Chromecast - Googles nya medialösning

Permalänk
Medlem

Funderar på att skaffa en chromecast. Undrar lite över om den räknas
som en enhet när man streamar från diverse streamingtjänster. Vet att Viaplay t.ex. har satt max 4 enheter registrerade samtidigt. Går det att köra med 4 enheter + en chromecast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fridge8:

Funderar på att skaffa en chromecast. Undrar lite över om den räknas
som en enhet när man streamar från diverse streamingtjänster. Vet att Viaplay t.ex. har satt max 4 enheter registrerade samtidigt. Går det att köra med 4 enheter + en chromecast?

Kan aldrig tänka mig att den räknas som en enhet, det borde gå alldeles utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar.:

Kan aldrig tänka mig att den räknas som en enhet, det borde gå alldeles utmärkt.

Nej det gör den inte vad jag vet, däremot telefonen eller vad du nu använder räknas som en enhet.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar.:

Kan aldrig tänka mig att den räknas som en enhet, det borde gå alldeles utmärkt.

Skrivet av svalle:

Nej det gör den inte vad jag vet, däremot telefonen eller vad du nu använder räknas som en enhet.

Fått bekräftat av kundtjänst hos viaplay att den inte räknas som en enhet eftersom den ju kräver kommunikation från en annan enhet för att fungera.

Permalänk
Avstängd

Hur fasiken får man 5.1 med Netflix? Min TV har DD+, optisk till förstärkaren. Fungerade med NUC men inte Chromecast. Borde inte behövas en DD+ förstärkare med HDMI tycker jag. Enda svaret är nog att Chromecast inte har DD+ inbyggt utan bara kastar vidare ljudet. Finns både fördelar och nackdelar med det. Har du Casten i din TV är det en stor nackdel. Har du den direkt i en modern Receiver är det bara fördelar.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd

vad är meningen med denna? streama funkar ju till de flesta tvapparater utan chromecast..

funderade lite om den kunde göra nytta i husvagnen då man kunde dela sitt mobilnät med chromecasten.. men det funkar tydligen inte heller så vad ska man med en till??

har aldrig fattat grejjen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av captur605:

vad är meningen med denna? streama funkar ju till de flesta tvapparater utan chromecast..

funderade lite om den kunde göra nytta i husvagnen då man kunde dela sitt mobilnät med chromecasten.. men det funkar tydligen inte heller så vad ska man med en till??

har aldrig fattat grejjen..

Den fungerar t.ex. sjukt bra till en TV utan inbyggt streaming...

Permalänk
Avstängd

@keyser:

haha jo men har inte de flesta tv apparater det idag? min äldsta tv i hushållet från typ 2010 klarar det till o med

Permalänk
Medlem
Skrivet av captur605:

@keyser:

haha jo men har inte de flesta tv apparater det idag? min äldsta tv i hushållet från typ 2010 klarar det till o med

Många har det.
Jag valde aktivt att köpa min senaste TV utan Smart-funktioner då min erfarenhet är att dessa funktionerna överges allt för snabbt, en Chromecast ger mig de funktionerna och har redan uppdaterats ett gäng gånger med lite nya funktioner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av captur605:

funderade lite om den kunde göra nytta i husvagnen då man kunde dela sitt mobilnät med chromecasten.. men det funkar tydligen inte heller så vad ska man med en till??

Det funkar visst. Har gjort så själv.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av captur605:

@keyser:

haha jo men har inte de flesta tv apparater det idag? min äldsta tv i hushållet från typ 2010 klarar det till o med

Nja som vanligt Svensson skulle jag påstå man har en TVn längre än en inbiten person, och då är CC ett fint komplement.
Sen är vi också lite i en övergångs period nu när smart tv börjar ta större plats i de vanliga tv tittandet och bli fri från barnsjukdomar som jag kan tänka mig de hade i början när wifi och mjukvara/smart funktioner var nytt i tv-apparater.

Jag hade ingen smart tv fram till för 3mån sedan tex.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Hur fasiken får man 5.1 med Netflix? Min TV har DD+, optisk till förstärkaren. Fungerade med NUC men inte Chromecast. Borde inte behövas en DD+ förstärkare med HDMI tycker jag. Enda svaret är nog att Chromecast inte har DD+ inbyggt utan bara kastar vidare ljudet. Finns både fördelar och nackdelar med det. Har du Casten i din TV är det en stor nackdel. Har du den direkt i en modern Receiver är det bara fördelar.

