Permalänk

Byta NAS - hur?

Hej,

Hur går jag tillväga för att inte förlora data på mina hårddiskar vid byte av NAS från Zyxel till Synology?

Är det bara att flytta över diskarna och starta igång?

All input i ämnet uppskattas!

Visa signatur

|Dator|Skärm|Tangentbord|Mus|Högtalare|Bredband|Antivirus|Brandvägg|

Permalänk
Medlem

Ja, bör inte vara några problem att flytta över hårddiskarna, såvida dom inte är inställda i RAID.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Hjulspinn_: Vilken nas har du? ReadyNAS serierna har oftast helt andra tabeller och kräver generellt sett at man överför datan från Raid-arrayen till den andra NAS:en.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av tudz:

Ja, bör inte vara några problem att flytta över hårddiskarna, såvida dom inte är inställda i RAID.

Den är i RAID 1.

Skrivet av DavidtheDoom:

@Hjulspinn_: Vilken nas har du? ReadyNAS serierna har oftast helt andra tabeller och kräver generellt sett at man överför datan från Raid-arrayen till den andra NAS:en.

Jag har en NSA325 v2 och funderar på en Synology DS216play.

Visa signatur

|Dator|Skärm|Tangentbord|Mus|Högtalare|Bredband|Antivirus|Brandvägg|

Permalänk

Kan inte svara för om RAID1 i din gamla NAS och nya hanteras exakt lika, och kommer hittas av den nya. Det är inte ett alternativ att skaffa 2 nya diskar till den nya NASen? Alt; kopiera över allt på en tillfällig lagringsdisk, dra ur diskarna ur gamla NASen, i med dem i nya och gör ny array (om den inte hittas). Kopiera tillbaka och håll tummarna...

/D

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Har tyvärr ingen input men skriver här för att hitta hit igen.
Har idag en zyxel NAS540 med 4 diskar i raid5 och skulle också vilja peta över dessa i en annan låd men behålla datat.. Men misstänker att det är helt kört när dom är i raid. Nas samt andra raidkontrollers vill gärna formatera diskarna när man säger åt den att man vill ha en raid

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem

Du tar en riktig backup på all data, enda sättet att vara säker.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Då det är en RAID 1 setup du kör, det vill säga två speglade diskar, så man borde ju kunna ta ut ena disken utan att tappa datan på dem.
Så börjar man med att ta ut ena disken och stoppa in i nya NASen och konfigurera den som en singeldisk. Sedan kopiera all data, och när det är klart så flyttar man över disk två och skapar en ny RAID 1 setup.
Enligt en snabb sökning så skall man kunna göra en konvertering från en enkel disk till RAID 1 utan att tappa datan på en Synology NAS, men dubbelkolla gärna innan om det även fungerar med den modellen du tänker skaffa.
https://www.synology.com/en-global/knowledgebase/DSM/help/DSM...

Annars är väl det ändå bra att ta en backup på en 3:e disk oavsett..

Permalänk

Tack för alla svar. Ni är fantastiska med alla svar med alla möjliga synvinklar, det gillas.

Jag funderar på att slänga över allt på en USB-hårddisk för att sedan lägga över det i den nya NASen. Räcker det att jag bara går in i filutforskaren i Windows och flyttar över från NASen till USB? Eller måste jag ta en back-up på något annat vis?

Visa signatur

|Dator|Skärm|Tangentbord|Mus|Högtalare|Bredband|Antivirus|Brandvägg|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjulspinn_:

Hej,

Hur går jag tillväga för att inte förlora data på mina hårddiskar vid byte av NAS från Zyxel till Synology?

Är det bara att flytta över diskarna och starta igång?

All input i ämnet uppskattas!

Generellt försök inte flytta diskar mellan olika NAS, är många som har tappat all data på det viset med obefintliga möjligheter att återställa, i synnerhet om det är raid 0 eller 5.
Just raid 1 är lite säkrare, men man ska bara försöka flytta en disk efter att man har kollat att all data är åtkomlig på den andra disken som sitter kvar i den gamla NAS burken.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Som flera andra har sagt.
Backa all data och sedan flytta diskarna. Skapa om RAIDen och lägg sedan tillbaka all data.

Permalänk

Skulle aldrig våga chansa.
Kopiera ut allt på USB disk eller liknade och flytta diskarna och sedan tillbaka allt från USB disken.

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | Kingston HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 32Gb | i9 - 10850K | Hyper 212 EVO v2 | GTX 1060 3GB | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
DS412+ - 4*5Tb WD Red