Firma som säger en sak i telefon och något annat på plats.

Permalänk
Medlem

Firma som säger en sak i telefon och något annat på plats.

Ahhh. Dretsvårt att sätta rubrik. Ändrat mig ett par gånger redan!

Försöker hjälpa min far att hitta en ersättare till åkgräsklipparen som tackade för sig, 20+ år gammal som "LillBettan" var.

Suttit och surfat runt med honom och han har kommit fram till en specifik modell. Husqvarna TS 238. Har efter det försökt hitta firma som säljer till lägsta pris.

Nu till ämnet.......

Ägnade förra veckan åt att bland annat försöka komma fram till en firma i Uppsala men ingen som svarat.

Testade igår och blev så paff när någon svarade att jag snudd på höll på att glömma bort vad jag ville.

Presenterade mig och redogjorde mitt ärende och för att komprimera ihop samtalet så sa jag "Rakt på sak nu. Husqvarna TS 238. Efter vi stått och prutat och förhandlat en timme, vad är ditt lägsta pris?"

Hans svar: "Då tycker jag att du ska komma ner här med ditt lägsta pris så sänker vi det ännu mer!" !?!!

Han påpekade även: "Då vi är störst i Uppland så kan vi ta en dålig affär då och då!".

Kanon. Packade in farsgubben och hans rullator i bilen och åkte in.

Mannen var inte på plats när vi kom fram efter fyra mils åkning.

*Vänta vänta*

Efter 40 minuter kom han.

Vi satte oss vid en gruppering med skrivbord, satt personal vid de andra. Min rygg gjorde rejält ont.

Han öppnade med att säga, "Nå. Vad är det för pris du tänkt dig?". Jag ville inte öppna med ett bud som skulle göra honom arg då jag inte alls visste var hans nivå låg utan jag sa, "jag har ett pris i huvudet men du får öppna med ett pris!".

Han vände sig till datorn och efter en stund sa han, "lägsta pris på andra firmor är 19.900.............. Så då lägger jag priset på 19.800!".

*Padump*

Jag blev så paff att jag inte kom på vad jag skulle säga. Efter någon sekund kom jag på att säga att "19.000 låter bättre i mina öron!. Hans svar då blev, "Ja, då skulle jag med köpa en och sälja för då skulle jag göra vinst på den." (??)

Han sänkte priset med en hundralapp gentemot lägsta pris efter koll på Prisjakt! Inte tal om att sänka mer än så.

Fyra mil dit, fyra mil dit för en hundring i lägre pris!

Jag reste mig, svettig av det ryggonda och sa att vi ska tänka över det. Ville egentligen säga bra mycket mer än så men då jag har problem med att inte gilla gräl och så så knep jag igen men var så förbannad att svettandet tilltog.

När vi skulle till att gå sa han, "ja. Var det inget annat så ska jag hjälpa damerna här." (Två kvinnor som stod fem-sex meter bort) och så la han till, "om du hittar den billigare någon annanstans så ring så sänker vi!"..............

Åkte hem med bubblande tankar. Kom tyvärr på när jag kom hem, hans sista ord. Då han först säger att 19.800 är hans sista bud men om vi hittar billigare då sänker han det.

Han trodde nog vid telefonsamtalet att om han bara fick in oss i butiken så skulle "försäljning" ske.

Vad tycker ni? Oerhört dumt av mig men vad skulle jag tro när han säger att han ska sänka priset mer än jag tänkt mig och att de kan ta förlustaffärer då och då.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Rekordmedlem

Jag vet inte vad du hade förväntat dig men säljaren har väl varit ärlig även om du verkar ha hoppats att han skulle ge dig ett ännu lägre pris.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du har väl inte direkt blivit lurad... Han sa att han skulle ge dig ett lägre pris än vad andra säljer för och det gör han, 100 kr kanske inte är så mycket för en pryl som kostar 19 000 men det är trotts allt lägre.

Jag får nog säga att du varit lite godtrogen här, varför skulle en affär vilja göra en förlustaffär på en maskin som köps ny vart 20e år...? Varför skulle han inte kunna säga pris på telefon? Klart att han vet att om du är i affären så ökar möjligheten för att kunna sälja markant. Sen så spelar det ju ingen roll hur långt det är till butiken för dig. Det kan ju knappast påverka priset.

Jag håller även med om att hans sista kommentar låter lite falsk och märklig när han precis har sagt att han inte kan gå lägre...

Du hade även givetvis kunnat trycka på och begära pris på telefon om du var osäker på att det var värt resan.

Permalänk
Medlem

@mrgaffe @cth

Jodå. Var mer än lovligt naiv. Men......

"Då tycker jag att du ska komma ner här med ditt lägsta pris så sänker vi det ännu mer!"
"Då vi är störst i Uppland så kan vi ta en dålig affär då och då!"

"Kom ner med 'ditt' lägsta pris"?! Det tolkade jag som "mitt" pris, inom rimliga nivåer självklart!

Och hans sista ord att han kan sänka mer om jag hittar billigare efter han tvärnekat någonting under 19.800.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Hedersmedlem

Det är baksidan med dessa prisgarantier som de flesta kör med även om det inte alltid är uttryckligt. Det brukar heta att om en annan butik i närområdet har samma vara i lager så går vi ner till samma pris. Mitt svar brukar bli att det är bra då vet jag det till nästa gång så köper jag varan där direkt istället för att gå in hos er och förhandla. För det är ju just detta, jag behöver ta mig till den andra butiken och spendera tid med att snacka med dem och övertyga dem om att det finns ett bättre pris. Då kan jag lika gärna gå till den billigaste butiken direkt och bara köpa varan snabbare. Den enda butik som faktiskt ger mig en bonus (vad jag vet) är Bauhaus som sänker ytterligare 12%.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Presenterade mig och redogjorde mitt ärende och för att komprimera ihop samtalet så sa jag "Rakt på sak nu. Husqvarna TS 238. Efter vi stått och prutat och förhandlat en timme, vad är ditt lägsta pris?"

Hans svar: "Då tycker jag att du ska komma ner här med ditt lägsta pris så sänker vi det ännu mer!" !?!!

Svårt att säga ena eller andra hållet utan att veta vad ni förhandlat kring för priser på telefon när ni "prutat och förhandlat".

Har säljaren erbjudit dig ett specifikt lägre pris på telefon så gäller det såklart ( även om det blir svårt att bevisa det utan att ha spelat in samtalet ).

Annars så har han i stort sätt inte gjort något faktiskt fel även om det var falskt att insinuera att det fans marginal att sänka priset när ingen sådan faktiskt fanns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag vet inte vad du hade förväntat dig men säljaren har väl varit ärlig även om du verkar ha hoppats att han skulle ge dig ett ännu lägre pris.

En säljare som är ärlig, måste missat den nyheten. Förövrigt tror jag det är bäst all lägga ner det och försök hitta varan i någon annan butik om du känner dig vilseledd av försäljaren.

Permalänk
Medlem

Kommer inte handla mer där. Inte bara på grund av detta.

Var in förra året för att köpa nya knivar till klipparen. Killen (annan kille) sökte och sökte i pärmar på vår modell och märke.

Mätte medtagna knivar och hittade rätt såsmåningom. Betalade, kommer inte ihåg priset men rejält dyrt var det, och de skulle få in knivarna ett par dagar senare. Till syvende och sist tog det lite över två veckor för dem att få hem dem och när vi väl skulle sätta knivarna i klipparen var det helt fel. De skulle ha stuckit ut fem cm ur kåpan..........

Min grej att ringa firman igår var just för att höra vad deras lägsta prisnivå var, på deras egen nivå utan att blanda in vad andra firmor ligger på och hans svar gjorde mig paff. Och rejält nyfiken.

Har en TS 238 begagnad på gång, två år gammal. Problemet med en firman är att jag hör inte av dem. "Den är inte klar" då jag ringde några gånger förra veckan så jag är tyst nu för att se om/när de hör av sig. De ska slipa knivarna på den och ta bort utkastet och täcka för det.

Därav att jag under tiden kollar upp priser på nya maskiner om det skiter sig med dem.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Har jobbat några år på ett företag som sålde kopieringsmaskiner. Inte som säljare men jag lärde mig mycket om säljare där.
Det viktigaste man skall veta är att en säljare gör inte en dålig affär, hur mycket de än beklagar sig. De väljer istället att inte göra affären. Räkna inte heller med att de talar sanning. Ta reda på information själv. När du vet vad du vill ha och vad du är villig att betala då kan man prata med en säljare och presentera affären för säljaren.

Permalänk
Avstängd

Jag råkar ha denna klippare..är inte nöjd med den för 5 öre.. maken till maskin som strulat.. haft den inne 2 ggr på service på ett år.. nu iår va det nån grej i motorn som pajjat..dessutom är den inte vidare stark heller utan stannar så fort de går lite tungt...

köpte min för 19,900 fick då med ett par av husqvarnas hörselkåpor med radio värde ca en tusing.. de kastade jag dock sönder i vredesmod när klipparfan började strula igen..

KÖP en annan !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Ahhh. Dretsvårt att sätta rubrik. Ändrat mig ett par gånger redan!

Försöker hjälpa min far att hitta en ersättare till åkgräsklipparen som tackade för sig, 20+ år gammal som "LillBettan" var.

Suttit och surfat runt med honom och han har kommit fram till en specifik modell. Husqvarna TS 238. Har efter det försökt hitta firma som säljer till lägsta pris.

Nu till ämnet.......

Ägnade förra veckan åt att bland annat försöka komma fram till en firma i Uppsala men ingen som svarat.

Testade igår och blev så paff när någon svarade att jag snudd på höll på att glömma bort vad jag ville.

Presenterade mig och redogjorde mitt ärende och för att komprimera ihop samtalet så sa jag "Rakt på sak nu. Husqvarna TS 238. Efter vi stått och prutat och förhandlat en timme, vad är ditt lägsta pris?"

Hans svar: "Då tycker jag att du ska komma ner här med ditt lägsta pris så sänker vi det ännu mer!" !?!!

Han påpekade även: "Då vi är störst i Uppland så kan vi ta en dålig affär då och då!".

Kanon. Packade in farsgubben och hans rullator i bilen och åkte in.

Mannen var inte på plats när vi kom fram efter fyra mils åkning.

*Vänta vänta*

Efter 40 minuter kom han.

Vi satte oss vid en gruppering med skrivbord, satt personal vid de andra. Min rygg gjorde rejält ont.

Han öppnade med att säga, "Nå. Vad är det för pris du tänkt dig?". Jag ville inte öppna med ett bud som skulle göra honom arg då jag inte alls visste var hans nivå låg utan jag sa, "jag har ett pris i huvudet men du får öppna med ett pris!".

Han vände sig till datorn och efter en stund sa han, "lägsta pris på andra firmor är 19.900.............. Så då lägger jag priset på 19.800!".

*Padump*

Jag blev så paff att jag inte kom på vad jag skulle säga. Efter någon sekund kom jag på att säga att "19.000 låter bättre i mina öron!. Hans svar då blev, "Ja, då skulle jag med köpa en och sälja för då skulle jag göra vinst på den." (??)

Han sänkte priset med en hundralapp gentemot lägsta pris efter koll på Prisjakt! Inte tal om att sänka mer än så.

Fyra mil dit, fyra mil dit för en hundring i lägre pris!

Jag reste mig, svettig av det ryggonda och sa att vi ska tänka över det. Ville egentligen säga bra mycket mer än så men då jag har problem med att inte gilla gräl och så så knep jag igen men var så förbannad att svettandet tilltog.

När vi skulle till att gå sa han, "ja. Var det inget annat så ska jag hjälpa damerna här." (Två kvinnor som stod fem-sex meter bort) och så la han till, "om du hittar den billigare någon annanstans så ring så sänker vi!"..............

Åkte hem med bubblande tankar. Kom tyvärr på när jag kom hem, hans sista ord. Då han först säger att 19.800 är hans sista bud men om vi hittar billigare då sänker han det.

Han trodde nog vid telefonsamtalet att om han bara fick in oss i butiken så skulle "försäljning" ske.

Vad tycker ni? Oerhört dumt av mig men vad skulle jag tro när han säger att han ska sänka priset mer än jag tänkt mig och att de kan ta förlustaffärer då och då.

Hur stor är gräsmattan? För det priset kan du få en bra Huskvarna elektrisk robotgräsklippare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Celebmir:

Har jobbat några år på ett företag som sålde kopieringsmaskiner. Inte som säljare men jag lärde mig mycket om säljare där.
Det viktigaste man skall veta är att en säljare gör inte en dålig affär, hur mycket de än beklagar sig. De väljer istället att inte göra affären. Räkna inte heller med att de talar sanning. Ta reda på information själv. När du vet vad du vill ha och vad du är villig att betala då kan man prata med en säljare och presentera affären för säljaren.

Tack för att du är ärlig.

Jag har lyckligtvis lärt mig detta genom åren och det är därför säljare står längst ner på skalan av människor jag känner respekt för. Det har också gjort att jag handlar kanske 1/3 mot vad jag gjorde förr. Synd att pengarna står stilla på ett konto, men betydligt hellre det än att finansiera lönen till en människa som medvetet ljuger för mig.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Blir köp av den begagnade. Skälet till att det drog ut på tiden var att de beställde nya knivar till den och det tog några dagar extra.

Skrivet av captur605:

Jag råkar ha denna klippare..är inte nöjd med den för 5 öre.. maken till maskin som strulat.. haft den inne 2 ggr på service på ett år.. nu iår va det nån grej i motorn som pajjat..dessutom är den inte vidare stark heller utan stannar så fort de går lite tungt...

köpte min för 19,900 fick då med ett par av husqvarnas hörselkåpor med radio värde ca en tusing.. de kastade jag dock sönder i vredesmod när klipparfan började strula igen..

KÖP en annan !

:/ Otur för mig då jag som sagt redan sagt ja. Kollat runt och Husqvarna får bra omdömen. Inte för att vara den som är den men hoppas ditt exemplar är "måndagsex"! (Du skrämmer mig nu. Fattas bara det också, att det är en skitmaskin.)

Skrivet av FANTEN:

Hur stor är gräsmattan? För det priset kan du få en bra Huskvarna elektrisk robotgräsklippare.

Runt 3.000 kvm. Han gillar att puttra runt och filosifera under tiden för sig själv. Han har alltid hållt på ute men då kroppen börjat svika så är det gräsklippningen han har "kvar" och vill inte ta det från honom.

Jo. Jag vet att jag inte kan "lita" på säljare. Var mest att jag kände att om jag köper den begagnade och inte hör vad snubben på andra firman har att erbjuda så hade jag bara ältat det för mig själv, "vad missade vi där eventuellt?". Nu vet jag och jag kommer sky den firman som pesten hädanefter!

Tack för svar och synpunkter! Uppskattas!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Folk är alldeles för inställda på att köpa något till lägsta pris. Man borde kolla mer på hur företaget som säljer faktiskt sköter sina kunder och vilken kvalitet det är på deras service.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Folk är alldeles för inställda på att köpa något till lägsta pris. Man borde kolla mer på hur företaget som säljer faktiskt sköter sina kunder och vilken kvalitet det är på deras service.

I de "flesta" fallen så behöver man väl egentligen aldrig mer ha någon kontakt med den butik man köpt en vara i.

Behöver man däremot nyttja garanti eller service så kan den extra kostnaden kanske löna sig.

Permalänk
Avstängd

Låter som din far har problem med kroppen då du pratade om rullator så varför inte satsa på en robot åt honom istället för liknande peng så får du en utmärkt husqvarna.
Allt beror ju förståss på hur stor tomten är och hur den ser ut men skulle aldrig göra mig av med min.
En dag med installation och sen behöver du inte tänka på gräset mer en trimmning av kanter var tredje vecka eller så.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Låter som din far har problem med kroppen då du pratade om rullator så varför inte satsa på en robot åt honom istället för liknande peng så får du en utmärkt husqvarna.
Allt beror ju förståss på hur stor tomten är och hur den ser ut men skulle aldrig göra mig av med min.
En dag med installation och sen behöver du inte tänka på gräset mer en trimmning av kanter var tredje vecka eller så.

Citerar mig själv:

Citat:

Han gillar att puttra runt och filosifera under tiden för sig själv. Han har alltid hållt på ute men då kroppen börjat svika så är det gräsklippningen han har "kvar" och vill inte ta det från honom.

Vad gäller att köpa till "lägsta pris". Jo, beror på vilken vara det är. Klassar åkgräsklippare i kategorin "hitta-var-den-är-billigast".

Som jag skrev ovan med ytterliggare ett exempel från firman så hade jag iofs redan bestämt mig för att inte handla där mer. Även en god vän har haft problem med felaktiga saker han köpt därifrån då firman beställt andra saker än vad som ursprungligen beställts.

Karln ringde från firman igår och jag försökte tala om hur jag upplevde allt med hans ord "Då tycker jag att du ska komma ner här med ditt lägsta pris så sänker vi det ännu mer!" och sen hans ord om att 19.800 var sista budet. Att jag inte själv tyckte en hundralapp lägre var värt totalt åtta mils resa. Även "konstigheten" att höra att det budet var det sista tills vi skulle gå då han fick ur sig att vi skulle höra av oss om vi hittade den billigare för då kunde han sänka mer.

Han förnekade igår att det var så han sa när vi gick. Han hade, enligt honom, sagt att "hör av er om ni hittar den billigare så får vi prata!"

Han tyckte själv inte det var konstigt med resan in och vad han sagt innan dess då han ju faktiskt lagt sig bättre än vad som var billigast. Försökte än en gång få honom att förstå "kom in med ditt lägsta bud så sänker vi det ännu mer", att i min värld hade det inget med prismatchning mot andra firmor att göra men han förstod inte det alls. (Uppenbarligen jag som är tiltad.)

Jag ville avsluta samtalet och konstaterade att jag hade en annan firma på gång. Han ville då veta vad jag skulle få betala där. Ville först säga att det spelade ingen roll men så flög f-n i mig så jag sa, "inte helt klart än men någonstans runt 18.000 till 18.500".

OBS! Tänkte inte lura honom. Har redan sagt ja till den begagnade och skulle inte lura någon försäljare med påhittade uppgifter!!! Sa så för att höra hans svar!

Hans svar på det var, "kom in då när du fått pris så ska vi se vad vi kan göra åt det! Vi vill ju sälja!".......

Mitt svar var, "vet inte, Jag får se." varpå han än en gång tog att vi skulle komma in så skulle vi se vad han kunde göra...........

Jag vet själv hur jag lät. Hatar konflikter och lät nog bra "vek".
Menmen. Kommer inte handla där mer som sagt. Ska iväg idag och hämta den begagnade som den andra firman gått igenom färdigt nu.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Livsnjutare 😎

Ibland är inte bästa priset, det bästa valet..

Just say'in.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

"Då vi är störst i Uppland så kan vi ta en dålig affär då och då!"
Och hans sista ord att han kan sänka mer om jag hittar billigare efter han tvärnekat någonting under 19.800.

19800 kr kan ju vara en dålig affär..? Du vet ju inte vilka marginaler butiken har...

Skrivet av Beginner:

Kommer inte handla mer där. Inte bara på grund av detta.

Var in förra året för att köpa nya knivar till klipparen. Killen (annan kille) sökte och sökte i pärmar på vår modell och märke.

Mätte medtagna knivar och hittade rätt såsmåningom. Betalade, kommer inte ihåg priset men rejält dyrt var det, och de skulle få in knivarna ett par dagar senare. Till syvende och sist tog det lite över två veckor för dem att få hem dem och när vi väl skulle sätta knivarna i klipparen var det helt fel. De skulle ha stuckit ut fem cm ur kåpan..........

Och? Rättade de till felet? Var det butikens fel att det blev fel knivar? De kan ju ha beställt rätt men fått hem fel?

Ibland blir folk sura på butiker utan större anledning. Som Uppsalabo tror jag att jag vet vilken butik det rör sig om - finns liksom inte särskilt många inne i Uppsala som säljer gräsklippare från Husqvarna. Har själv bara varit där ett par gånger men då fått ett trevligt bemötande. Gick dit efter rekommendation från flera kollegor som tyckte att de gav bäst service i stan.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Ibland är inte bästa priset, det bästa valet..

Just say'in.

Håller med men just med denna så var mitt val att det är så. (Säkert felval menmen)

Skrivet av [SH]:

19800 kr kan ju vara en dålig affär..? Du vet ju inte vilka marginaler butiken har...

Och? Rättade de till felet? Var det butikens fel att det blev fel knivar? De kan ju ha beställt rätt men fått hem fel?

Ibland blir folk sura på butiker utan större anledning. Som Uppsalabo tror jag att jag vet vilken butik det rör sig om - finns liksom inte särskilt många inne i Uppsala som säljer gräsklippare från Husqvarna. Har själv bara varit där ett par gånger men då fått ett trevligt bemötande. Gick dit efter rekommendation från flera kollegor som tyckte att de gav bäst service i stan.

Nä. Jag vet inte vilka marginaler butiken har!

Tar det igen. Jag kanske som "tolkar" fel men man kan även "tolka" det som jag gjorde:

Citat:

Då tycker jag att du ska komma ner här med ditt lägsta pris så sänker vi det ännu mer!
Då vi är störst i Uppland så kan vi ta en dålig affär då och då!

Är för mig inte:

Citat:

Då tycker jag du ska komma här med det lägsta pris du hittat så sänker vi det ännu mer!

Då hade till och med jag förstått!

Citat:

med ditt lägsta pris så sänker vi det ännu mer

tolkar jag som att han i princip kunde gå ner hur långt som helst för att få mig som kund speciellt då han följde upp med,

Citat:

Då vi är störst i Uppland så kan vi ta en dålig affär då och då!

1. Vid besöket:

Citat:

om du hittar den billigare någon annanstans så ring så sänker vi!

. Jo. Han förnekade i telefon sen att det var så han sa, återkommer till det snart.

2. När han sen ringde upp och jag försökte påpeka att jag inte uppskattade att bli (för mig!) "nerlurad" till butiken för en hundralapps sänkning med totalt åtta mils bilkörning och släpa med farsgubben och hans rullator, och (Nä, försäljaren visste inte att jag tog med gubben eller hans hälsotillstånd! *förekommer*) det förstod han inte alls vad jag menade med för han hade ju lagt sig under lägsta pris. (Hundralappen)

När jag efter fråga från honom ljuger ihop för att testa honom en summa jag "fått från annan firma" och då drar till med 18.000-18.500 på den firman och säljarens svar på det var

Citat:

"kom in då när du fått pris så ska vi se vad vi kan göra åt det! Vi vill ju sälja!

så antar jag att han har koll på "sina marginaler" och han var ju redo för "förlustaffär" som han själv sa i första samtalet som fick ner mig till butiken!

Jag gav aldrig honom någon summa vid första samtalet eller vid samtalet på plats. Det var han som gav priset 19.800 efter att ha kollat på Prisjakt (utgår från att det var där han tittade!)! När jag då sa att jag tyckte 19.000 lät bättre i mina öron så sa han tvärnej och två gånger efter det har han påpekat att de kan sänka priset från 19.800 till vad jag än får för bud från andra firmor.

Han förnekade som sagt att det var så han sa, han menade på att jag skulle höra av sig så skulle vi "prata"! Mitt problem är att jag nästan aldrig kommer ihåg namn men vad folk säger, det är jag som en levande bandspelare med. Så jag är tvärsäker på vad han sa. Kan inte bevisa vad han sa men jag vet vad han sa!

Vad gäller knivarna så kan det säkert vara så att det blev felleverans till dem men ärligt talat är inte det min sak! När jag var in för att beställa knivarna så tog det nästan en timme för den killen att komma fram till vad han skulle beställa och jag betalade för dem.

Jag skickade bud att hämta knivarna när de kom in två veckor senare, det skulle ta "ett par dagar" när jag beställde/betalade för dem, och "budet" undrade vad jag tänkte med som handlade från den firman då han själv inte handlar där. Fick hem knivarna och upptäckte på en gång att de inte var i närheten av att passa. "Budet" blev lika sur som jag och "budet" påpekade för mig då, "du ser! Jag sa ju det! Beställ inte från dem!". "Budet" skulle in till stan dagen efter så han tog med sig knivarna och kvittot och fick pengarna tillbaks och killen som återtog/återköpte knivarna ska ha sagt "blev inte rätt alls med denna order!"...........

Om du och andra gillar och uppskattar butiken är det ju bra! Jag hänger inte ut butiken för jag ville ha hjälp med att tolka vad han sa och jag förstår nu att man kan tolka, i text, vad säljaren sa på olika sätt. Önskar att jag hade bandat första telefonsamtalet dock så hade ni fått höra vad jag hörde!

Men. Slut på denna historia nu. Hämtade hem klipparen igår från den andra firman. Står kvar för mig att jag inte kommer sätta min fot i firman som min text handlar om! Om andra handlar där och trivs är det kanon för dem och firman!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

En sak jag inte förstår. Du har själv skapat dig en uppfattning vad du är villig att betala och du ringer nu försäljaren, ni diskuterar väldigt ytligt pris och du väljer att åka till butiken som ligger 4 mil bort.

Varför diskuterade du inte ett konkret pris innan du åkte? Du vet du innan du sätter dig i bilen om det är värt resan eller ej.

Ett samtalet borde mer gått i still med följande.
- Du: Hej, jag heter X och är intresserad av Husqvarna TS 238. Jag ser att jag kan köpa den från X, Y, Z för 19 900. Jag önskar dock att göra min affär hos er och undrar om du kan göra något på priset.
- Försäljaren: Jajamen, kom in i butiken så skall du få ett lägre pris
- Du: Jag har 4 mil dit vilket gör en att det blir en för lång resa för att bara diskutera pris, jag ser gärna att vi gör detta först på telefon och när vi är överens så kan jag komma in under dagen och köpa den.
- Försäljaren: Okej, du nämnde att bästa pris är 19 900, du kan köpa den av mig för 19 800.
* Här börjar du pruta och förhandla tills ni är överns eller tills du inser att de kan inte ge dig ett bra pris nog *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

En sak jag inte förstår. Du har själv skapat dig en uppfattning vad du är villig att betala och du ringer nu försäljaren, ni diskuterar väldigt ytligt pris och du väljer att åka till butiken som ligger 4 mil bort.

Varför diskuterade du inte ett konkret pris innan du åkte? Du vet du innan du sätter dig i bilen om det är värt resan eller ej.

Ett samtalet borde mer gått i still med följande.
- Du: Hej, jag heter X och är intresserad av Husqvarna TS 238. Jag ser att jag kan köpa den från X, Y, Z för 19 900. Jag önskar dock att göra min affär hos er och undrar om du kan göra något på priset.
- Försäljaren: Jajamen, kom in i butiken så skall du få ett lägre pris
- Du: Jag har 4 mil dit vilket gör en att det blir en för lång resa för att bara diskutera pris, jag ser gärna att vi gör detta först på telefon och när vi är överens så kan jag komma in under dagen och köpa den.
- Försäljaren: Okej, du nämnde att bästa pris är 19 900, du kan köpa den av mig för 19 800.
* Här börjar du pruta och förhandla tills ni är överns eller tills du inser att de kan inte ge dig ett bra pris nog *

Jag har under en tid surfat runt och ringt runt och dragit samma ramsa för att höra pris och min känsla var att det var samma pris överallt och att det var förhandlingsbart med priset på en del ställen beroende på om affär skulle bli av eller ej och jag respekterade det. Men även att när jag nämnde pris på andra ställen så blev priset "satt" i och med det.

När väl denna firma svarade i telefonen ville jag testa att de skulle ge sitt lägsta bottenpris innan jag nämnde någon summa som jag tänkt mig för att se. Därav mitt:

Citat:

Rakt på sak nu. Husqvarna TS 238. Efter vi stått och prutat och förhandlat en timme, vad är ditt lägsta pris?

till säljaren.

Quotar inte hans svar då jag gjort det i posten ovan. Men hans svar med att jag skulle komma ner med mitt lägstapris, inte det lägstapris jag hittat utan mitt lägstapris så var jag dum och tänkte att om han säger så så kan han nog gå ner rätt bra i pris då han till och med var villig att ta en "förlustaffär"!

Rådgjorde direkt efter med vännen, som själv inte handlar där, och hans kommentar på vad jag fick till svar var, "Hahaha! Åk till dem för fan!".

Jag blev så till mig att han var villig att ta en "förlustaffär" och sänka "mitt" lägsta pris "ännu mer!". Jag frågade vad han hette och han gav sitt namn igen och påpekade att jag skulle söka upp honom vid ankomst för andra skulle inte ge mig samma erbjudande när jag kom!

Hade jag anat att han skulle sätta sig vid datorn och "prisjakta" och sänka med en hundring hade jag ju självklart tagit allt via telefon och det hade varit det!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

dagens i-lands problem.. dessutom är husqvarna dåliga, har flera grannar som har dem och de överhettar aldelles för lätt, ja tror husqvarna utvecklade sina i låga temperaturer :P. John deere är mycket bättre.

men nej du blev inte hustlad, du borde ha hittat ännu billigare och kommit med bevis dit. om du förväntade dig kompis pris hade du behövt bli kompis med honom först

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

dagens i-lands problem.. dessutom är husqvarna dåliga, har flera grannar som har dem och de överhettar aldelles för lätt, ja tror husqvarna utvecklade sina i låga temperaturer :P. John deere är mycket bättre.

men nej du blev inte hustlad, du borde ha hittat ännu billigare och kommit med bevis dit. om du förväntade dig kompis pris hade du behövt bli kompis med honom först

Och jag har hört att Husqvarna är ett bra märke!

Mitt påstående är att jag blev "nerlurad" till butiken! Inte att jag blev "hustlad"! "Mitt lägstapris" är inte i min värld "mitt lägstapris jag hittat/fått"! Speciellt inte då han, som sagt, var redo för en "förlustaffär"!

Nog om detta. Köpt maskin och jag lägger detta bakom mig. Blev irriterad över att känna mig "nerlurad" till butiken.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Och jag har hört att Husqvarna är ett bra märke!

Mitt påstående är att jag blev "nerlurad" till butiken! Inte att jag blev "hustlad"! "Mitt lägstapris" är inte i min värld "mitt lägstapris jag hittat/fått"! Speciellt inte då han, som sagt, var redo för en "förlustaffär"!

Nog om detta. Köpt maskin och jag lägger detta bakom mig. Blev irriterad över att känna mig "nerlurad" till butiken.

Sånt är livet, du få ta lärdom av detta.
Du skulle ha bett om ett bättre pris på telefon innan du åkt iväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Sånt är livet, du få ta lärdom av detta.
Du skulle ha bett om ett bättre pris på telefon innan du åkt iväg.

Jepp. "Live and learn"!

Tacksam för alla svar och sur över mig själv att jag inte kan uttrycka mig bättre och förklara hur jag upplevde och uppfattade "första samtalet"! *over and out*

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk