: Problemet är löst.

Så det är en klar överreaktion att påstå att RX 480 förstör moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Du borde läsa dina egna källor. Tack dock, nu är jag ännu mer säker på att 'problemet' är ett icke-problem.

Visst är det möjligt att någonting går sönder om det används utanför specifikationen. Visst är det dåligt att AMD inte håller specifikationen. Men ännu har jag inte lyckats hitta en enda rapport på ett moderkort som faktiskt tagit skada av detta, tydligen hittar du inget heller. Och ännu viktigare: Problemet är löst.

Så det är en klar överreaktion att påstå att RX 480 förstör moderkort.

Ja, problemet är löst och den tidigare utmärkelsen är tillbaka.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av thomas_skane:

Och ännu viktigare: Problemet är löst.

Bra för AMD, men hur kan det komma sig att det är löst om det enligt dig inte funnits?

Sitter du inte med PCI-E 3.0 så ska du inte köra 6-pins versionen av rx480.
https://www.youtube.com/watch?v=rhjC_8ai7QA&feature=youtu.be&...

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Kan detta förklara mer problemet.
https://forums.geforce.com/default/topic/941579/geforce-1000-...

Edit: Verkar vara annat problem :/