Permalänk
Medlem

H110i GTX problem

Hejsan.

Jag har lite strul med min kylare och mina temps på min CPU.

Jag har haft den sen i september förra året och den har jobbat på bra. För någon vecka sen började dock datorn strul och kunde ibland bara stängas av helt random när jag spelade. Kikade på temps och såg att de va väldigt höga, uppemot 90 - 95 grader på alla cores, när de tidigare legat på 60 på full load. Tänkte om det va radiatorn som dammat igen. Monterade bort den (den va lite dammig, inte alls mycket) gjorde rent och monterade tillbaka igen. Nu funka den som den skulle igen. Hurra tänkte jag.

Dagen efter samma visa igen med de höga tempsen. Monterade bort fläktarna på radiatorn för att kolla om det va dammigt igen, men icke, lika fint som dagen innan. Monterade ihop igen, startade datorn och allt funka som det skulle igen.

Uppdaterade nu Corsair link för att hålla kolla på diverse temps. Nu kommer min egentliga fråga, hur varmt ska "vattnet" i systemet vara, för när jag spelar så kan det bli uppemot 50 - 55 grader, och jag har läst runt lite och sett att folk säger att deras inte blir varmare än 37 grader.

En intressant sak som hände igår var att när datorn varit idle i ca 30 - 40 min så visade corsairlink att H110iGTX (antar att den mäter vattnet i systemet eller nåt) var 38 grader och den hade stått stilla på det i 30 min. Jag började röra lite på slangarna och vips så sjönk tempsen på kärnorna med 15 grader från 45 till 30 och tempsen på vattnet började gå ner, stannade till slut på ca 30 grader. Antar att det är denna effekt jag fått ner jag monterat bort fläktarna då har jag ju rört en del på slangarna.

Så jag har egentligen två frågor, kan det "klegga igen" i ett sånt här system och vad är normala temps på vätskan i systemet?

Har även klockat ner systemet nu för att inte överhetta det.

Rörigt inlägg jag vet, hoppas någon kan ha ett svar.

Mvh
Dozzeman

Visa signatur

Stationär: Corsair 750D | Asus Z97-A | Chieftec Nitro Series 950 Watt | i7 4790K @ 4.6Ghz | Corsair H115i | 16 GB DDR3 Corsair Vengence @ 1600Mhz | Gigabyte Aorus GTX 1080Ti | Samsung 850 EVO 500 GB | 2x Intel 320 series 120 GB SSD | AOC g2460Pg | Logitech G810 Orion Spectrum | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech G933 Artemis Spectrum

Permalänk
Medlem

Tjena jag har en h100i och jag har alldrig haft vatten temp på över 40 grader iaf. Då kör jag 4790k@4.9 1.35 vcore fläktarna alldrig mera än 50% så jag tycker de låter som du har någe problem med din kylare

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem

Jag hoppas innerligt att du inte har samma problem som mig, jag gjorde en tråd här: (http://www.sweclockers.com/forum/trad/1426810-corsair-h80i-ky...). Kolla igenom den och se om du har liknande problem, min prolle uppförde sig också som din innan det började bli problem.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

NU vände jag på radiatorn i hopp om att "lätta" lite på slangarna, nu går det svalt igen och Vatten tempen sjunker hela tiden. Innan jag vände på den så låg vattnet på 36 grader i idle, nu är den snart nere under 30.... fattar inget. Det konstiga är att den "funkar" i en dag sen skjuter tempsen i taket igen om jag inte "pillar" på hårdvaran. Ska testa dra igång Battlefield nu och se vad som händer.

Visa signatur

Stationär: Corsair 750D | Asus Z97-A | Chieftec Nitro Series 950 Watt | i7 4790K @ 4.6Ghz | Corsair H115i | 16 GB DDR3 Corsair Vengence @ 1600Mhz | Gigabyte Aorus GTX 1080Ti | Samsung 850 EVO 500 GB | 2x Intel 320 series 120 GB SSD | AOC g2460Pg | Logitech G810 Orion Spectrum | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech G933 Artemis Spectrum

Permalänk
Medlem

Nu har jag gjort samma test som innan med Bf1 (lucky me) och på den tiden som vattnet förut blev 47 grader, är den nu ca 34.5.... Som sagt, kan det slå stopp i slangarna och att det släpper när man rör på dem?

Visa signatur

Stationär: Corsair 750D | Asus Z97-A | Chieftec Nitro Series 950 Watt | i7 4790K @ 4.6Ghz | Corsair H115i | 16 GB DDR3 Corsair Vengence @ 1600Mhz | Gigabyte Aorus GTX 1080Ti | Samsung 850 EVO 500 GB | 2x Intel 320 series 120 GB SSD | AOC g2460Pg | Logitech G810 Orion Spectrum | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech G933 Artemis Spectrum

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Dozzeman:

Nu har jag gjort samma test som innan med Bf1 (lucky me) och på den tiden som vattnet förut blev 47 grader, är den nu ca 34.5.... Som sagt, kan det slå stopp i slangarna och att det släpper när man rör på dem?

Hej Dozzeman,

Det kan inte slå stopp i slangarna, däremot så kan det bildas luftbubblor som kan skapa lite oljud. Skulle du kunna ta en bild på baksidan av ditt moderkort, hur backplaten är monterad?

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem

@Corsair Johan:

Tjena Johan, jag har monterad ned den kylaren nu och köpt en annan. Dock är jag 100% säker att den satt rätt monterad då jag dubbelkollat det innan. Har heller inga problem med oljud. Köpte en h115i nu, tyckte mig läsa att de typ är identiska?
Nu är problemet borta så min slutsats är att det va något fel med förra kylaren. Ska skicka den till inet och hoppas på en reklamation.

Det konstiga är som sagt att när jag påverkat radiatorn "fysiskt" så funkade den som den skulle tills att jag lät datorn stå avstängd en stund.
Efter att jag slog på den igen hade idle tempsen stigit med 10 - 15 grader och full load med 30 - 35 grader. ´Bara för att testa när den gick som varmast under ett aida64 test så knackade jag till på toppen av mitt chassi där radiatorn sitter och tempsen sjönk med 20 - 25 grader på samtliga kärnor, även vattnet blev svalare.

Därav tror jag att det är något som slår stopp i systemet då jag varje gång som sagt gjort nåt "fysiskt" med radiatorn så har den funkat fram tills att datorn stått avstängd ett tag och cirkulationen i systemet stått stilla.

Rörigt ? I know

Mvh
Dozzeman

Visa signatur

Stationär: Corsair 750D | Asus Z97-A | Chieftec Nitro Series 950 Watt | i7 4790K @ 4.6Ghz | Corsair H115i | 16 GB DDR3 Corsair Vengence @ 1600Mhz | Gigabyte Aorus GTX 1080Ti | Samsung 850 EVO 500 GB | 2x Intel 320 series 120 GB SSD | AOC g2460Pg | Logitech G810 Orion Spectrum | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech G933 Artemis Spectrum

Permalänk
Medlem

Hej,

Tänkte bara uppdatera att min reklamation av kylaren gick igenom hos Inet. Så något var uppenbarligen fel. Fick dock inget besked om vad som var felet.

Mvh
Dozzeman

Visa signatur

Stationär: Corsair 750D | Asus Z97-A | Chieftec Nitro Series 950 Watt | i7 4790K @ 4.6Ghz | Corsair H115i | 16 GB DDR3 Corsair Vengence @ 1600Mhz | Gigabyte Aorus GTX 1080Ti | Samsung 850 EVO 500 GB | 2x Intel 320 series 120 GB SSD | AOC g2460Pg | Logitech G810 Orion Spectrum | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech G933 Artemis Spectrum

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Dozzeman:

Hej,

Tänkte bara uppdatera att min reklamation av kylaren gick igenom hos Inet. Så något var uppenbarligen fel. Fick dock inget besked om vad som var felet.

Mvh
Dozzeman

Okej vad bra att det löste sig då i alla fall. Hör av dig om det är något annat du undrar över.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan