Permalänk
Medlem

Uppgradering av dator, 2600k

Hej!

Är lite i uppgraderingstakterna nu och har lite frågor och tankar jag hoppas jag kan få lite hjälp med.

Sitter idag med ett MSI Z68A-GD55 (G3) och en 2600k, som jag har uppgraderat till en för ny bios för min sandy bridge pga köp av ett R9 390 i höstas. Fick svart bild oavsett vad jag gjorde, så fick flasha bios och läste inte så noga i stridens hetta utan flasha vilt till ny bios. I efterhand så lyckas jag inte längre klocka CPUn utan vad jag än gör så lyckas jag inte få upp farten eller ändra multiplyern längre. Står på MSis sida att det inte går att gå tillbaka när man väl flashat och att biosen var för ivy bridge. Så står här nu med dom förutsättningarna.

Har förbokat ett asus 1080 klockat, och funderar lite på hur jag ska göra med resten av riggen? Har en 1440p skärm med freesync nu och siktar på att köra spel i ultra och 60+ fps, så freesyncgrej är inte så noga bara ja har fpsen.

Har även en I5 3750k i htpcn. Och slökollar blocket efter en 3770k. Men har nog egentligen ingen lust att byta moderkort och hela biten riktigt än.

Så vad rekomenderar ni att jag gör? Hur står sig en oklockad 2600k mot en snällt klockad 3750k i spel? Vad händer egentligen närmsta året med dx12 stöd? Vill inte köra dubbla grafik, så är 1080 ett bra val för mina behov istället för att vänta in och se vad AMD kommer med? Kanske till och med gå till ett 1070 istället?

Tack för svar

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Antar att du menar 3570K? http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i7-2600K-vs-Intel-Core-i5-...

De är ganska lika i sig, men jag hade hellre rekommenderat en uppgradering av systemet.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Ja givetvis 3570k, tack.

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra, så tråkigt att biosen låst mig där.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Skrivet av Holic:

Ja givetvis 3570k, tack.

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra, så tråkigt att biosen låst mig där.

Antingen sätter du in i5 3570K för en överklockning eller så köper du ett nytt 1151 system.

Permalänk
Medlem

Testat att ändra med +- tangenterna i bios? Kan även vara värt att prova detta:
Do the following.
Clear CMOS.
Now go into the BIOS and don't touch the CPU multi.
Go all the way to the last entry in the OC settings of the BIOS which is CPU Features. Open that one and you will see a new sub menu.
In there, disable the Overspeed Protection and then set your Core Ratio Limits to X42 for every core.
Also disable Spread Spectrum and the EuP2013 features in thye BIOS.
Save, restart and retest,

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Låter ytterst märkligt att de skulle ha låst överklockningsmöjligheter för SB i en nyare bios version, kontakta deras support och hör efter.

Annars skulle jag hellre köra en överklockad 3570k än en stock 2600k vad gäller spel.

Permalänk
Medlem

Jag gick ifrån en 2500k till en 6700k och ångrar inte ens sekund. Sjukt stor skillnad i allt jag gör.
Nu väntas bara en GPU uppgradering så känner jag mig säker inför framtidens spel.

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Haha du har hamnat i samma skit som jag har ser jag! vet hur det känns.
Har en MSI p67-gd55 rev3. Läste också och såg ej mycket om att ej kunna överclocka bios längre.
Så installerade och ja nu sitter jag i samma skit som du gör. Dock har jag det värre. har en i5 2500k.
Jag kan inte göra saker som jag gjorde förut utan att cpun Flaskhalsar för mig. Typ titta på en stream och spela dota samtidigt.
Dock skulle jag ej gå över till en i5 även om det är för överclockning. Eller det beror på om du gör något som kan ta nytta utav
hyperthreading. Som att streama från och till twtich eller liknande etc. För jag kommer aldrig använda en i5 igen.
Jag vill ha hyperthreading eller fler cores än 4 för att man ska kunna göra saker.

Jag undrar om det är bara MSI som hamnat i just denna skit att du ej kan överclocka 2 gen längre.
Har ej hört någon annan än just MSI som gjort detta. Vilket har gjort att jag ej kommer köra på MSI igen om dom gör sån här skit.

Skrivet av kronwalled:

Låter ytterst märkligt att de skulle ha låst överklockningsmöjligheter för SB i en nyare bios version, kontakta deras support och hör efter.

Annars skulle jag hellre köra en överklockad 3570k än en stock 2600k vad gäller spel.

Dom gjorde nya bios för ivy bridge och med nyare grafikkort så funakr ej gamla bios så du måste uppdatera men då kan du
ej överclocka. Du kan bara överclocka med ivy bridge cpuer nu och ej sandy bridge. VEt ej om dom har en speciell för just sandy bridge
och nyare grafikkort. Men läste att nyare grafikkort kräver en sak som bara ivy bridge bios har.

Skrivet av Gyhlen:

Jag gick ifrån en 2500k till en 6700k och ångrar inte ens sekund. Sjukt stor skillnad i allt jag gör.
Nu väntas bara en GPU uppgradering så känner jag mig säker inför framtidens spel.

// Marcus

Dock är det större skillnad att gå ifrån en i5 2500k till en i7 6700k. Jämnförelse med en i7 2600k mot en i7 6700k.
Då du fick även hyperthreading vilket han ej kommer få, så det kommer ej vara jätte storskillnad. Enligt mig är det ej värt pengarna
att skaffa en 6700k just nu. Jag väntar till och med med min sunk cpu/moderkort combo. Det är för litet kliv enligt mig sen känns det ej som att en 6700k kommer hålla mig tillräckligt länge. Om jag skulle skaffa en så skulle jag kolla in på 6800k eller 5000 seriens 6cores cpu typ 800kr dyrare med 2 mer cores.

Permalänk
Skrivet av Fatty:

Enligt mig är det ej värt pengarna

Det är utan tvekan värt pengarna att gå från en låst i7 2700K till en olåst 6700K.
Självklart är det bättre att sätta in i5 3570K som kan överklockas mot hans nu låsta i7 2700K.

Varför skulle han gå in på x99? Helt onödigt och dyrt.

Permalänk
Medlem

Nu är jag fullständigt noob inom området och du vet kanske om detta redan men Freesync fungerar väl inte överhuvudtaget med Nvidia kort?

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem

Har du testat MSI:s automatiska överklocking i BIOS? MSI har något som kallas för OC Genie II och Instant OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av MischievousError:

Det är utan tvekan värt pengarna att gå från en låst i7 2700K till en olåst 6700K.
Självklart är det bättre att sätta in i5 3570K som kan överklockas mot hans nu låsta i7 2700K.

Varför skulle han gå in på x99? Helt onödigt och dyrt.

Är det värt pengarna att lägga ner runt 5500-6000 kr för det?
Enligt mig är det ej värt att lägga ner dom pengarna för att nu få en quad core med hyperthreading som du kan överclocka.
Jag skulle då hellre lägga ut 1300-1500kr mer och få en 6cores.

Sen som jag sa beror det på vad han ska göra med den. Om han ska göra något som att streama när han spelar
så skulle jag ta i7an oclockad vs i5an som är clockad. Som sagt allt beror på vad han ska göra, men jag skulle
stanna på i7an.

Permalänk
Skrivet av Fatty:

Är det värt pengarna att lägga ner runt 5500-6000 kr för det?
Enligt mig är det ej värt att lägga ner dom pengarna för att nu få en quad core med hyperthreading som du kan överclocka.
Jag skulle då hellre lägga ut 1300-1500kr mer och få en 6cores.

Sen som jag sa beror det på vad han ska göra med den. Om han ska göra något som att streama när han spelar
så skulle jag ta i7an oclockad vs i5an som är clockad. Som sagt allt beror på vad han ska göra, men jag skulle
stanna på i7an.

Fast det kostar ju betydligt mer än 1500 att gå till x99.
Menade du 6000+1500 kostar det ändå betyder mer.

Du får tänka lite här, han har ett 1080 bokat. Då är det självklart bättre att köra på en klockad i5 3570K framför en ocklockad i7 2700K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Testat att ändra med +- tangenterna i bios? Kan även vara värt att prova detta:
Do the following.
Clear CMOS.
Now go into the BIOS and don't touch the CPU multi.
Go all the way to the last entry in the OC settings of the BIOS which is CPU Features. Open that one and you will see a new sub menu.
In there, disable the Overspeed Protection and then set your Core Ratio Limits to X42 for every core.
Also disable Spread Spectrum and the EuP2013 features in thye BIOS.
Save, restart and retest,

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tips, men fungera sådär för mig. Kan säkert vara att grejerna är lite äldre. Vem vet.
Givetvis lite rost bakom spakarna här med då det är många årsen ja lekte med sånt här.

Skrivet av mSebbe:

Nu är jag fullständigt noob inom området och du vet kanske om detta redan men Freesync fungerar väl inte överhuvudtaget med Nvidia kort?

Jodå vet allt det, men så vitt jag vet finns det inte någon singel GPU från amd som klarar mina krav på 60-70+ FPS, så om ja bara får mina fps så får det gå med ett nvidia kort som inte har stöd för freesync. Köpte skärmen för 1440p samt IPS i första hand, sen blev det en trevlig funktion som jag dock inte använt.

Tack alla övriga för svar.

Får väll vänta och se lite hur det upplevs med burken, i värsta fall får det bli ett uppgraderingspaket eller nått. Men hade gärna väntat en generation till eller så. Sett DX12 och liknande vad det innebär, kanske fler cores betyder mer så man kunde gå på nått fetare i CPU väg. Vill inte uppgradera "för lite" så att säga, så det inte märks så mycket.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Digital fyndjägare

@Holic: Sälj det du har och köp uppgraderingspaket. Ett annat förslag är att byta CPU'erna och klocka båda. Sedan satsar du på att köpa GPU efter behov (GTX 1080/1070). Och när du ändå är i farten så varför inte sälja skärmen och köpa en med GSYNC.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Tänker man byta grafikkort kan lösningen vara att gå tillbaka till BIOS version 23.7.
Här är "hjälp ropet" på hur man backar bandet besvarat på MSI's forum. Inte i speciellt stor detalj dock...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

@Holic: Sälj det du har och köp uppgraderingspaket. Ett annat förslag är att byta CPU'erna och klocka båda. Sedan satsar du på att köpa GPU efter behov (GTX 1080/1070). Och när du ändå är i farten så varför inte sälja skärmen och köpa en med GSYNC.

Så kan man göra, men får se lite hur jag gör. Kommer ju göra mig av med R9 390 på sikt iaf, ger ju lite tillbaka i kassan.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatty:

Haha du har hamnat i samma skit som jag har ser jag! vet hur det känns.
Har en MSI p67-gd55 rev3. Läste också och såg ej mycket om att ej kunna överclocka bios längre.
Så installerade och ja nu sitter jag i samma skit som du gör. Dock har jag det värre. har en i5 2500k.
Jag kan inte göra saker som jag gjorde förut utan att cpun Flaskhalsar för mig. Typ titta på en stream och spela dota samtidigt.
Dock skulle jag ej gå över till en i5 även om det är för överclockning. Eller det beror på om du gör något som kan ta nytta utav
hyperthreading. Som att streama från och till twtich eller liknande etc. För jag kommer aldrig använda en i5 igen.
Jag vill ha hyperthreading eller fler cores än 4 för att man ska kunna göra saker.

Jag undrar om det är bara MSI som hamnat i just denna skit att du ej kan överclocka 2 gen längre.
Har ej hört någon annan än just MSI som gjort detta. Vilket har gjort att jag ej kommer köra på MSI igen om dom gör sån här skit.

Dom gjorde nya bios för ivy bridge och med nyare grafikkort så funakr ej gamla bios så du måste uppdatera men då kan du
ej överclocka. Du kan bara överclocka med ivy bridge cpuer nu och ej sandy bridge. VEt ej om dom har en speciell för just sandy bridge
och nyare grafikkort. Men läste att nyare grafikkort kräver en sak som bara ivy bridge bios har.

Dock är det större skillnad att gå ifrån en i5 2500k till en i7 6700k. Jämnförelse med en i7 2600k mot en i7 6700k.
Då du fick även hyperthreading vilket han ej kommer få, så det kommer ej vara jätte storskillnad. Enligt mig är det ej värt pengarna
att skaffa en 6700k just nu. Jag väntar till och med med min sunk cpu/moderkort combo. Det är för litet kliv enligt mig sen känns det ej som att en 6700k kommer hålla mig tillräckligt länge. Om jag skulle skaffa en så skulle jag kolla in på 6800k eller 5000 seriens 6cores cpu typ 800kr dyrare med 2 mer cores.

jag har ett likadant mobo som dig och har nyaste bios och en i5 2500k och det går att klocka utan bekymmer, låter väldigt konstigt det där? har ni verkligen gjort allting rätt och inte missat något.
hade själv problem innan jag testade + och - tangenterna och då funkade det bra.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.