Raspberry pi3 som magic packet sändare

Permalänk
Medlem

Raspberry pi3 som magic packet sändare

Jag har aldrig hållit på med Raspberry pi förut men inhandlade en raspberry pi 3 med syfte att göra så jag kan starta den och på så sätt skicka ett magic paket till min PC så den startar. Jag har kollat runt lite och det verkar som om det inte är något problem att göra det med te.x Raspbian men undrar om det finns något mindre OS som uppfyller det behov jag har? Har nämligen bara ett 2gb micro sd kort nu så är lite begränsad där. Har varit inne och kollat på Minibian men det kändes lite för barebones och även arch linux men det verkar vara ett helvete att installera. De instruktioner jag hittar använder sig av fdisk, vilket ersattes av diskpart 16 år sedan.

Permalänk
Medlem

Har du kollat på DietPi eller Raspbian Lite? Ffa DietPi borde räcka och bli över men tar ändå bara 500-700 MB.

Hur hade du tänkt starta din Pi?

Och vad är det för fel på fdisk? Om du har instruktioner så är det väl inga problem? (Diskpart är för övrigt ett Microsoft-program och det är få sådana som fungerar under Linux).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Den här guiden ser ut att vara något för dig
https://github.com/sciguy14/Remote-Wake-Sleep-On-LAN-Server/w...

Det låter lättare att gå och köpa ett nyss SD-kort för 100 kr på Kjell så får du plats med vanliga OSet

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.