Permalänk
Medlem

dags att byta cpu kylare?

Tjenare! har kört med en i5 4670k och en cooler master seidon 120m i ca 2 till 2 & 1/2 år nu och jag drog ganska nyligt upp processorn i 3.8ghz istället för dess 3.4 som är original. I alla fall så drog jag igång prime95 ett tag och såg att maxtempen var uppe och snuddade i 80c vilket kändes ganska mycket medans idle låg på 30c max. Börjar kylaren bli slut eller kan det räcka med att ta bort och byta kylpastan som har suttit i ca 2år nu? Vet att jag hade processorn på 3.6ghz när jag nyss köpt den och då låg maxtempen på ca 60c om det säger er något.

Dessutom undrar jag hur länge man vågar ha i samma vattenkylning? Har nämligen klickat hem ett nytt graffa och det hade ju varit jävligt surt om cpu-kylaren börjar läka och förstör den.

Även en följdfråga då när vi lika snackar om processorer etc. Hade tänkt byta moderkort nu innom en snar framtid för att försöka trycka upp processorn ytterligare lite. Siktar kanske mot 4.0-4.4ghz. Iaf så undrar jag om man istället för att köpa ett nytt 1150 moderkort skulle dra till på en uppgradering till ett 1151 och samtidigt då köpa en ny skylake i7a?

Egentligen så var väl tanken att jag skulle byta moderkort nu till ett nyare 1150 för att överklocka den processor jag har tills den lägger av eller inte hänger med helt enkelt och sedan bara köpa en ny 1150 i7a istället men är det kanske mer värt att byta till skylake direkt?

Permalänk
Medlem

Haswell och prime95 är ingen vidare combo då prime95 ej är validerad för just Haswell

Intelburn ska du köra

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Haswell och prime95 är ingen vidare combo då prime95 ej är validerad för just Haswell

Intelburn ska du köra

Okej körde intelburn på high och fick 68c som max. Men om vi säger att temperaturen duger som den är nu så tvivlar jag dock på att den kommer kunna hålla liknande nivå om jag kör cpun på 4.0+ ghz vilket jag har tänkt göra nån gång i framtiden eller? Hur länge håller en vattenkylare förresten? min är ju som sagt ca 2,5 år och jag börjar bli orlig för att den ska ge upp antingen slangar eller pumpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkoSpelar:

Okej körde intelburn på high och fick 68c som max. Men om vi säger att temperaturen duger som den är nu så tvivlar jag dock på att den kommer kunna hålla liknande nivå om jag kör cpun på 4.0+ ghz vilket jag har tänkt göra nån gång i framtiden eller? Hur länge håller en vattenkylare förresten? min är ju som sagt ca 2,5 år och jag börjar bli orlig för att den ska ge upp antingen slangar eller pumpen.

Kylpastan behöver du byta efter 2 år..Det skulle jag först och främst göra innan du köper en helt ny kylare

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz