Displayport-bugg mellan HTC Vive och Nvidias Pascal-grafikkort identifierad

Permalänk
Medlem

Men fan lägg ner det här jävla AMD vs Nvidia tramset det går ju för fan inte att läsa det här forumet snart.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: jag bara sa att det är dumt att Nvidia håller undan information. Istället för att kanske instämma eller bara säga inget så peta du bara fingret mot AMD. Detta tar jag upp som ett "de andra gör det så nvidia få göra samma sak"

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahippo:

LOL , gör du inte höna av en fjäder och då menar jag inte artikeln.

Nej, jag ser vissa personer göra samma typ av inlägg hela tiden.
Det sista han skrev var som att lägga orden i munnen på mig eftersom det var mig han quotade.

@Bernd_P1 Har redan skrivit i andra trådar att jag tycker att Nvidia borde ersätta folk som har fått köpa kablar och kanske t.om någon form av kompensation för att det krånglat.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Kul att se så många AMD fans är intresserade av ett Nvidia problem.
Har ni inte nog med era egna problem?
Det vore ju bättre om ni förde en saklig diskussion i respektive tråd istället för klaga på den andra tillverkaren hela tiden. Båda sidor gör fel lev med det.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Jag vet, ville bara få igång diskussionen

Genom att trolla?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Nvidia håller alltid tyst om fel in i det sista,först när kunder hittar felen kommenterar dem snabbt och kort.har inte varit några kritiska fel men inställningen och tystandet av egna fel gör att man tappar förtroendet.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jefe:

Kul att se så många AMD fans är intresserade av ett Nvidia problem.
Har ni inte nog med era egna problem?
Det vore ju bättre om ni förde en saklig diskussion i respektive tråd istället för klaga på den andra tillverkaren hela tiden. Båda sidor gör fel lev med det.

Förstår inte riktigt vilka som specifikt skulle vara AMD fans här. Alla här gillar Hårdvara och diskuterar därefter.
Handlar inte om fel hit eller fel dit utan om att tillverkare oavsett märke inte ska dölja fel eller tysta ner fel utan helt enkelt komma ut med detta till sina kunder istället för att gömma det så länge man kan och hoppas att ingen ska märka ngt.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem

HDMI - The way it's meant to be played

(antagligen är jag inte först)

Har svårt för Nvidia som bolag men 1070 verkar annars vara ett bra kort. Om jag fortfarande hade spelat så hade jag övervägt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmdX2:

Nvidia håller alltid tyst om fel in i det sista,först när kunder hittar felen kommenterar dem snabbt och kort.har inte varit några kritiska fel men inställningen och tystandet av egna fel gör att man tappar förtroendet.

AMD gör detsamma

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MarkSix:

Men fan lägg ner det här jävla AMD vs Nvidia tramset det går ju för fan inte att läsa det här forumet snart.

Håller med, rena sandlådan ibland.
Borde vara 20års gräns på att posta inlägg.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Jag har ingen personlig åsikt i detta, anser bara att det är tydligt att det görs skillnad på konsekvenser beroende på märke.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Som jag förstod din poäng i inlägget klädde AMD av sig nakna innan problemet uppdagades. Kan ha förstått fel.

Vart i helvete har jag sagt att Nvidia ska komma undan med allt? Denna typen av inlägg har blivit mer regel än undantag. Moderatorer borde helt klart se till att en högre nivå hålls.

Var påstår han att du påstår det? Det är snarare en tanke som slagit honom om dessa forum generellt och han har en viss poäng. Nvidia behandlas annorlunda i dessa forum..

Ett exempel är de olika problem Nvidia haft de senaste åren som soppas under mattan medan myten om att AMDs drivrutiner skulle vara värdelösa ännu lever och sprids.. inte bara av nya medlemmar utan om folk som haft konton på detta forum i åratal. Att sedan Nvidia haft drivrutiner som rent av gjort att kontakter smällt på kort verkar ju dessa roliga typer inte veta om.

Skrivet av Orici:

Genom att trolla?

Sten möt glashus.

Skrivet av Jefe:

Kul att se så många AMD fans är intresserade av ett Nvidia problem.
Har ni inte nog med era egna problem?
Det vore ju bättre om ni förde en saklig diskussion i respektive tråd istället för klaga på den andra tillverkaren hela tiden. Båda sidor gör fel lev med det.

Är Intel och Nvidiaanvändare sedan ett par år tillbaka. Ska du försöka skyffla in mig i samma fack också då eller? Kritik mot Nvidia ska tas upp istället för att sopas under mattan. Skillnaden är den mentalitet som förs fram hos vissa.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hedersmedlem

***Uppmaning***

Dags att höja nivån! Det har tyvärr blivit väldigt mycket AMD vs Nvidia-trams i forum- och nyhetstrådarna, vilket leder till en tråkig stämning och väldig låg diskussionsnivå. Vänligen håll er till topic och respektera §1.5 & §1.6 i forumreglerna:

Citat:

§1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.
§1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje.

Edit: Tagit bort några off topic-inlägg, vill man diskutera PCIe-problematiken går det bra i Radeon RX 480 kan pressa PCI Express utanför specifikationerna & SweClockers testar AMD Radeon RX 480 med Radeon Software 16.7.1-trådarna.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv

Att displayport inte fungerar korrekt är ett allvarligt problem. Det sista man vill förstöra är sin dyra dator med skärm.

Tagit bort citat /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Att displayport inte fungerar korrekt är ett allvarligt problem. Det sista man vill förstöra är sin dyra dator och skärm.

Är väl inget som säger att det riskerar att paja datorn och headsetet?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Är väl inget som säger att det riskerar att paja datorn och headsetet?

Nvidia har inte gått ut med hur omfattande och allvarligt felet är. För att få permanenta skador så räcker det med ett mjukvarofel eller att fabriken har lödigt fel. Användare bör hålla sig borta från kortet och uttaget tills det är åtgärdat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Nvidia har inte gått ut med hur omfattande och allvarligt felet är. För att få permanenta skador så räcker det med ett mjukvarofel eller att fabriken har lödigt fel. Användare bör hålla sig borta från kortet och uttaget tills det är åtgärdat.

Har du några bevis för det du insinuerar?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Släpp det här om vilket lagt som fuckar upp mest nu va.. Så vitt jag vet så är det två fall av relativt små problem som kunnat fixas genom patchar.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Är Intel och Nvidiaanvändare sedan ett par år tillbaka. Ska du försöka skyffla in mig i samma fack också då eller? Kritik mot Nvidia ska tas upp istället för att sopas under mattan. Skillnaden är den mentalitet som förs fram hos vissa.

Skrev väl inte alla utan många AMD fans?

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Har det rapporterats problem med någon annan enhet som har anslutits DP->mDP, eller är det bara Vive som är drabbat?

Skrivet av Aeig:

för övrigt så kan pcie platsen leverera upp till 300W per plats enligt specifikation för PCIE-3. Endast hos 2 av 20 recensenter lyckades dom bevisligen få kortet att dra mer än 75W från PCIE.

Varenda 750Ti eller 950 med eftermarknadskylare som överklockas av användaren drar mer än 75W från PCIE, vart är alla sönderbrända moderkort?

Förutom att det där är helt fel. Allt över de 75W man får från PCI-E-porten ska komma från nätagget, som har betydligt större marginaler.
RX 480 drog >75W över PCI-E-portens 12V-lina, som är specad till 66W, ca 10W över spec.

I värsta fall (överklockat) kunde kortet dra upp till 95W mer över PCI-E-portens 12V-lina, som är spec:ad till 66W, ca 30% över spec.

Endast 2 av 20 recensenter kontrollerade det här.

Alla andra grafikkort jag sett grafer från har dragit allt extra rakt från nätagget, vilket som sagt inte har några större problem med det så länge det inte är ett riktigt dåligt nätagg.

Sluta sprid felaktig information.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Skrivet av kabex:

Har det rapporterats problem med någon annan enhet som har anslutits DP->mDP, eller är det bara Vive som är drabbat?

Förutom att det där är helt fel. Allt över de 75W man får från PCI-E-porten ska komma från nätagget, som har betydligt större marginaler.
RX 480 drog >75W över PCI-E-portens 12V-lina, som är specad till 66W, ca 10W över spec.

I värsta fall (överklockat) kunde kortet dra upp till 95W mer över PCI-E-portens 12V-lina, som är spec:ad till 66W, ca 30% över spec.

Endast 2 av 20 recensenter kontrollerade det här.

Alla andra grafikkort jag sett grafer från har dragit allt extra rakt från nätagget, vilket som sagt inte har några större problem med det så länge det inte är ett riktigt dåligt nätagg.

Sluta sprid felaktig information.

Är väl bara två som kan testa så grundligt ? Amd har i alla fall släppt en fix (innan dess verkar alla kort vara påverkade).

Men får hoppas dp problemet löses på nividas kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jefe:

Kul att se så många AMD fans är intresserade av ett Nvidia problem.
Har ni inte nog med era egna problem?
Det vore ju bättre om ni förde en saklig diskussion i respektive tråd istället för klaga på den andra tillverkaren hela tiden. Båda sidor gör fel lev med det.

Innan folk rusade till Nvidias försvar så var det väl uppfattningen att AMD och Nvidia behandlas olika på denna site som kritiserades? Nyheten om inkompabilitetsproblematiken kring Pascal och DP användes som exempel då man tycker att dubbla standarder används.

Skrivet av Tumnus:

Var påstår han att du påstår det? Det är snarare en tanke som slagit honom om dessa forum generellt och han har en viss poäng. Nvidia behandlas annorlunda i dessa forum..

Ett exempel är de olika problem Nvidia haft de senaste åren som soppas under mattan medan myten om att AMDs drivrutiner skulle vara värdelösa ännu lever och sprids.. inte bara av nya medlemmar utan om folk som haft konton på detta forum i åratal. Att sedan Nvidia haft drivrutiner som rent av gjort att kontakter smällt på kort verkar ju dessa roliga typer inte veta om.

Jo, och just drivrutinsproblemen har i år lite satt fingret på problematiken. En drivrutin från ena leverantören som leder till att grafikkort skadas påverkar inte något betyg, medan en drivrutin från andra företaget leder till att man drar ned betyget på en nysläppt krets. Ett annat exempel är att man inte uppdaterat recensionerna av 970 med information om det s.k. segmenterade minnet (är det en marketingterm från nvidia som började användas 2 dagar efter skandalen?) när det inträffade. Däremot finns info med i den recension man gjorde några månader efter.

Jag tror nog att sweclockers har intentionen att göra en neutral bedömning av all hårdvara som kommer till dem för testning, därför tycker jag att det är viktigt att lyfta dessa exempel på hur man hanterar två likartade producenter olika.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Aeig:

för övrigt så kan pcie platsen leverera upp till 300W per plats enligt specifikation för PCIE-3.

Återigen: 300 W i specen avser strömförbrukning över PCIe-slotten och strömkablarna från nätagget tillsammans.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Det var inte en månad för tidigt! Hör till de drabbade.

***bort/mod***

§1.6 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

Borde inte diskussionen handla om konsumenter VS företagen? När jag bygger en ny burk så vill jag veta exakt vad jag stoppar i den utan att något oväntat händer (explosioner etc). Jag är en 3e vågen köpare när det kommer till hårdvara just på grund av hur företagen agerar mot sina användare.

Jag har bara en preferens och det är prestanda, utan kompromisser tyvm.

Permalänk
Medlem

@Alling: denna diskussion är totalt meningslös, jag har flera ggr förklarat och länkat till specifikationerna för PCIE-3, dvs den mest trovärdiga och aktuella källan. Det står fritt att läsa där, det är möjligt med högre gräns än 75W men isåfall krävs komponenter och att lösningen är dimensionerad för detta.

Läs specifikationerna, jag har länkat till alla relevanta dokument i ett av mina inlägg. Det står att finna där.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Alling: denna diskussion är totalt meningslös, jag har flera ggr förklarat och länkat till specifikationerna för PCIE-3, dvs den mest trovärdiga och aktuella källan. Det står fritt att läsa där, det är möjligt med högre gräns än 75W men isåfall krävs komponenter och att lösningen är dimensionerad för detta.

Läs specifikationerna, jag har länkat till alla relevanta dokument i ett av mina inlägg. Det står att finna där.

Mvh

Det handlar fortfarande om den totala strömförsörjningen, inte hur mycket man kan dra från moderkortet. Där är gränsen 66W på 12V, och 9W på 3.3V, sammanlagt 75W. Behöver man mer så får man ta det från nätaggregatet.

Om man nu skulle kunna ta 300W rakt från moderkortet som du påstår, varför finns det ens PCIe-anslutningar på nätagg?

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Alling: denna diskussion är totalt meningslös, jag har flera ggr förklarat och länkat till specifikationerna för PCIE-3, dvs den mest trovärdiga och aktuella källan. Det står fritt att läsa där, det är möjligt med högre gräns än 75W men isåfall krävs komponenter och att lösningen är dimensionerad för detta.

Läs specifikationerna, jag har länkat till alla relevanta dokument i ett av mina inlägg. Det står att finna där.

Moderkorten är designade för 75W med komponenter specificerade för 75W, PCIe-platsen säljs specificerad för 75W eller 66W från 12V. Det finns inga 300W PCIe-kontakter/platser att köpa och 6/8-pin PCIe-kontakterna från nätaggregatet har större marginaler än PCIe-platsen. Faktiska mätningar visar relativt stort spänningsfall över PCIe-platsen vilket betyder att den inte är lämplig att ta stora laster från. Du har inte länkat till elektromekaniska specifikationen. Mer är det inte med saken.