Optisk ger ej fullskalig 5.1. Det ger 2.1.
Kan vara att det ej skalar upp ordentligt. Annars byt inställningen på förstärkaren till 5.1 stereo.
Då ska förstärkaren skala upp det hyffsat iaf.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av captur605:

vad är meningen med denna? streama funkar ju till de flesta tvapparater utan chromecast..

funderade lite om den kunde göra nytta i husvagnen då man kunde dela sitt mobilnät med chromecasten.. men det funkar tydligen inte heller så vad ska man med en till??

har aldrig fattat grejjen..

Varför skulle inte det funka?

Vi har tre stycken chromecasts hemma, till tre stycken tv-apparater utan någon som helst smart funktion.
Lite billigare med tre chromecasts istället för tre nya TV-apparater. TV-apparater som dessutom blir övergivna och slutar uppdateras. Så efter några år har man bara en dum-tv i alla fall.

Permalänk
Medlem

Min Chromecast V2 dödar allt ljud på TV'n (LG) så länge den sitter inkopplad tillsammans med telia-boxen (båda hdmi). Man måste koppla ur en av enheterna och starta om TV'n för att ljudet ska komma tillbaka. Båda har fungerande ljud var för sig men så fort båda blir inkopplad samtidigt dör ljdet efter några sekunder. Inget problem med bilden. Har 2 HDMI uttag, spelar ingen roll vilket uttag de sitter i. Provar factory reset på alla enheter.

Vad kan problemet vara?

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk

Finns det någon mediaspelare som kan streama filmer till Chromecasten med undertext, vilken använder ni? Själv så streamar jag filmer via Chrome just nu men det funkar inte med undertext.

Läste att VLC håller på att utveckla stöd för Chromecast men skulle behöva någon som funkar nu tills det är klart.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Finns det någon mediaspelare som kan streama filmer till Chromecasten med undertext, vilken använder ni? Själv så streamar jag filmer via Chrome just nu men det funkar inte med undertext.

Läste att VLC håller på att utveckla stöd för Chromecast men skulle behöva någon som funkar nu tills det är klart.

Googlade lite snabbt, är detta något kanske? http://getvideostream.com

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Skrivet av Krabbtumme:

Googlade lite snabbt, är detta något kanske? http://getvideostream.com

Det är den jag använder just nu men den verkar inte ha stöd för undertexter. Man kan tydligen betala för att få undertexter men inget jag är intresserad av.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Det är den jag använder just nu men den verkar inte ha stöd för undertexter. Man kan tydligen betala för att få undertexter men inget jag är intresserad av.

Hm. Jag använder Beamer på min Mac och det fungerar perfekt med undertexter, men jag vet inte om det finns något liknande till Windows tyvärr.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Det är den jag använder just nu men den verkar inte ha stöd för undertexter. Man kan tydligen betala för att få undertexter men inget jag är intresserad av.

Har de ändrat det nyligen? Det är den jag använde för senast en månad sedan och då funkade det med undertexter utan premium.

Permalänk
Skrivet av siggelump:

Har de ändrat det nyligen? Det är den jag använde för senast en månad sedan och då funkade det med undertexter utan premium.

Har bara testat med en film just nu men det stod att den inte hade stöd för den undertext filen men får väl kolla om det är samma för mer filmer och återkomma.
Men hursomhelst så hade det varit skönt med en mediaspelare som streamar istället för att behöva öppna upp en browser som jag inte ens använder.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem

Med dagens nya TV-modeller och mobiler som stödjer strömning direkt, finns det något extra Chromecast kan bidra med? Man måste ju fortfarande använda en mobil/surfplatta till Chromecast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Finns det någon mediaspelare som kan streama filmer till Chromecasten med undertext, vilken använder ni? Själv så streamar jag filmer via Chrome just nu men det funkar inte med undertext.

Läste att VLC håller på att utveckla stöd för Chromecast men skulle behöva någon som funkar nu tills det är klart.

Jag använder PLEX, är som att ha sin egna privata Netflix.

Skrivet av Exxovion:

Med dagens nya TV-modeller och mobiler som stödjer strömning direkt, finns det något extra Chromecast kan bidra med? Man måste ju fortfarande använda en mobil/surfplatta till Chromecast.

CC erbjuder kontinuerliga uppdateringar, något tv tillverkarna skiter i. Dessutom kan man spegla telefonskärmen, snabbt visa bilder och dylikt, vet inte om detta finns inbyggt numera?

Min Sony tv har några "smart" funktioner, den är från 2013, har inte blivit uppdaterad en enda gång och dess processor orkar inte streama MKV i 20 Mbit/s.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Jag använder PLEX, är som att ha sin egna privata Netflix.

Tack PLEX verkar funka bra.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

CC erbjuder kontinuerliga uppdateringar, något tv tillverkarna skiter i. Dessutom kan man spegla telefonskärmen, snabbt visa bilder och dylikt, vet inte om detta finns inbyggt numera?

Min Sony tv har några "smart" funktioner, den är från 2013, har inte blivit uppdaterad en enda gång och dess processor orkar inte streama MKV i 20 Mbit/s.

Det var just den funktionen jag tänkte på. Fruns morföräldrar hade köpt en "relativt billig" samsung-tv förra året som jag nu för någon dag sedan upptäckte denna funktionen på.

Sedan så kan man ju strömma direkt ifrån en bärbar dator också om man vill ha lite mer kraft än vad mobilerna klarar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Det var just den funktionen jag tänkte på. Fruns morföräldrar hade köpt en "relativt billig" samsung-tv förra året som jag nu för någon dag sedan upptäckte denna funktionen på.

Sedan så kan man ju strömma direkt ifrån en bärbar dator också om man vill ha lite mer kraft än vad mobilerna klarar.

Alright, tror dock inte alla smart tvs har denna funktionen? Google CC för att erbjuda en billig HTPC som är enkel att använda, och i mina ögon har de lyckats ganska bra på den fronten. Mina föräldrar t ex som är halvt handikappade vad gäller "teknik" kan använda den, det är ju egentligen bara ett enda knapptryck på telefonen som de redan kan. Att sätta sig in i en smart tv operativ mm tror jag inte de hade varit villiga att göra och därför fortsatt använda tv anntennen. Det är ju busenkelt att öppna svt play appen, välja video, tryck på cast knappen, så startar tvn, på rätt kanal och allting och börjar spela direkt istället för att starta tvn, navigera med fjärrkontrollen i ett segt ui för att hitta rätt film.

Permalänk
Medlem

Någon som vad som är fel när jag inte kan casta från chrome längre? Väljer min tv i chromemenyn sen flikar det till på tvn sen återgår den igen efter 1 sekund.
Lyckas casta vanliga lokala filer via w10 inbyggda utan problem.

Permalänk
Medlem

Har läst att det går att casta från sin stationära till cc om stationära är kopplad med kabel till routern medan cc är via wifi, men ska det gå om datorn är kopplad direkt till fiber i väggen och wifi routern är kopplad likadant, dvs direkt in i vägg på annat "uttag"?

Visa signatur

"när jag först träffade paul så låg han fastspänd på en bår och befann sig i ett fullständigt psykotiskt tillstånd"

Permalänk
Medlem
Skrivet av gramop:

Har läst att det går att casta från sin stationära till cc om stationära är kopplad med kabel till routern medan cc är via wifi, men ska det gå om datorn är kopplad direkt till fiber i väggen och wifi routern är kopplad likadant, dvs direkt in i vägg på annat "uttag"?

Spelar ingen roll hur de är kopplade, wifi/trådat, så länge de sitter i samma nätverk.

Andra uttag är ju/väl kopplade till samma router i kopplingsskåpet?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Spelar ingen roll hur de är kopplade, wifi/trådat, så länge de sitter i samma nätverk.

Andra uttag är ju/väl kopplade till samma router i kopplingsskåpet?

Ja exakt allt går ju tillslut igenom samma liksom, men hittar inte cast enheten nu när jag söker i Google Chrome tillägget. Har googlat lite lätt men hittade inget definivt, många säger att det går så länge pc är trådat ansluten direkt till routern som cc i sin tur är ansluten till. Men borde fungera ändå i teorin?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"när jag först träffade paul så låg han fastspänd på en bår och befann sig i ett fullständigt psykotiskt tillstånd"

Permalänk
Medlem

Köpte en chromecast till syrran nu, stackarn har ingen smart-TV så hon kommer bli nöjd. Ska koppla 2.1-ljud till TV:n hennes också så får hon streama spotify i lilla lägenheten också. Bra jobbat Google!