Permalänk
Medlem

Böja PETG

Hej!

Har övertygat mig själv att gå över till vattenkylning och det är första gången jag ska göra detta, gick direkt på PETG för jag känner att jag hade ångrat mig i efterhand om jag gick på vanlig slang.

Hur som helst så köpte jag ett D.I.Y kit från EKWB liksom alla delar och tillbehör, men den så att säga inre slangen som ska vara innuti röret medans man böjer röret går ej in i själva röret mer än kanske 5cm? Har försökt med vatten,tvål,olja, även försökt slipa ner det med sandpapper... Någon som har något tips? Fick även med en inre slang som är av mindre storlek som går i lätt men det är glapp mellan den och röret så rädd för stt använda.

Vad gör jag?!

Permalänk
Proffsmobbare

EK's DIY-kit är till för 10mm och 12mm ID, vilket det står i produktnamnet.

Vad är det för mått, ID och OD, på rören du köpt?

Vatten och tvål, sedan snurra på slangen när man trycker in har fungerat för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

EK's DIY-kit är till för 10mm och 12mm ID, vilket det står i produktnamnet.

Vad är det för mått, ID och OD, på rören du köpt?

Vatten och tvål, sedan snurra på slangen när man trycker in har fungerat för mig.

Köpte "EK-HD PETG Tube 12/16mm 500mm (2pcs)" så antar att det ska funka?

Permalänk

Gjorde som du tänkt, började med PETG på första bygget för någon månad sen. Fan va kul, ångrar det inte!
Beroende av att bocka rör nu... 😁

Mina gick i lätt men var ibland svårare att få ut när det var många böjar men då räckte det med någon droppe vatten i.
Men du verkar ju använda rätt slang till rätt rör då... Det är ingen vass kant på röret som gör att det kärvar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 900-Mange:

Gjorde som du tänkt, började med PETG på första bygget för någon månad sen. Fan va kul, ångrar det inte!
Beroende av att bocka rör nu... 😁

Mina gick i lätt men var ibland svårare att få ut när det var många böjar men då räckte det med någon droppe vatten i.
Men du verkar ju använda rätt slang till rätt rör då... Det är ingen vass kant på röret som gör att det kärvar?

Har t.om försökt att använda sandpapper på tuben men den verkar ej vilja ändå...

Permalänk
Medlem

jag körde bara vanligt diskmedel utan vatten, kletade i röret en hel del och snurrade röret medans jag höll slangen still och tryckte in, det är jobbigt men de går

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

jag körde bara vanligt diskmedel utan vatten, kletade i röret en hel del och snurrade röret medans jag höll slangen still och tryckte in, det är jobbigt men de går

Testade med det med nu, det går in kanske några cm till men sen tar det tvärstopp.. Trögt som fan att få in med snurrar och trycker allt jag har men det går inte..

Vad fan gör jag nu? Vågar man böja rören med den mindre slangen eller utan? Finns det andra knep? Någon i Göteborg som kan hjälpa mig haha?!

Permalänk
Medlem

@CooingPendulum: Ta ett finkornigt sandpapper och sanda ner det lite, lite så det går lättare in. Kan vara så det skiljer ytterst lite i storlek

Permalänk
Medlem
Skrivet av joole:

@DanKar1994: Ta ett finkornigt sandpapper och sanda ner det lite, lite så det går lättare in. Kan vara så det skiljer ytterst lite i storlek

Fick sandpapper till kittet och har försökt använda det men märker knappt någon skillnad? Så jävla synd. Har gjort allting färdigt utom själva petg rören vid det här laget

Permalänk

Sandat på silikonslangen?
Testa att tälja ner änden något med ett rakblad? Första tre cm...
Börjar bli galnare idéer nu. ☺
Annars brukar ekwb vara hyffsat snabba att svara på mail, så skicka dit och fråga. Beskriv så mkt som möjligt på en gång för att slippa tillbaka-frågor på sånt du redan testat.

Är det förresten likadant med rör ur annat paket? Så du inte fick några slarviga rör...
Jayztwocents på youtube har jag för mig ha tagit upp detta problem, spana in honom. Kan se om jag hittar klippet när jag satt mig vid datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 900-Mange:

Sandat på silikonslangen?
Testa att tälja ner änden något med ett rakblad? Första tre cm...
Börjar bli galnare idéer nu. ☺
Annars brukar ekwb vara hyffsat snabba att svara på mail, så skicka dit och fråga. Beskriv så mkt som möjligt på en gång för att slippa tillbaka-frågor på sånt du redan testat.

Är det förresten likadant med rör ur annat paket? Så du inte fick några slarviga rör...
Jayztwocents på youtube har jag för mig ha tagit upp detta problem, spana in honom. Kan se om jag hittar klippet när jag satt mig vid datorn.

Leta gärna efter klippet! Ska testa ett annar rör nu när du nämner det!!haha aa rakblad börjar bli farligt hehe ^^

Permalänk

jayztwocents bockar PETG

Here it is... de diskuterar det från ca 3 minuter.
Då får du även se när han bockar lite. Och lite kapnings tips om du inte redan hittat såna, jag körde med trädgårdssekatör och roterade röret och knäckte det sista, klippte alltså inte rakt igenom. Blev inte mycket att sandpappra då.
Han som håller i kameran e väl inte helt händig men jay vet nog vad han gör...
Kan rekommendera att kolla hans klipp, finns riktiga guldkorn så man garvar läppen av sig!

Permalänk

Deras svar kortfattat är att sandpappra silikonslangen och använda glid, såpvatten eller matolja typ...

Permalänk
Medlem

Prova att kyla silikonstaven med kallvatten, den kanske krymper tillräckligt för att få in den i röret.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av 900-Mange:

jayztwocents bockar PETG

Here it is... de diskuterar det från ca 3 minuter.
Då får du även se när han bockar lite. Och lite kapnings tips om du inte redan hittat såna, jag körde med trädgårdssekatör och roterade röret och knäckte det sista, klippte alltså inte rakt igenom. Blev inte mycket att sandpappra då.
Han som håller i kameran e väl inte helt händig men jay vet nog vad han gör...
Kan rekommendera att kolla hans klipp, finns riktiga guldkorn så man garvar läppen av sig!

Måste kolla på den, tack så mycket för tipset! Jaa jayztwocents är grym

Skrivet av maniac:

Prova att kyla silikonstaven med kallvatten, den kanske krymper tillräckligt för att få in den i röret.

Åh, ej tänkt på det! Vet du hur kallt det måste vara/hur länge? Räcker det med det kallaste feån kranen tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Åh, ej tänkt på det! Vet du hur kallt det måste vara/hur länge? Räcker det med det kallaste feån kranen tro?

Prova med kallaste från kranen, kanske fungerar

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Prova med kallaste från kranen, kanske fungerar

Försökte sätta in den i kylen typ en halvtimma-timma men det hjälpte ej. Har nu försökt hyvla ner den jäveln med rakblad men känns aldrig som det blir nog?! Får nästan i halvvägs nu om jag smörjer hela skiten med olja och kör in den stenhårt?!

Permalänk
Medlem

Man ser ojämnheterna på röret efter man värmt upp det efter slangen som suttit där inne ... (Y) något proffs i Göteborg som vill hjälpa? (A) haha.

Permalänk
Medlem

Även om jag skiter i ojämnheterna kring röret (blir fult) men visst. Så behöver jag ändå två förlängare verkar det som. Rören verkar vara för korta. Någon som rekommenderar några eller säljer i Gbg?

Permalänk

Gör om röret, hade jag gjort, ta till i ändarna o klipp bort överflödet när du har alla böjar färdiga på röret.
Hellre det än skarva ett rör för 50:- extra och få en till punkt där det kan läcka.

Fläckar på insidan ska antingen gå bort av att du roterar silikonslangen med lite vatten i annars finns risken att du har värmt för hårt på röret så det har blivit försvagat, är iofs inget tryck så det lär inte spricka men ändå.
Kör på låg värme o håll en bit bort, rotera mkt, dra fram o tillbaka sen när du börjar känna att du har lite koll kan du gå på lite hårdare med kortare avstånd från varmluftspistolen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 900-Mange:

Gör om röret, hade jag gjort, ta till i ändarna o klipp bort överflödet när du har alla böjar färdiga på röret.
Hellre det än skarva ett rör för 50:- extra och få en till punkt där det kan läcka.

Fläckar på insidan ska antingen gå bort av att du roterar silikonslangen med lite vatten i annars finns risken att du har värmt för hårt på röret så det har blivit försvagat, är iofs inget tryck så det lär inte spricka men ändå.
Kör på låg värme o håll en bit bort, rotera mkt, dra fram o tillbaka sen när du börjar känna att du har lite koll kan du gå på lite hårdare med kortare avstånd från varmluftspistolen.

Men det verkar som att själva rörets längd ej kommer att räcka från radiatorn tillbaka till pumpen? Vet ej hur jag löser det utan extensions?

Permalänk
Medlem

Det är jag som är dum i huvudet. Kom på en lösning! <3

Permalänk

Jaha att 50cm rör inte räckte?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 900-Mange:

Jaha att 50cm rör inte räckte?!

Nej det verkar ej räcka, är tvungen att ha pumpen i nedre-högra hörnet medans tuben måste till övre vänster. Saknas kanske 5cm. Ej plats för att få pump&resen ett steg då slår den i fläkten till övre radiatorn...

Permalänk

@CooingPendulum:

Det går inte att leda rören typ som jag gjorde, att man mellanlandar på något annat ställe så röret inte behöver gå så lång sträcka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Hej!

Har övertygat mig själv att gå över till vattenkylning och det är första gången jag ska göra detta, gick direkt på PETG för jag känner att jag hade ångrat mig i efterhand om jag gick på vanlig slang.

Hur som helst så köpte jag ett D.I.Y kit från EKWB liksom alla delar och tillbehör, men den så att säga inre slangen som ska vara innuti röret medans man böjer röret går ej in i själva röret mer än kanske 5cm? Har försökt med vatten,tvål,olja, även försökt slipa ner det med sandpapper... Någon som har något tips? Fick även med en inre slang som är av mindre storlek som går i lätt men det är glapp mellan den och röret så rädd för stt använda.

Vad gör jag?!

snurra gummit medans du trycker in det i röret, funkar bra använde samma kit på mitt bygge

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av 900-Mange:

@DanKar1994:
http://i.imgur.com/EfBnQC7.jpg
Det går inte att leda rören typ som jag gjorde, att man mellanlandar på något annat ställe så röret inte behöver gå så lång sträcka?

Haha asså detta påvisar hur mycket jag behöver semester bara. Tack för bilden, ska använda den som en mall så jag ej snurrar iväg i tankarna igen, detta ska gå att lösa! Spelar det någon roll vart någonstans i systemet jag sätter mitt sånt ball valve tror jag det heter för smidig avtappning? Så länge det är så långt ner som möjligt självklart.

Skrivet av pellski87:

snurra gummit medans du trycker in det i röret, funkar bra använde samma kit på mitt bygge

Ajjamen försökt det med men det går knappt ^^blir nog klar med allt imon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Haha asså detta påvisar hur mycket jag behöver semester bara. Tack för bilden, ska använda den som en mall så jag ej snurrar iväg i tankarna igen, detta ska gå att lösa! Spelar det någon roll vart någonstans i systemet jag sätter mitt sånt ball valve tror jag det heter för smidig avtappning? Så länge det är så långt ner som möjligt självklart.

Ajjamen försökt det med men det går knappt ^^blir nog klar med allt imon!

Jo det tar sin tid tror jag provade doppa den i vattnet före jag "skruvade" in den i rören. kan va värt att prova

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk

E du klar nu? 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av 900-Mange:

E du klar nu? 😉

Gjorde sista böjningarna nu på morgonen! Men bör jag vara orolig över att man ibland får "flexa" tuberna lite för att dem ska gå i fittingsen till 100%? Man flexar dem lite med händerna och för in dem tills man hör att det gått in, sen låser dem. Borde ej vara några konstigheter va?

Dags för läcktest nu :(((