i7 6700K/ASRock Z170 OC Formula/Arctic Freezer 240@5GHz

Permalänk
Medlem

i7 6700K/ASRock Z170 OC Formula/Arctic Freezer 240@5GHz

Tror ni det är möjligt att nå 5GHz med en i7 6700K med dessa prylar?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3342871

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3272028

Permalänk
Skrivet av Trhuster:

Tror ni det är möjligt att nå 5GHz med en i7 6700K med dessa prylar?

5GHz? Nej, jag tror inte det kommer att gå.

Har du tur kanske det chippet du köper är ett jättebra sådant och hejsanhoppsan så bra det klockar.

Men troligen inte.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Trhuster: Inga problem förutsatt att du har ett chip som klarar 5GHz.

Extremt få Skylake klarar av de frekvenserna, oftast tar det stopp vid 4.6GHz om man kollar på HWBot.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Så egentligen har man mer eller mindre samma chans med ett billigare moderkort typ ASRock Z170 Extreme4 då det mesta beror på hur mycket tur man har med cpu chippet?

Permalänk

@Trhuster:

Kan tänka mig att det gör viss skillnad på MB samt hur exakt din PSU är.

Sen kylning och tur är nog det mest avgörande faktorerna.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Trhuster:

Så egentligen har man mer eller mindre samma chans med ett billigare moderkort typ ASRock Z170 Extreme4 då det mesta beror på hur mycket tur man har med cpu chippet?

Sedan de moderna Core processorerna och framförallt sen Intel låste BCLK är det nästan aldrig beroende av vilket moderkort du har. Vissa riktigt snikna moderkort har haft problem att hålla spänningarna vid hög belastning och så. Men den begränsande faktorn på Intels sida är i nästan alla situationer begränsade av hur bra chippet presterar.

AMD har lite strömtröstigare chip i sin FX-serie, de har varit lite kinkigare på moderkorten. Där främst antalet strömfaser och VRM-kylningen har påverkat. Dock har det även där större delen av tiden varit begränsat av vilket chip man har haft förutsatt man inte köpt det billigaste moderkortet och försökt överklocka på.

Köper du ett https://www.inet.se/produkt/1900070/gigabyte-z170-hd3/#specs
så kommer det sannolikt prestera minst lika bra som det kortet du har länkat (och 4års garanti istället för 3år).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trhuster:

Tror ni det är möjligt att nå 5GHz med en i7 6700K med dessa prylar?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3342871

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3272028

är 6700k ens värt att OCa? kollade tester och 4,7GHz 6700k vs stock blir inte mycket skillnad alls i alla fall i spel.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Jag når 4.6Ghz med luftkylning endast, skulle nog gå kränga ut mer vid vattenskylning men tror att hitta 5Ghz är näst intill omöjligt.

Permalänk

@UMJ:

Har du kylning så klarar du pressa det mer.
Du ser ju de som slår rekord på över 7ghz på dessa.
Så att passera 5ghz handlar mer om tur, kunskap och mycket kylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av joel.wedberg:

@UMJ:

Har du kylning så klarar du pressa det mer.
Du ser ju de som slår rekord på över 7ghz på dessa.
Så att passera 5ghz handlar mer om tur, kunskap och mycket kylning

Det handlar om volt också, ditt moderbord och grejer ska kunna hantera en ökad volt mängd också, vid 4.6 så ligger jag ungefär som standard skiljer inte för mycket ganska stabilt, men ju mer du pressar så kommer du behöva volt också.

och det är klart det beror en del på moderkort själv sitter man kör på Z170A Gaming M7 och jag stoppade på 4.6, men visst kan du pressa mer, men tvivlar skarpt att du kan passera 5Ghz det är vad 6700K säger sig klara, och även om du kan passera gränsen så skulle jag aldrig ens få tanken att klocka mer än vad processorn sig klara i överklockning.

Permalänk
Medlem

dom är inte lätt att hitta, för att huvudtaget att kunna belasta den vid 5ghz bör den klara av att boota in i win under 1.3v helst 1.25-1.27v.
Klara cinebench runt 1,35v behövs 1.45 eller mer så kommer den inte klara de enklaste stabilitets tester.
Men utan HT är det betydligt enklare skiljer ca 20c med eller utan HT , eller 100-200mhz Max klock.

Visa signatur

7700k maximus IX Apex, 1600X Crosshair IV Hero

Permalänk
Medlem

Jag brukar alltid köpa "prisvärt" men nu var det så länge sedan jag köpte en ny dator att jag tänkte unna mig lite extra och överklockning är bara ett nöje.

Det blev ett ASRock Z170 Extreme6 i stället. Sen ska jag förmodligen göra en delid på cpu'n. Bara att hålla tummarna för ett bra chip nu då.

Permalänk
Medlem

Jo 4.6Ghz verkar vara ganska standard med luft, gäller mig med. Om man ska ha rimliga volt/temps. Och det är ju bra att den går ner på 800 när den inte används.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit