Permalänk
Medlem

Intel core i5 3570k låst @ 38x varför?

Hej jag har en Intel core i5 3570k som jag börjat leka lite med men jag kan inte gå över x38 i bios och jag har försökt googla så mkt jag kan men hittar inget, läst om att folk lyckats köra ändå till x45 utan större problem. Jag har valt x38 i både bios och Control Center men de står x36 på multipliern ändå.

Kan det ha att jag har dåligt moderkort ? MSi B75a-G41 ?

Jag har laddat hem nyaste drivarna till bios, då fick jag med ett program som heter Control center och första gången jag startade det bad den mig ta hem INTEL ME drivers för att kunna överklocka och de har jag gjort men ändå samma problem.

Tack hoppas någon har nått bra tips.

Permalänk
Medlem

du måste ha ett z77 moderkort

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

tror inte du kan klocka med det moderkortet

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2000207/overclocking...

kanske lite med fsb clock, brukar inte rekomenderas dock

Permalänk

FSB kan du dra upp till 103mhz, mer än så är inte bra på dom korten.

VIll du klocka din K cpu så bör du ha ett Z77 moderkort eller ett p67 kan också funka

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Ah okey tack för era svar, ska fundera på om det är värt att byta moderkort nu eller om jag ska vara nöjd med x38 som max tills man köper något värre och du tänka längre än näsan räcker och ta ett moderkort som man vet går klocka mera :).