Doom får stöd för Vulkan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Nu verkar mitt köp av 780 inte bra alls, 290X är ju mycket bättre idag och när fler spel har Vulcan eller DX12 så kommer det mer salt på såret.

Kunde dock inte vetat att detta skulle hända då. Var också lite av en Nvidia fanboy då.

Vill inte på nått sätt låta fräck men har försökt sprida detta under lång tid att nvidia korten kommer falla hårt med tiden och glänser för stunden medans GCN korten skiner mer och mer. Allt för att nvidia inte kan isolera sig i en oas av optimeringar i dessa nya API'er för att stänga ute andra aktörer (AMD), och det är bara början. Tror det va i Tomb Rider i DX12 mode som ett GTX Titan fick storstryk av ett Radeon 285 2GB :S Vad jag menar, alla har inte varken råd eller lust att köpa nytt grafikkort hela tiden och dom som köpte t.ex 7970/290 korten gjorde ett mycket bra köp, allt samtidigt som korten beskrevs som "efter"/"svaga"/långsammare"/nvidia "äger" snacket...

Krossa monopolismen. Mantle gjorde det med en hästspark i hela industrin och gav oss DX12/Vulkan ihop med fullfjädrad async compute, nått som nvidia skulle "aktivera" på alla kort. Vad hände? Man skulle också "stötta" alla Fermi kunder med WDDM 2.0 stöd. Vad hände? GTX970, falsk marknadsföring... Gameworks för att trycka bort konkurrenter...

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Vill inte på nått sätt låta fräck men har försökt sprida detta under lång tid att nvidia korten kommer falla hårt med tiden och glänser för stunden medans GCN korten skiner mer och mer. Allt för att nvidia inte kan isolera sig i en oas av optimeringar i dessa nya API'er för att stänga ute andra aktörer (AMD), och det är bara början. Tror det va i Tomb Rider i DX12 mode som ett GTX Titan fick storstryk av ett Radeon 285 2GB :S Vad jag menar, alla har inte varken råd eller lust att köpa nytt grafikkort hela tiden och dom som köpte t.ex 7970/290 korten gjorde ett mycket bra köp, allt samtidigt som korten beskrevs som "efter"/"svaga"/långsammare"/nvidia "äger" snacket...

Krossa monopolismen. Mantle gjorde det med en hästspark i hela industrin och gav oss DX12/Vulkan ihop med fullfjädrad async compute, nått som nvidia skulle "aktivera" på alla kort. Vad hände? Man skulle också "stötta" alla Fermi kunder med WDDM 2.0 stöd. Vad hände? GTX970, falsk marknadsföring... Gameworks för att trycka bort konkurrenter...

Jo, vet allt det där, allt detta med at Nvidia gimpar sina kort snackade ingen om när jag köpte mit kort. Hade inte spåkula med mig när jag köpte.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

@Daark: Ja, tyvarr aer det alltid lett att vara efterklok

Gillar diskussionen som tagit ett par sidor haer, fasiken vad man har laert sig om gpuer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Och har aldrig sagt att AC är dömt att stanna under 10 % boost på PC, däremot kan man med 100 % säkerhet säga att så länge konsolerna är CPU-bundna och PC GPU-bundna kommer effekten alltid vara väsentligt större på konsol.

Här är ett tips för mer läsning.

Om man vill läsa lite detaljer om hur Doom-devs använde async compute så är här lite info. De säger bla att när man kör minnesintensiva operationer så kan man under tiden köra postprocessing med async compute. Om jag snappade upp allt rätt. Sitter med ungarna och halvt mobilen.

http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2016-doom-vu...

Edit:

Citat:

"When looking at GPU performance, something that becomes quite obvious right away is that some rendering passes barely use compute units. Shadow map rendering, as an example, is typically bottlenecked by fixed pipeline processing (eg rasterisation) and memory bandwidth rather than raw compute performance. This means that when rendering your shadow maps, if nothing is running in parallel, you're effectively wasting a lot of GPU processing power.

"Even geometry passes with more intensive shading computations will potentially not be able to consistently max out the compute units for numerous reasons related to the internal graphics pipeline. Whenever this occurs, async compute shaders can leverage those unused compute units for other tasks. This is the approach we took with Doom. Our post-processing and tone-mapping, for instance, run in parallel with a significant part of the graphics work. This is a good example of a situation where just scheduling your work differently across the graphics and compute queues can result in multi-ms gains.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Krossa monopolismen. Mantle gjorde det med en hästspark i hela industrin och gav oss DX12/Vulkan ihop med fullfjädrad async compute, nått som nvidia skulle "aktivera" på alla kort. Vad hände? Man skulle också "stötta" alla Fermi kunder med WDDM 2.0 stöd. Vad hände? GTX970, falsk marknadsföring... Gameworks för att trycka bort konkurrenter...

Fermi har faktiskt stöd för WDDM 2.0 sedan december. Fermi saknar dock DX12-stöd, vilket Nvidia inte sagt ett ord om sedan Win10 lanserades.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av kelthar:

Här är ett tips för mer läsning.

Om man vill läsa lite detaljer om hur Doom-devs använde async compute så är här lite info. De säger bla att när man kör minnesintensiva operationer så kan man under tiden köra postprocessing med async compute. Om jag snappade upp allt rätt. Sitter med ungarna och halvt mobilen.

http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2016-doom-vu...

Skickades från m.sweclockers.com

+1 Danke schön!

Var precis saker likt detta jag refererade till i en tidigare post om att kombinera minnesintensiva operationer med andra som har hög datalokalitet (och därmed träffar cache i stället för att gå via VRAM). D.v.s. det kritiska för framgångsrik användning av AC är att man har två arbetslaster som stressar väldigt olika delar av GPU.

"Shadow map rendering, as an example, is typically bottlenecked by fixed pipeline processing (eg rasterisation) and memory bandwidth rather than raw compute performance. This means that when rendering your shadow maps, if nothing is running in parallel, you're effectively wasting a lot of GPU processing power. "

Här kan man också direkt se att Pascal kommer inte se samma vinst från detta som AMDs kort, orsaken är att balansen mellan shaders och rastrering (där ROPs är den viktigaste komponenten) är väsentligt annorlunda mellan AMD och Nvidias kort. AMD har långt mer shader-kapacitet kontra ROPs jämfört med Nvidia (just Fury X har en extremt hög shader vs ROPs kvot).

Generering av skuggtexturer går rimligen fortare på Nvidias kort. Ställer man t.ex. GTX 1070 och RX 480 mot varandra så har den förra 2,6 gånger så mycket ROP-kapacitet men bara 10 % mer shader-kapacitet. Ställer man 1070 och Fury X mot varandra har den förra fortfarande 1,5 gånger mer ROP-kapacitet men den senare har ~45 % mer shader-kapacitet.

Däremot borde även Pascal kunna dra nytta av att köra post-processing parallellt med vissa 3D-beräkningar. Men rent generellt är det nog så att Nvidias kort har en fördelning av resurser som ger en relativt hög nyttjandegrad redan innan man blandar in AC. Då AC precis som SMT (Intel Hyperthreading) inte ökar kapacitet utan endast kan vara effektiv om det finns outnyttjade resurser har tekniken lägre potential ju bättre man utnyttjar tillgängliga resurser från start (undantaget är det konsolerna gör, om CPU-delen är flaskhals och GPU-delen inte är det vinner man alltid på att skifta över jobb till GPU, fast per definition har man då outnyttjade resurser i GPU att tillgå).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Svar: Ja

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Ska gamla7970 alldrig sluta att imponera med vulkan är kortet nästat i nivå med GTX970???? 7970 måste vara det absoluta top 1 kort. Kortet skulle från början kriga mot 680 och idag så krigar kortet inte med 780ti utan GTX970 imponerande. Är det möjligt att amd kan slå980ti om 1år i vissa spel jag tror faktist att det är möjligt.
Så man får än engång säga grattis till alla 7970/280 ägare😃👍😎

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090