Krashar oavsett OC-inställning (6600K)(Noob)

Permalänk

Krashar oavsett OC-inställning (6600K)(Noob)

Hej

Vissa bitar är på engelska (copy-paste så jag kan posta på annat forum)

Specs:

i5 6600K + NH-D15 Noctua

Gigabyte Z170XP-SLI with the latest bios

EVGA G2 750W

DDR4 Corsair Vengeance 16gb

GTX 1070 MSI Gaming X

Stock = Stable

Temperatures always fine, never above 60 degrees.

Ingame crashes with temps lower than 50 degrees.

Tried the following:
4.2 GHZ @ Auto Vcore = Crash
4.2 GHZ @ 1.35 Vcore = Crash
4.2 @ 1.4 Vcore = Crash
4.0 @ 1.4 Vcore = Crash
4.0 @ 1.4 Vcore + Loadline Calibration Set to high High + Turbo Boost OFF = Crash

Vad gör jag för fel? Måste jag stänga av C-states? Men om man vill behålla power saving features då? Har läst på newegg att vissa med samma MOBO har haft samma problem, men de har blivit downvotade

HW INFO@ Stock http://imgur.com/yFxsQbX

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av constipation:

Hej

Vissa bitar är på engelska (copy-paste så jag kan posta på annat forum)

Specs:

i5 6600K + NH-D15 Noctua

Gigabyte Z170XP-SLI with the latest bios

EVGA G2 750W

DDR4 Corsair Vengeance 16gb

GTX 1070 MSI Gaming X

Stock = Stable

Temperatures always fine, never above 60 degrees.

Ingame crashes with temps lower than 50 degrees.

Tried the following:
4.2 GHZ @ Auto Vcore = Crash
4.2 GHZ @ 1.35 Vcore = Crash
4.2 @ 1.4 Vcore = Crash
4.0 @ 1.4 Vcore = Crash
4.0 @ 1.4 Vcore + Loadline Calibration Set to high High + Turbo Boost OFF = Crash

Vad gör jag för fel? Måste jag stänga av C-states? Men om man vill behålla power saving features då? Har läst på newegg att vissa med samma MOBO har haft samma problem, men de har blivit downvotade

Tack!

ändrar du något annat också eller är det enbart de där du har skrivit upp som du ändrar?

Permalänk
Entusiast

Ändra ingenting annat än Multipeln/CPU Ratio och VCore, låt bli Baseclock/BLCK.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Känns spontant som att du sätter volten alldeles för högt. Om det bidrar till crasherna är svårt att säga, men jag kan tänka mig att du får ganska höga temperaturer med 1.4 volt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av criscros:

ändrar du något annat också eller är det enbart de där du har skrivit upp som du ändrar?

Skrivet av Jonssown:

Ändra ingenting annat än Multipeln/CPU Ratio och VCore, låt bli Baseclock/BLCK.

Ändrar bara Vcore och Multipliern.

Sen på slutet testade jag ta bort turbo boost samt ökade Loadline Calibration till High

Permalänk
Medlem
Skrivet av constipation:

Ändrar bara Vcore och Multipliern.

Sen på slutet testade jag ta bort turbo boost samt ökade Loadline Calibration till High

vad haru för minnen och hur är de konfigurerade?

Permalänk
Skrivet av criscros:

vad haru för minnen och hur är de konfigurerade?

Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC19200/2400MHz CL14 2x8GB (CMK16GX4M2A2400C14) @ STOCK

Har kört memtest och prime95 (blend) utan problem. Problemet uppstår så fort jag OCar (5 min gaming) och nu på stock spelar jag som vanligt igen.

Permalänk
Medlem

tror inte att det finns en enda 6600k som inte klarar 4ghz vid 1,4v.

vad är det för spänning du får när du faktiskt stresstestar? vad du knappar in i uefi är ganska ointressant då det kan variera ganska mycket mot vad det blir i praktiken på skylake.

Permalänk
Skrivet av versions:

tror inte att det finns en enda 6600k som inte klarar 4ghz vid 1,4v.

vad är det för spänning du får när du faktiskt stresstestar? vad du knappar in i uefi är ganska ointressant då det kan variera ganska mycket mot vad det blir i praktiken på skylake.

Spänning? menar du Vcore?

Har märkt att den droopar ibland. Och därför satte jag loadline calibration på high. och sen dess så ligger den rätt nära vad jag sätter för Vcore i UEFI. det jag utläser av CPU-Z / HWINFO varit snarlikt... t.ex. när jag hade 1.35V så fick jag 1.344V i realiteten

Permalänk
Medlem
Skrivet av constipation:

Spänning? menar du Vcore?

Har märkt att den droopar ibland. Och därför satte jag loadline calibration på high. och sen dess så ligger den rätt nära vad jag sätter för Vcore i UEFI. det jag utläser av CPU-Z / HWINFO varit snarlikt... t.ex. när jag hade 1.35V så fick jag 1.344V i realiteten

ja, spänning. core voltage.

testa load optimized defaults i uefi och sätt inte på xmp.

Permalänk
Skrivet av versions:

ja, spänning. core voltage.

testa load optimized defaults i uefi och sätt inte på xmp.

redan gjort det och allt funkar som det ska nu.

aldrig rört XMP!

Permalänk
Medlem
Skrivet av constipation:

redan gjort det och allt funkar som det ska nu.

aldrig rört XMP!

vet inte riktigt vad du kan göra.

Permalänk

lite bilder på min OC + BSOD. vanligtvis fryser det bara. BSOD var ny för mig

händer bara ingame!

http://imgur.com/a/E5CbO

Om ni ser nåt fel så får ni gärna feedbacka mig!

Permalänk
Medlem

Testa att sänka minnena till lägre hastighet och se om datorn inte blir stabil med överklockad cpu.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Skrivet av Bakwetu:

Testa att sänka minnena till lägre hastighet och se om datorn inte blir stabil med överklockad cpu.

Testade detta, men frös ändå!

2133->1800.

Permalänk
Medlem
Skrivet av constipation:

lite bilder på min OC + BSOD. vanligtvis fryser det bara. BSOD var ny för mig

händer bara ingame!

http://imgur.com/a/E5CbO

Om ni ser nåt fel så får ni gärna feedbacka mig!

Testa att sätta manuell BCLK på 100,0. Hade det här problemet förut med polarns dator som producerade konstiga siffror och avrundningen gjorde att det gick mer stabilt.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Skrivet av versions:

ja, spänning. core voltage.

testa load optimized defaults i uefi och sätt inte på xmp.

varför skulle han inte vilja slå på xmp?tvivlar starkt på att d orsakar hans crasher ju tbh

Visa signatur

MSI MPG Z490 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i9 10850K@5.0 Ghz | LIAN-LI GALAHAD AIO 360 | Corsair DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO 32Gb | MSI Geforce RTX 2080 Super Gaming Trio | Samsung 970 PRO 500GB M.2 | Acer Predator X34P

Permalänk
Skrivet av ARAGON_GVD:

varför skulle han inte vilja slå på xmp?tvivlar starkt på att d orsakar hans crasher ju tbh

testade att sätta på XMP, men stock på CPU.

verkar fungera normalt

Permalänk

verkar som att det berodde på att jag överklockade med powersaving features. funkar nu!

Permalänk
Medlem

är det en speldator så är det mer eller minder meningslöst att oc CPUn om det inte är +200BPS du söker. Vill du spela med höga inställningar lägg focus på grafikkortet.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Skrivet av sesese:

är det en speldator så är det mer eller minder meningslöst att oc CPUn om det inte är +200BPS du söker. Vill du spela med höga inställningar lägg focus på grafikkortet.

har man köpt K-processor så känns det ovärt att inte OC:a.

det är kul och för mig som gillar att streama ibland hjälper det som fan.

rainbow six siege + stream brukar dra 90%+ vid stock CPU.

EDIT: för er stackare som har gigabyte MOBO och misslyckas med OC. stäng av CPU EIST och CPU Enhanced Halt.