Tips på luftflödesförbättringar och fläktförslag

Permalänk

Tips på luftflödesförbättringar och fläktförslag

Hej. Köpte ny dator som monterades av Inet i slutet av 2011, sen dess har jag satt i en ny SSD samt bytt grafikkort.
De här grejorna sitter i:
Moderkort: MSI P67A-C45 REV B3
CPU: Intel Core i5 2500 3,3GHz
Grafikkort: Asus GeForce GTX 760 DC2 OC 2048MB
Minnen: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
Processorkylare: Noctua NH-U9B SE2
PSU: XFX Core Edition 650W 80+ Bronze
Chassi: Fractal Design Define R3
SSD: Samsung 840 EVO 250GB SATA SSD TLC
Nån gammal lagringshårddisk

Efter strul med vad jag trodde var ett grafikkort så köpte jag nytt för 2.5 år sen. I övrigt har datorn gått väldigt bra och även om jag är sugen på en ny dator så finns det inget riktigt behov. Så jag tänkte behålla den till jul iallafall och sen ge den till nån av mina föräldrar så. Inför nästa datorköp vill jag bli lite bättre på byggande dock så jag tänkte att jag kunde öva på den jag har. En av fläktarna har låtit lite så jag öppnade upp den och insåg att CPU-kylarens fläktar inte gick alls. Den fläktkontrollen som sitter i kan endast kopplas till 3 fläktar. Temperaturen är inget jätteproblem och dammansamling har inte varit något superproblem tidigare. Senaste åren har jag kanske dammsugit 3 gånger om året lite halvhjärtat. Så här ser datorn ut.

Bakom där sladdarna går:

Fläktarna till GPU:

Sidpanelerna ser ljudisolerade ut och drar inte åt sig så mycket skräp:

Baktill:

Under datorn:

Framtill:

Här samlas det en hel del damm.

Det jag skulle vilja göra är att förstå hur luften är tänkt att löpa genom chassit och hur jag möjliggör det. Fläkten undertill är ju nästan helt blockad av sladdhärva från nätagget. Framtill är endast en fläkt monterad, men där stänger man ju å andra sidan till framluckan så förstår inte om luft är tänkt att komma in eller ut och sker det isåfall genom ventilerade sidpanelerna? Fläkten därbak låter lite ibland. Kan jag koppla in alla fläktar via moderkortet eller hur funkar det? I manualen ser jag att man kan ta bort lite av paddingen och ha fläkt på sidan och även upptill, kan det vara aktuellt?

Jag vill ju helst inte byta ut någonting men min spontana tanke är ett modulärt nätagg, ny fläkt bak, eventuellt två nya framtill. Sen måste jag greppa hur jag kopplar in alla fläktar. Sen köpa lite vettig tryckluft på burk och göra rent allting ordentligt.

Tankar på det?

Permalänk
Medlem

Verkar som bottenfläkten mest kyler en massa kablage, flytta den till fronten.
Frontfläktarna bör trycka in luft som de tar från gallret på sidan strax bakom luckan.
Bakfläkten bör/skall dra ut luft från chassit.

Prova att plocka bort processorkylaren och lägg på ny fräsch kylarpasta där.
Möjligen ha en tryckande/dragande fläkt på sidan för att ytterligare kyla grafikkortet.
Extra fläktar i toppen för att dra ut varmluft ur chassit.

Dammet som datorn drar in skulle ju annars hamna någon annanstans Bättre i datorn än att andas in det.
Du kan minska det med:

Ventilfiltret från Clas Ohlson (översta bilden) kan monteras mellan chassit och Inet Fläktfiltret (nedersta bilden).
Dock kommer ventilfiltret behövas bytas regelbundet.

Red:
Fläktkontakterna på moderkortet kan utökas med Y-sladdar och förlängningssladdar. Noctua skickar alltid med extra sladdar med sina fläktar men de kan också köpas separat.

Noctua fläkt med tillbehör

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk

@Kronvrak:

Tack! Jag tror jag börjar med att flytta en av fläktarna och lägger en beställning på två fläktar att ha upptill så länge jag kan hitta något halvvettigt som inte kostar så många kronor.

Permalänk

Du kan vända på nätaggregatet, så det tar färsk luft underifrån, där det även finns ett löstagbart fläktfilter. Då bör kablarna inte täcka lika mycket vid bottenfläkten, förutsatt att själva härvan läggs i botten under hårddiskarna istället.

Visa signatur

|| Ryzen 5800X || Asus RTX 3080 TUF OC || MSI B550 Gaming Carbon WiFi || 4x8 GB HyperX Fury RGB 3600MHz CL17 || Samsung 970 EVO 1TB & WD Blue SN550 1TB & Samsung 870 QVO 4TB & Samsung 840 Pro 512GB & Crucial MX300 525GB & WD Black 3TB || Corsair RM750x || ARCTIC Liquid Freezer II 360 RGB || FD Define S || Samsung Odyssey G7 27" x 2 ||

Permalänk
Medlem

Konstigt att Inet monterar ditt nätagg på det viset, håller med ovan. Vänd på det!