Uppgradera och överklocka minnen, men vilka är kompatibla?

Permalänk
Medlem

Uppgradera och överklocka minnen, men vilka är kompatibla?

Hej!

Efter att jag via forumet fått nys om denna artikel om 2500k som visar en relativt stor prestanda skillnad med överklockade minnen, så känner jag för att köpa ett Kit á 8gb 2133mhz.

Jag är lite osäker dock kring allt vad det gäller minnen, moderkortet jag sitter på stödjer 2133 i OC samt att det ska vara DDR3 självfallet. Men sen är det snack om volt, dimm, bla bla hit och hit vilket gör mig osäker på vad som faktiskt fungerar.

Skulle dessa minnen fungera? Eller har ni några andra att rekommendera?

Sen om någon har erfarenheter av liknande uppdateringar, dela gärna med er av det.

Tack på förhand.

Visa signatur

ASUS Z170-K | ASUS Strix 960 OC 4GB | Crucial Ballistix Sport LT 16GB 2400MHz | Core i5-6600K @4,2Ghz| Corsair 650W | Fractal Design Define S | BenQ XL2411 144hz | Intel 600p M.2 256gb

Permalänk
Medlem

jag tycker inte att du ska lägga pengar på att hålla en 2500k vid liv. sitt på den tills den inte orkar längre och uppgradera sedan. du kommer inte kunna använda dessa minnen vid nästa uppgradering och du har dessutom redan 16gb så där blir det en rejäl nedgradering. se om du kan överklocka dem du har lite och nöj dig med det tills vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

jag tycker inte att du ska lägga pengar på att hålla en 2500k vid liv. sitt på den tills den inte orkar längre och uppgradera sedan. du kommer inte kunna använda dessa minnen vid nästa uppgradering och du har dessutom redan 16gb så där blir det en rejäl nedgradering. se om du kan överklocka dem du har lite och nöj dig med det tills vidare.

Instämmer 2500k bör pensioneras. Vad är det typ första generationen eller något sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

jag tycker inte att du ska lägga pengar på att hålla en 2500k vid liv.

Nä, du kanske har rätt ändå. Tanken är väl att jag ska uppgradera dator någon gång under nästa vår. Kanske dumt att investera i minnen som jag inte kommer kunna använda då.

Men, hittar jag ett par på marknaden för en mindre summa, är jag fortfarande intresserad av att testa uppgradera. Därför kvarstår frågan

Visa signatur

ASUS Z170-K | ASUS Strix 960 OC 4GB | Crucial Ballistix Sport LT 16GB 2400MHz | Core i5-6600K @4,2Ghz| Corsair 650W | Fractal Design Define S | BenQ XL2411 144hz | Intel 600p M.2 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av haggert:

Nä, du kanske har rätt ändå. Tanken är väl att jag ska uppgradera dator någon gång under nästa vår. Kanske dumt att investera i minnen som jag inte kommer kunna använda då.

Men, hittar jag ett par på marknaden för en mindre summa, är jag fortfarande intresserad av att testa uppgradera. Därför kvarstår frågan

Om du skulle söka minnen så är det just dessa minnen du kan köra med

DDR3 1066/1333/1600*/2133*(OC) så minnena måste vara överklockad till 2133 eftersom ingen CPU på denna generation åtminstone ska ha stöd för 2133Mhz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av haggert:

Hej!

Efter att jag via forumet fått nys om denna artikel om 2500k som visar en relativt stor prestanda skillnad med överklockade minnen, så känner jag för att köpa ett Kit á 8gb 2133mhz.

Jag är lite osäker dock kring allt vad det gäller minnen, moderkortet jag sitter på stödjer 2133 i OC samt att det ska vara DDR3 självfallet. Men sen är det snack om volt, dimm, bla bla hit och hit vilket gör mig osäker på vad som faktiskt fungerar.

Skulle dessa minnen fungera? Eller har ni några andra att rekommendera?

Sen om någon har erfarenheter av liknande uppdateringar, dela gärna med er av det.

Tack på förhand.

Jag tycker inte alls att det är fel att försöka krama ut lite mer prestanda ur sin nuvarande rigg. Det är ju viss skillnad på att lägga 500kr på det mot att lägga 4000kr på nytt moderkort, processor och minne. Sedan är det ju roligt att hålla på med lite överklockning också. Dock så ska du nog skruva ner förväntningarna lite jämfört med artikeln.

När det gäller minnen så skulle jag hellre satsa på dessa om du ska köpa från Inet.
https://www.inet.se/produkt/6110013/corsair-8gb-2x4gb-ddr3-cl...
De har tightare timings (CL9) och håller sig till standardspänningen för DDR3, 1.5v. Dock är de lite högre och kan ha problem att få plats under vissa kylare.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Du kan ju skaffa 2133 minnen, överklocka o ställa in inställningarna så hastigheterna stämmer överens med minnenas spec.. Minnena e ju specade till 2133, så du kan överklocka cpu till den säger stopp, Minnena kommer bara hänga med isf..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Instämmer 2500k bör pensioneras. Vad är det typ första generationen eller något sådan.

Om du med generationer menar i5/i7 så var det andra generation, 2500K 2600K och 2700K är dugliga fortfarande, även om det inte är nått att tänka på som nytt idag men som begagnat väldigt prisvärt med OK prestanda.

Prestandamässigt är det ungefär större skillnad mellan första generation (soket 1156) och andra generation (soket 1155) än mellan andra generation tex 2500K och dagens skylake, Skylake 6600K är ca 20% bättre än 2500K, sällan mer.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nevil:

Du kan ju skaffa 2133 minnen, överklocka o ställa in inställningarna så hastigheterna stämmer överens med minnenas spec.. Minnena e ju specade till 2133, så du kan överklocka cpu till den säger stopp, Minnena kommer bara hänga med isf..

Bara för att förtydliga så överklockar man minnen och CPU individuellt. Man kan öka klocken på minnet upp till 2133 utan att ändra något på CPU'n. Det låter som att du pratar om att klocka genom att öka bussfrekvensen, och det är det absolut ingen nytta med om man har en K-processor som TS.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Det är långt i från säkert att du får någon märkbar prestandaökning av snabbare (i mhz) minnen.

saker som Latency brukar stiga med mhz'en, så du får med bandbredd men lägre svarstider. Dessa två faktorer tar ut varandra.

Länken du skickade visade inte vilken CL dom låg i.

spara pengarna och investera dom i framtida uppgradering till DDR4, även där är det marginella skillader mellan 2133 (standard ddr4) och 3200mhz enl http://www.extremetech.com/extreme/198894-raming-speed-does-b...

Permalänk
Medlem

Slöseri med pengar , tveksam märkbar ökning av prestanda , märks mest i benchmarks.
Du kan desutom få problem med ostabil dator.

Spara pengarna o börja spara till nästa uppgradering istället, cpu,moderkort,nya minne,gpu. Osv

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb