Jasså? Är det därför som en stor del av proffs spelarna i CS:GO skulle vägra använda skärm större än 24"/1080p och även då så kör en del spelare med typ 800x600 eller något sånt (kan man se när de visar kameran vid deras skärmar i livestreamingen).
Denna skärm var i första hand tillverkad för just e-sports ESL CS:GO och DOTA2 evenemangen där stor majoritet föredrar TN panel för att de är helt klart snabbaste och mindre skärm/upplösning pga att de bättre och snabbare kan fokusera på det som händer på skärmen. Redan vid 27"/1440p kan det hända att det tar kanske någon 100-200 millisekund långsammare eller något sånt att upptäcka en fiende som dyker upp vid skärmens kant och det är ofta skillnaden mellan dö eller fragga motståndaren först. Vi har en förhållandevis liten yta som ögonen kan processera informationen på, även om får verkliga FOV är någorlunda bred.
Detta är inget jag hittar på utan det är vad spelarna själva säger och vad ASUS sa på lanseringsevenemanget https://www.youtube.com/watch?v=Awc97n3uEjw
För mig så är 24"/1080p en bekväm upplösning storlek inte för att jag spelar något spel på proffsnivå även om jag är en rätt så inbiten Unreal Tournament spelare så förstår jag iallafall proffspelarnas tankar kring detta. När jag testat 27/1440p tyckte jag det blev svårare att hänga med i de snabba FPS spelen då man fick röra på ögonen lite extra. Sen visst kan man flytta skärmen lite längre bort för att få en bättre överblick men då resulterade det i sämre inlevelse då igen, så själv föredrar jag att ha skärmarna någorlunda nära mig för att jag bättre kan leva mig in i spelen jag spelar (svårt att förklara, det bara känns så), har man 24"/1080p tillräckligt nära känns det rätt så stort redan och det är ändå inte tillräckligt stort att man måste svänga och ha sig, för mig är det liksom en sweetspot.
Jag säger inte dethär för att vara någon besserwisser utan bara för att förklara åt er övriga varför det fortfarande finns en marknad för 24"/1080p.