Permalänk
Medlem

Hyper 212 vs nh-u12p se2

Har en hyper 212 kylare monterad på min 4690k i nuläget men kan byta mot en nh-u12p se2, kort frågat undrar jag om det är värt monteringen och mecket att sätta på nh-u12p se2 eller om jag klarar mig lika bra med min hyper 212?

tack på förhand

Permalänk

Personligen tycker jag inte det är jobbigt att plocka bort en kylare, rengöra processorn, applicera ny pasta och montera kylare. Är det dessutom en noctua jag byter till så är det med ett leende på läpparna.
Dock så kan bara du svara på det är värt pengarna för att få en minimal sänkning i temperatur. Tystare kommer det dock att bli!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Att byta kylare är enkelt gjort även om du inte är någon expert, youtube guider och dylikt finns det mängder av om du känner dig osäker.

Du klarar dig säkert bra med din 212 (förutsatt att du inte tänker överclocka något speciellt) men lägre temperaturer är alltid bättre!

Visa signatur

Tidigare nickad: "Samwell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av r4553:

Har en hyper 212 kylare monterad på min 4690k i nuläget men kan byta mot en nh-u12p se2, kort frågat undrar jag om det är värt monteringen och mecket att sätta på nh-u12p se2 eller om jag klarar mig lika bra med min hyper 212?

tack på förhand

Kanske inte så jättestor skillnad i temperaturer.
Men Noctuas fläktar är ju överlägsna så räkna med mycket trevligare ljudnivåer.

Permalänk
Medlem

tack för era svar!

jag har redan noctua kylaren hemma och behöver inte betala något för den så kostnaden blir noll!!

efter vad ni skrev tror jag nog att jag byter till noctua kylaren!

förstår dock inte hur alla kan säga att ljudnivån blir bättre, kan ju bara säga att 212 inte låter ett dugg i mina öron...

men men kanske jag märker skillnad ändå, får helt enkelt vänta och se!

Permalänk
Medlem

Frågan är om det är värt det egentligen, speciellt om du har någon av de nyare CM 212orna (X, Plus eller EVO) så tror jag inte det kommer att göra någon egentlig skillnad. De är ju ungefär lika stora och har lika många Heatpipes av samma dimensioner, så skillnaden är väl bara fläkten då.
Och om det nu är skillnaden så räcker det ju bara att byta fläkt istället för hela kylaren..

Permalänk

@r4553: Tycker inte heller att CM 212 låter någonting heller.

CM Hyper 212 evo
Fan Noise Level: 9 - 36 dBA

CM Hyper 212 plus
Fan Noise Level: 13 - 32 dBA

NH U12P SE2
Acoustical Noise 19,8 dB(A)
Acoustical Noise with L.N.A. 16,9 dB(A)
Acoustical Noise with U.L.N.A. 12,6 dB(A)

Enligt tillverkarna

Noctuan är tysare, absolut, men.. best bang for the buck är CM 212. Kommer du överklocka eller få fläktarna att gå hårdare kommer Noctuan vara tystare.
Dessutom är det lika kostsamt att köpa en CM212+Noctuafläktar som att köpa en NH U12P SE2.

Tabell från TomsHardware där man kan jämföra mot mot NH-D14 i "best bang for the buck"

Samt ljudnivå på 12v konstant matning.

Verkar som att NG-U12P SE2 och NH-D14 är väldigt lika varandra på pappret, så den är väl rätt så jämförbar.

NH-D14
Acoustical Noise 19,6 / 19,8 dB(A)
Acoustical Noise with U.L.N.A. 13,2 / 12,6 dB(A)

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk
Medlem

@Dustforce: tack för så mycket info!

det blev noctua fläkten ändå! märkte efter en stund att det var dc fläktar så fick ändra lite i bios men det gick bra ändå!

Permalänk

@r4553: Härligt att höra, är du nöjd med kylaren?

Själv installerade jag nya riggen igår, med ett CM 212 EVO, ruggigt nöjd över ljudnivån (hörs inte) och överklockade lite med datorn i nedan.

CPU: i5-4670k @ 4GHz GPU: ASUS GTX 680 DCII RAM: 24GB DDR3 1600MHz CASE: Antec P280 COOLER: CM 212 EVO HDD: 240SSD + 1TB HDD

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dustforce:

@r4553: Härligt att höra, är du nöjd med kylaren?

Själv installerade jag nya riggen igår, med ett CM 212 EVO, ruggigt nöjd över ljudnivån (hörs inte) och överklockade lite med datorn i nedan.

CPU: i5-4670k @ 4GHz GPU: ASUS GTX 680 DCII RAM: 24GB DDR3 1600MHz CASE: Antec P280 COOLER: CM 212 EVO HDD: 240SSD + 1TB HDD

Verkar bara vara smaksak om man väljer CM eller Noctua, kör själv med CM & lätt att jag fortsätter med den i framtiden.
Hörs knappt, sen kan man styra den med fläktkontroller som jag gör.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

@Dustforce: är mycket nöjd med kylaren!

kör nu med min 4690k @4.5ghz 1.225v på under 70 grader 100% load!
ska tilläggas att detta är med ultra low nois adaptersna så den är helt tyst

@Nepo: ja det är mycket en smaksak men om man ligger precis på gränsen i temperaturena så är faktiskt noctuan lite svalare, man får helt enkelt avgöra om det är värt det!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av r4553:

@Dustforce: är mycket nöjd med kylaren!

kör nu med min 4690k @4.5ghz 1.225v på under 70 grader 100% load!
ska tilläggas att detta är med ultra low nois adaptersna så den är helt tyst

@Nepo: ja det är mycket en smaksak men om man ligger precis på gränsen i temperaturena så är faktiskt noctuan lite svalare, man får helt enkelt avgöra om det är värt det!

Ja,noctuas fläktar är ju rejält dyra.
Men dom håller extremt länge.
Så för mig ett självklart val.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Ja,noctuas fläktar är ju rejält dyra.
Men dom håller extremt länge.
Så för mig ett självklart val.

Kör med två 140mm Noctua fläkter i top som utblås, dyra men riktigt bra är de helt klart.
4 år gamla nu & snurrar på hur bra som helst

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nepo:

Verkar bara vara smaksak om man väljer CM eller Noctua, kör själv med CM & lätt att jag fortsätter med den i framtiden.
Hörs knappt, sen kan man styra den med fläktkontroller som jag gör.

Håller inte riktigt med om att det är en smaksak =).
"CM 212 EVO" må vara ett bra budgetalternativ (även om be "quiet! shadow rock" numera är bättre för samma pris), och är ett rejält kliv uppåt från en vinande original kylare.
Men dom konkurrerar inte med några Noctua modeller =).