Svenskt företag som säljer kraftfulla fläktlösa HTPC?

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av jimih:

Ja du. Hinner du starta bolaget och komma igång på två veckor så köper jag via dig!

Nä men skämt åsido. Min nuvarande dator köptes av ett mindre svenskt företag, och det var nog min bästa it-köp någonsin. Den har varit en superb alltiallo-dator i nästan 4 år nu. En T-1000, av JDS Teknikutveckling AB. Dessvärre finns inte det företaget längre. Kanske var efterfrågan för låg. Eller var marknaden inte redo då. Kanske är bättre läge nu, vad vet jag. Men jag skulle definitivt vara en potentiell kund!

Intressant...

Vi får nog prata vidare i PM!
Skicka mig en fling där och ge mig dina kontaktuppgifter så kan jag ringa upp dig eller maila dig med vidare info!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

@jimih: Akasas chassi till denna https://m.prisjakt.nu/product/3605557 är inte färdigt än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

@jimih: Akasas chassi till denna https://m.prisjakt.nu/product/3605557 är inte färdigt än.

Fast nu hänger jag inte riktigt med... Är inte inte NUC6i7KYK en komplett dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimih:

Fast nu hänger jag inte riktigt med... Är inte inte NUC6i7KYK en komplett dator?

Jo, men det lät som att du ville köra fläktlös, vilket Akasas chassi är.
Kanske för mycke meck för dig iof.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Jo, men det lät som att du ville köra fläktlös, vilket Akasas chassi är.

Ah. Nu är jag med!

Citat:

Kanske för mycke meck för dig iof.

Ja, det är det. Men om det hade gått att köpa hela tjofräset via inet, och få dom att montera, testa, och sälja med garanti så hade det funkat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jimih:

Ja du. Hinner du starta bolaget och komma igång på två veckor så köper jag via dig!

Nä men skämt åsido. Min nuvarande dator köptes av ett mindre svenskt företag, och det var nog min bästa it-köp någonsin. Den har varit en superb alltiallo-dator i nästan 4 år nu. En T-1000, av JDS Teknikutveckling AB. Dessvärre finns inte det företaget längre. Kanske var efterfrågan för låg. Eller var marknaden inte redo då. Kanske är bättre läge nu, vad vet jag. Men jag skulle definitivt vara en potentiell kund!

Tror inte det finns tillräckligt många kunder i lilla Sverige för att man ska kunna nischa sig inom ramen dyrare HTPCs

Men som andra påpekat.. en fläkt på 8dB hörs verkligen inte om du inte har ett väääldigt ljudisolerat rum (snackar dyra studio-rum), det kan vara värt att köpa semi passiva prylar och använda dom under gränsvärdet - men vill man ner i små format så är det dyra aliminiumchassin med kylflänsar och halvt om halvt speciallösningar pga detta. Svårt att få det byggt utav större ÅF - men kanske går hos en mindre butik - priset lär väl dock landa på vad quiet-pc vill ha för sina prylar också.

Tror inte det är så stort problem med garanti & england - frakten går ju på ett par hundra kronor om du skulle behöva skicka in hela lådan - men det är ju ingen större utgift i min mening.

Permalänk

@jimih: Snabb inflikning här bara. 1500£ blir enl googles valutaonvandlare runt 17000:- sek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Tror inte det finns tillräckligt många kunder i lilla Sverige för att man ska kunna nischa sig inom ramen dyrare HTPCs

Fast man måste ju inte nischa sig på det viset. Man kan ju satsa på både HTPC, speldatorer och arbetsstationer. Där fokuset är genomgående hög kvalité, snygg design, och tysta maskiner. Känns som att efterfrågan borde finnas då. Men vad vet jag...

Citat:

Men som andra påpekat.. en fläkt på 8dB hörs verkligen inte om du inte har ett väääldigt ljudisolerat rum (snackar dyra studio-rum), det kan vara värt att köpa semi passiva prylar och använda dom under gränsvärdet

Är 8dB uppmätt av tillverkaren själv, i optimala förhållanden, eller av en oberoende testare vid mer realistiska förhållanden? Och är det vid "normal" belastning av CPU (eller motsvarande), eller vid maximal belastning?

Dessutom, vad händer när det samlats lite damm i fläkten? Eller när man råkat peta på fläktbladen, så att dom inte är helt balanserade längre? Även i det läget, kombinerat med att datorn maxas i både disk-IO, CPU och grafik, så vill jag ändå inte höra ett knyst från datorn.

Fördelen med ett fläktlöst system är att då vet jag att jag aldrig kommer höra ljudet av en fläkt. Sen vet jag ju såklart att andra komponenter också kan ge ifrån sig ljud, t.ex ett högfrekvent tjut från en kondensator eller motsvarande. Men i praktiken, när det gäller i princip alla datorer jag använt senaste åren, så är det bara fläktljud jag stört mig på.

Citat:

- men vill man ner i små format så är det dyra aliminiumchassin med kylflänsar och halvt om halvt speciallösningar pga detta.

Fast vad är en "speciallösning", egentligen? För det känns inte som det jag är ute efter är speciellt exotiskt... Borde vara många där ute som vill ha en kraftfull dator, men som ändå är tyst, liten och snygg nog att stå framme, t.ex i tv-bänken.

Och i grunden behöver man bara ha kanske två olika modeller, baserade på två olika chassin. Den ena, är väldigt kompakt, och helt fläktlös. Den andra är lite större, och har några fläktar, och är tänkt för t.ex gamers. Och i båda modellerna får köpare välja mellan vissa fördefinierade alternativ för CPU, minnesmängd, SSD-storlek, eventuell extra lagring m.m.

Citat:

Svårt att få det byggt utav större ÅF - men kanske går hos en mindre butik - priset lär väl dock landa på vad quiet-pc vill ha för sina prylar också.

Strax under 20.000 för en enligt mig high-end dator, tyst, kraftfull, liten, snygg. Det tycker inte jag låter så hemskt.

Citat:

Tror inte det är så stort problem med garanti & england - frakten går ju på ett par hundra kronor om du skulle behöva skicka in hela lådan - men det är ju ingen större utgift i min mening.

Nä, kanske inte. Fast nu var det ju så att jag missat att reflektera över storleken på deras fläktlösa system. Dom är helt enkelt för stora för min smak. Avvaktar nog hellre den där nya Akasa-chassit som tydligen är under utveckling. När det väl finns för försäljning kanske jag kan köpa allt via typ Inet och få dom att montera och testa allt. Om inte det hunnit dyka upp nått annat intressant företag innan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plyschmannen:

@jimih: Snabb inflikning här bara. 1500£ blir enl googles valutaonvandlare runt 17000:- sek.

Jo, ok. Jag var väl lite slarvig i min avrundning. Men till mitt försvar så var kursen lägre när jag skrev det där. 1 pund var 11 SEK, vilket ger 16500 kr för 1500 pund.