No Man's Sky är blott 6 GB stort på skiva

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Jag är skeptisk. Var väldigt nyfiken i början men intressen avtog ju mer man fått se från spelet. 6GB tyder på lågupplösta texturer och inte så stor variation. Speciellt om mycket av dessa 6GB är ljudfiler.

Nåja vi får se snart. Blir spännande att se recensioner på Youtube iaf.

https://www.youtube.com/watch?v=jB0vBmiTr6o
Ett exempel på vad som kan göras med endast 4 kilobyte. (4096 bytes)
Texturer är ju också en sådan sak som kan genereras procedurally.
Visst, exemplet är ju ett masterpiece, men rätt gjort så kan 6 gig räcka väldigt långt.

Permalänk
Medlem

No mans sky är trivialt jämfört med spel som Elite-serien. Frontier Elite var på en diskett (800kb) och hade oändligt med solsystem och dessa var bra mycket mer kompletta än NMS. Kanske inte skog och djur på planeterna, men solsystemen var kompletta med *allt* från astroidfält, planeter, månar osv.

Och spelet kördes stort sett helt från RAM som på den tiden var 1MB på min Amiga 600

Men likt detta så blev det snart menlöst att spela, förvisso hade det en hel del "jobb" man kunde göra tex bli stor inom armen/flottan men det kändes lätt sterilt. Men detta var på en tid folk inte var van med koncept som MMO-spel.

Dagens marknad lär snabbt bli less, likt SPORE.

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på när den går att köpa då? Webhallen t.ex har ju inte ens listat PC-versionen utan bara PS4-versionen...

Tycker spelet verkar intressant även om det bara är SP. Och vad jag förstår så är det väl inte riktig MP, dvs man kan aldrig mötas någonstans utan bara se var den andre är osv...

Permalänk
Medlem

@Pr1mus: Det kommer bli en hel del rage på nätet när folk börjar köra det och inse hur tomt det faktiskt är. Historien upprepas.

Elite II som jag har många hundra timmar i på min gamla goa amiga var ungefär samma sorts spel. När man väl hade det bästa skeppet så var det inte mycket som fortsatt driva ens trading (som stort sett var flyg från A till B, köpa o sälja samma saker).

Man kunde ju avancera inom armen om man ville, men eftersom man dog så lätt så var det lätt game over när autopiloten råkade krocka med en måne eller nått.

Elite känns lite mer komplett än detta, om man ser till solsystemen. Där hade vi stort sett hela SOL med alla månar o planeter med autentiska avstånd. Time compression var ett sätt o lösa ELITE's problem med avstånd. I detta spel måste allt vara artificiellt komprimerat för att det inte ska ta 2 veckor att resa från A till B.

Nä detta blir Spore in space och jag tycker synd om alla som förbokat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Nu är jag inte så insatt i hur stort spelet tillåts bli enligt de matematiska formlerna men chansen är stor att inte ens utvecklarna har varit runt i på alla platser som kan genereras. Att förvänta sig väldigt unika grejer på varje planet ska man nog inte räkna med.

Läste en artikel där det sägs att de gjort botar som tar sig runt i spelvärlden och genererar skärmdumpar från ett större antal planeter, så de går väl igenom dom periodiskt för att stämma av att genereringen av världen är som de tänkt sig.
Ser nu att spelet är listat för 500:-, men folk inväntar nog recensioner.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

och minecraft är inte knappt 1GB

Visa signatur

AMD FX-8320 | Asus M5A97 R2.0 | Sapphire Radeon HD 7950 Boost Dual-X 3GB | Corsair XMS3 2x4GB 1333Mhz CL9 | 4X Noctua NF-A14 | Noctua NH-U12s | Evga Supernova 750 G2 | Fractal Design Arc Midi R2 | Western Digital Green WD20EZRX 2TB | Crucial MX100 256GB | Microsoft Windows 8.1 |

Permalänk
Inaktiv

Om man förväntar sig story och innehåll som ett Mass Effect-spel eller liknande så är man fel ute. Själv ser jag spelet som ett mysigt tidsfördriv där man hoppar in i sitt rymdskepp och far runt i rymden och undersöker vad man nu hittar.

Skrivet av RHWarrior:

Läste en artikel där det sägs att de gjort botar som tar sig runt i spelvärlden och genererar skärmdumpar från ett större antal planeter, så de går väl igenom dom periodiskt för att stämma av att genereringen av världen är som de tänkt sig.
Ser nu att spelet är listat för 500:-, men folk inväntar nog recensioner.

Virtuella rymdsonder, typ. Rätt häftigt egentligen.
Spelvärldar som är så stora att man måste ha lösningar som mappar upp spelvärlden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av morxy49:

0.1% är ju rätt så stor chans. Om vi pratar om att hitta en specifik spelare, visst, då kan det nog ta ett tag. Men som du nämner det är chansen att hitta någon spelare 0.1%, och med tanke på hur många spelare som spelar kommer du stöta på andra spelare konstant då.

Sen är frågan vad 0.1% menas. Per gång du loggar in? Satt över ett år? En livstid?

Visa signatur

MVH
/Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mixxo:

Känns som att samma saker kommer att upprepas men med olika färger och storlekar, men figuren är densamma. Underhållande i början men repetitivt i längden. Hoppas jag har fel!

Jag gissar att det stämmer tyvärr... "Oj, här var det gröna granar och blått vatten och på planeten bredvid så var det lila granar och grönt vatten..."

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGI:

Jag gissar att det stämmer tyvärr... "Oj, här var det gröna granar och blått vatten och på planeten bredvid så var det lila granar och grönt vatten..."

Många kommer antagligen inte ha liv alls eller väldigt lite växtlighet, kanske gasplaneter osv. Självklart kommer många se lika ut men eftersom det är i princip oändligt så tror jag inte detta är ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Många kommer antagligen inte ha liv alls eller väldigt lite växtlighet, kanske gasplaneter osv. Självklart kommer många se lika ut men eftersom det är i princip oändligt så tror jag inte detta är ett problem.

Exakt, planeter med liv är relativt sällsynta. Ligger en planet i utkanten av det gröna bandet så är det ganska troligt att den är kall och ganska livlös.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem

Så litet är det väl inte. Ut2004 ryms på typ 5 cd-skivor / 700 och det håller fortfarande efter 12 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Detta spelet luktar Spore lång väg, tror många blir besvikna.

Prislappen e saftig också...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem

Var väl lite samma diskussioner kring Skyrim när det väl begav sig också, låg inte det på runt 3-4GB vanilla? Och då är det ju i huvudsak spelmotor, ljud och texturer som utgör majoriteten av storleken, innehållet i sig i spelet sedan tar ju upp minimalt med plats. Att jämföra med Morrowind t.ex. fulare (med dagens mått), saknar full VO men har ändå mera content.

Så att haka upp sig på att det "bara" är på 6GB behöver man nog inte göra. Sen ska det väl tilläggas att innehållet på skivan är på 6GB, uppackat och installerat är det säkert lite större. Kasta på day-1 patch på det och sedan den data som ska lagras kring planeter man besöker, content som genereras genom deras algoritmer etc så landar nog storleken på betydligt mera.

I grund och botten så antar jag också att man kunnat skära ned på storleken massor på grund av den grafiska profil spelet har. Förmodligen kan mycket av det grafiska återanvändas i stor utsträckning med endast lite mindre modifikationer kring storlek, färg, form och liknande. Lite som att arbeta med CSS

Så innehållsmässigt menar jag att 6GB reflekterar inte alls hur mycket innehåll spelet kommer att ha. Det som däremot gör det är hur världen procedurellt genereras, måste vara svårt att utifrån detta skapa en massa olika uppdrag som skiljer sig markant mellan varandra. Tror tyvärr vi kommer att få se en hel del repetitiva uppdrag. Men vem vet, kanske har de en genialisk lösning för detta som vi får se i augusti. Ser fram emot det i alla fall och fortsätter att vara försiktigt förväntansfull.

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk
Medlem

@subruz:

Jo, men jag tyckte det var riktigt underhållande att utforska i minecraft, spännande ändringsbara miljöer. Trots få olika typer av monster gjorde det intressant. Så hoppet finns fortfarande,

Dyrt tyckte jag det var dock, så det blir att vänta.

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Medlem

Stort är inte alltid bra, visst låter det häftigt men jag tror som många andra att man kommer bli less efter ett tag. Det är svårt att få en genererad värld intressant över tid, det brukar fungera utmärkt i spel med multiplayer då man kan hitta på en massa skoj med andra men så verkar ju inte upplägget vara här.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk

Kommer bli som när bredbandet kom. Hemma "sjuk" 2 veckor minst