Asus ROG Swift PG248Q är en 24-tumsskärm med 180 Hz och G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Känns som att stora ting är på gång och att dagens skärmar snart kommer vara ålderdomliga:

Äsch då. Min Asus VK222H kommer hänga med i många år till.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av RPGWiZaRD:

Jasså? Är det därför som en stor del av proffs spelarna i CS:GO skulle vägra använda skärm större än 24"/1080p och även då så kör en del spelare med typ 800x600 eller något sånt (kan man se när de visar kameran vid deras skärmar i livestreamingen).

Denna skärm var i första hand tillverkad för just e-sports ESL CS:GO och DOTA2 evenemangen där stor majoritet föredrar TN panel för att de är helt klart snabbaste och mindre skärm/upplösning pga att de bättre och snabbare kan fokusera på det som händer på skärmen. Redan vid 27"/1440p kan det hända att det tar kanske någon 100-200 millisekund långsammare eller något sånt att upptäcka en fiende som dyker upp vid skärmens kant och det är ofta skillnaden mellan dö eller fragga motståndaren först. Vi har en förhållandevis liten yta som ögonen kan processera informationen på, även om får verkliga FOV är någorlunda bred.

Detta är inget jag hittar på utan det är vad spelarna själva säger och vad ASUS sa på lanseringsevenemanget https://www.youtube.com/watch?v=Awc97n3uEjw

För mig så är 24"/1080p en bekväm upplösning storlek inte för att jag spelar något spel på proffsnivå även om jag är en rätt så inbiten Unreal Tournament spelare så förstår jag iallafall proffspelarnas tankar kring detta. När jag testat 27/1440p tyckte jag det blev svårare att hänga med i de snabba FPS spelen då man fick röra på ögonen lite extra. Sen visst kan man flytta skärmen lite längre bort för att få en bättre överblick men då resulterade det i sämre inlevelse då igen, så själv föredrar jag att ha skärmarna någorlunda nära mig för att jag bättre kan leva mig in i spelen jag spelar (svårt att förklara, det bara känns så), har man 24"/1080p tillräckligt nära känns det rätt så stort redan och det är ändå inte tillräckligt stort att man måste svänga och ha sig, för mig är det liksom en sweetspot.

Jag säger inte dethär för att vara någon besserwisser utan bara för att förklara åt er övriga varför det fortfarande finns en marknad för 24"/1080p.

Jag har själv spelat på proffsnivå i bla. CS och sedan BF4, har även 3 års erfarenhet av semi-pro scenen i LoL. Med det sagt så kan jag med handen på hjärtat inte förstå personer som väljer 4:3 format, det känns mer som en inbiten vana mer än något annat i mina ögon.
Jag själv märker heller ingen skillnad mellan tex. 1MS eller 5MS i mitt spelande, i alla fall inte att det påverkar mig negativt (förutsatt att input lag är densamma).

Jag kan förstå 24"/1080p om man har begränsad yta då en 27" skärm skulle bli för stort!
Men jag skulle vilja se ett blindtest på "riktiga" pro-spelare från tex. CSGO scenen, om de verkligen skulle kunna urskilja bara med ögonmått om vad för upplösning, MS, Hz och tum en skärm har - Och sedan se om det påverkade deras spelande.
Som tidigare nämnt så kan jag själv tex. inte se skillnad på 1ms eller 4ms (förutsatt att input lag är densamma), eller 144Hz som min gamla skärm hade eller 165Hz som min nuvarande har. Så jag är genuint intresserad faktiskt vad andra har möjlighet att göra!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Jasså? Är det därför som en stor del av proffs spelarna i CS:GO skulle vägra använda skärm större än 24"/1080p och även då så kör en del spelare med typ 800x600 eller något sånt (kan man se när de visar kameran vid deras skärmar i livestreamingen).

Har en del kontakt med proffs och andra personer inom scenen. Det handlar helt seriöst bara om vana från 1.6 och detta erkänner de själva, samt att de hellre hade spelat i högre upplösning och 16:9 men helt enkelt inte orkar vänja om sig. Bortsett från prestanda så finns det inget övertag med låg upplösning.

Permalänk
Skrivet av Jonssown:

Nu räcker det med TN skärmar.

Exakt vad jag tänkte skriva. Hur i fan kan detta fortfarande vara standard!?

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Finns mer än 1 problem;
1. Den är endast 24" och 1080p.
2. TN, inte ens PLS.
3. På tok för högt pris!

För att motivera en prislapp på 5.700kr så anser jag att skärmen MINST ska ha PLS och helst IPS. Menar, för ca. 2500kr till får du en 27", 1440p, G-sync IPS skärm som klarar 165Hz (ROG Swift PG279Q).

Swiften för 2500? Begagnad måste du väl då mena. Kan inte hitta den ny i närheten av det priset: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3333873

Permalänk
Medlem

Dåligt att den inte stödjer Nvidias senaste påfund Nvidia X-ray Vision

Permalänk
Medlem
Skrivet av filmjolkk:

Swiften för 2500? Begagnad måste du väl då mena. Kan inte hitta den ny i närheten av det priset: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3333873

"Menar, för ca. 2500kr till får du en 27", 1440p, G-sync IPS skärm som klarar 165Hz (ROG Swift PG279Q)."

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk

@katanaa: Ah, jag läste väl för snabbt. Hehe

Permalänk

Inväntar acer x34p.. Då blir det affär!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Testpilot
Skrivet av filmjolkk:

Swiften för 2500? Begagnad måste du väl då mena. Kan inte hitta den ny i närheten av det priset: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3333873

5,700kr + 2,500kr = 8,200kr.

Så för ca. 2,500kr till får du en PG279Q. Inet sålde tom. ut den för 7,700kr för ett par veckor sedan.

Edit:

Skrivet av filmjolkk:

@katanaa: Ah, jag läste väl för snabbt. Hehe

Lätt hänt hehe

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Yatagarasu:

Dessutom är högre upplösning bättre för FPS, då du har bättre pixel-precision. Så att stanna kvar på 1080p är i mitt tycke fortfarande ett misstag om målgruppen för denna skärm är FPS-spelarna.

Vad snackar du om? Alla vet att CS absolut inte kan spelas i högre upplösning än 1024x768, och absolut inte – Gud förbjude – natively pixelmappat.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Vad snackar du om? Alla vet att CS absolut inte kan spelas i högre upplösning än 1024x768, och absolut inte – Gud förbjude – natively pixelmappat.

Nu finns det väl fler FPS-spel än CS, vilket han aldrig ens nämnde i posten du citerat.

Permalänk

@Tumnus: Både sant och falskt, skiljer ifrån produkt till produkt. Dock håller jag med fullständigt när det kommer till denna skärm, helt absurt pris. Asus mg248q ligger däremot i samma prisklass som alla andra skärmar i den klassen och med lite bias och rabatt så tycker jag den är riktigt prisvärd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

5,700kr + 2,500kr = 8,200kr.

Så för ca. 2,500kr till får du en PG279Q. Inet sålde tom. ut den för 7,700kr för ett par veckor sedan.

Edit:
Lätt hänt hehe

Köpte mig en ny PG279Q idag på Inet för 6719 kr i deras fyndhörna på Ringön. Det är billigare än vad PG278Q är.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Bonovox85:

Köpte mig en ny PG279Q idag på Inet för 6719 kr i deras fyndhörna på Ringön. Det är billigare än vad PG278Q är.

Awesome!

Du kommer inte ångra dig

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >