Permalänk
Medlem

Hjälp med vattenkylning.

Hej! Till att börja med är jag överhuvudtaget ingen expert inom området, började intressera mig för datorer för lite mindre än ett år sedan så ha lite tålamod. Köpte en färdigbyggd dator som jag nu håller på att byta ut lite delar till och nu skulle jag vilja införskaffa bättre kylning för att kunna testa att överklocka litegrann. Det jag är intresserad utav är vattenkylning till processorn (Intel i7 6700k) samt att jag skulle vilja kyla grafikkortet lite extra (asus gtx 1080 fe). Har inte haft några problem med överhettning eller så utan vill bara vara på säkra sidan innan jag börjar testa att överklocka. Har provat överklocka grafikkortet litegrann vilket funkat bra men det har krävt att jag ökar fläkthastigheten och då låter det ganska mycket.

Problemet jag tror att jag har är att mitt chassi är för litet, har endast mid tower och det ser ut som att det blir för tight att trycka in vattenkylning i. Det jag tänker mig är att man kanske kan plocka bort vissa delar i chassit t.ex racken för DVD spelare/CD läsare (vet inte vad det kallas) då jag inte har något sådant installerat så det känns som det tar upp onödig plats.

Här behöver jag hjälp utav er som är kunniga! Får det plats med vattenkylning till CPU'n? Och eventuellt något till GPU'n? Bifogar en bild på hur det ser ut inuti chassit och ser ni något annat som ser knasigt ut inuti får ni gärna påpeka vad jag kan förbättra överlag så att det blir så bra som möjligt. Det jag är ute efter är prestanda i spel.

Specs:
Intel i7 6700k 4ghz
MSI Z170A PC Mate
ASUS GTX 1080 Founders Edition
Corsair Vengeance LPX 2x 4gb
Corsair RM650x

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@Moe_C:

Vad är det för chassi? Vilken modell?

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

@Moe_C:

En bra luftkylare kommer man långt med för överklockning av cpu, sedan är ju det custom loop som gäller och då behövs det bra med plats och tid samt pengar att fixa det bra!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

@Moe_C:

Vad är det för chassi? Vilken modell?

Hej! Har detta chassi: http://www.corsair.com/se-fi/carbide-series-100r-silent-editi...

Permalänk
Medlem

Om du nu vill ha vattenkylning till din CPU hade jag kört med nått som detta
https://www.netonnet.se/art/komponenter/kylning/vattenkylning...
Har själv en sån fast äldre modell och det har fungerat bra.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@Moe_C:

En bra luftkylare kommer man långt med för överklockning av cpu, sedan är ju det custom loop som gäller och då behövs det bra med plats och tid samt pengar att fixa det bra!

Okej! Nåt tips på bra luftkylare?
Kan det bli klurigt att fixa custom loop själv om man inte har så mycket kunskap? Det verkar avancerat, vill inte ta vatten över huvudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange75:

Om du nu vill ha vattenkylning till din CPU hade jag kört med nått som detta
https://www.netonnet.se/art/komponenter/kylning/vattenkylning...
Har själv en sån fast äldre modell och det har fungerat bra.

Okej tack för tipset! Den borde få plats och så eller? Har jag förstått det rätt att att man byter ut en av chassifläktarna med radiatorn till vattenkylningen? Eller är jag helt ute och cyklar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moe_C:

Okej tack för tipset! Den borde få plats och så eller? Har jag förstått det rätt att att man byter ut en av chassifläktarna med radiatorn till vattenkylningen? Eller är jag helt ute och cyklar?

Du tar bort din gamla chassifläkt , den som sitter där bak. Sen sätter du dit den nya som är kopplad med vattenkylningen och monterar kylningsplattan mot din cpu. Finns instruktioner på youtube eller liknande. Då dom är ett slutet system är det svårt att göra fel
Dagens luftkylare är också bra , men tänk på att dom kan bli rätt så stora utåt , har man ett litet chassi kan det bli svårt att stänga sido plåten.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange75:

Du tar bort din gamla chassifläkt , den som sitter där bak. Sen sätter du dit den nya som är kopplad med vattenkylningen och monterar kylningsplattan mot din cpu. Finns instruktioner på youtube eller liknande. Då dom är ett slutet system är det svårt att göra fel
Dagens luftkylare är också bra , men tänk på att dom kan bli rätt så stora utåt , har man ett litet chassi kan det bli svårt att stänga sido plåten.

Okej tack för hjälpen!

Permalänk

Lär inte vara några problem att kyla datorn i det chassit.

Jag har i7-6700k på 4,6ghz och ett 980ti ref som jag kör i loop, då med chassi på bilden nedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joel.wedberg:

Lär inte vara några problem att kyla datorn i det chassit.

Jag har i7-6700k på 4,6ghz och ett 980ti ref som jag kör i loop, då med chassi på bilden nedan.

http://cdn.overclock.net/3/34/34660729_IMG_1018.jpeg

Åhfan!

Blir nog denna: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/176758-corsai...

Chassit jag har har en plats för en extra fläkt bakom frontpanelen, är det värt att använda sig utav fläkten jag tar bort på baksidan när jag installerar vattenkylningen där och sätta den i extra platsen på framsidan eller är det onödigt? Det sitter altså redan en fläkt på framsidan men det finns en extra plats under den fast på utsidan inuti själva locket typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moe_C:

Åhfan!

Blir nog denna: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/176758-corsai...

Chassit jag har har en plats för en extra fläkt bakom frontpanelen, är det värt att använda sig utav fläkten jag tar bort på baksidan när jag installerar vattenkylningen där och sätta den i extra platsen på framsidan eller är det onödigt? Det sitter altså redan en fläkt på framsidan men det finns en extra plats under den fast på utsidan inuti själva locket typ.

Jag har gjort precis som du skrev , monterat fläkten fram så att jag har 2 fram. Sen har jag plockat bort metallställning så det blir bättre luftflöde.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange75:

Jag har gjort precis som du skrev , monterat fläkten fram så att jag har 2 fram. Sen har jag plockat bort metallställning så det blir bättre luftflöde.

Okej det är altså inget dåligt att ha mer inflöde än utflöde? Kanske en dum fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moe_C:

Okej det är altså inget dåligt att ha mer inflöde än utflöde? Kanske en dum fråga.

Man ska sträva efter att få övertryck , då blir det mindre damm.
Men jag blåser min låda 1 gång i månaden så då blir det inte så mycket damm.
Testa dig fram , trivs du med 2 fläktar fram kör på det. Om inte är det bara att dra ut strömsladden.
Mvh / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

@NatureBoyyy:

Det finns massor med tester på sweclockers där du kan se temperatur/ljudnivå, när det gäller luftkylare är Noctua u14s och d15 bland dem bästa du kan få, dessutom slipper du risken för en pump som låter illa som inte är helt ovanligt i färdiga vattenkitt.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2