EU skärper tonen mot Google om näthandel

Permalänk
Melding Plague

EU skärper tonen mot Google om näthandel

Googles dominans på marknaden för sökmotorer ogillas av EU som anser att företaget utnyttjar sin position för att främja egna produkter framför andras.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

duckduckgo.com for the win.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Bra sökmotor, men det hjälper inte användare som har chrome som webbläsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Bra sökmotor, men det hjälper inte användare som har chrome som webbläsare.

Man kan byta standard-sökmotor i Chrome också.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m4gnify:

Man kan byta standard-sökmotor i Chrome också.

Chrome samlar in personlig information från addressfältet och sökfältet. När du söker med chrome på duckduckgo.com så skickas det fortfarande personlig information för reklamsyfte. Problemet är själva webbläsaren och dess avtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Bra sökmotor, men det hjälper inte användare som har chrome som webbläsare.

Hur menar du nu, det är bara att lägga in den som standard sök om du vill.

EU makthavarna borde reda upp sina interna problem innan dom ger sig på företag som lyckats med sina satsningar.
Personligen tycker jag det är naturligt att man premierar sina egna lösningar i egna produkter, accepterar man inte det så använd något annat, det är ju inte så att man är tvingad att använda google när man söker.

Permalänk
Inaktiv

Personligen hoppas jag att Google åker dit. Företaget är alldeles för stort och i dominerande ställning.

Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Underbar sökmotor, använder nästan enbart den sen något år tillbaks.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Chrome samlar in personlig information från addressfältet och sökfältet. När du söker med chrome på duckduckgo.com så skickas det fortfarande personlig information för reklamsyfte. Problemet är själva webbläsaren och dess avtal.

Kör chromium istället så slipper du det med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Hur menar du nu, det är bara att lägga in den som standard sök om du vill.

EU makthavarna borde reda upp sina interna problem innan dom ger sig på företag som lyckats med sina satsningar.
Personligen tycker jag det är naturligt att man premierar sina egna lösningar i egna produkter, accepterar man inte det så använd något annat, det är ju inte så att man är tvingad att använda google när man söker.

Du borde läsa om monopol, oligopol och om kartellbildningar. Detta är viktiga ämnen som alla demokratiska länder måste konstant kämpa emot.

Permalänk
Medlem

dags för en Swexit kanske, EU verkar ju helt tappat greppet, de vill bara ha google till domstol för att de ska behöva betala massa böter som sedan går vidare till EUs egna kassa. jag själv tycker inte att Google har monopol på något, finns ju en herrans massa alternativ till googles produkter och tjänster. sen att google dominerar majoriteten av dem beror ju på att de gör saker bättre än andra
mycket av det beror ju på att de lägger ner mycket tid och pengar på att konstant bli bättre och utvecklas

Visa signatur

Dator: Goodbody's Node
Kringutrustning: Samsung SyncMaster BX2331 24" LED 1080p, Logitech C910 Pro Webcam, Corsair Vengence K90, Mionix Naos 5000, Roccat Taito mousemat

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon5930:

Personligen hoppas jag att Google åker dit. Företaget är alldeles för stort och i dominerande ställning.

Fast det blir ju också en märklig måttstock. Det skulle ju bli en form av planekonomi på toppen, vilken slår till direkt ifall en aktör blir för dominerande.

Om det finns svart på vitt att Google manipulerat marknaden och kringgått lagar, ja då är jag helt för att de straffas. Om det däremot slutar med något subjektivt flum om att en aktör vid en viss storlek frivilligt ska börja leka konsumentverket, ja då är jag emot.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

Hur menar du nu, det är bara att lägga in den som standard sök om du vill.

EU makthavarna borde reda upp sina interna problem innan dom ger sig på företag som lyckats med sina satsningar.
Personligen tycker jag det är naturligt att man premierar sina egna lösningar i egna produkter, accepterar man inte det så använd något annat, det är ju inte så att man är tvingad att använda google när man söker.

Håller helt med. Google hindrar inte heller någon aktivt att byta sökmotor om de känner för det utan det gör man enkelt i inställningarna.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Måste vara ärlig här, har inte använt google sökmotor på flera månader, vart vara knasigare och underligare resultat vad jag än sökte på.
Sitter med Bing nu och tycker den fungerar klockrent, vart ett uppehåll efter att jag gick ifrån windows phone och lumia 1020 men beslöt mig för att testa den igen.
Känns som att Chanandler Bong bara blir bätte och bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Det är inte bara EU som sysslar med likande "begränsningar" av företag. I Sverige gör Konkurrensverket exakt samma sak. Så att komma dragandes med swexit säger mer om hur lite man kan om ämnet. Det är knappast heller bara Google som blir stoppade. Volvo o var det inte Scania som inte fick tex gå samman för att de skulle bli för stora o lastbilsvärlden för att ara nämna ett annat.

Borde inte vara så svårt att förstå att företag som mer eller mindre får monopol på sin marknad och nyttjar den till att växa än mer genom att ta bort motståndet inte är sunt för människan i längden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vi borde dra Facebook i samma sits för att facebookinlägg och andra tjänster som rör Facebook får priorite före externa länkar och inlägg så som Youtube

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KimTjik:

Fast det blir ju också en märklig måttstock. Det skulle ju bli en form av planekonomi på toppen, vilken slår till direkt ifall en aktör blir för dominerande.

Om det finns svart på vitt att Google manipulerat marknaden och kringgått lagar, ja då är jag helt för att de straffas. Om det däremot slutar med något subjektivt flum om att en aktör vid en viss storlek frivilligt ska börja leka konsumentverket, ja då är jag emot.

Jag utgår från att Google inte spelar rent, det finns en hel del Hooli-liknande beteende från företaget under åren.

Hämmar Google konkurrens ligger de rätt illa till.

Men är de verkligen fläckfria så ska de förstås inte krossas IMHO.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Chrome samlar in personlig information från addressfältet och sökfältet. När du söker med chrome på duckduckgo.com så skickas det fortfarande personlig information för reklamsyfte. Problemet är själva webbläsaren och dess avtal.

Och just därför använder jag så lite jag kan av Googles/Alphabets produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Du borde läsa om monopol, oligopol och om kartellbildningar. Detta är viktiga ämnen som alla demokratiska länder måste konstant kämpa emot.

Jaha, så du tror inte jag har en aning om vad det är

Permalänk
Medlem
Skrivet av cybermas:

dags för en Swexit kanske, EU verkar ju helt tappat greppet, de vill bara ha google till domstol för att de ska behöva betala massa böter som sedan går vidare till EUs egna kassa. jag själv tycker inte att Google har monopol på något, finns ju en herrans massa alternativ till googles produkter och tjänster. sen att google dominerar majoriteten av dem beror ju på att de gör saker bättre än andra
mycket av det beror ju på att de lägger ner mycket tid och pengar på att konstant bli bättre och utvecklas

Får jag föreslå att du läser på lite historia?

Permalänk
Medlem

Det är väl klart att ett företag främjar sina egna produkter i sina egna kanaler?! Vem har utsett google till oberoende sökmotor? Vill man ha en statlig oberoende sökmotor, så är det väl upp till staten/EU att ta fram en sådan?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/246832-asus_s...

Nu finns ytligare Strix kort fast utan OC i lager.

Obs kommenterade på helt fel ställe. xD

Nyvaken, skyller på det.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Det här fallet är ligger lite i en gråzon enligt mig. Å ena sidan, använder du googles tjänster får du ju vara beredd på att google vill främja sina egna produkter. Det är som att du gick in på Volvo och de vill i sälja sina egna bilar och inte Saabs. Å andra sidan så är google samma sak som internet. Många vet inte ens att det finns andra sökmotorer eller vad en webbläsare är. För mina föräldrar så är Firefox ikonen internet. Därför blir det svårt, google är ju egentligen bara en stort företag, men de borde kanske skylta tydligare vad som är vad, vad som är annonser t ex.

Att folk inte känner till andra sökmotorer som IX QuickSearch eller DuckDuckGo etc är ju snarare skolans/regeringens fel som inte lyckas lära ut hur internet fungerar, ser ut osv. Att enbart förlita sig på google såfort man behöver information är inte alltid en särskilt bra idë, dels för den personliga integriteten t ex:
http://www.cnet.com/news/aols-disturbing-glimpse-into-users-l...

Det är ju inte omöjligt att googles resultat blir skräddarsydda för just din profil för att kunna sälja på dig skit du inte behöver, ge dig en viss åsikt inom t ex politik med mera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Det här fallet är ligger lite i en gråzon enligt mig. Å ena sidan, använder du googles tjänster får du ju vara beredd på att google vill främja sina egna produkter. Det är som att du gick in på Volvo och de vill i sälja sina egna bilar och inte Saabs. Å andra sidan så är google samma sak som internet. Många vet inte ens att det finns andra sökmotorer eller vad en webbläsare är. För mina föräldrar så är Firefox ikonen internet. Därför blir det svårt, google är ju egentligen bara en stort företag, men de borde kanske skylta tydligare vad som är vad, vad som är annonser t ex.

Att folk inte känner till andra sökmotorer som IX QuickSearch eller DuckDuckGo etc är ju snarare skolans/regeringens fel som inte lyckas lära ut hur internet fungerar, ser ut osv. Att enbart förlita sig på google såfort man behöver information är inte alltid en särskilt bra idë, dels för den personliga integriteten t ex:
http://www.cnet.com/news/aols-disturbing-glimpse-into-users-l...

Det är ju inte omöjligt att googles resultat blir skräddarsydda för just din profil för att kunna sälja på dig skit du inte behöver, ge dig en viss åsikt inom t ex politik med mera.

Men samtidigt så borde inte Google ha ett krav att utbilda okunniga personer i grundläggande saker som vilken sökmotor som finns att tillgå. Framförallt när Googles sökmotor oftast är fullt kapabla att leva upp till deras begränsade krav.

Att kräva att Google ska göra det svårare för kunder som vill ha det grundläggande är något som jag aldrig förstått med denna soppa. Att jaga företag för att de är "för stora" är lika patetiskt som att jaga personer för att de har för fina muskler.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Men samtidigt så borde inte Google ha ett krav att utbilda okunniga personer i grundläggande saker som vilken sökmotor som finns att tillgå. Framförallt när Googles sökmotor oftast är fullt kapabla att leva upp till deras begränsade krav.

Att kräva att Google ska göra det svårare för kunder som vill ha det grundläggande är något som jag aldrig förstått med denna soppa. Att jaga företag för att de är "för stora" är lika patetiskt som att jaga personer för att de har för fina muskler.

Nej det håller jag med om.

Permalänk
Medlem

Vad är det för "prisjämföring" som nämns?

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av nipe:

Vad är det för "prisjämföring" som nämns?

google flights bland annat, kanske finns fler. Klart smidigaste sättet att kolla upp flygresor och hotell idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

google flights bland annat, kanske finns fler. Klart smidigaste sättet att kolla upp flygresor och hotell idag.

Ok tack. Jag har använt Google sök flitigt sedan det lanserades typ men hade ingen aning om de funktionerna. Nu varken reser jag eller bor på hotell särskilt mycket men ändå, marknadesföring är tydligen inte Googles starka sida.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Avstängd

Politikerna vill väl fylla sina egna fickor så mycket det går innan EU kollapsar.
Så allt är som det alltid har varit.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Politikerna vill väl fylla sina egna fickor så mycket det går innan EU kollapsar.
Så allt är som det alltid har varit.

Fy tusan för att de försöker att förhindra monopolbildning .. Du förstår att en utredning inte är en dom, och att vi i Sverige har konsumentverket som gör samma sak?

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elklazor:

Fy tusan för att de försöker att förhindra monopolbildning .. Du förstår att en utredning inte är en dom, och att vi i Sverige har konsumentverket som gör samma sak?

Vilket monopol försöker dom stoppa? Monsantos eller en söktjänst på internet som vem som helst kan ändra?

Korrupta politiker.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG